Toon posts:

Een netwerk, twee providers

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ga ik het volgende oplossen met welke hardware:

Ik heb twee PC's in een netwerk staan, een kabel vanuit de PC naar de huiscentrale.

Nu wil ik zowel met @Home als met MXStream via deze ene kabel kunnen Internetten.
Vanaf beide PC's wil ik dus zowel van @Home als van MXStream gebruik maken.

Kan dat? En.. wat heb ik er bij nodig?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Phoe... Emz... Dan heb je het volgende nodig:

- 1 server die 't verkeer gaat regelen.
- Abo bij @Home, abo bij MXS.
- Kabelmodem en ADSL modem

Serverconfiguratie: 3 IP's op de NIC. 1: 10.0.0.1 (voor de ADSL modem), @Home adres, LAN adres. Win2000 kan wel 3 IP's op een NIC aan.
Router/Proxysoftware moet met meerdere verbindingen kunnen werken. Sygate kan dit geloof ik... niet zeker.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Nadeel is dat ik dan een server altijd aan moet hebben staan, en dat wil ik niet.

De PC's moeten ongeacht of de ander aan staat het internet op kunnen, ofwel met MXStream, ofwel met @Home.

En dat allemaal over een UTP kabel tussen de hub/switch naar de telefooncentrale.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand??

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
je wilt dus download over die 2 providors?
er is zo'n programma download doubler
als je even op google zoekt kan je hem zo vinden
dan kan je die lijnen combineren zeg maar
en downloaden over die 2 lijnen

• Jorn
  • Laatst online: 18:54
Op zondag 31 maart 2002 16:59 schreef happy3736 het volgende:
je wilt dus download over die 2 providors?
er is zo'n programma download doubler
als je even op google zoekt kan je hem zo vinden
dan kan je die lijnen combineren zeg maar
en downloaden over die 2 lijnen
Dit programma'tje heet surfdoubler van vicomsoft, en ik geloof dat het met een versie van sygatew ook kan, moet je maar ff zoeken op teamen of trunken of trunking.

Maar hij wou z'n "server" niet 24/7 aan hebben staan, en ik denk dat je dan bij de duurdere routers komt zoals cisco of smc, ik zal wel ff zoeken.

edit:

Ik geloof dat deze http://www.homenethelp.com/web/review/nexland-pro800turbo-more.asp het kan, maar erg goedkoop is ie niet.
Nog een linkje er naar toe
http://www.xpertdata.nl/products/nexland/nexserie.htm
en nog een
http://www.xpertdata.nl/products/nexland/isbpro800_turbo.htm

en dan gaat het om de nexland ISB Pro800turbo

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
Juist, zo'n router is dus de bedoeling.

Al lijkt me de 800Pro series een overbodige luxe uitvoering.
Huidige netwerk is 2 PC's, met een UTP kabel naar de huiscentrale.
Op het moment dat ik MXStream over ISDN aanvraag (met Ethernetkaart) dan moet de router standaard de MXStream connectie kunnen oproepen.
Tegelijkertijd moet hij ook Internet over de @Home kabel aankunnen.

Volgens mij ben ik met de ISBPro 100 dan toch al voldoende?

• Jorn
Op zondag 31 maart 2002 18:15 schreef Snuffie het volgende:
Volgens mij ben ik met de ISBPro 100 dan toch al voldoende?
Nee, deze kan maar 1 internetverbinding tegelijk aan, en het gaat juist om die 2 wan-poorten.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

heb je niet een ouwe pc staan waarvan je een softwarematige router kan bouwen?

:)

Hoi

• Jorn
Op zondag 31 maart 2002 18:33 schreef nobody122 het volgende:
heb je niet een ouwe pc staan waarvan je een softwarematige router kan bouwen?

:)
Welke software had jij in gedachten?

Verwijderd

Topicstarter
NEe, extra PC is niet de bedoeling, die moet nl. 24-7 aan staan, en dat wil ik niet.

Moet een hardwarematige oplossing worden

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
theorietje:

op het moment dat je dhcp van een hardwarematige router aan hebt staan geeft hij ook een gateway en dns af. dhcp moet dus uit.

ik zit te denken: koop 2 hardwarematige routers. 1 voor mxstream en 1 voor de kabel. deze hebben beiden dhcp uit staan. nu voer je in je clients handmatig je gateways en dns'en in. voor beide routers 1 adres. dus je voert bij beide clients als gateway bijvoorbeeld in 192.168.123.1 en 192.168.123.2 en bij de dns ook. (in de range van je router, hangt van je router af, is bij een us-robotics bijvoorbeeld 192.168.123.xxx)

je moet wel zeker weten dat je router het ondersteunt dat je zelf je ip adres gaat zitten invoeren, maar volgens mij kunnen ze dit allemaal wel.

nadeel is denk ik dat je nooit de snelheid van beide abbo's gebundeld hebt omdat ik niet weet of windows zo slim is dat hij bij een download 2 internetverbindingen tegelijk pakt (of hij allebei zijn gateway's tegelijk benut)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/pics/net3.gif

bij nader inzien is deze oplossing ongeveer net zo duur als 1 zo'n dual modem port router van 399 usd.

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook niet de bedoeling om de download te verdubbelen.

Ik ga kijken of dit gaat werken in deze opstelling, bedankt!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 20:19

Pogostokje

* twiet *

je moet wel zeker weten dat je router het ondersteunt dat je zelf je ip adres gaat zitten invoeren, maar volgens mij kunnen ze dit allemaal wel.
Nou, niet ALLEMAAL. Of ze hebben een vast subnet waar je niet onderuit kan. Of... of... AARGH! :)
Check het dus wel even. Download de handleiding vooraf even om te kijken ofzo. Als je een duurdere neemt zal het wel goed zitten maar je hebt er bij....
nadeel is denk ik dat je nooit de snelheid van beide abbo's gebundeld hebt omdat ik niet weet of windows zo slim is dat hij bij een download 2 internetverbindingen tegelijk pakt (of hij allebei zijn gateway's tegelijk benut)
Gelukkig niet! Dat hangt immers helemaal af van je routeringstabel!! Als hij alle gateways tegelijk zou gebruiken dan zouden veel grotere bedrijfsnetwerken helemaal niet meer werken!
Wil je ze TEGELIJK gebruiken dan zal je daar wat software voor moeten gebruiken. Wil je ze niet tegelijk maar om en om gebruiken dan kan je rustig twee gateways op je netwerk hebben staan, zolang je routeringstabel op de clients maar aanpast zodat ze weten welke gateway de weg naar de buitenwereld is. Dat kan je met een scriptje en een shortcut op je desktop wel regelen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:01

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik ben nieuwsgierig waarom je 2 breedband aansluitingen nodig hebt????

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• smvs
  • Niet online
Op maandag 01 april 2002 11:09 schreef MRic3 het volgende:
Ik ben nieuwsgierig waarom je 2 breedband aansluitingen nodig hebt????
dat lijkt me duidelijk: als er 1tje uitligt heb je nog steeds internet.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op maandag 01 april 2002 14:26 schreef smvs het volgende:

[..]

dat lijkt me duidelijk: als er 1tje uitligt heb je nog steeds internet.
dat zal toch zeker niet he? :?

• morphje
  • Laatst online: 09-04 15:26

morphje

let's all love lain

Misschien een krakertje... maar ik kan niet even vinden dat die 800Turbo 2 inet verbindingen tegelijkertijd aankan.

Voor een thuis situatie lijkt het me niet echt al te makkelijk om tegelijktijd 2 verbindingen te hebben. Het aanzetten van beide is wel mogelijk. Maar hoe bepaal je de beste route naar een specifieke site op het internet?

Internet routers bepalen dat door middel van routing-messages, maar die krijg je niet thuis aangelevert (Uiteraard ga ik uit van een goede provider)

Dus het zou zoiets moeten zijn als:
-pingtijd
-de snelheid naar de site (dus eerst testsessies opzetten?)
-Welke inet lijn is niet in gebruik
etc etc.

(ik ga zo wel even (stiekum) zoeken naar dat surfdouble proggie)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik vraag me af of een oude 486 oid meer stroom verbruikt dan 2 hardware routers :?
mij lijkt het via een sever makkelijker te doen zijn, of denk ik te goedkoop?

• Jorn
Op maandag 01 april 2002 16:24 schreef morphje het volgende:
Misschien een krakertje... maar ik kan niet even vinden dat die 800Turbo 2 inet verbindingen tegelijkertijd aankan.
Omdat er staat Dual wan-ports of zoiets, en internet is zo ongeveer het "wan"!

• morphje
  • Laatst online: 09-04 15:26

morphje

let's all love lain

Op maandag 01 april 2002 19:22 schreef j_iscool het volgende:

[..]

Omdat er staat Dual wan-ports of zoiets, en internet is zo ongeveer het "wan"!
Vaak word zo'n dual wan oplossing gebruikt voor een backup verbinding. Ene verbinding down? dan andere. dual-wan zegt niet alles, waar is de rest van de info ?

• Jorn
Op maandag 01 april 2002 19:26 schreef morphje het volgende:

[..]

Vaak word zo'n dual wan oplossing gebruikt voor een backup verbinding. Ene verbinding down? dan andere. dual-wan zegt niet alles, waar is de rest van de info ?
Hier:

ISB Pro800turbo
2 Modem Poorten voor 2 Breedband verbindingen
Prestaties van twee verbindingen voor de prijs van één
Voor bedrijven met veel dataverkeer
High-Speed 8 Poort 10/100 Switch met Duplex (200Mbps)
NAPT Firewall beveiliging
Analoog / ISDN Backup voor als uw breedband verbinding uitvalt
Twister 56K modem en ISDN adapter voorgeconfigureerd
Ondersteund maximaal 253 Computers
Symantec RaptorMobile VPN Client & Personal Firewall (10 gebruikers)
Binnenkort geschikt voor Mxstream Dat is ie inmiddels
Inclusief CAT5 kabel + nul modem kabel

Stond ook op 1 van die links!

En een plaatje waarop je de 2 wan-poorten kunt zien, er staat dus dat er een isdn-lijn als backup gebruikt kan worden, en dat hij 2 breedbandaansluitingen heeft!
Afbeeldingslocatie: http://www.xpertdata.nl/products/nexland/Pro800Turbo.gif

Verwijderd

Topicstarter
De reden van 2 aansluitingen en twee breedband abbo's is deze:

Ik heb @Home, welke niet geod presteert, dus ik ga over op MXStream.
Mijn abbo @Home kan pas in augustus worden opgezegd, ADSL kan ik nu in de regio tegen scherp tarief aanschaffen, dus dat ga ik zonder meer doen.
Dus tot achter in augustus heb ik 2 breedband providers, die ik beide wil gebruiken (ik betaal er immers ook voor).
Niet om downloaden te bundelen of ander spannende dineg.
Ik heb het, en wil het gebruiken.

Zat zelf nog te denken aan een kleine wireless verbinding....

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Da's een mooie reden om over te stappen maar dat zal dan wel een superaanbieding zijn wil jij de 'kosten' evenaren die je nou gaat maken voor een dubbele aan sluiting + de dubbele maand kosten...

• Jorn
Op dinsdag 02 april 2002 08:53 schreef MRic3 het volgende:
Da's een mooie reden om over te stappen maar dat zal dan wel een superaanbieding zijn wil jij de 'kosten' evenaren die je nou gaat maken voor een dubbele aan sluiting + de dubbele maand kosten...
Inderdaad, een router is vrij duur, en 2 al helemaal :(

Verwijderd

Topicstarter
Dat is natuurlijk mijn probleem, daar hoeven jullie je niet druk om te maken :)

Het gaat mij om het feit wat ik exact aan hardware nodig heb om dit te realiseren.

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 11:57 schreef Snuffie het volgende:
Dat is natuurlijk mijn probleem, daar hoeven jullie je niet druk om te maken :)

Het gaat mij om het feit wat ik exact aan hardware nodig heb om dit te realiseren.
misschien jouw probleem, maar snap niet waarom je apparatuur gaat aanschaffen met functionaliteit die je over een paar maanden niet meer kan gebruiken.

Verwijderd

2e hands spul die je later weer door kan verkopen ?

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 15:28 schreef Dymlos het volgende:
2e hands spul die je later weer door kan verkopen ?
zou leuk zijn als je een dergelijke router 2e hands tegen komt, maar ik geef je weinig kans.

Verwijderd

Topicstarter
maar snap niet waarom je apparatuur gaat aanschaffen met functionaliteit die je over een paar maanden niet meer kan gebruiken.
Maar wat maakt jou dat uit?
Staat ook geheel buiten de discussie, de vraag blijft wat ik nodig heb.

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

In dat geval zou ik ook dubbele up- en download willen!!! Lache...

Als je nou een simpel peeceetje gebruikt met 3 netwerkkaarten, welk programma zou dat dan aankunnen? Is goekoper volgens mij dan die routers...

Verwijderd

Topicstarter
Als je nou een simpel peeceetje gebruikt met 3 netwerkkaarten, welk programma zou dat dan aankunnen?
Nope, ik wil geen PC 24/7 aan hebben staan

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Op woensdag 03 april 2002 19:25 schreef Snuffie het volgende:

[..]

Nope, ik wil geen PC 24/7 aan hebben staan
Dat had ik begrepen, maar waarom niet? Dat ding hoor je echt niet. Je gebruikt gewoon VNC voor die paar keer dat je iets moet doen. En verder laat je hem lekker in een (meter)kast staan of zo.

Verwijderd

snap je de definitie van router wel? een router is eigenlijk een heel klein pc'tje.

ik snap je punt echt niet hoor, gewoon eigenwijs zijn en iets willen wat compleet niet praktisch is, en je klauwen met geld kost.?

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Dit is weliswaar een oud topic, maar ik heb geen recenter gezien dat mijn probeersel bespreekt.

Men neme een studentenhuis waar toevallig op zowel de eerste als de tweede verdieping en breedbandverbinding is aangeschaft, met beide een eigen LAN via een hardwarematig router met ingebouwde 4 poorts switch. De ene kabel in de WAN, de andere ADSL. En nu wil men die twee LANs koppelen tot 1 LAN, zodat er snel data uitgewisseld kan worden van boven naar beneden.

Ik begrijp de standaardreactie: had dan in 1x snellere breedband aangeschaft voor beide verdiepingen, met één router en een flinke switch, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Nu is zoals in dit topic al vermeld ook hier het gedachtenspinsel onstaan om beide LANs te koppelen middels een kabeltje tussen de twee routers. Maar ja, voordat iedereen begint te klagen terwijl er getest wordt, zou ik toch graag wat bevestiging willen (van hen die willen reageren):

* Kan er gewoon een straight UTP tussen een LAN poortje op router 1 en eentje op router 2 om de LANs te koppelen?
* Ik gebruik dan gelijke subnetmasks (255.255.255.0) en IPs voor de clients uit eenzelfde reeks 192.168.0.X, waarbij router 1 al 192.168.0.1 heeft en router 2 een ander IP (dan het huidige 192.168.2.1) kan krijgen: 192.168.0.2
* PCs achter router 1 (192.168.0.1, kabel) krijgen 192.168.0.101-103 met gateway 192.168.0.1
* PCs achter router 2 (192.168.0.2, ADLS) krijgen 192.168.0.111-113 met gateway 192.168.0.2

Voor internet blijft men dus van dezelfde verbinding gebruik maken als voorheen, maar LANs zitten dan aan elkaar vast voor snelle data-uitwisseling. Werkt dit?!?

• smvs
  • Niet online
Velthuis schreef op 16 June 2003 @ 17:03:
Dit is weliswaar een oud topic, maar ik heb geen recenter gezien dat mijn probeersel bespreekt.

Men neme een studentenhuis waar toevallig op zowel de eerste als de tweede verdieping en breedbandverbinding is aangeschaft, met beide een eigen LAN via een hardwarematig router met ingebouwde 4 poorts switch. De ene kabel in de WAN, de andere ADSL. En nu wil men die twee LANs koppelen tot 1 LAN, zodat er snel data uitgewisseld kan worden van boven naar beneden.

Ik begrijp de standaardreactie: had dan in 1x snellere breedband aangeschaft voor beide verdiepingen, met één router en een flinke switch, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Nu is zoals in dit topic al vermeld ook hier het gedachtenspinsel onstaan om beide LANs te koppelen middels een kabeltje tussen de twee routers. Maar ja, voordat iedereen begint te klagen terwijl er getest wordt, zou ik toch graag wat bevestiging willen (van hen die willen reageren):

* Kan er gewoon een straight UTP tussen een LAN poortje op router 1 en eentje op router 2 om de LANs te koppelen?
* Ik gebruik dan gelijke subnetmasks (255.255.255.0) en IPs voor de clients uit eenzelfde reeks 192.168.0.X, waarbij router 1 al 192.168.0.1 heeft en router 2 een ander IP (dan het huidige 192.168.2.1) kan krijgen: 192.168.0.2
* PCs achter router 1 (192.168.0.1, kabel) krijgen 192.168.0.101-103 met gateway 192.168.0.1
* PCs achter router 2 (192.168.0.2, ADLS) krijgen 192.168.0.111-113 met gateway 192.168.0.2

Voor internet blijft men dus van dezelfde verbinding gebruik maken als voorheen, maar LANs zitten dan aan elkaar vast voor snelle data-uitwisseling. Werkt dit?!?
je moet een cross cable gebruiken. of in één van de routers / switches de uplink poort gebruiken. kan allebij.

wat jij wil kan prima.

je zal alleen de ip's vast moeten zetten ipv dhcp. maar dat doe je al neem ik aan. (anders krijg je een conflict tussen de 2 dhcp servers van de routers of als je één dhcp server gebruikt krijgen alle pc's dezelfde gateway, en gaan ze dus allemaal internetten via één verbinding)

• Velthuis
smvs> Dank je voor het antwoord. En natuurlijk een cross cable, fixed IPs (alsook DNS) en DHCP serverfuncie in routertjes uit. Switches mogen dan wel een uplink poortje hebben, de meeste routers (SOHO) met ingebouwde switch hebben dat volgens mij niet.

• smvs
  • Niet online
Velthuis schreef op 17 juni 2003 @ 09:12:
smvs> Dank je voor het antwoord. En natuurlijk een cross cable, fixed IPs (alsook DNS) en DHCP serverfuncie in routertjes uit. Switches mogen dan wel een uplink poortje hebben, de meeste routers (SOHO) met ingebouwde switch hebben dat volgens mij niet.
de nieuwste sweex 8 poort switch van 39 euro heeft zelfs een automatische polariteitsbepaling, ofwel hij zet een poort automatisch als uplink of gewoon neer. en ik me maar kwaad te maken dat ze er niet eens een uplink op maakten. tot ik het boekje las.

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 17-06-2003 09:16 ]

• Velthuis
smvs> Toch werkt het niet helemaal. Gaat het wel goed met die gateways? Is het niet zo dat een gateway op de eerste positie moet zitten en daarmee bij subnetmask 255.255.255.0 op xxx.xxx.xxx.1 moet zitten? En ik dan dus eigenlijk voor de ene router 192.168.0.1 moet gebruiken en voor de andere 192.168.0.128, waarbij het subnetmask dan 255.255.255.128 wordt?

PS: Ik kan dit niet testen omdat het subnetmask in de routers niet kan worden aangepast en gefixeerd is op 255.255.255.0.
edit:
Volgens mij is dit sowieso onzinnig, want dan krijg ik twee subnets die elkaar niet kunnen zien. Zoals ik eerder voorstelde moet het dus gewoon werken?

[ Voor 16% gewijzigd door Velthuis op 18-06-2003 13:35 ]

Verwijderd

ik zou gewoon een 2e normale router aanschaffen en daar wireless voor je laptopje ofzo, kan je later nog op je andere verbinding ook nog aansluiten
Pagina: 1