Toon posts:

Thermometer bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor mijn kast een thermometer gaan bouwen met een lading temperatuursensoren verspreid over mijn kast (cpu, gpu, case, koelwater, enz...) en dan met een klein lcd-voltmetertje voorin een driveslot.

2 vraagjes:

1. Wat kan ik het beste gebruiken als temperatuursensor (ntc?). Ik ken als echt N&T-er de wet van Ohm, dus een schakelingetje kan ik er dan wel om heen bouwen >:)

2. Ik wil het liefste met 1 knop tussen al die verschillende sensoren kunnen schakelen. Zijn er knoppen waarmee ik tussen zo'n 6 verschillende connecties kan kiezen? (als u begrijpt wat ik bedoel)

Thanx B-)

Verwijderd

ja en ja :)

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Op zondag 31 maart 2002 20:36 schreef C001JU135 het volgende:
ja en ja :)
wtf?
moet hij een "ja" gebruiken als temperatuurcensor?!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Ik zou een NTC gebruiken, dat is standaard en zit ook op het moederboord, etc. Alleen met die knopjes zal je nooit lukken. Heb ik ook geprobeerd maar niemand had een idee :P

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

6-standen-draaischakelaar als idee misschien? weet je gelijk welke sensor gemeten wordt.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Voor die knopjes kun je toch wel een soort draai schakkelaartje krijgen. Die dan tussen 6 pinnen schakelt?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Op zondag 31 maart 2002 20:34 schreef Stijn.LM het volgende:
Ik wil voor mijn kast een thermometer gaan bouwen met een lading temperatuursensoren verspreid over mijn kast (cpu, gpu, case, koelwater, enz...) en dan met een klein lcd-voltmetertje voorin een driveslot.

2 vraagjes:

1. Wat kan ik het beste gebruiken als temperatuursensor (ntc?). Ik ken als echt N&T-er de wet van Ohm, dus een schakelingetje kan ik er dan wel om heen bouwen >:)

2. Ik wil het liefste met 1 knop tussen al die verschillende sensoren kunnen schakelen. Zijn er knoppen waarmee ik tussen zo'n 6 verschillende connecties kan kiezen? (als u begrijpt wat ik bedoel)

Thanx B-)
Op vraag 1 is het antwoord ja. Op vraag 2 is het antwoord niet 'ja', maar: Er zijn stappenschakelaars tekoop, waarmee je bijv 6 standen hebt (dus 6 pinnetjes met een ander pinnetje verbind)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 13:53 schreef M14 het volgende:

[..]

Is zeer duidelijk! De onderste foto is dus een stappenschakelaar.
tnx ;)

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

stond dit niet een keer op tweakers?
daar stond geloof ik een hele uitleg over die dingen... zoek maar ff, ben de url kwijt :(

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1