Toon posts:

[CM?] help, IR ontvanger fout ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus geprobeerd om de IR ontvanger die al meerdere keren is langsgekomen hier op got te bouwen. nu zit alles goed denk ik maar hij doet het nog steeds niet. :?

ik heb even in paint :) getekend hoe ik het op het printplaatje heb zitten, incluus het originele schema
Afbeeldingslocatie: http://www.nazeeuw.nl/tin/plaatjes/ir.gif

als iemand er even naar zou willen kijken en me zou kunnen vertellen wat ik nou toch fout heb gedaan... please

Verwijderd

kruisje :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Printplaatje? Damn, wat een onnodig gedoe, dat ding past opgevouwd gewoon in een halve 9 pins seriele stekker :)

Verwijderd

Topicstarter
drat... iemand enig id hoe ik dit oplos... :) server cind t niet goed dat ik plaatje aan andere sites geef dus... :(

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

/edit/ deze post is nutteloos geworden /edit/

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Ff je pic uploaden bij Endoria

Verwijderd

Topicstarter
idd, thanx... khad t ook net door :D

Verwijderd

Sorry, ik heb daar verder geen verstand van. :+
Maar jij kan verdomd goed tekenen in paint! :o

/me denkt dat dit niet in paint is gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
die onderste wel :) bedankt voor t compliment maar wel heb ik veel uit het originele plaatje gehaald :)

Verwijderd

Ja...die van mij doet het ook niet... :(

• _JGC_
Hoe doen ze het niet? Winlirc herkent je afstandsbediening niet? Je IR ontvanger gaat stinken? Je IR ontvanger wordt warm?

[edit]
Niet stiekum de diode omgedraaid hoop ik? Zwarte ring moet niet aan de kant van pin 7 zitten iig.

Verwijderd

Die van mij doet gewoon niks.... echt helemaal niks dus... Ja, diode zit goed... de rest van de componenten ook... Kan het zijn dat er iets kapot is door te lange verhitting..?

• _JGC_
Te lange verhitting... Ehm, mag ik jou vertellen hoe ik mijn 4 IR ontvangers inelkaar gezet heb?

je raadt het al: 25W weller bout met een hele grote punt...
Zelfs met een brander zou het mij nog lukken :o

Ooh ja: ze doen het alle 4 :)

Verwijderd

Oke, mij soldeerbout lijkt ook meer op een banaan hoor.... ;)

Maar ik vermoed toch echt dat er wat kapot is... Ps... Ik heb ipv een 100 nano Farad en een 10 Micro, 2x een 10 Micro.... Omdat die lul van een verkoper de verkeerde mee gaf... is dat heel erg...? |:(

Verwijderd

Topicstarter
hoo... die diode kan t dan misschien zijn, want die heb ik zo zitten als ie op het plaatje staat, met t zwarte streepje naar links.

ohnee, dat is dus wel goed... :)

wat het niet doet... (had ik natuurlijk moeten vertellen in t begin) is dat ie m helemaal niet herkent, zegt dat ik moet controleren of ie er goed in zit enzo... heel vervelend. en overvrhitting denk ik niet. want met een 30W bout moet t wel kunnen denk ik.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deze moet je toch op je mobo prikken?

Staat de ir functie aan in je bios?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• _JGC_
Welk programma gebruik jij dan? WinLIRC doet het bij mij terwijl mn ontvanger in een uitgeschakelde COMpoort hangt :o

Verwijderd

Welke Software gebruiken jullie trouwens?

• _JGC_
Op zondag 31 maart 2002 14:11 schreef _Trinity_ het volgende:
Oke, mij soldeerbout lijkt ook meer op een banaan hoor.... ;)

Maar ik vermoed toch echt dat er wat kapot is... Ps... Ik heb ipv een 100 nano Farad en een 10 Micro, 2x een 10 Micro.... Omdat die lul van een verkoper de verkeerde mee gaf... is dat heel erg...? |:(
Ehm, wat voor condensatoren heeft die gast je meegegeven dan?

je hebt een 10 uF elco nodig voor stabilisatie, en een optionele 100 nF condensator (geen elco, maar eentje die geen onderscheid maakt tussen + en -) waarvoor ik niet weet waar ie is. Ik zou gewoon die C2 eruitlaten, beter geen dan de verkeerde.

Verwijderd

Beter geen dan de verkeerde...:S?

Verwijderd

Wat voor printje heb je gebruikt?
1)Zelf sporen geëtst?
2)Gaatjesprint met koper-eilandjes?
3)Gaatjesprint met koperstroken?

Bij 2 moet je de gebruikte eilandjes wel doorverbinden met draadjes. ;)
Bij 3 moet je de koperstroken onder de diode en onder het middelste IC2-pootje wel doorsnijden. Lopen de sporen wel horizontaal? ;)
10uF voor C2 is op zich geen probleem. 100nF is meer een ontstoorcondensator voor hogere frequenties.

Heb je in je BIOS je compoorten aanstaan?
Heb je de juiste compoort geselecteerd in WinLirc?
Zit de com-stekker goed in de compoort?

Ik heb trouwens ook problemen met deze afstandsbesturing.
WinLirc herkent niet alle knoppen van mijn afstandsbediening: dus bijvoorbeeld wel 1234 en 690, maar niet 578. En ik heb meerdere afstandsbedieningen geprobeerd. Iemand?

• _JGC_
Als dat ding toch optioneel is, dan beter optioneel weglaten dan een verkeerde op die plaats solderen. Die gast heeft je zeker twee dezelfde ELCOs meegegeven (zo'n torentje met een randje onderop)?

Verwijderd

http://people.zeelandnet.nl/axxes/irda/irda.htm

Ik ga deze maken, het ziet er wel aardig uit. Probeer maar s..

Verwijderd

Topicstarter
de onderdelen zijn degen die staan op de site van tweakhardware: http://www.tweakhardware.com/guide/remote/

Diode (D1) 1N4148
Resistor (R1) 4,7 kOhm
IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 or SFH506-38
Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA
Capacitor C1 10 µF, 16 V
Capacitor C2 100 nF

heb banenplaat gebruikt, en inderdaad degenen die door moeten doorgekrast, nagemeten met de multimeter of ze echt niet meer geleiden

Verwijderd

Ja, COM-poorten staan aan in BIOS
Ja, goede COM poor tgeselecteerd
Ja, stekker zit er goed in

Heb net dus C2 ertussen uit gesoldeerd....hij doet het nog niet...

• _JGC_
Op zondag 31 maart 2002 14:27 schreef augustus het volgende:

Ik heb trouwens ook problemen met deze afstandsbesturing.
WinLirc herkent niet alle knoppen van mijn afstandsbediening: dus bijvoorbeeld wel 1234 en 690, maar niet 578. En ik heb meerdere afstandsbedieningen geprobeerd. Iemand?
Ik heb hier een sharp afstandsbediening (zeg maar: 3 afstandsbedieningen van sharp), en ze strooien alle 3 maar wat int rond met codes, is geen touw op te trekken :(

Verder heeft een bijna lege batterij ook nogal veel invloed.
De enige afstandsbediening die ik lekker heb zijn werken tot nu toe was een afstandsbediening van een splinternieuwe Sony MD speler. Alle knoppen werden herkend, en WinLIRC/IRAssistant reageerde er ook veel sneller op.
Heb ergens gelezen dat het SONY protocol het beste werkt.

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 14:28 schreef _JGC_ het volgende:
Als dat ding toch optioneel is, dan beter optioneel weglaten dan een verkeerde op die plaats solderen. Die gast heeft je zeker twee dezelfde ELCOs meegegeven (zo'n torentje met een randje onderop)?
Nee, 1 tonnetje, en een grijs blokje. (1 Elco en 1 gewone condensator dus...)

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is dus dat ie niet eens toekomt aan het herkennen van mijn afstandsbedieningen, hij geeft alleen een fout

Verwijderd

Er staat ergens in 1 van de topics wat de spanningen moeten zijn over de ir-ontvanger. Als dit klopt, dan moet ie volgens mij werken. Ik dacht ook dat die van mij het niet deed. Maar het lag aan de programma's. Ik moet Winlirc aanzetten, dan gebruik ik Girder voor het aansturen van progs. En girder gebruikt weer een plugin om de signalen van winlirc te gebruiken.( :? . Als het beter kan hoor ik het ook graag) Maar het werkt. 8-)

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 14:38 schreef _dnomyar_ het volgende:
Er staat ergens in 1 van de topics wat de spanningen moeten zijn over de ir-ontvanger. Als dit klopt, dan moet ie volgens mij werken. Ik dacht ook dat die van mij het niet deed. Maar het lag aan de programma's. Ik moet Winlirc aanzetten, dan gebruik ik Girder voor het aansturen van progs. En girder gebruikt weer een plugin om de signalen van winlirc te gebruiken.( :? . Als het beter kan hoor ik het ook graag) Maar het werkt. 8-)
Heb jij toevallig ICQ/MSN.... :7

Verwijderd

Topicstarter
heel handige opmerking, ik gebruikte alleen die gen_ir voor winamp, nu heb ik het nog eens geprobeerd met winlirc, en die geeft iig raw codes van mn afstandsbediening door, nu nog proberen of ik winlirc kan begrijpen :) maar iig heel erg bedacnkt iedereen!

Verwijderd

Kun je me Add-en dan... Want ik kan jouw niet adden... door een een of andere vage fout in ICQ

• _JGC_
ALs software gebruik ik nu Girder met een plugin van ene Igor die ook op die site staat.
WinLirc is op zich ook wel aardig, maar die heeft dus moeite met zowat alle afstandsbedieningen hier (mijn sharp afstandsbedieningen geven nooit dezelfde code aldus WinLirc). Girder herkent in elke toets een hexadecimale code, welke bij elke keer als je op die toets drukt gelijk is :)

Voor girder heb je met die plugin ook geen WinLIRC meer nodig.

Let overigens op dat je bij die Igor plugin wel ff instelt dat het signaal binnenkomt op DTD, aangezien de ontvanger die je hebt gemaakt anders is dan het schema wat Igor gebruikt heeft (kan je zien in de about box)
Pagina: 1