Simpelere manier dan ntpd voor tijdsynchro?

Pagina: 1
Acties:

• metaal
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01-2025
Ik heb mijn homedir gedeelt via nfs. De klokken van de server en de werkstations moeten gelijk staan, anders begint make te zeuren. Nu ben ik wat aan de gang geweest met ntp, maar daar wordt ik compleet kriegel van. Ik vindt ntp veelste ingelwikkeld worden voor zo'n klein probleempje. (Niet dat ik het niet snap, maar ik heb geen zin om een hele dag door de manuals heen te moeten spitten, metaal is lui :9)

Is er misschien een wat simpeler programmatje dat bijvoorbeeld de tijd leest van de service die inetd standaard kan leveren? Of iets anders, met een iets hogere preciesie (of hoe schrijf je da ook al weer)

(Ik heb de search wel gebruikt, maar die kan niet zoeken op het woordje 'tijd', das ook handug :+)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Kun je niet al je servers laten synchronisen met een NTP-server op het internet mbv het programma rdate?

Bekijken van de tijd op de ntp-server van xs4all:
code:
1
rdate ntp.xs4all.nl

Het gelijk zetten van de systeemtijd met de NTP-Server (moet je overigens wel root voor zijn...)
code:
1
rdate -s ntp.xs4all.nl

En als je die rdate -s in een crontab zet gebeurt het automagisch..

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• metaal
Neej, helaas. Daar staat internet hier te weinig voor aan. (Dailup account) Geen optie :'( anders had ik het al gedaan

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Server als NTP instellen en werkstations laten syncen met de server voordat ze aan de gang gaan met make?

Dan kun je in je dailup script even een rdate opnemen en je hebt alles nog redelijk up-to-date ook :)

Verwijderd

getdate op je server,
alle werkstations in hun aanlogbatje of cmdtje een
net time \\servername /y

il est simple!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 23:08 schreef Masta-T het volgende:
getdate op je server,
alle werkstations in hun aanlogbatje of cmdtje een
net time \\servername /y

il est simple!
Gezien de opmerking dat de home-dirs op een NFS-share staan, gok ik niet dat het om Windows clients gaat ;)

Verwijderd

M-kay, youz right.

Naja, als alle clients internet access hebben kunnen ze allemaal syncen met ntp-servers elders. If not, moet je toch een ntpd draaien denk ik.

alhoewel je misschien ook wel via een samba client kunt syncen (erg lelijke oplossing)

[typo]

• metaal
Probleem is al gefixed :). Het commando rdate werkt ook gewoon met de time service, dus niet alleen met ntp. Het gaat trouwens idd om unix kistjes. Maar bedankt allemaal!
Pagina: 1