Persoonlijk zou ik geen Athlon XP nemen voor een moederbord dat SDRAM geheugen gebruikt. Ik heb zelf een tijdje een XP op een "oud" ASUS moederbord gehad, en merkte toen weinig verschil t.o.v. mijn Athlon Thunderbird. Nu ik echter op een moederbord met DDR geheugen ben overstapt, vind ik wel dat alles een stuk "vloeiender" loopt. (Ik zal niet gaan beweren dat hij inderdaar sneller is, want ik heb dit niet getest. Maar voor mijn gevoel loopt 'ie gewoon lekkerder.)
Echter, staar je niet blind op het feit dat deze processors beide ongeveer dezelfde snelheid hebben wat betreft de kloksnelheid. Het grote verschil tussen beide processors is dat de Athlon XP een FSB van 133/266 Mhz heeft, terwijl de Duron nog op 100/200MHz draait. Als je enkel kantoorapplicaties draait, zul je hier niet veel van merken en kun je het bespaarde geld misschien beter uitgeven aan extra geheugen. Maar als je inderdaad veel spellen speelt, zul je wel degelijk verschil merken. Ik weet niet of je met DivX bedoelt dat je zelf ook films encodeert, maar als dat het geval is, is de Athlon XP de enige juiste keuze. Zelfs met dat SDRAM geheugen...
Als je trouwens de Vraag & Aanbod database raadpleegt, zie je dat je de AMD Athlon XP 1700+ kunt krijgen voor e.130,-. Dus met een beetje moeite moet je voor een goede prijs een snellere processor dan die 1500+ kunnen krijgen, en is de keuze niet moeilijk meer...
/edit
Sh*t... ik had niet gezien dat er stond vermeld hoeveel geheugen je hebt.
64MB?! D*mn... daar moet je toch echt wat aan doen, hoor!
Als je echt een beperkt budget hebt en de XP + geheugen te duur wordt, dan blijft enkel de Duron over. (Die trouwens voor de huidige spellen nog snel genoeg is, kijk maar naar de systeemeisen van de spellen die op dit moment uitkomen. Een Duron heeft daar absoluut geen problemen mee.)
Ik weet zeker dat een Athlon XP met 64MB RAM langzamer is dan een Duron met bijv. 128MB of liefst 256MB RAM. (Mits je Windows XP gebruikt; anders heb je aan 128MB eigenlijk wel genoeg, behalve als je echt films wilt bewerken e.d.)