Toon posts:

gcc (goed) gecompiled... EN DAN?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de situatie:
Ik wilde graag MPlayer installeren om divX'jes te bekijken.
Mplayer móet je eerst compilen,... er zijn géén RPM's (althans,.. zeker geen officiele) van te vinden.
Ik heb gcc v2.96 --> Het compilen van MPlayer lukte niet,.. ik kreeg bij het commando './configure' al de volgende melding:
Detected operating system: Linux
Detected host architecture: i386
Detected for gcc version ... 2.96, bad
Checking for gcc3 version ... v. ?.??, bad

*** Please downgrade / upgrade C compiler to gcc-2.95.x or gcc-3.x version! ***
Ik heb nu het volgende gedaan:
Zoals gevraagd heb ik GCC3 gedownload van gcc.gnu.org
Ik heb deze precies volgens de installation-guide op gcc.gnu.org/install/ geinstalleerd.
dÁt lukte... Althans, ik kreeg geen errors en alles bleek goed gecompiled.

!) Het probleem is nu als volgt.
Nadat ik GCC3 had gecompiled volgens

./configre
make bootstrap
make install

zoals dat op de site stond aangegeven, heb ik nogmaals geprobeerd MPlayer te compilen.
WEER kreeg ik dezelfde mededeling.; ik moest gcc upgraden.

?) MIJN vraag is dus... wát kan ik hieraan nog doen?
Ben ik iets vergeten? Ik dacht toch dat ik gcc opnieuw had geinstalleerd...

Verwijderd

De oude gcc stond waarschijnlijk geinstalleerd als /usr/bin/gcc, de nieuwe staat als je hem zelf compileert in /usr/local/bin/gcc.
Je moet gewoon de oude gcc eerst verwijderen met het package-systeem en dan opnieuw proberen, als het nog niet werkt nog eens make install doen.

Verwijderd

Topicstarter
nu even (misschien een domme) vraag.

Ik heb de nieuwe gcc gecompiled met de oude gcc...(althans,.. dat dacht ik toch wel)

Tsja ennuh. als ik dan eerst de oude verwijder, dan kan ik toch de níeuwe niet meer compilen? ofwel?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
Op zondag 31 maart 2002 20:58 schreef _m0teh0ker_ het volgende:

Ik heb de nieuwe gcc gecompiled met de oude gcc...(althans,.. dat dacht ik toch wel)

Tsja ennuh. als ik dan eerst de oude verwijder, dan kan ik toch de níeuwe niet meer compilen? ofwel?
nope, maar waarom zou je het gaan verwijderen als je nieuwe versie nog niet goed werkt.

en mocht je het later nog nodig hebben kan je het zo weer installeren vanaf je installatie-cd

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 20:58 schreef _m0teh0ker_ het volgende:

Nou, voor zover ik weet: de nieuwe gcc wordt eerst met de oude compiler gebouwd, waarna de nieuwe nog een keer vanuit de sources-directory zichzelf bouwt.

Maar als je eerst 'make' doet, dan de oude verwijdert, en dan 'make install' doet, dan zou het moeten werken. Mocht dan de nieuwe kapot zijn, kun je inderdaad altijd nog een binary package van je CD of van internet installeren.

Gebruik in plaats van make install trouwens checkinstall, anders wordt het een zootje >:)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 31 maart 2002 20:20 schreef _m0teh0ker_ het volgende:
Dit is de situatie:
Ben ik iets vergeten? Ik dacht toch dat ik gcc opnieuw had geinstalleerd...
Je hebt het goed gedaan hoor, maar het configure script zoekt een GCC en komt als eerste 2.96 tegen.

Als je './configure --help' doen staat er een optie tussen waarmee je je GCC kunt kiezen:
code:
1
2
Miscellaneous options:
  --cc=COMPILER     use this C compiler to build MPlayer [gcc]

Als je nu './configure --cc=/usr/local/bin/gcc' doet, zou je geen errors moeten krijgen. (Niet over je GCC versie in ieder geval).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 21:28 schreef _Squatt_ het volgende:

Als je './configure --help' doen staat er een optie tussen waarmee je je GCC kunt kiezen:

Als je nu './configure --cc=/usr/local/bin/gcc' doet, zou je geen errors moeten krijgen. (Niet over je GCC versie in ieder geval).
Bedankt squatt... Ik heb weer wat geleerd :D
Het heeft gewerkt!

ennuh,.. de optie van DenHeerscher zal ik ook nog ff proberren :)
Pagina: 1