Ik kan dus een aantal IBM AS400 dingen krijgen, alleen weet ik ten eerste de specs er niet van en ten 2e dat ik niet weet wat ik ermee moet doen. Ik weet dat ze ontzettend hoog zijn en _heel_ erg zwaar....hehe daar houdt het toch ook echt mee op. Wie kan mij wat vertellen over deze machines?
Anoniem: 17926
Volgens mij zijn het behoorlijk vet uitgevoerde servers. Ik weet niet of ze echt oud of nieuw zijn. (Was de RS serie nou nieuw?).
Naja je kunt wel ff op www.ibm.com zoeken.
Naja je kunt wel ff op www.ibm.com zoeken.
kdacht dat ze unix als OS hadden, duur zijn ze wel, ongeveer een meter hoog, en ~60-70 cm breed 
ze zijn iig HEEEEEEL duur (geweest)
ze zijn iig HEEEEEEL duur (geweest)
Als je denkt, dat je een AS/400 systeem thuis kan gebruiken, dan denk ik, dat je een verkeerd beeld over de mainframes hebt. Naar mijn mening is een AS/400 alleen interessant voor mensen, die ontwikkelen voor dit platform. Misschien dat je hem nog als veredelde
kunt gebruiken, maar gezien jouw vraag, denk ik dat zelfs het installeren daarvan nog vrij veel tijd zal kosten (no offence).
Mocht je daadwerkelijk het mainframe wereldje in willen duiken, dan raad ik je aan om veel boeken/studie werk te verrichten en het apparaat thuis te plaatsen.
IBM
Mocht je daadwerkelijk het mainframe wereldje in willen duiken, dan raad ik je aan om veel boeken/studie werk te verrichten en het apparaat thuis te plaatsen.
IBM
Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(
Anoniem: 33248
Je kan er afhankelijk van de meegeleverde hard en software
van alles mee doen. Het besturingssysteem is os400, heeft zo'n 1500 commando's.Dus dat wordt heftig studeren
van alles mee doen. Het besturingssysteem is os400, heeft zo'n 1500 commando's.Dus dat wordt heftig studeren
Nou voor thuisgebruik had ik het sowieso al niet in mijn gedachten, meer voor op school. [volgens mij lusten die jongens ook wel een slokje stroom
] Maar ik ga eens verder op die sites kijken. Ik moet alleen wat specs te weten zien te komen. Lijkt me wel geinig...
Nog wat dingetjes die ik er over weet:
- Er zitten ook tape drives in.
- Het zouden application servers zijn.
Nog wat dingetjes die ik er over weet:
- Er zitten ook tape drives in.
- Het zouden application servers zijn.
Dat zal de zwarte zijn.Op zondag 31 maart 2002 12:06 schreef DeKale het volgende:
welke bedoel je de zwarte of de witte?
Heal the internet ...
Verkopen aan een gek.
Ik ken er nog wel een die weg is van dat soort spul
=>Courage
Ik ken er nog wel een die weg is van dat soort spul
=>Courage
Who is John Galt?
Hmmmz, ik hoor hier alweer een heleboel onzin 
De AS/400 (tegenwoordig iSeries genoemd) is een server-annex-system (vroeger gescheiden, nu in 1) die voornamelijk gebruikt wordt als database machine door grotere bedrijven, en legacy software.
Het OS wat erop draait heet inderdaad OS/400, en lijkt op geen enkel ander OS.
Het is commandline driven, en biedt geen GUI. Sterker nog, je hebt alleen de keuze tussen een 24x80 of 24x132 terminal emulatie hetzij via TCP/IP of via coax.
De range van AS/400's is behoorlijk uitgebreid. Vroeger waren ze grijs, tegenwoordig zwart met een rood/blauw of paars randje. Je hebt ze in alle soorten en maten, van modellen die onder je bureau passen tot en met mainframe-like modellen van zo'n 2 meter hoog.
Wat heb je er aan? Tsja, als je (ILE)RPG, C, COBOL of een andere exotische taal kan, dan kan je er bedrijfssoftware op ontwikkelen. Een redelijk nieuw model is mbv de websphere suite te gebruiken als webserver en ontwikkelplatform voor websites compleet met JSP parser etcetera.
Verder heeft een AS/400 standaar in het OS gebakken een mailserver, database server (SQL optioneel), FTP server, DNS server etcetera.
Al met al een zeer krachtige machine die bovendienzeer betrouwbaar is (zelfs de meest betrouwbare machine ter wereld met een uitval op jaarbasis van 0,2 %).
Even een plaatje van de AS/400's waar ik zo'n beetje mee werk:

Ik schrijf zelf dus software voor die dingen, hier kan je wat zelfgeschreven freeware vinden
Voor meer info, check IBM, of het iSeries Network.
Of je er wat aan hebt ligt er een beetje aan wat de specs zijn, en of je er software bij krijgt (software is mega-duur), en welke versie OS/400.
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
De AS/400 (tegenwoordig iSeries genoemd) is een server-annex-system (vroeger gescheiden, nu in 1) die voornamelijk gebruikt wordt als database machine door grotere bedrijven, en legacy software.
Het OS wat erop draait heet inderdaad OS/400, en lijkt op geen enkel ander OS.
Het is commandline driven, en biedt geen GUI. Sterker nog, je hebt alleen de keuze tussen een 24x80 of 24x132 terminal emulatie hetzij via TCP/IP of via coax.
De range van AS/400's is behoorlijk uitgebreid. Vroeger waren ze grijs, tegenwoordig zwart met een rood/blauw of paars randje. Je hebt ze in alle soorten en maten, van modellen die onder je bureau passen tot en met mainframe-like modellen van zo'n 2 meter hoog.
Wat heb je er aan? Tsja, als je (ILE)RPG, C, COBOL of een andere exotische taal kan, dan kan je er bedrijfssoftware op ontwikkelen. Een redelijk nieuw model is mbv de websphere suite te gebruiken als webserver en ontwikkelplatform voor websites compleet met JSP parser etcetera.
Verder heeft een AS/400 standaar in het OS gebakken een mailserver, database server (SQL optioneel), FTP server, DNS server etcetera.
Al met al een zeer krachtige machine die bovendienzeer betrouwbaar is (zelfs de meest betrouwbare machine ter wereld met een uitval op jaarbasis van 0,2 %).
Even een plaatje van de AS/400's waar ik zo'n beetje mee werk:

Ik schrijf zelf dus software voor die dingen, hier kan je wat zelfgeschreven freeware vinden
Voor meer info, check IBM, of het iSeries Network.
Of je er wat aan hebt ligt er een beetje aan wat de specs zijn, en of je er software bij krijgt (software is mega-duur), en welke versie OS/400.
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
Intentionally left blank
Anoniem: 41814
En waar staat ie ergens. Zal wel niet als postpakket te versturen zijnOp zondag 31 maart 2002 12:17 schreef DeKale het volgende:
moet ie kosten

Een AS/400 is geen mainframe, maar een minicomputer. Een mainframe is nog groter. Bij een mainframe moet je denken aan bijvoorbeeld de ES/9000 of S/390 reeksen van IBM.Op zondag 31 maart 2002 11:27 schreef FoolZero het volgende:
Als je denkt, dat je een AS/400 systeem thuis kan gebruiken, dan denk ik, dat je een verkeerd beeld over de mainframes hebt. Naar mijn mening is een AS/400 alleen interessant voor mensen, die ontwikkelen voor dit platform. Misschien dat je hem nog als veredeldekunt gebruiken, maar gezien jouw vraag, denk ik dat zelfs het installeren daarvan nog vrij veel tijd zal kosten (no offence).
IBM
AS/400 is meestal voor kleine/middelgrote bedrijven of afdelingen, ES/9000 kom je meestal tegen bij grote bedrijven, banken, universiteiten enz.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Petato, potato...Op zondag 31 maart 2002 12:41 schreef Marc H het volgende:
[..]
Een AS/400 is geen mainframe, maar een minicomputer. Een mainframe is nog groter. Bij een mainframe moet je denken aan bijvoorbeeld de ES/9000 of S/390 reeksen van IBM.
AS/400 is meestal voor kleine/middelgrote bedrijven of afdelingen, ES/9000 kom je meestal tegen bij grote bedrijven, banken, universiteiten enz.
Heal the internet ...
Hehehe..mij kost ie nix, maar als je hem wilt kopen? Je moet zelf voor een vrachtwagen zorgen om hem op te komen halen. Verder nog bedankt voor het verhaal over wat het nou precies inhoudt. Ik weet dat er 1 kleine as/400 bij staat en 2 van een meter of 2 hoog. Ik zal kijken of ik er meer details over kan krijgen.
minicomputer? zeg maar gerust maxicomputer (server dus)Op zondag 31 maart 2002 12:41 schreef Marc H het volgende:
[..]
Een AS/400 is geen mainframe, maar een minicomputer. Een mainframe is nog groter. Bij een mainframe moet je denken aan bijvoorbeeld de ES/9000 of S/390 reeksen van IBM.
Een AS/400 is dusdanig schaalbaar dat 'ie rustig als vervanger wordt ingezet van oude mainframes. Een aantal grote instellingen die klant bij ons zijn (banken, verzekeringsmaatschappijen) draaien voor een groot deel op AS/400 vanwege het open karakter (iets wat een mainframe vaak niet heeft).
Voor een klein bedrijf is een AS/400 weer juist overkill. Te stijle leercurve, geen know-how, te duur.
O ja, een
Intentionally left blank
mainframe == bekend denk ikminicomputer? zeg maar gerust maxicomputer (server dus)
minicomputer == net als de as/400 een vrij grote server
microcomputer == een pc, workstation dus
True, maar ik vind minicomputer zo denigrerend klinken; een AS/400 onwaardig zeg maar (ja, ik vind ze super)Op zondag 31 maart 2002 12:57 schreef veldmuis het volgende:
[..]
mainframe == bekend denk ik
minicomputer == net als de as/400 een vrij grote server
microcomputer == een pc, workstation dus
Intentionally left blank
Anoniem: 21405
Het ligt er maar helemaal aan wat voor model het is, of je er nog wat aan hebt. Als het een (relatief) oud model is met een of meerdere CISC processor(s) erin, is ie weinig meer waard en vrij traag.
Als het een RISC machine is (zoals die zwarte op het plaatje) kan het best interessant zijn om 'm bijvoorbeeld als mail- en/of webserver in te richten. Verder is het inderdaad zoals al eerder opgemerkt meer voor iemand geschikt die erop kan ontwikkelen
Maar ja, grootste probleem met zulke dingen is toch vaak licenties, zie jij maar eens een recente OS/400 versie op de kop te tikken.
Als het een RISC machine is (zoals die zwarte op het plaatje) kan het best interessant zijn om 'm bijvoorbeeld als mail- en/of webserver in te richten. Verder is het inderdaad zoals al eerder opgemerkt meer voor iemand geschikt die erop kan ontwikkelen
Maar ja, grootste probleem met zulke dingen is toch vaak licenties, zie jij maar eens een recente OS/400 versie op de kop te tikken.
Grootte zegt niet zoveel over het verschil tussen mini-computer en mainframe. Je hebt ook een draagbare AS/400-versie (schijnt nog redelijk snel te zijn, bracht iets van rond de $500 op bij ebay laatst). Ik schat dat die een kwart van de inhoud van een minitower had (moeilijk te zien op een plaatje).Op zondag 31 maart 2002 12:41 schreef Marc H het volgende:
[..]
Voor S/390 heb je ook iets dergeljks: http://reliablecomputer.com/p390.html ,dit is veel gaver, gewoon een S/390 op een single PCI insteekkaart. Ik zie alleen dat hij maar 7 MIPS levert, dat is niet echt zo snel. Heeft iemand meer info over die dingen? Werkt dat in een gewone PC?
De prijs zie ik trouwens ook net staan in een link op die pagina
Tip: In de meeste/alle(?!?) AS/400 machines zit een ingebouwde UPS. Haal die er eerst uit voordat je hem gaat verplaatsen... En een AS/400 heeft ook geen wieltjes, althans diegene die ik heb verplaatst. Gelukkig had de VAX wel wieltjes
Zeker in de latere modellen (vanaf 500 serie) zit in elk geval een UPS, maar die is alleen bedoelt om de AS/400 netjes af te kunnen sluiten in geval van power-outage (+/- 15 minuten). Je kan hem er rustig in laten zitten bij verplaatsen hoor.Op zondag 31 maart 2002 19:39 schreef mcdroos het volgende:
...
Tip: In de meeste/alle(?!?) AS/400 machines zit een ingebouwde UPS. Haal die er eerst uit voordat je hem gaat verplaatsen... En een AS/400 heeft ook geen wieltjes, althans diegene die ik heb verplaatst. Gelukkig had de VAX wel wieltjes...
Alle grotere modellen (de zwarte) hebben ook wieltjes
Een model 5xx met OS 3.7+ (RISK) is in elk geval wel een leuk bakkie om thuis te hebben staan als ontwikkelmachine. Probleem is alleen software; de licentie wordt afgegeven op het serienummer van zo'n machine, dus even een cd'tje lenen en installeren is er niet bij (werkt dan maar 30 dagen).
Intentionally left blank
Anoniem: 38918
Je kan em/ze toch gratis krijgen?
Als ie verouderd is, en niemand em meer wil kopen, zitten er vast nog wel bruikbare dingen zoals koelblokken enzo in.
Als iemand em wel wil kopen, dan verkoop je hem toch gewoon
Als ie verouderd is, en niemand em meer wil kopen, zitten er vast nog wel bruikbare dingen zoals koelblokken enzo in.
Als iemand em wel wil kopen, dan verkoop je hem toch gewoon
Ik weet iig. nog dat dat ding echt LOMP zwaar was... En ja, het was een wit model, E nogwat dacht ik. Hij was ongeveer zo groot als 4 full towers, dus nog met 2 man te tillenOp zondag 31 maart 2002 23:24 schreef crisp het volgende:
[..]
Zeker in de latere modellen (vanaf 500 serie) zit in elk geval een UPS, maar die is alleen bedoelt om de AS/400 netjes af te kunnen sluiten in geval van power-outage (+/- 15 minuten). Je kan hem er rustig in laten zitten bij verplaatsen hoor.
Alle grotere modellen (de zwarte) hebben ook wieltjes
Een tijdje terug hadden we nog een F10 staan (ook grijs). Ik kon dat ding kopen voor 500 piek, maar dat heb ik toen niet gedaan (te traag, krachtstroom aasluiting nodig etc.).Op maandag 01 april 2002 15:55 schreef mcdroos het volgende:
[..]
Ik weet iig. nog dat dat ding echt LOMP zwaar was... En ja, het was een wit model, E nogwat dacht ik. Hij was ongeveer zo groot als 4 full towers, dus nog met 2 man te tillen.
Dat ding was inderdaad ook 1 meter hoog, een halve meter breed en 70 cm diep en woog zeker 200 kilo (en geen wieltjes natuurlijk); volgens mij was het allemaal plaatstaal van een halve centimeter dik
Intentionally left blank
EHHH
AS400 zijn er in verschillende soorten en smaken
Tis het "broertje" van de RS6000 (huidige P-serie)van IBM.
De AS400 heeft als OS : OS400.
De AS400 is als dataserver op de markt gebracht en is in de laatste jaren sterk veranderd.
In de 6 jaar dat ik een hardware engineer ben voor deze machines heb ik de overgang van CISC naar RISC gezien
(van oer modellen ( van die "bom" vrije kasten die 2 mtr hoog zijn..)als de B-,D- en F-modellen als de 200 en 3xx serie)naar de RISC serie 4xx, 5XX.. als het verdere verloop naar 170/6xx ->7xx -> naar de huidige moddelen -> 270,8xx ( die btw veelvoudig zijn -> Domino server (voor Lotus notes), SAP platvorm en zelfs in staat (net als zijn grote broer de S390 mainframe) LPAR (logical partitioning) te draaien met BV linux ( nee, niet zoals bekend een FSIOP/IPCS of integrated netfinity server waar NT op draait) maar direct op AS400 in een "virtuele" omgeving gedefineer binnen OS400.
Erug leuke machine voor bedrijven die een omvangrijke database hebben en gegevens/querys snel moeten zijn. maar thuis ? als File server ? neh niet echt.. ( prijskaartje is ook beetje aan de hoge kant.. )
De machine die crisp laat zien is een 720 ( best een "zware" jongen
.. de AS400 die Bl@de laat zien (kleine zwarte is en 170)
pss crisp -> de "ups" in somige As400Žs : is een BBU (battery backup unit) en is bedoel voor de 3xx/5xx modellen om na stroomuitval nog 30 seconden de AS40 UP te houden voor een "main storage dump" en gaat dan down. de 720 die jij liet zien heft idd 2 accuŽs (links achter op de bodem .. maar die hebben als functie om geheugen op spanning te houden na stroom uitval) en gaat ook plat na 30 seconden.. (trust me
AS400 zijn er in verschillende soorten en smaken
Tis het "broertje" van de RS6000 (huidige P-serie)van IBM.
De AS400 heeft als OS : OS400.
De AS400 is als dataserver op de markt gebracht en is in de laatste jaren sterk veranderd.
In de 6 jaar dat ik een hardware engineer ben voor deze machines heb ik de overgang van CISC naar RISC gezien
(van oer modellen ( van die "bom" vrije kasten die 2 mtr hoog zijn..)als de B-,D- en F-modellen als de 200 en 3xx serie)naar de RISC serie 4xx, 5XX.. als het verdere verloop naar 170/6xx ->7xx -> naar de huidige moddelen -> 270,8xx ( die btw veelvoudig zijn -> Domino server (voor Lotus notes), SAP platvorm en zelfs in staat (net als zijn grote broer de S390 mainframe) LPAR (logical partitioning) te draaien met BV linux ( nee, niet zoals bekend een FSIOP/IPCS of integrated netfinity server waar NT op draait) maar direct op AS400 in een "virtuele" omgeving gedefineer binnen OS400.
Erug leuke machine voor bedrijven die een omvangrijke database hebben en gegevens/querys snel moeten zijn. maar thuis ? als File server ? neh niet echt.. ( prijskaartje is ook beetje aan de hoge kant.. )
De machine die crisp laat zien is een 720 ( best een "zware" jongen
pss crisp -> de "ups" in somige As400Žs : is een BBU (battery backup unit) en is bedoel voor de 3xx/5xx modellen om na stroomuitval nog 30 seconden de AS40 UP te houden voor een "main storage dump" en gaat dan down. de 720 die jij liet zien heft idd 2 accuŽs (links achter op de bodem .. maar die hebben als functie om geheugen op spanning te houden na stroom uitval) en gaat ook plat na 30 seconden.. (trust me
________________________Team ColdFusion________________________
#1 DPAD, #1 OGR-27, #2 F@H, #4 RC5, #18 WCG
Valt mee.. de huidige modellen "lopen" allemaal op 220 .. ipv de oude (beige racken) die op krachtstroom rookten..Op maandag 01 april 2002 19:15 schreef LAN het volgende:
Koop er meteen een electriciteitsbedrijf bij, dingen schijnen nogal stroom te slurpen.
en ehh die "kleintjes.. als die minimaal uitgerust zijn.. hebben een voeding van ongeveer 320 Watt... dus nie veel meer dan een huis-pjoeter..
Ook niet juist..Op zondag 31 maart 2002 12:41 schreef Marc H het volgende:
Officieel valt AS400 onder de midrange ( al zijn de grote moddelen bijna high-end)
ES9000 = RS6000 ook midrange.. de S390 is idd high-end/mainframe
Wederom kleine misvatting.AS/400 is meestal voor kleine/middelgrote bedrijven of afdelingen, ES/9000 kom je meestal tegen bij grote bedrijven, banken, universiteiten enz.
De RS6000 heeft ook Workstations voor zwaar 3D werk
Het type werk van AS400 en RS6000 verschilt gewoon erg
AS400 = database machine (bestaat geen
Daarom ben ik ook software en geen hardware engineerOp maandag 01 april 2002 19:10 schreef geintje het volgende:
...
Ik wist wel dat het was voor noodstroomvoorziening om "netjes" af te kunnen sluiten. Uiteraard hebben wij er nog een echte UPS achter staan
Maar goed; hopelijk hebben we topicstarter genoeg kunnen leren over AS/400
Intentionally left blank
Anoniem: 21944
specs:
Voor Lotus Notes gebruikt de Saxion Hogeschool zogenaamde Dedicated Servers for Domino (DSD's). Hiervoor zijn 4, speciaal getunede, IBM AS/400 machines aangeschaft. Elke AS/400 machine beschikt over 4 processoren en 4GB intern geheugen. De schijfcapaciteit per machine is circa 400GB.
Meer info over deze zogenaamde DSD's is te vinden op:
http://www-1.ibm.com/servers/eserver/iseries/hardware/dsdhigh.htm
Voor Lotus Notes gebruikt de Saxion Hogeschool zogenaamde Dedicated Servers for Domino (DSD's). Hiervoor zijn 4, speciaal getunede, IBM AS/400 machines aangeschaft. Elke AS/400 machine beschikt over 4 processoren en 4GB intern geheugen. De schijfcapaciteit per machine is circa 400GB.
Op dinsdag 02 april 2002 09:29 schreef NioXX het volgende:
specs:
(BTW 4 machine`s -> 2 voor Enschede en 2 voor Deventer)
en ehhh zo`n 5000 gebruikers per machine ?
( ow ja kosten : tegen de 200K per machien (alleen hardware) software licenties kan crips meer over vertellen ?
dubbelpost
Anoniem: 46228
Natuurlijk werkt dit niet op een gewone pcVoor S/390 heb je ook iets dergeljks: http://reliablecomputer.com/p390.html ,dit is veel gaver, gewoon een S/390 op een single PCI insteekkaart. Ik zie alleen dat hij maar 7 MIPS levert, dat is niet echt zo snel. Heeft iemand meer info over die dingen? Werkt dat in een gewone PC?
Een Ex-Buurjongen had laatst zo een bak op de kop weten te tikken, aangezien ze het op zijn school gewoon weggooiden.
Echter betrof het een 486 generatie server met een stuk of 8 van die kaartjes. Het was een veeeel te lomp ding, en het enige wat hij er echt aan gebruikt is zo een 12 ( inch als dat kan ) Casefan voor zijn gewone pc. Stoere Fan trouwens, net een huiskamerventilator
Maar die dingen zijn voor particulieren niet interessant aangezien ze of betrekkelijk traag/incompatible zijn ( enkel erg gedateerde zijn "normaal" te krijgen ) of totaal onbetaalbaar
Kan iemand misschien wat plaatjes van de binnenkant van hun AS/400 maken? Vooral de hardware dus. Alvast bedankt.
humz als je ook wat wilt weten wat je er mee kan, kun je kijken op www.as400.pagina.nl
Volgens de documentatie zo je hem zo aan de gang moeten kunnen krijgen op een PC, alleen je moet dus OS/2 draaien. Op een RS/6000 moet het ook zo werken zonder rare trucs...Op dinsdag 02 april 2002 18:59 schreef jojo2k1 het volgende:
[..]
Natuurlijk werkt dit niet op een gewone pc![]()
Een Ex-Buurjongen had laatst zo een bak op de kop weten te tikken, aangezien ze het op zijn school gewoon weggooiden.
Echter betrof het een 486 generatie server met een stuk of 8 van die kaartjes.
Heeft die ex-buurjongen die kaartjes nog? Ik heb hier namelijk wel een RS/6000 met een aantal lege pci-sloten staan (maar dat zullen wel weer MCA kaarten zijn
LOL
Ik werk ook al weer een aantal jaren met een AS/400, sterker nog we zijn aan onze 2de hier.
De eerste was net zo groot als 2 klerenkasten, de nieuwe heeft een wat handzamer formaat.
Er is nog zat te doen met een AS/400 hoor. Ik weet niet welk type je precies kan krijgen maar een Lotus Notes mail server is er prima op te draaien. Das nog eens wat anders voor thuis.
Vaak hebben die bakken ook nog wel lekker wat opslagruimte.
Doe mij er maar een anders.....
Ik werk ook al weer een aantal jaren met een AS/400, sterker nog we zijn aan onze 2de hier.
De eerste was net zo groot als 2 klerenkasten, de nieuwe heeft een wat handzamer formaat.
Er is nog zat te doen met een AS/400 hoor. Ik weet niet welk type je precies kan krijgen maar een Lotus Notes mail server is er prima op te draaien. Das nog eens wat anders voor thuis.
Vaak hebben die bakken ook nog wel lekker wat opslagruimte.
Doe mij er maar een anders.....
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Kun je al meer info krijgen, heb ook wel interesse.......
Pagina: 1