Dus jij zechtdat god ieder mens gemaakt heefd, ieder mens een geweten heefd gegeven, en in een andere post had ik gelezen: Ieder mens een doel heeft. Maar, als je iets doet wat als kwaat beschreven wordt is dit niet zijn schuld. Als ik in een fabriek werk waar auto's worden gemaakt, en een auto die ik gemaakt heb, blijkt niet werkende remmen te hebben, wie zijn schuld is dat dan? Juist! Maar vertel me als god ons allemaal gemaakt heefd, waarom geloofd dan niet iedereen in hem? Of zien ze hem als een ander? Het kwaad zit in de mens en daar mee moeten we leren leven? Hmmm klinkt niet logisch in mijn oren.
[je moet wel een beetje op je spelling gaan letten - maar dat terzijde]
Ieder mens *heeft* een geweten. Dat weet je zelf ook wel. Als jij iets doet waarvan je weet dat het slecht is (het stemmetje dat zegt 'nee het mag niet zo') wordt je geweten hopelijk actief en springt in. Negeer je dat stemmetje, dan bega je een zonde. Ik geloof dat mensen volwassen genoeg zijn om te weten wanneer ze iets fout doen. Dat het geweten bij veel mensen verschillend werkt is een feit. Ik denk dat God ieder persoon op zichzelf beoordeeld. Alle mensen zijn anders, en sommige mensen vinden iets eerder fout dan anderen. Ik geloof in een mens die het onderscheid tussen goed en kwaad dondersgoed kent. Je *weet* het wanneer je een zonde begaat, maar het gaat erom of je dat kunt voorkomen en als je het wel begaat, hoe je er daarna mee omgaat. God verwacht geen perfecte mensen - dan had hij ons wel zo gemaakt.
En om terug te komen over je vraag over de remmen. Monteer jij de remmen expres verkeerd? Nee...dus je begaat geen zonde. Dit staat overigens ook letterlijk in Exodus als een zonde die je niet met opzet begaat (die worden je vergeven, want het is niet met opzet gedaan).
En waarom we niet allemaal in God geloven? Omdat dat de 1 van de keuzes is die we in ons leven krijgen van God. God houdt van alle mensen - ook de niet-gelovigen. Het kiezen voor God is een keuze die je maakt (terwijl die keuze misschien al vastligt voordat je geboren wordt). Je leven is een test van bekwaamheid. Je moet bewijzen als mens te kunnen leven. Mensen maken fouten en hebben het kwaad ook in zich. Maar alle mensen hebben ook heel veel goeds in zich. Als God ons allemaal perfect had geschapen en ons allemaal in hem had laten geloven, waarom zouden we dan nog leven? God geeft je een leven en wat je daarmee doet is jouw keuze. Je hoeft niet in God te geloven, en dan ook kun je een goed leven leiden waar je bij God een 'complimentje' voor krijgt. Geloof kan je alleen helpen om goed te leven en bovendien mensen te ontmoeten die je ook kunnen vormen.
Waar trek je dan de grens tussen waanzin en geloof? waneer iets goed is noem je het geloof, maar zo gauw iemand iets doet wat jou niet bevalt is het opeens waanzin? Ik vind dat erg kortzichtig...
Wat is de grens tussen geestelijk ziek en gezond? Je kunt dit soort zaken niet generaliseren en je moet het per persoon bekijken. En overigens noem ik Osama's oorlog tegen het westen waanzin .... ik denk niet dat dat kortzichtig is van mij. Maar goed. Het is idd mijn mening.
En geloof me mensen die zich in de naam van god zich zelf op blazen, doen dit dus echt WEL voor god! meschien verlangt god het inderdaad niet van ze, maar zei DENKEN van wel...
Ze doen het voor God....maar die wil dat echt niet hoor. Dan is God niet meteen de boeman hoor. Die mensen hebben een keuze en ze kiezen verkeerd. Misschien zijn ze wel helemaal geconditioneerd door hun leiders, en in dat geval zullen ze vast wel een vorm van absolutie krijgen. Maar als ik voor
Denken Joden niet dat ze beter zijn als cristennen omdat zei wel door hadden dat Jezus niet de zoon van god was? ik dacht dat dat het grote probleem was...
Dat is hun mening en die mogen ze hebben. Maar tussen de religies zijn er in principe geen problemen. Sommige mensen maken die problemen door hun eigen interpretatie van hun eigen religie zo bij te stellen dat ze botsen met andere religies. In de bron komen alle drie de hoofd religies uit dezelfde oer-religie. Het is juist dat joden niet geloven in Jezus als de zoon van God. Ik denk zelf ook niet dat Jezus letterlijk zijn zoon is geweest, maar dat het heel anders is....maar toch vergelijkbaar. Ik denk dat hij 'zoon' is genoemd om de speciale band voor mensen begrijpelijk te maken - maar in feite ging de band veel verder.
Er is altijd wel een excuus? Maar keur je het dan goed? lijkt me niet, en geloof me verkrachters hoeven niet gestoord te zijn, sommige staan 100% achter hun actie, en zullen niet ontkennen dat ze het deden omdat ze van hun zelf moesten doen.
Als er een excuus is, is het natuurlijk niet logisch dat het meteen goed is. ZEKER NIET. Maar dat schrijf ik ook nergens hoor.
Probeer me nog maar eens het verschil uit te leggen tussen geloven en aangeleerde visie's. In deze context bedoel ik dus...
dus?