486 als server? Paar probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben bezig een 486DX4 als server in te richten. Ik had er Win98SE opgezet, maar na een paar keer opstarten kreeg ik bij het opstarten een melding over het feit dat KRNL386.exe niet geladen kon worden ofzo. Na nog een keer opstarten lijkt het alsof de hele windows/command folder weg is! Ik kan hem ook niet vinden in DOS op de HD. Ik kan nu dus niet meer opstarten.

Een mogelijke oorzaak is het feit dat er slechts 48 MB geheugen inzit. Ik wil echter graag weten of het zin heeft om opnieuw Win98 erop te zetten, dat het beter is om er 95 op te zetten, dat ik in beide gevallen er eerst meer geheugen bij moet prikken (was ik al van plan natuurlijk, maar ik heb het nu even niet bij de hand), of dat ik beter een Celly of Duron systeempje hiervoor kan bouwen.

O ja, de batterij van het BIOS is dood :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

48 mb is wel erg krap voor 98 SE. Ik zou 95 erop gooien. 98 1st ed. deed het trouwens ook nog redelijk op 32 mb, maar dat was wel een p2 333 ;). Vergeet ook vooral niet dat linux bestaat :P

• BigBart
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02-2025

BigBart

Memento Mori

Voor het opzetten van een server kun je idd beter Linux gebruiken. Linux past in de meeste gevallen al op 386 met 16 MB RAM. Dus lijkt me de keus niet moeilijk. Ook zijn de meeste versie gratis van een FTP-site te halen.

edit:

Waarom plaats je dan niet gewoon een nieuw batterijtje? Lijkt me niet al te moeilijk!

Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Dit lijkt mij eerder een Geheugen / Harddiask probleem dan een gebrek aan geheugen. Probeer de harddisk en het geheugen eens te testen met een goed testprogramma. Het kan goed zijn dat er ergens iets niet 100% is.

Verder vind ik (ook) dat Windows 98 SE een beetje teveel van het goede is voor een 486. Ik weet niet wat er van deze server verwacht word maar veel kan niet met Windows 98 SE op een 486. Ik zou dan nog eerder naat NT4 of Linux gaan kijken als server.

En een nieuw batterijtje is toch niet zo moeilijk .....

Murphy was an optimist

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Ik heb op mijn router eerst ook Windows 98 First Edition gehad. Met Winroute. En dat is een 486DX2 66 met 16MB. Installeren duurde 2,5 uur. Maar t booten maar 3 minuten. T kan wel en Windows 98 doet t ook met 32mb prima hoor. Zolang je hem als server gebruikt zul je t weinig van merken. Windows NT40 Server zal ook kunnen, draait lekker vlot en misschien handiger als je geen linux ervaring hebt. :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Maarja die ervaring krijg je dan ook nooit, en een simpele router is eigenlijk voor iedereen te doen.

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 30 maart 2002 18:46 schreef s_roubos het volgende:
Ik ben bezig een 486DX4 als server in te richten.
Wat voor server wil je eigenlijk hebben? Alleen maar internet doorgeven? Of ook fileserver/printserver/mailserver/weetikwat?

Voor alleen internet is je pc prima, zelfs als je 98SE installeert is 't prima te doen. (Tipje: FreeSco)

De meeste 486 pikken niet echt PCI kaarten (1.0 slotjes... :(), dus een mooie RAID-adapter om HDD's aan te sturen voor fileserven is haast onmogelijk. Daarbij komt nog dat je dan wel wat meer RAM kunt gebruiken.

Siditamentis astuentis pactum.

• Killjoy
  • Laatst online: 20:36

Killjoy

Klingon lawn products

48 MB geheugen is ruim voldoende voor win98SE. Met 32 MB draait het ook best hoor.
Als je deze PC trouwens alleen als simpele fileserver met een lage data transfer gebruikt, dan zou ik zeker geen celly o.i.d. gaan bouwen; is in dat geval een beetje overkill.

Weet je zeker dat je HDD goed is? Als er echt data van de schijf verdwijnt, dan twijfel ik er sterk aan of dat ding nog wel 100% gezond is. Probeer eens opnieuw te partitioneren en te formatteren.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 21:11

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Bedankt voor alle tips.

Ik heb er net even Win95 opgezet, gaat allemaal heel wat fijner, maar helaas is een van de vereisten dat er Norton Firewall op komt, en dat draait niet onder 95. Dus morgen weer 98.

Ik heb de netwerkadapters nog niet aan de gang gekregen, daar heb ik nog een hard hoofd in. Ik kan er een 10/100 ISA inzetten, en er zit al een ISA kaart in, maar die is volgens mij 10Mbit. Dus dat wordt toch een PCI kaartje erbij.

Ik denk ook dat de HDD rot is, ding maakt een ontzettend kabaal. Nou ja, dan maar een niewe HD opsnorren.

En natuurlijk maandag een batterijtje scoren...

En ik heb geen zin om met Linux aan de slag te gaan, niemand heeft me tot nut toe kunnen overtuigen van het voordeel daarvan (en velen hebben het geprobeerd). Als ik een Mac met een paar vrije sloten had gehad was dat de server geworden, maar no such luck... fijne dingen die Macs, maar die ouwe bakken waren niet erg uitbreidbaar. Ik wil een G4 :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• BigBart
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02-2025

BigBart

Memento Mori

Een ISA 10/100 netwerkkaartje bestaat niet simpelweg omdat er niet zoveel data door een ISA-bus kan. >:)

Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

10/100 kaartje bestaat zeker... Zoek maar ff op de 3COM site. Dattie de volledige snelheid niet benut, alla. Maar het is er wel, vanwege compatibiliteit met 100MBit only netwerken.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

met FreeSCO heb je binnen de 10 minuten een router/firewall geinstalleerd en geconfigureerd. geen hd voor nodig en draait hier al meer dan een jaar ononderbroken (486@33 met 8MB RAM).
Hiervoor zijn ook ftp-servers enzo te verkrijgen maar als je meer services gaat draaien neem je toch beter een grotere linux-distro.of NT.
Met win9x op zo een machine te draaien wens k je veel geluk..(en dan zeker als server!)

• ESteg
  • Laatst online: 11-08 18:27
En ik heb geen zin om met Linux aan de slag te gaan, niemand heeft me tot nut toe kunnen overtuigen van het voordeel daarvan (en velen hebben het geprobeerd). Als ik een Mac met een paar vrije sloten had gehad was dat de server geworden, maar no such luck... fijne dingen die Macs, maar die ouwe bakken waren niet erg uitbreidbaar. Ik wil een G4
Ik heb verder niet zo veel verstand van Linux en dergelijke, maar is het feit dat Linux minder van je pc vraagt qua systeemeisen nu niet JUIST een reden om hier Linux te gebruiken, in plaats van Win9x...??? :?
Pagina: 1