32MB SDRAM of 40MB RAM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
wat is beter/sneller?

Een intel pentium 133 met 40MB EDO RAM of 32MB SDRAM?
Ga je dat merken in snelheid, of is meer gewoon beter?

Heb het hier namelijk beide liggen en op het mobo kan het ook beide. (maar niet tegelijk natuurlijk)

titel klopt niet helemaal... moet natuurlijk 40MB EDO RAM zijn... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:25
het hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee gaat doen, maar ik zo persoonlijk voor de SDRAM gaan omdat dat gewoon sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al het geheugen gebruikt (dus wat ga je met de bak doen) dan neem je die 40. Als je niet alles gebruikt, dan neem je SDRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
maar het gaat ook echt sneller, op hetzelfde mobo met de zelfde bussnelheden? Of werkt SDRAM op een andere snelheid dan EDO RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:26

Rival24

I'll Be Back

Op zondag 31 maart 2002 18:33 schreef internetinfo het volgende:
het hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee gaat doen, maar ik zo persoonlijk voor de SDRAM gaan omdat dat gewoon sneller is.
Ik zou voor edo gaan, gewoon omdat je dat MEER hebt dan sd-ram. Het draait allebei op 66mhz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De toegangssnelheid is hoger bij SDRAM dacht ik. Maar zeg eerst of je al het geheugen laat gebruiken door programma's en wat voor programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ik moet er wel ff bijzeggen dat het nu 40MB EDO op een PA-2005 Mobo is, en het sdram op een Gigabyte-GA586VX (zoiets) mobo komt. Dus ook andere chipset/mobo. Dit kan het natuurlijk nog veranderen.

Het gigabyte mobo ondersteunt zowel EDO als SD RAM, de PA-2005 alleen EDO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Op zondag 31 maart 2002 18:36 schreef RedDot het volgende:
De toegangssnelheid is hoger bij SDRAM dacht ik. Maar zeg eerst of je al het geheugen laat gebruiken door programma's en wat voor programma's.
Vast geen windows xp denk ik..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 18:36 schreef RedDot het volgende:
Er gaat iig win98 opdraaien. Welke programma's? Ben ik nog niet helemaal uit.... dingen als half-life zullen wel niet gaan draaien. Ik probeer uit mijn 2 oude pc's een iets snellere te maken, want nu is het helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem het EDO dan. Maar aan de andere kant is dat nog steeds weinig. En aangezien je tegenwoordig heel makkelijk aan SDRAM kan komen zeg ik: SDRAM.
Op zondag 31 maart 2002 18:39 schreef rival24 het volgende:

[..]

Vast geen windows xp denk ik..... :)
Tsss ben jij zo'n mannetje die weer overdreven luxe moet doen? :) ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Op zondag 31 maart 2002 18:42 schreef RedDot het volgende:
Neem het EDO dan. Maar aan de andere kant is dat nog steeds weinig. En aangezien je tegenwoordig heel makkelijk aan SDRAM kan komen zeg ik: SDRAM.
[..]

Tsss ben jij zo'n mannetje die weer overdreven luxe moet doen? :) ;) :+
Je hebt gelijk met je sd-ram dat het makkelijk te krijgen is... als je er nog een beetje geld in wilt steken moet je voor sd-ram gaan... anders EDO.

EINDE VAN TOPIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zeker weten die 40MB installeren. Die 8 MB zijn altijd wel meegenomen, geheugentype maakt hier bijna nix uit. Als je het zeker wilt weten kun je het toch gewoon zelf gaan uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 18:42 schreef RedDot het volgende:
Ik heb ooit eens 64MB SDRAM bijgeprikt.. maar het mobo maakte er toen totaal 48MB van.. Heb toen gelezen dat het modules moeten zijn met mem. chips aan beide kanten.

Volgens mij zijn die niet zo gemakkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 18:45 schreef Gianni Rombios het volgende:
Zeker weten die 40MB installeren. Die 8 MB zijn altijd wel meegenomen, geheugentype maakt hier bijna nix uit. Als je het zeker wilt weten kun je het toch gewoon zelf gaan uitproberen?
De proc zit nu dus op het PA-2005 mobo met 40MB EDO... gaat het nog wat uitmaken als ik het op het GA586-VX mobo prikt? (dus ook het EDO ram overzetten).
Want die PA-2005 mobo's zijn volgens mij niet zo heel geweldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Op zondag 31 maart 2002 18:45 schreef philippi14 het volgende:

[..]

Ik heb ooit eens 64MB SDRAM bijgeprikt.. maar het mobo maakte er toen totaal 48MB van.. Heb toen gelezen dat het modules moeten zijn met mem. chips aan beide kanten.

Volgens mij zijn die niet zo gemakkelijk te vinden.
mwah.. valt wel mee, moet je gewoon de winkel even opbellen en vragen wat voor soorten ze hebben... misschien ook even je bios flashen ofzow? je kunt ff kijken bij die gigabyte site.

ow jah.. dat gigabyte mobo is trouwens wel nieuwer dan dat andere ding denk ik... ik geloof ook dat die mmx procjes ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 18:48 schreef philippi14 het volgende:

[..]

De proc zit nu dus op het PA-2005 mobo met 40MB EDO... gaat het nog wat uitmaken als ik het op het GA586-VX mobo prikt? (dus ook het EDO ram overzetten).
zo sdram modeulen met weer zijden chips heb ik hier nog liggen
wel 32mb

email zie je wel in mijn profijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 19:56 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

zo sdram modeulen met weer zijden chips heb ik hier nog liggen
wel 32mb

email zie je wel in mijn profijl
Kan jij misschien proberen om iets duidelijker te schrijven. Ik begrijp je echt pas na 2-3 keer je post te hebben doorgelezen. Ben ik al wel vaker tegengekomen bij jou. Leest een beetje irritant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb jij lekker pech

wat willen ze doen hier
mij een ban geven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat Gigabyte bord heeft waarschijnlijk de i430VX chipset, aan het typenummer te horen tenminste.
De i430VX is qua SDRAM support nogal waardeloos: er gaan max 32MB DIMMs in, mocht je 64MB DIMMs werkend krijgen, vertel mij dan ff welk merk, type en soort DIMM dat is.
Als je dus 2 SDRAM slots hebt, kan er max 64MB in.

Wat betreft snelheid: SDRAM is een factor 6 sneller. EDO loopt op 16MHz, SDRAM op 66MHz (lopen beide 66MHz, maar als je alle latencies erbij rekent kom je op 16MHz uit, is immers de nanoseconde-rating van EDO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 31 maart 2002 20:40 schreef _JGC_ het volgende:
Dat Gigabyte bord heeft waarschijnlijk de i430VX chipset, aan het typenummer te horen tenminste.
De i430VX is qua SDRAM support nogal waardeloos: er gaan max 32MB DIMMs in, mocht je 64MB DIMMs werkend krijgen, vertel mij dan ff welk merk, type en soort DIMM dat is.

Wat betreft snelheid: SDRAM is een factor 6 sneller. EDO loopt op 16MHz, SDRAM op 66MHz (lopen beide 66MHz, maar als je alle latencies erbij rekent kom je op 16MHz uit, is immers de nanoseconde-rating van EDO)
VX is idd rampzalig met SDRAM support, maar als je een module draaiend krijgt is het wel aardig snel. De FIC heeft als ik me goed herinner uit een ander topic een VIA VPX chipset, die dezelfde SDRAM problemen heeft als de VX, maar in het algemeen nog een tikje trager is. Dus zou ik de Gigabyte aanraden, maar dan wel met EDO erop (kan toch ook...) omdat je anders de grootste moeite gaat hebben zo'n oude DIMM te vinden die op het plankje gaat werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter

ik zal morgen ees ff memoryscores benchen, zoals jij het zegt gaat het dus best een hoop uitmaken. Ik ben benieuwd.

In de handleiding gaan de tabellen van SDRAM tot 2x 64MB =128MB SDRAM...

http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/faq.html#l007 (bovenaan) Dat zuigt echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
ff offtopic:

welke videokaart is "beter"?

S3 Virge 2MB
S3 TRIO 64V+ 2MB

TRIO is volgens mij nieuwer, of heb ik het dan mis?

ontopic:

Ben er trouwens achter gekomen dat het (hou je vast) 48!!!! MB EDO is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 18:48 schreef philippi14 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: draai een bench of iets sandra ofzow en test het helemaal uit... Je bent morgen toch vrij of ga je naar school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Things are getting compliticated...

heb dus:
intel pentium 133 en een cyrix p150+ :r (120Mhz)
PA-2005 mobo (alleen edo) en ga-586VX mobo (EDO & SDRAM)
1*32MB SDRAM module en totaal 48MB aan EDO modules

Het beste zou volgens mij zijn:
Intel pentium 133 op Gigabyte mobo met 48MB EDO..
maar dan heb ik nog een processor+mobo en een sdram module over, alleen deze past niet op dat mobo.

optie2: is intel pentium 133 op gigabyte met 32MB SDRAM en
cyrix op PA-2005 met 48MB EDO, dan heb ik twee werkende systemen. (heb alleen de processors verwisseld met wat het nu is). Alleen is het jammer dat de betere processor het nu met minder RAM moet doen. (die Cyrix is zwaar kut :r)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 22:17 schreef JusticeFriends het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: draai een bench of iets sandra ofzow en test het helemaal uit... Je bent morgen toch vrij of ga je naar school?
er staat toch dat ik ga benchen? Lees voortaan eerst alles door voor je gaat posten... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik nog niet gezien dat stond er niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Op sommige moederborden (ik herrinner me in ieder geval de QDI VX en TX-series) is het mogelijk om zowel SDRAM als EDO tegelijk te gebruiken ;)
Alleen ff opletten welke sloten welke banknummers hebben

van de QDI-TX was het zoiets als
SIMM 72, slot 0 en 1: Bank 0
SIMM 72, slot 2 en 3: Bank 1
DIMM 168, slot 0: Bank 1
DIMM 168, slot 1: Bank 2

dus als je SIMM slot 2 en 3 gebruikte, kon je niet DIMM slot 0 gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zondag 31 maart 2002 21:12 schreef dion_b het volgende:

[..]

VX is idd rampzalig met SDRAM support, maar als je een module draaiend krijgt is het wel aardig snel. De FIC heeft als ik me goed herinner uit een ander topic een VIA VPX chipset, die dezelfde SDRAM problemen heeft als de VX, maar in het algemeen nog een tikje trager is. Dus zou ik de Gigabyte aanraden, maar dan wel met EDO erop (kan toch ook...) omdat je anders de grootste moeite gaat hebben zo'n oude DIMM te vinden die op het plankje gaat werken.
VPX valt mee (VXpro+ aldus PCCHIPS)
VP1 is een ramp, gaat tot max 32MB, aldus het bios van een Amptron PM8600A (VXTwo aldus Amptron)

de i430VX zou net zoals de VIA VP1 met gemak met 32MB DIMMs moeten werken, maar hoger zal je er niet in kunnen drukken helaas, dan herkent ie maar 1/4 van de DIMM :(

* _JGC_ heeft in een VXPro+ (VIA VPX) een 128MB Gistron OEM DIMM zitten die nergens anders in werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Eej.. dat klopt niet helemaal. Volgens mij refereer je aan de 60ns van EDO ram, en 10 ns van SDRAM. Deze twee ratings zijn onvergelijkbaar. Die 60ns van EDO is toegangstijd, de tijd tussen de request for data, en het moment dat die data op de bus staat.

De 10ns van S(ynchronous)DRAM slaat op de klokfrequentie. Een blokje van 10ns draait dus op maximaal 100MHz. De tijd tussen request for data, en het moment dat die data op de bus staat heeft niks met die 10ns te maken.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gezeur over het toegangs tijden/latencies van geheugen, wat je niet probeert weet je ook niet ...

Ik heb laatste een P1 200 in plaats van één SDram 32 Mb reep voorzien van 4 x EDO 16Mb reepjes en moet je zien hoeveel sneller zo'n bak dan is. Overigens er draaide Win98 op :).

Als het om processors van zo'n snelheid als deze gaat is die toegangs tijden/latencies etc etc niet van belang dan geldt alleen .. hoe meer, hoe beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 01 april 2002 11:25 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

VPX valt mee (VXpro+ aldus PCCHIPS)
VP1 is een ramp, gaat tot max 32MB, aldus het bios van een Amptron PM8600A (VXTwo aldus Amptron)

de i430VX zou net zoals de VIA VP1 met gemak met 32MB DIMMs moeten werken, maar hoger zal je er niet in kunnen drukken helaas, dan herkent ie maar 1/4 van de DIMM :(

* _JGC_ heeft in een VXPro+ (VIA VPX) een 128MB Gistron OEM DIMM zitten die nergens anders in werkt :D
Eek! :o Heb voor de zekerheid de FIC PA2005 opgezocht- het heeft dus de VP1 chipset (het is de PA2005+ die de VPX heeft).

De Gigabyte kan niet EDO & SDRAM mixen (430VX chipset limitatie).

Als ik alles zo hoor zou ik de volgende systemen maken:

Sys1:
Gigabyte mobo met 32MB SDRAM, P133 en de S3 Virge

Sys2:
FIC mobo met 48MB EDO, Cyrix en S3 Trio

Redenering:
Het gaan geen van beide topsystemen worden, als er alleen een beetje getikt en gesurft wordt en er hooguit Win98 op gaat dan is 32MB genoeg (meer is leuk, maar tot in het idiote swappen zal het met 32MB niet). Verder is de VX+SDRAM combo sneller dan de VP+EDO combo, dus wil je die bij de snellere CPU zetten. De Virge is net iets sneller dan de Trio (het beweert 3D acceleratie te hebben), maar ook die twee hoogbejaarde kaartjes ontlopen elkaar geen steek. Let op dat je met 2MB niet hoger dan 1024x768x16b kleur komt (maar met de soort monitor die je hoogstwaarschijnlijk hebt kun je beter voor 800x600x24b gaan)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 12:38 schreef dion_b het volgende:

[..]

Eek! :o Heb voor de zekerheid de FIC PA2005 opgezocht- het heeft dus de VP1 chipset (het is de PA2005+ die de VPX heeft).

De Gigabyte kan niet EDO & SDRAM mixen (430VX chipset limitatie).

Als ik alles zo hoor zou ik de volgende systemen maken:

Sys1:
Gigabyte mobo met 32MB SDRAM, P133 en de S3 Virge

Sys2:
FIC mobo met 48MB EDO, Cyrix en S3 Trio

Redenering:
Het gaan geen van beide topsystemen worden, als er alleen een beetje getikt en gesurft wordt en er hooguit Win98 op gaat dan is 32MB genoeg (meer is leuk, maar tot in het idiote swappen zal het met 32MB niet). Verder is de VX+SDRAM combo sneller dan de VP+EDO combo, dus wil je die bij de snellere CPU zetten. De Virge is net iets sneller dan de Trio (het beweert 3D acceleratie te hebben), maar ook die twee hoogbejaarde kaartjes ontlopen elkaar geen steek. Let op dat je met 2MB niet hoger dan 1024x768x16b kleur komt (maar met de soort monitor die je hoogstwaarschijnlijk hebt kun je beter voor 800x600x24b gaan)
thnx. denk dat ik idd voor deze oplossing ga..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Na elk component volgens mij wel 3x te hebben verwisseld en alles gebenched te hebben, heb ik nu eindelijk 1 systeem draaien. Uiteindelijk is het erop neer gekomen dat ik alleen de processor heb omgedraaid.... :+

Misschien is een schone win98 install. nu wel gewenst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit eigen ervaring is SDRAM beslist wel sneller. Mijn PC was ooit voorzien van een Amptron PM8600B Socket7 mobo met een IBM M2 PR233+. Op een gegeven moment was ik overgegaan van 64MB EDO naar 64MB SDRAM. Win95 startte veel sneller op, applicaties werkten net soepeler, etc.. Je merkte het verschil in de toeganstijd van 70ns resp 10ns wel erg goed, vooral bij de net wat zwaardere applicaties, zoals toentertijd de Word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 21:17 schreef BalusC het volgende:
Uit eigen ervaring is SDRAM beslist wel sneller. Mijn PC was ooit voorzien van een Amptron PM8600B Socket7 mobo met een IBM M2 PR233+. Op een gegeven moment was ik overgegaan van 64MB EDO naar 64MB SDRAM. Win95 startte veel sneller op, applicaties werkten net soepeler, etc.. Je merkte het verschil in de toeganstijd van 70ns resp 10ns wel erg goed, vooral bij de net wat zwaardere applicaties, zoals toentertijd de Word :)
ja maar bij mij gaat het over 48MB EDO of 32MB SDRAM. Ik denk dat 1.5x zoveel RAM toch meer bijdraagt dan het snellere RAM. Vooral als het om deze processors gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
meer ram = beter
edo of sdram zou weinig mogen uitmaken doordat de processors beide te traag zijn om er echt voordeel uit te halen en iets trager ram of swappen merk je snel

een i430vx kan wel degelijk 64MB SDram modules aan, probleem is dat dit enkel van het 1e type is (double sided enzo) en nu maken ze die dus niet meer, goedkoop kan je die dus vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 01 april 2002 21:17 schreef BalusC het volgende:
Zoals ik hierboven al postte: de 10ns van SDRAM is niet te vergelijken met de 60ns van EDO. De tijden die genoemd worden stellen iets anders voor.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Kzou die edo nemen. Het is meer en even snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:59

FastBunny

Give it the Works !

Op zondag 31 maart 2002 21:28 schreef philippi14 het volgende:
ff offtopic:

welke videokaart is "beter"?

S3 Virge 2MB
S3 TRIO 64V+ 2MB

TRIO is volgens mij nieuwer, of heb ik het dan mis?
De ViRGE is nieuwe en iets sneller. Echter verw8 geen wereldwonderen van die ViRGE :Y)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Pagina: 1