Toon posts:

bash schrijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ej luitjes ik ben nieuw met linux en wil ff weten waar ik een programma kan vinden waarmee ik bash scripts kan schrijven... (ik gebruik RH linux 7.2 workstation instal... gnome desktop)

Verwijderd

gewoon, een text editor :?

Wat verwachtte je dan :? :P

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik al zij... ik ben nieuw met linux en weet oon niet waar ik een fatsoenlijke texteditor vind

Verwijderd

aaaaaaaaaah, okee :)

Nou, een goede texteditor is bijvoorbeeld [ >:) ] vi [/ >:) ] of nano/pico of mcedit (allen commandline). Goede grafische texteditors zijn nedit. Er staat vaak ook een zootje KDE/Gnome text-editors in je start menu (gnome notepad, gedit, ...)

Dus kies daar maar eentje uit :Y)

vi is trouwens beetje moeilijk voor beginners, begin maar met gnome notepad oid :P

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Abiword :P .

Er is geloof ik ook zoiets als vitutor oid. Daarmee krijg je een tutorial voor vi.

[off-topic]
Dit heeft me zeer veel correcties gekost (drank :D )
[/off-topic]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Op zondag 31 maart 2002 00:11 schreef zwik het volgende:
Abiword :P .

Er is geloof ik ook zoiets als vitutor oid. Daarmee krijg je een tutorial voor vi.
vitutor ken ik niet, kan ik ook niet vinden op mijn systeem. Wel heb ik vimtutor staat op mijn hardeschijf. Dit is een tutor voor ViM (=Vi iMproved) , een kloon van de originele Vi. Deze kloon is zeker voor programmeurs erg leuk door de vele nuttige functies die erin zitten.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Inderdaad gewoon vi
maar zo 'gewoon' is dat niet als je net begint..
waardeloze editor voor iemand ie notepad gewend is..
Maar als je er aan gewend bent wil je niet meer terug.

ik weet niet of je pine (mail-prog) geinstalleerd hebt staan,
maar daarbij komt de editor pico
die is errug simpel, een soort van edit voor dos maar dan zonder de menu's maar met sneltoetsen (ctrl+x om op te slaan enzo)

Gebruik je X dan kan ik je niet echt helpen,
daar zal ook vast wel een soort van notepad voor zijn maar ik gebruik bijna geen X (en als ik dat doe edit ik in vi in een xterm.

Maar als je tijd hebt, leer dan vi een beetje kennen....
het is echt een heerlijke editor als je'm gewend bent.
Klinkt wat onwaarschijnlijk op het eerste gezicht maar (bijna)iedere *nix liefhebber zal dat be-amen.

• zwik
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Op zondag 31 maart 2002 00:16 schreef hammerhead het volgende:

[..]

vitutor ken ik niet, kan ik ook niet vinden op mijn systeem. Wel heb ik vimtutor staat op mijn hardeschijf. Dit is een tutor voor ViM (=Vi iMproved) , een kloon van de originele Vi. Deze kloon is zeker voor programmeurs erg leuk door de vele nuttige functies die erin zitten.
Die bedoel ik ja. Erg handig van ze om zo'n functie erbij te doen. Dan hoef je tenminste niet van die soms lange handleidingen te lezen enzo *D .

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van Joe. Lekker simpel. Maar ja... ik ben dan ook een notepad lover ;)

* froggie wacht ook nog steeds op een echt goede, maar vooral simpele, php-only editor.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Op zondag 31 maart 2002 00:16 schreef possamai het volgende:
ik weet niet of je pine (mail-prog) geinstalleerd hebt staan,
maar daarbij komt de editor pico
die is errug simpel, een soort van edit voor dos maar dan zonder de menu's maar met sneltoetsen (ctrl+x om op te slaan enzo)
Kan ook zonder pine. Dan heet de editor Nano.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Bash scripts willen schrijven maar zo n00b zijn dat je niet weet waar de editor staat? Lijkt me niet de goede volgorde maar goed. Gebruik gewoon maar mc en mcedit. Is het makkelijkst m.i.
Pagina: 1