PII 440LX, overclocken of nieuwe cpu (500kB pics)

Pagina: 1
Acties:

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een PII 266 (Klamath) op een (440LX?) mobo uit een dell computer (XPS D266):

deze wil ik graag sneller maken door overclocken of een nieuwe CPU. Het lukt mij om hem op 300 te krijgen. (66x4.5 ipv 66x4) hier kan ik dus uit afleiden dat deze PII niet multiplier gelockt is.

De FSB en multiplier kan ik nergens instellen, dit moet door een jumper op het mobo op config te zetten, en dan de pc aan te zetten. hij geeft dan aan 133Mhz, en gaat vervolgens naar een bios-achtig scherm waar je de snelheid kunt instellen (200,233,266,300,333,366):

Op 300 lukt dus maar als ik voor 333 kies geeft ie aan 133. Ik heb de nieuwste bios A09. (zie

Zoals je kunt zien is de multiplier wel goed maar de fsb is erg vreemd. Hoe krijg ik dit goed. en multiplier van 5 kan dus wel met deze chipset maar ik weet niet hoe de fsb hoger dan 66 gaat. De proc. word zo gekoeld:

de fan stond eerst andersom dat ie de lucht naar buiten zoog maar ik heb hem omgedraaid zodat er nu koele lucht tegen de proc. aangeblazen word.

ALs ik een nieuwe cpu erin wil doen, welke kan er dan in. volgens deze pagina kan er zelfs een coppermine in maar kan mijn chipset dat wel? en ik weet niet precies welke cpu microcodes er in de BIOS zitten.
ik zag overigens ook nog deze stekker op het mainbord, waar dient deze voor:

[ Voor 18% gewijzigd door Erik1 op 14-10-2012 19:57 ]

Verwijderd

een lx kan geen coppermine aan en zeker kan de lx de 100bus niet aan

dus de info van jouw is fout

• Erik1
  • Niet online
zoiets dacht ik dus al, maar tot wat kan er wel in?

Verwijderd

Je kunt het eens proberen met SOFTFSB. hiermee kun je je FSB softwarematig instellen in windows. Je FSB opkrikken heeft meer voordelen als je multiplier omhoog gooien. Het is wel te vinden met google. Verder geloof ikniet zo in die waarden van CPUID. een bus van 33 en ene MP van 5 lijkt me erg onwaarschijnlijk. Volgens mij moet die processor gelocked wezen. Maar je kan natuurlijk geluk hebben.

• Erik1
  • Niet online
ik denk dat de cpu niet gelocked is want eerst was het 66x4(266Mhz) en nu 66x4.5(300Mhz)

• Erik1
  • Niet online
ik heb nu ff softfsb gedownload ga het zometeen ff proberen :)

• Erik1
  • Niet online
Softfsb werkt dus. maar als ik hem bijv. op 324Mhz zet loopt ie vast na 1 minuutje (72mhz fsb,36mhz PCI) kan dit liggen aan de PCI kaarten? (dat ze 36Mhz niet leuk vinden) ik heb nu een realtek 10/100 nic erin en een TNT2-32MB PCI. Als ik deze nou eens vervang door een agp kaart (Riva128 AGP) kan dit dan helpen? Ik heb er ook nog een ISA modem in maar dat zal wel niet zoveel storen, maar die kan er evt wel uit ik doe er toch niets meer mee.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Coppermine kan wel als het maar een Celeron plus slotadapter is.

If you decide to go the Celeron route you can use up to a 766MHz Celeron by using a slocket (slot to socket adapter). Look at www.powerleap.com
One caveat: With this upgrade to a "Celeron II" the nVidea based AGP video cards seem to lock up the machine. It appears that the only cards that work are the Voodoo cards, and 3dfx went out of business a while ago, although many places still carry them. At least right now they do.

Die TNT2 moet er dan dus waarschijnlijk ook uit, lijkt me veel te veel gedoe (en niet rendabel).

• Erik1
  • Niet online
op de pagina waarnaar gelinkt word op de powerleap site onder PII, staat beschreven hoe je dit doet met een Dell XPS-R. (BX Chipset) maar ik heb een Dell XPS-D. (LX Chipset) dus ik ben bang dat het niet kan, en dan heb ik geen video kaart want de enige AGP 1.0 kaart die ik heb is die Riva128 en die is ook van NVidia

Verwijderd

koop je een 3dfx kaart
voodoo2/3
of een banshee?

heb hier nog twee liggen van die banshee kaarten met 16mb

werkt goed met alle spellen die directx7 zijn en sommege directx8

Verwijderd

oja ik zag bij vraag en aan bot

een celly1 466 met slot adapter voor 50euro wel duur maar leuk voor dat ding

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien verstandig om die Katmai te koelen?
Ik zie dat er enkel een heatsink op zit. Actieve koeling lijkt mij bij overcloken beter

• Gianni Rombios
  • Niet online
Op zondag 31 maart 2002 16:03 schreef Erik1 het volgende:
op de pagina waarnaar gelinkt word op de powerleap site onder PII, staat beschreven hoe je dit doet met een Dell XPS-R. (BX Chipset) maar ik heb een Dell XPS-D. (LX Chipset) dus ik ben bang dat het niet kan, en dan heb ik geen video kaart want de enige AGP 1.0 kaart die ik heb is die Riva128 en die is ook van NVidia
Nee het kan wél/moet wel kunnen, ik heb dat blokje Engelse tekst uit een forum waar het echt ging om die D met LX chipset.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Als je het BIOS van een Intel AL440LX in dat bord zet, kan je een Celeron 533 in dat bord stoppen. Geen coppermine, maar een tweedehands Celeronnetje van het oude type dus.

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

ik heb zo'n 533 PPGA hier liggen, maar die kreeg ik niet aan de praat op het mijn oude LX bord. (wel draaien, maar erg langzaam (win 98 start op in 45 min)) Maar als ik dus dat bios erin zou flashen zou het moeten werken volgens jou?

Ik heb een vaag Pc-partner bord (is laser computer) met p2-233 erin.

• Erik1
  • Niet online
Op zondag 31 maart 2002 16:15 schreef Terw_Dan het volgende:
Misschien verstandig om die Katmai te koelen?
Ik zie dat er enkel een heatsink op zit. Actieve koeling lijkt mij bij overcloken beter
Katmai :? het is een PII 266, en over die koeling, er zit dus een fan in de kast die naar de proc. blaast:

Deze fan blies eerst anders om maar ik heb hem om gedraaid
Op zondag 31 maart 2002 16:56 schreef Gianni Rombios het volgende:

[..]

Nee het kan wél/moet wel kunnen, ik heb dat blokje Engelse tekst uit een forum waar het echt ging om die D met LX chipset.
Wil je even een linkje posten welk forum dit was?
Op zondag 31 maart 2002 17:31 schreef _JGC_ het volgende:
Als je het BIOS van een Intel AL440LX in dat bord zet, kan je een Celeron 533 in dat bord stoppen. Geen coppermine, maar een tweedehands Celeronnetje van het oude type dus.
Mijn moederbord is een Intel AL440LX (volgens het proggie van powerleap)maar met een Dell Bios. Softfsb doe ik ook met mainboard type: Intel AL440LX. Maar ik kan er dus een celeron in doen en geen celeron-II (coppermine). Kan er dus ook een PIII niet-coppermine in? (slot1 katmai) of kom ik dan in de problemen met de fsb?

Verwijderd

Kan er dus ook een PIII niet-coppermine in? (slot1 katmai) of kom ik dan in de problemen met de fsb?
nee gaat helaas niet, alleen 66 mhz processoren (niet coppermine)

succes

• Erik1
  • Niet online
Ik heb zojuist ff de nieuwste bios van intel gedownload (P14 oid), maar kan het kwaad als ik de dell bios door de intel bios vervang? Dat heeft enkele voordelen tov de dell bios.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Die fan kan je het beste zo zetten als ie was. In het geval zoals Dell dat heeft gedaan, zuigt ie lucht uit de kast weg langs je CPU.
Op jou manier, blaas je lucht de kast in, warm je het op met je CPU en wordt het verder je kast ingejaagd.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
je moet een extra fan onderzetten
en die ander weer terugzetten
dan blaast de lucht langs je cpu naar buiten
en warme lucht stijgt op
dus dan blijft die wel koel

Tweakers Discord

• Erik1
  • Niet online
Ik heb de fan nu weer anders om gezet, maar ik weet niet of het zo heel veel scheelt. nu blaast dus de voeding lucht naar buiten en die fan bij de cpu, ik heb ook even de voorkant er af gehad, je kunt dan meestal nog een fan aan de onderkant plaatsen (intake). er ziten wel luchtinlaat-gaten maar geen plek voor een fan. daar zit de HDD. Ik ga zometeen even die andere bios er in flashen kijken of er verschil is in het selecteren v/d snelheid. Ik heb nu de dell A09 bios en ik heb even gezocht en dit bleek de intel p10 bios te zijn ik flash nu de p14 bios er in

• Gianni Rombios
  • Niet online

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58

Termy

valt er nog wat te fragge?

ff vraagje wat dat SOFTFSB betreft, ik heb ff gezocht (google) en overal zie ik het voor Win 95/98 en NT 4 alleen, nu lijkt XP natuurlijk nogal op NT 4 maar kan het ook echt?

leek me niet nuttig hier een nieuw topic voor te openen :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Erik1
  • Niet online
Op maandag 01 april 2002 02:02 schreef Termy het volgende:
ff vraagje wat dat SOFTFSB betreft, ik heb ff gezocht (google) en overal zie ik het voor Win 95/98 en NT 4 alleen, nu lijkt XP natuurlijk nogal op NT 4 maar kan het ook echt?

leek me niet nuttig hier een nieuw topic voor te openen :)
Bij mij werkt het wel op XP maar ik heb het niet uitgebreid kunnen testen omdat mijn soyo mobo het niet ondersteund.

Ik heb ook nog deze pagina gevonden speciaal over de AL440LX:
AL440LX
Pagina: 1