Toon posts:

[EL] welke componenten nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, transformatoren gebruiken altijd wisselspanning voor IN en OUT. Gelijkstroom erop aansluiten werkt niet :'( . Maar weet een van jullie met welke componenten ik een gelijsktroom naar wisselspanning converter kan maken ? thnkz :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Is het niet makkelijker een chippie te gebruiken? Van welk naar welk voltage moet je? (en eventueel je gelijkrichter van vóór de trafo eruit slopen)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 11:38 schreef sebastius het volgende:
Is het niet makkelijker een chippie te gebruiken? Van welk naar welk voltage moet je? (en eventueel je gelijkrichter van vóór de trafo eruit slopen)
ja maar stel, je hebt batterijen en die wil je op een trafo aan sluiten. Het gaat om 1 tot 15 volt ongeveer ;)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
dus je wil van gelijk naar wissel naar gelijk?
het kan wel zo, maar volgens mij kan het makkelijker,

waar wil je het voor gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 11:40 schreef insan1ty het volgende:
dus je wil van gelijk naar wissel naar gelijk?
het kan wel zo, maar volgens mij kan het makkelijker,

waar wil je het voor gebruiken?
nee ik wil alleen maar van gelijk naar wisselspanning

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Gelijk --> Wissel is beswel moeilijk, zal je je echt in moeten verdiepen, want de schakelingen die daarvoor nodig zijn zijn ingewikkeld

Wissel --> Gelijk is makkelijk, dat is gewoon 4 diodes goed schakelen :)

Wat wil je uiteindelijk bereiken? als je gewoon de spanning op wilt krikken dan zijn daar ook andere schakelingen voor te verzinnen. Ook zijn er schakelingen waarmee je makkelijk spanning kan verlagen.
Je hebt zelfs kans dat wat jij wilt al in een chippie te krijgen is.

Verwijderd

Topicstarter
toen ik zocht met google kon ik niet echt iets duidelijks vinden. Maar welk chippie heb ik dan nodig ?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Dit chippies waar ik het over had gaat alleen op voor spanning verhoging/verlaging (en daar ben ik het niet eens zeker van). Voor gelijk naar wissel zul je geen chippies vinden denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 11:52 schreef Bart B het volgende:
Dit chippies waar ik het over had gaat alleen op voor spanning verhoging/verlaging (en daar ben ik het niet eens zeker van). Voor gelijk naar wissel zul je geen chippies vinden denk ik.
jammer :'( ach laat ook maar ik ga wel iets anders in elkaar knutselen :P

Verwijderd

die dingen zijn ook gewoon te koop.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Van gelijk naar wissel is niet zo moeilijk: met een astabiele multivibrator kom je al een heel eind.
Probleem is alleen dat die een blokspanning afgeeft, waar trafo's toch wat minder gelukkig mee zijn als met een mooie sinus.

Sla er eens een paar Elektuur-boeken op na; zij hebben weleens een inverter-achtig iets gepubliceerd.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 11:57 schreef Kaj. het volgende:
Van gelijk naar wissel is niet zo moeilijk: met een astabiele multivibrator kom je al een heel eind.
Probleem is alleen dat die een blokspanning afgeeft, waar trafó's toch wat minder gelukkig mee zijn als met een mooie sinus.

Sla er eens een paar Elektuur-boeken op na; zij hebben weleens een inverter-achtig iets gepubliceerd.
ok dan zoek ik wel iets in de bibliotheek op. Thnkz Kaj :P

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Wat jij wil bouwen is een DC--> AC converter.
Nu is dat zoals al eerder al genoemd vrij lastig.
Wat je moet gaan bouwen is eigenlijk een schakelende voeding, omdat een trafo alleen werkt bij een wisselend magnetisch veld zul je eerst de DC ( Gelijkspanning ) pulserend moeten maken hier zijn wel ic's voor.

Wat niet duidelijk in je verhaal naar voren komt is wat je precies wilt.
Wil je met batterijen 3V DC naar 3V AC of wil je ook nog een andere spanning ?
Vervolgens op welke frequentie wil je de AC ik neem aan de meest logische die we ook uit het 220 ( 230 eigenlijk ) net kennen is 50Hz.

Het let allemaal nou dus als je nu eerst ff duidelijk maakt wat je precies wilt gaan doen, dus hoeveel volt DC naar hoeveel volt AC en voor wat voor apperatuur en waar je je DC vandaan haalt.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
laat maar ik zie dat het toch allemaal iets te ingewikkeld wordt :P
Pagina: 1