[Digitale foto's afrdukken] Wel of niet bewerken?

Pagina: 1
Acties:

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik wil een aantal foto's af laten drukken, maar heb daar wat vragen over:

Wat is beter?
-zelf vergroten naar gewenste resolutie, of door de afdrukservice laten doen?
-de foto sharpenen en/of kleuren bijstellen? of gewoon "out of the cam"?
-hoe belangrijk is de exif-info van de jpeg?
-kruidvat of hema?

Ik heb een Canon Ixus V. Gebruik autoeye om de foto's op te leuken. Hiermee wordt de foto gesharpend; kleuren worden versterkt; etc. Dit ziet er op mijn scherm een stuk beter uit als het origineel. Heb alleen mijn twijfels over welke (bewerkt of niet) beter afgedrukt worden? Iemand ervaring?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:54
Waarom doe je niet een keer een klein testje?
- zelfde foto, maar 'normaal', 'sharpened', etc.. En dan zet je op elke foto een nummer om 'm te kunnen herkennen. Je hoeft het maar 1x te doen, kost een paar euro's en je weet het voor altijd :)

Digitaal resolutie verhogen lijkt me trouwens zonde want ik denk dat bij het afdrukken het 'analoge' afdrukprocess dat al doet met minder bijeffecten.

Verwijderd

hema foto afdrukservice bevalt mij prima!
ik bewerk foto's voor die tijd wel eens, en ze komen er altijd zo uit zoals ik ze bewerkt hebt, dus das wel cool...
als je een foto niet goed vind, bewerk em eerst en druk em af

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hema is beter dan Kruidvat. of je ze wil bewerken is een beetje meilijk kwestie, al sje foto nu helemaal verneukt uit de camera komt en je kunt hem met software oplappen moet je dat doen. Wel gaat er dan extr akwaliteit verloren omdat je een jpg opniew saved, en altijd foto's in TIFF maken is niet echt handig met een geheugenkaartje van een paar MB.

- Probeer je foto's in een zo'n hoog mogelijke kwaliteit te maken.
- Sla de JPG niet vaker dan 1 keer op (steds vanuit het orgineel werken of een bewerking zonder compressie)
- Probeer foto's te maken die geen bewerking nodig hebben.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zo doe ik het altijd: (stukje al voor de 3e keer gepost)
Op dinsdag 05 maart 2002 22:55 schreef LoneGunman het volgende:
Heb ook net m'n 10 beste foto's naar de HEMA gestuurd, es kijken wat het wordt. Heb de orginelen (1600x1200) opgerekt (bicubic resample) naar 1800x1350 (practisch geen kwaliteitsverlies), daarna bijgesneden tot 1800x1200. Opgeslagen met JPEG-compressie 1, waarna ik bestanden van circa 1 MB overhield.

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Maxiprint heeft ook perfecte foto's.
Vindt ze zelfs mooier als van de Hema, en ze worden nog thuisgestuurd ook, binnen 2 á 3 werkdagen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op maandag 01 april 2002 23:41 schreef MuTTLeYs het volgende:
Maxiprint heeft ook perfecte foto's.
Vindt ze zelfs mooier als van de Hema, en ze worden nog thuisgestuurd ook, binnen 2 á 3 werkdagen.
Maar de Hema is goedkoper

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 12:28 schreef MP3-Junky het volgende:
-zelf vergroten naar gewenste resolutie, of door de afdrukservice laten doen?
Altijd zelf (op de computer) vergroten. De meeste programma's doen dat mbv Bicubic interpolation.
Er is echter een betere optie als je Photoshop tot je beschikking hebt: de gratis action StairInterpolation.
( http://www.fredmiranda.com/SI/index.html )
Werkt soms zelfs beter dan GenuineFractals. Dat is een plugin die door professionele fotografen gebruikt wordt voor het vergroten van foto's en kost je flink wat geld.
-de foto sharpenen en/of kleuren bijstellen? of gewoon "out of the cam"?
Hangt helemaal af van de foto en het effect dat je wilt bereiken. Meestal geeft "Auto levels" (zo heet het in photoshop; zit ook in veel andere pakketten) een aardig resultaat. Eenvoudige sharpening gaat het best met "unsharp mask". Voor meer controle over de sharpening is hier een Photoshop plugin: http://www.fredmiranda.com/ES_PRO16bit/EdgeSharpen.zip
-hoe belangrijk is de exif-info van de jpeg?
Boeit meestal absoluut niet. Van de Hema weet ik het iig zeker omdat ik er zelf heb afgedrukt.
-kruidvat of hema?
Hema, zeker weten. Heb zelf foto's van de kruidvat bij iemand anders gezien en die zagen er vergeleken met de Hema niet goed uit. (flets en niet helemaal scherp).
Heb alleen mijn twijfels over welke (bewerkt of niet) beter afgedrukt worden?
Als je je monitor goed heb gecalibreeerd zien de foto's er afgedrukt net zo uit als op je monitor. Adobe Gamma is een handige tool voor monitor-calibratie.
Dan zie je dus precies of de foto er bewerkt of onbewerkt beter uit gaat zien.

Verwijderd

waarom niet gewoon in tiff langsbrengen??

of kun je bij hema niet in de winkel afgeven??? :?
Pagina: 1