[FAN] weerstanden in fan veranderen?

Pagina: 1
Acties:

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb uit een oud tulipje een JAMICON 6*6*2.5 fan gehaald. (model JF06025)
Deze heeft een heel lekker geluid (redelijke lagers, ok ontwerp). Nadeel is dat deze JAMICON net te weinig CFM produceert.
Ik heb dit fannetje dus opengehaald en zag daar 2 identieke weerstanden, 2 identieke transistors, 2 identieke condensators en een diode. Nu luidt mijn vraag: kan ik de 2 weerstanden vervangen door weerstanden van lagere waarden, wat tot gevolg zou moeten hebben/heeft dat de fan sneller gaat draaien (en dus meer CFM produceert)?
Je mag ff over die vraag nadenken hoor... :)

"It certainly appears so..."

Verwijderd

ja, ik denk het wel. Ik weet het niet zeker want ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Hij zal dan ook wel meer geluid gaan maken ;). Wat voor weerstanden zijn het nu eigenlijk?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

die onderdelen zijn volgens mij precies alle onderdelen voor een oscillatie schakeling. In principe zou het verlagen van de weerstanden de ventilator sneller moeten kunnen laten draaien, maar als je ze te ver verlaagd, ben ik bang dat hij wel eens kan gaan schokken.
Betere/meer uitleg kan ik je niet geven, heb net 20 uur gewerkt dus ben een beetje duf ;)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

pak gewoon 17 volt van je voeding :z

Verwijderd

pak 2 molex stekkertjes en verbind de gele draad van molex nr 1 door met de zwarte van molex nr 2 ...... en neem dan gewoon de gele draad van molex nr 2 en de zwarte van nr 1 en dan zal ie wel hard moeten draaien :D 24v

[disclaimer] de schrijver van dit bericht stelt zich op geen enkele manier aansprakelijk voor schade aan huis en/of computer op wat voor manier dan ook :o [/disclaimer]

• M14
  • Laatst online: 12:38

M14

Op zondag 31 maart 2002 11:29 schreef MoSc2001 het volgende:
pak 2 molex stekkertjes en verbind de gele draad van molex nr 1 door met de zwarte van molex nr 2 ...... en neem dan gewoon de gele draad van molex nr 2 en de zwarte van nr 1 en dan zal ie wel hard moeten draaien :D 24v

[disclaimer] de schrijver van dit bericht stelt zich op geen enkele manier aansprakelijk voor schade aan huis en/of computer op wat voor manier dan ook :o [/disclaimer]
Da gaat nie, want het hangt aan de zelfde voeding. Je kunt 1 voeding niet in serie zetten met zichzelf, want dan maakt ie kortsluiting. Je zegt t zelf: verbind de gele draad van molex nr 1 door met de zwarte van molex nr. 2 |:( |:(

Aha, vandaar de disclaimer :+

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 12:19 schreef M14 het volgende:

[..]

Da gaat nie, want het hangt aan de zelfde voeding. Je kunt 1 voeding niet in serie zetten met zichzelf, want dan maakt ie kortsluiting. Je zegt t zelf: verbind de gele draad van molex nr 1 door met de zwarte van molex nr. 2 |:( |:(

Aha, vandaar de disclaimer :+
ja vandaar die disclaimer want ik wist niet zeker of het zou werken :)

• Snipisnap
Bedankt voor de reacties. Niet alle waren even zinnig, maar dat doet er niet toe :P
Ik ga het in ieder geval maar ff proberen om die 2 weerstanden te vervangen. Kan niet zoveel kwaad lijkt mij, bovendien heb ik 3 van die JAMICON's.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Volgens mij zitten die weerstanden er niet voor niks in de fan. En volges mij (8> als je ze vervangt voor 2 met een lagere waarden heb je kans dat je fan kapot gaat. Wat je wel kan proberen is om 1 Ohm lager te gaan. Dat zal niet gelijk zoveel schade aanrichten :)

• Snipisnap
hehe. 1 Ohm op de tienduizend zal idd niet zoveel uitmaken :7 Maar dat wil ik juist WEL! Ik wil meer CFM! Woehahaha 8-)
Allebei de weerstanden zijn dus 10k Ohm. Door welke weerstanden kan ik deze vervangen? 8k Ohm? of iets veiliger: 9k Ohm?
BTW, ik heb me met mijn suffe kop vergist daarstraks: er zat nog een EXTRA transistor in, die anders is dan de andere 2.

/edit
Het wordt mijn CPU-fan mocht dit project slagen, dus ik zal hem sowieso grondig testen

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Op zondag 31 maart 2002 17:53 schreef Snipisnap het volgende:
hehe. 1 Ohm op de tienduizend zal idd niet zoveel uitmaken :7 Maar dat wil ik juist WEL! Ik wil meer CFM! Woehahaha 8-)
Allebei de weerstanden zijn dus 10k Ohm. Door welke weerstanden kan ik deze vervangen? 8k Ohm? of iets veiliger: 9k Ohm?
BTW, ik heb me met mijn suffe kop vergist daarstraks: er zat nog een EXTRA transistor in, die anders is dan de andere 2.

/edit
Het wordt mijn CPU-fan mocht dit project slagen, dus ik zal hem sowieso grondig testen
Ik zou maar beginnen met 9 Ohm :P

Verwijderd

Eerste topic dat de fan sneller wil laten draaien in plaats van langzamer :D
Pagina: 1