Toon posts:

[wc] Waterkoeling zonder radiateur ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken om het nou echt nodig was om een rad in je wc-systeem te hebben ... aangezien een rad speciaal voor wc kopen aardig aan de prijs is en een rad op de sloop halen vaak te groot en vies en lelijk is ... als je nou een waterbak heb van ca. 10 liter en daar 1 of 2 fan's op laat blazen zou dat niet voldoende koeling zijn aangezien het water langer gekoeld wordt dan in een rad .. of zou het water na een tijdje toch te warm worden ??? en als je in een gesloten waterbak 2 fan's laat blazen zou je dan ook een lucht afvoer moeten hebben ?? ik dacht zelf eigenlijk van niet. barts eens los over wat jullie hierover denken ??

Verwijderd

tis helemaal niet nodig een radiator, als je een groot resevoir heb koelt dat ook wel af hoor :) tis gewoon om op lange termijnen je pc koud te houden, die rad.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je kan een bong bouwen... weet er niet zo veel van, maar het gaat er om dat het water door een douchekop oid in een buis gesproeid wordt en dat er dan een fan in die buis blaast om het water te koelen... het neemt alleen wel vrij veel ruimte in :(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 20:32 schreef Demoniac het volgende:
Je kan een bong bouwen... weet er niet zo veel van, maar het gaat er om dat het water door een douchekop oid in een buis gesproeid wordt en dat er dan een fan in die buis blaast om het water te koelen... het neemt alleen wel vrij veel ruimte in :(
Ja haha ik ga waterkoeling maken om een stille pc te hebben en dan zou ik een douche kop gaan maken ... weet je hoeveel herrie zoiets gaat maken :) thnx voor de tip maar dat gaat niet werken ..

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:34

Sa1

Op zaterdag 30 maart 2002 20:34 schreef MoSc2001 het volgende:

[..]

Ja haha ik ga waterkoeling maken om een stille pc te hebben en dan zou ik een douche kop gaan maken ... weet je hoeveel herrie zoiets gaat maken :) thnx voor de tip maar dat gaat niet werken ..
met twee grote fans a 12volt kan ik ook niet slapen :* :*

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 18:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik denk niet dat het zo nodig is, een radiator. Tenminste als je niet gaat OC'en, en ook je gforce er Niet op zet.

Verwijderd

Voor een TB is een waterreservoir van 10 liter denk ik niet genoeg. Ik denk dat dat water dan wel aardig warm word na 10 uren draaien in de zomer. Water van 50 graden koelt niet zo best!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mijn ervaring is dat je toch wel degelijk een radiator nodig hebt. Regelmatig komen er topics voorbij waarin wordt gezegt dat het water zo warm wordt. Reden is dan vaak geen radiator of een radiator zonder ventilator. Mijn advies, sloop zo'n ding uit een ouwe Opel Manta (zijn ze toch nog nuttig >:)) en maak die ff schoon... ben je voor 10 klaar en heb je een mooie radiator.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Rheobusje of 12/7V fanbus maken , kan je voor 's nachts de fans wat zachter zetten , comp draait dan toch idle

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 21:06 schreef Cr3ator het volgende:
Mijn ervaring is dat je toch wel degelijk een radiator nodig hebt. Regelmatig komen er topics voorbij waarin wordt gezegt dat het water zo warm wordt. Reden is dan vaak geen radiator of een radiator zonder ventilator. Mijn advies, sloop zo'n ding uit een ouwe Opel Manta (zijn ze toch nog nuttig >:)) en maak die ff schoon... ben je voor 10 klaar en heb je een mooie radiator.
Ja maar de maximale maten die ik kwijt kan zijn 25X14X4 en bijna elk rad is groter dan dat ... en elke sloop waar ik tot nu toe geweest ben vragen ze minsten 25,- voor een rad :P is die uit een manta zo klein dan ?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Op zondag 31 maart 2002 11:19 schreef MoSc2001 het volgende:

[..]

Ja maar de maximale maten die ik kwijt kan zijn 25X14X4 en bijna elk rad is groter dan dat ... en elke sloop waar ik tot nu toe geweest ben vragen ze minsten 25,- voor een rad :P is die uit een manta zo klein dan ?
Ik heb 'm net ff snel gemeten, hij is +/- 23x16x3 (lxbxd)
Als je er een (goedkoop) kan krijgen moet je het zeker doen, ik vind 'm super! :)

PS

Als je pech hebt zijn wel erg moeilijk schoon te maken, dat was bij mij ook het geval, maar nu heb ik een schone, superradiateur. Helemaal opgeschuurd en gepoetst.

M'n moeder wilde 'm eerst niet in huis hebben "wat moet je met dat vieze ding, koop maar een schone". Ik na veel gemor mee naar boven genomen en na 3 uur poetsen en schuren was ie weer als nieuw, zelfs mama vond 'm mooi O+ .
De binnenkant duurde wat langer voordat die schoon was :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

[off-topic??]
ahh beterz topic over Waterkoeling.

Misschien off topic, maar I hope you dont mind.

- Wat is beter, zon kant-en-klaar ding van senfu ofzo, een kit die je alleen maar hoeft in te bouwen
- Een kast met ingebouwde waterkoeling
- Of zelf eentje bouwen?

Ik heb zelf nog 0,0 ervaring met waterkoeling dusse keap it clean.

Waar kan ik het beste in Amsterdam het makkelijkst aan die spullen komen, bedoel gewoon in de winkel kopen.

Verwijderd

Je processor verwarmt niet zo gek veel, dus als je geen rad wil, dan hoeft het ook niet. Een emmer van 10 liter is echt net iets te klein, maar met 30 liter water als buffer kun je aardig lang computeren zonder in de problemen te komen.

Mijn advies: gebruik een oud aquarium oid en geen fans.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Kunt ook zoeken naar een kachel radiator van een auto, die zijn kleiner dan de radiator voor de moter.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Persoonlijk vind ik het echt lelijk om een aquarium van <30 liter bij je pc te hebben staan. Ik zou dus gewoon met een radiator gaan werken, is veel handiger en mooier!

30 l water :r

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op zondag 31 maart 2002 12:11 schreef DaBit het volgende:
Je processor verwarmt niet zo gek veel, dus als je geen rad wil, dan hoeft het ook niet. Een emmer van 10 liter is echt net iets te klein, maar met 30 liter water als buffer kun je aardig lang computeren zonder in de problemen te komen.

Mijn advies: gebruik een oud aquarium oid en geen fans.
30 liter is behoorlijk wat hoor, en als ik zie hoe snel het water uit mijn radiator (zon ding van de wc :)) warm wordt, dan denk ik dat je na een dagje draaien toch geen temps meer onder de 40 krijgt

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• cyclone
  • Laatst online: 20:31

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

voor 10 euro moet je echt wel op een sloop een kachel radiator kunnen regelen.
Ik had er zelfs 2 voor ( stiekum 1 in mijn gereedschapskoffer gedaan >:) )
Maar je moet dan wel naar een sloop gaan waar je zelf de spullen uit een auto moet halen, dat scheelt een stuk in prijs.
En vies zijn de kachel radiatoren ZEKER niet die zitten gewoon netjes ingebouwd en kan geen vuil bij komen .. ik zal zo ff een pic online gooien van mijn 2 aanwinsten :)
de zwarte komt uit een oude Opel Corsa en de andere komt uit een kleine jappaner ( ben ff naam kwijt )

[edit pic toegevoegd]

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~cyclone/radiatoren.jpg

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Ik maak gebruik van een aquarium, op de orginele kloksnelheid werkt dat prima hoor.. Wanneer ik m'n Tb 1.0 @ 1.42 heb, en de Rad-fan niet aan heb ik na 30 minuutjes een BSOD, en is m'n water loeiheet..

Verwijderd

je kan ook een lengte 12mm kopere pijp halen,vullen met heel fijn zand,en dan een spiraal buigen(om een pvc pijp 75 bijv)

een klein fannetje erop zetten(op 7 of 5v)en dan heb je ook een klein radiatortje en het is nog leuk ook

maar wel die pvc pijp weer weghalen uiteraard

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 12:50 schreef mark_m het volgende:
je kan ook een lengte 12mm kopere pijp halen,vullen met heel fijn zand,en dan een spiraal buigen(om een pvc pijp 75 bijv)

een klein fannetje erop zetten(op 7 of 5v)en dan heb je ook een klein radiatortje en het is nog leuk ook

maar wel die pvc pijp weer weghalen uiteraard
Huh, leg eens uit!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 12:21 schreef CyCLoNe het volgende:
Maar je moet dan wel naar een sloop gaan waar je zelf de spullen uit een auto moet halen, dat scheelt een stuk in prijs.
En vies zijn de kachel radiatoren ZEKER niet die zitten gewoon netjes ingebouwd en kan geen vuil bij komen .. ik zal zo ff een pic online gooien van mijn 2 aanwinsten :)
de zwarte komt uit een oude Opel Corsa en de andere komt uit een kleine jappaner ( ben ff naam kwijt )

[edit pic toegevoegd]

[afbeelding]
Die koperen wat zijn daar de afmetingen van ??

Verwijderd

je neemt een 12mm(uitwendig)kopere pijp

je sluit 1 kant af en vult die hele pijp met heel fijn zand tot het nokje vol en sluit de andere kan ook af.

dan pak je een pvc pijp 75(of 50 maar niet kleiner)en die kopere pijp draai je er omheen(door dat zand knikt hij niet als het goed is)

eenmaal klaar trek je de pijp eruit en heb je een lange spiraal(persoonlijk lijt mij 30 cm ofzo wel het prettigst)

uiteindes een beetje afkorten uiteraard en aan een van de kanten een stille fan erop zetten,maar daar moet ook wel een manier voor bestaan.

en voila,een cheap ass maar zeer mooie radiator,maar om hem nou te gebruiken in een inline systeem lijkt me niet zo verstandig want ik weet de koeling capaciteit niet maar met een reservoirtje erbij zal het wel lukken >:)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

je kunt natuurlijk ook een buisje (12 of 15mm ofzo) aan de bovenkant van je kast lassen danwel solderen. dat koelt ook al flink af, terwijl het bijna geen ruimte kost, je kunt alleeen geen fans meer in de bovenkant van je kast plaatsen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• ernst
  • Laatst online: 14-06-2025

[edit pic toegevoegd]

[afbeelding]
wat voor EIZO heb jij daat staan ? :9~

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op zondag 31 maart 2002 11:46 schreef Phytagoras het volgende:
[off-topic??]
ahh beterz topic over Waterkoeling.

Misschien off topic, maar I hope you dont mind.

- Wat is beter, zon kant-en-klaar ding van senfu ofzo, een kit die je alleen maar hoeft in te bouwen
- Een kast met ingebouwde waterkoeling
- Of zelf eentje bouwen?

Ik heb zelf nog 0,0 ervaring met waterkoeling dusse keap it clean.

Waar kan ik het beste in Amsterdam het makkelijkst aan die spullen komen, bedoel gewoon in de winkel kopen.
Beetje offtopic misschien, maar ik bied mijn complete set te koop aan op vraag en aanbod, en nog leuker, ik woon in Zaanstad......

Mail me anders ff!

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

[edit pic toegevoegd]

[afbeelding]
Met vies bedoelde ik oxidatieplekjes die je krijgt, net als jouw jappanse rad. FF schuren en hij is weer als nieuw :9

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• ernst
  • Laatst online: 14-06-2025
Op zondag 31 maart 2002 13:18 schreef ernst het volgende:

[..]

wehhh :( ik wil het nog steeds weten hoor....

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15

Epsilon

Op zaterdag 30 maart 2002 21:05 schreef freezy17 het volgende:
Voor een TB is een waterreservoir van 10 liter denk ik niet genoeg. Ik denk dat dat water dan wel aardig warm word na 10 uren draaien in de zomer. Water van 50 graden koelt niet zo best!
jawel hoor
het gaat niet om de inhoud, maar om het oppervlakte. En hoe warmer het water, hoe beter het afkoelt. Er zal dus een evenwicht onstaan. Afhankelijk van de load (bij mij altijd 100%), buitentemperatuur en de luchtvochtigeheid zal de temp van het water hoog of laag zijn.

Als je een beetje lage bak hebt hoef je er geen eens een fan op te zetten.

Verwijderd

en vergeet ook niet dat je de pomp onder in de bak moet zetten want daar is het kouder

dus linksonder de pomp die pompt en rechts bovenin het water wat terugkomt.

ik denk dat iedereen wel die amerikaande vuilnesbakken hebben gezien(waar auto's in films wel eens tegenaan rijden).

die kan je kopen in een soortgelijk model maar dan wat kleiner van plastic met deksel die je kan afsluiten en veel mooier(zo'n 25 tot 50 liter modellen)
dacht bij blokker of zulke zaken.

dat kan je ook als reservoir gebruiken,zit genoeg inhoud in en als je hem ziet zou je denken dat het een gewone wasmand is

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 15:12 schreef mark_m het volgende:
en vergeet ook niet dat je de pomp onder in de bak moet zetten want daar is het kouder

dus linksonder de pomp die pompt en rechts bovenin het water wat terugkomt.

ik denk dat iedereen wel die amerikaande vuilnesbakken hebben gezien(waar auto's in films wel eens tegenaan rijden).

die kan je kopen in een soortgelijk model maar dan wat kleiner van plastic met deksel die je kan afsluiten en veel mooier(zo'n 25 tot 50 liter modellen)
dacht bij blokker of zulke zaken.

dat kan je ook als reservoir gebruiken,zit genoeg inhoud in en als je hem ziet zou je denken dat het een gewone wasmand is
Ja maar ik wil me resevoir nog wel een kleine beetje normale maten houden en de bak ONDER me compie zetten .. ... maar ik ga het gewoon proberen en als het niet werkt dan toch maar een rad :D

Verwijderd

watercooling zonder radiateur??? mmm mot kunnen zet dan wel je waterbak in de koelkast (die natuurlijk niet -1 graat mag zijn :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15

Epsilon

Op zondag 31 maart 2002 15:16 schreef MoSc2001 het volgende:

[..]

Ja maar ik wil me resevoir nog wel een kleine beetje normale maten houden en de bak ONDER me compie zetten .. ... maar ik ga het gewoon proberen en als het niet werkt dan toch maar een rad :D
dit gaat dus niet
je kan wel zonder een radiator draaien, maar je moet de warmte toch kwijt. Dit moet dan gebeuren door verdamping.
En dan moet je bakkie dus open zijn. Daar kan je de comp dus niet op zetten :)

• cyclone

cyclone

Op zondag 31 maart 2002 13:18 schreef ernst het volgende:

[..]

dat wil je inderdaad niet weten ..
Maar om je ff te pesten een 20" Eizo Flexscan T660i-T die ik voor 50 piek gekocht heb omdat er bij een bedrijf waar ik gedetacheerd zat de cad afdeling voorzien werd van nieuwe 21" eizo's
Kortom ze gaven ze praktisch voor nix weg :)
Op zondag 31 maart 2002 13:01 schreef MoSc2001 het volgende:

[..]

Die koperen wat zijn daar de afmetingen van ??
de koperen :
21cm x 13cm en 4,5cm dik

de zwarte ( is ook van koper alleen zit er een verflaag overheen ) is:
21,5cm x 19cm en 5,2cm dik

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 20:29 schreef CyCLoNe het volgende:

de koperen :
21cm x 13cm en 4,5cm dik

de zwarte ( is ook van koper alleen zit er een verflaag overheen ) is:

21,5cm x 19cm en 5,2cm dik
Ahhh mag ik die koperen van je kopen :? :? :)

of kan je anders nog even nadenken en me vertellen uit welke auto je heb hebt gehaald ... ?? mail me anders ff paul@boshart.org

• cyclone

cyclone

nee ik verkoop hem niet .. moet nog ff goed nadenken uit welke auto dattie komt, als ik hem zie rijden weet ik het wel weer.
zodra ik het weet post ik het wel ff

Ff zoeken op het forum hier doet ook veel :-)
t'was een suzuki Alto ( ik wist dat het een klein autootje was :) )

Verwijderd

je kan ook de kachelrad uit een fiat panda slopen deze zijn erg mooi van voormaat en erg makkelijk eruit te slopen
koelen overgens super:9~ koste mij 15 euro en passen precies 4x 8 cm op :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 17:44 schreef CyCLoNe het volgende:
nee ik verkoop hem niet .. moet nog ff goed nadenken uit welke auto dattie komt, als ik hem zie rijden weet ik het wel weer.
zodra ik het weet post ik het wel ff

Ff zoeken op het forum hier doet ook veel :-)
t'was een suzuki Alto ( ik wist dat het een klein autootje was :) )
KEJ THNX ... dan ga k zelf wel ff slopen deze week :D
Op maandag 01 april 2002 18:04 schreef _olaf_ het volgende:
je kan ook de kachelrad uit een fiat panda slopen deze zijn erg mooi van voormaat en erg makkelijk eruit te slopen
koelen overgens super:9~ koste mij 15 euro en passen precies 4x 8 cm op :)
Dan issie dus 16x16 en te breed :( mag max 14 zijn

• cyclone

cyclone

Veel plezier met slopen, kleine tip :
Maak eerst onder de moterkap de slangen van het koelsysteem los.
En de radiator zit in een plastic behuising waaruit je hem zo kunt uitschuiven.

Sucses

Pagina: 1