Toon posts:

router gebruiken voor netwerk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 pc's die met een router verbonden zijn en kan zo met beide pc's internetten; in elke pc zit één netwerkkaart waaruit de utp-kabel naar de router vertrekt;

nu wil ik een intern netwerk tussen deze 2 pc's, om bestanden te delen; heb ik hiermee genoeg aan deze 2 netwerkkaarten of moet ik nog in een van de pc's een tweede netwerkkaart installeren ? en hoe maak ik dan zo een netwerkje, moet ik daar dan de router bij betrekken of moet ik het gewoon regelen in de instelling 'netwerkomgeving' van windows ?

Verwijderd

eea is geheel afhankelijk van hoe het geinstalleerd is. Wat voor router, welk OS, wat voor instellingen, zitten de PC's in hetzelfde segment, enz enz.

Er van uit gaande dat de 'router' in kwestie gewoon een PC is dan moet het eigenlijk altijd kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
neen het is een hardware-matige router met ingebouwde 4-poorts-switch, en de internetverbinding is een kabelaansluiting; de router fungeert ook als DHCP server; ip-adressen van de pc's: 192.168.123.118 en 192.168.123.148

dus : kabelmodem->router met ingebouwde switch-> 2 pc's erop aangesloten via utp-kabel die naar de nerwerkkaart loopt;

moet een van de pc's ingesteld worden als server end e andere als cliënt ?

Verwijderd

Als de router een ingebouwde switch heeft en daar de PC's op aangesloten zijn, dan heb je dus feitelijk gewoon 1 netwerk segment, met daar in twee PC's en een router. Je hoeft dan niets anders te doen dan de service 'bestands en printerdeling voor microsoft netwerken' en 'client voor microsoft netwerken' te installeren bij je netwerkinstellingen. Daarna kun je schijven of directories delen door er op te klikken met je rechter muisknop.

Let wel even op: Als de IP adressen van je PC's niet in de range 10.0.0.0 - 10.255.255.255, 172.16.0.0 - 172.31.255.255 of 192.168.0.0 - 192.168.255.255 vallen, is het niet aan te raden om zo maar dingen te sharen, omdat je PC (en dus ook z'n shares) dan vanaf het internet bereikbaar zijn. Je zult dat dan met firewall software op moeten lossen. Heb je IP adressen die wel in een van de drie bovengenoemde ranges vallen, doet je router NAT, en kan het geen kwaad om dingen te sharen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 30 maart 2002 18:30 schreef -barbara- het volgende:
neen het is een hardware-matige router met ingebouwde 4-poorts-switch, en de internetverbinding is een kabelaansluiting; de router fungeert ook als DHCP server; ip-adressen van de pc's: 192.168.123.118 en 192.168.123.148

dus : kabelmodem->router met ingebouwde switch-> 2 pc's erop aangesloten via utp-kabel die naar de nerwerkkaart loopt;

moet een van de pc's ingesteld worden als server end e andere als cliënt ?
Dat is geen probleem.
File-sharing aanzetten op de netwerkkaarten en dirs sharen.
Je hoeft geen client/server functie te definiëren.

Het zijn geen NT-machines dus zou je het direct in orde moeten zijn.

Nog even dit:
Als je de andere pc niet in de netwerkomgeving zou zien kan je met
code:
1
\\\[ip_andere_pc]

eens proberen :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ik zelf werk ook met een netwerk via router. Ik heb het na veel proberen nu ook aan de praat. Ben slim en gooi ME van die ene PC af en gooi er win98 net als op die andere. Je moet bij de netwerkindentificatie een domein naam of werkgroep opgeven. Die moeten op allebij de PC's hetzelfde zijn. Als het niet lukt kan je ook in allebei die PC's nog een netwerkkaart erbij zetten en dan met een "Crosscable" de boel met elkaar in verbinding zetten. "Crosscable"is als bij netwerkkabel 6 pins is dat aan het ene end ping 6 is maar de draad naar het andere end op pin 1 aangesloten is alles is dus omgedraaid. hierover zijn ook forum's te vinden.

Ook moet je bij Configuratie Scherm en dan Netwerk Bestands en Printer deling installeren. Je kan als ondersteining ook IPX compatible dinges installeren daarvoor moet je op toevoegen klikken dan op protocol en dan naar microsoft en daar staat iest met IPX erin die selecteer je en dan druk je op toevoegen. Dan mot je effekes je PC opnieuw starten. Soms zegt ie dat soms niet.

Veel succes.....

Vragen kan altijd

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 16:38
Op zaterdag 30 maart 2002 19:02 schreef Kurkentrekker2002 het volgende:
Ik zelf werk ook met een netwerk via router. Ik heb het na veel proberen nu ook aan de praat. Ben slim en gooi ME van die ene PC af en gooi er win98 net als op die andere. Je moet bij de netwerkindentificatie een domein naam of werkgroep opgeven. Die moeten op allebij de PC's hetzelfde zijn. Als het niet lukt kan je ook in allebei die PC's nog een netwerkkaart erbij zetten en dan met een "Crosscable" de boel met elkaar in verbinding zetten. "Crosscable"is als bij netwerkkabel 6 pins is dat aan het ene end ping 6 is maar de draad naar het andere end op pin 1 aangesloten is alles is dus omgedraaid. hierover zijn ook forum's te vinden.

Ook moet je bij Configuratie Scherm en dan Netwerk Bestands en Printer deling installeren. Je kan als ondersteining ook IPX compatible dinges installeren daarvoor moet je op toevoegen klikken dan op protocol en dan naar microsoft en daar staat iest met IPX erin die selecteer je en dan druk je op toevoegen. Dan mot je effekes je PC opnieuw starten. Soms zegt ie dat soms niet.

Veel succes.....

Vragen kan altijd
Dit is allemaal overbodig.

Het moet gewoon kunnen zoals eerder is gepost...

Printer en bestandsdelen aan bij netwerk instellingen.
En bijde pc's dezelfde werkgroep.
Je pc's zitte in de goede range, dus daar hoef je niet op te letten.

Succes, laat je nog even horen of het gelukt is?

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Verwijderd

Topicstarter
hoe doe ik dat, de pc's in de zelfde werkgroep zetten ?

ik heb op de ene pc (die met win me) de wizard netwerk-bestandsdeling gedraaid en de mappen aangeduid die gedeeld moeten worden; daarna vroeg de pc mij of ik een diskette moest aanmaken voor de andere pc; dat heb ik gedaan; als ik nu die diskettevin de andere pc steek en het programma laat draaien (ook de wizard netwerk), dan krijg ik de melding dat er geen netwerkkaart is geïnstalleerd en wordt de wizard afgesloten; en dit terwijl er wél een netwerkkaart in zit, en die staat in de lijst met hardware (dus goed geïnstalleerd) -> ik ben er trouwens mee aan het internetten :) ; op deze 2de pc heb ik ook al het de bestands- en printerindeling aangevinkt;

zijn jullie nog mee? ik raak er niet meer uit wijs ? en neen dus, het is nog niet opgelost :(

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 30 maart 2002 20:27 schreef -barbara- het volgende:
hoe doe ik dat, de pc's in de zelfde werkgroep zetten ?

ik heb op de ene pc (die met win me) de wizard netwerk-bestandsdeling gedraaid en de mappen aangeduid die gedeeld moeten worden; daarna vroeg de pc mij of ik een diskette moest aanmaken voor de andere pc; dat heb ik gedaan; als ik nu die diskettevin de andere pc steek en het programma laat draaien (ook de wizard netwerk), dan krijg ik de melding dat er geen netwerkkaart is geïnstalleerd en wordt de wizard afgesloten; en dit terwijl er wél een netwerkkaart in zit, en die staat in de lijst met hardware (dus goed geïnstalleerd) -> ik ben er trouwens mee aan het internetten :) ; op deze 2de pc heb ik ook al het de bestands- en printerindeling aangevinkt;

zijn jullie nog mee? ik raak er niet meer uit wijs ? en neen dus, het is nog niet opgelost :(
workgroup:
Control panel en dan network.
Tab Identification.

Daar kan je je workgroup veranderen.

Probeer zoals ik zei eens
start->run
code:
1
\\\[ip_andere_pc]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid.. het 'router' gedeelte van het apparaat heeft er in dit geval niets mee te maken. In feite zijn het gewoon een aantal computers op 1 switch, daar zijn geen bijzondere instellingen voor nodig (behalve dan idd. workgroup etc)

Verwijderd

Topicstarter
't is opgelost! ik ben volop bestanden aan het uitwisselen! en 't is gewoon superplezant !

BEDANKT ALLEMAAL VOOR JULLIE HULP !!!!!!!

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 16:38
Wat was er nu precies het probleem? Wat had je verkeert staan? Hoe heb je het opgelost?

Want hierdoor kan een ander optimaal de search gebruiken en kan een ieder er van leren!

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Verwijderd

Topicstarter
het was eigenlijk heel simpel: ik wist niet hoe ik contact moest leggen van de ene pc naar de andere (dus eigenlijk gewoon naar de windows verkenner gaan en de gedeelde mappen zoeken bij 'netwerkomgeving', dat kon ik niet -> kun je je voorstellen? );

de instellingen waren eigenlijk al in orde : gewoon op beide pc's bij netwerkeigenschappen 'client voor microsoft-netwerken' invoegen + het 'bestands- en printerdelen' inschakelen (aanvinken)-> daarna simelweg nog aanduiden welke mappen gedeeld moeten worden ! zo simpel , dus al de rest was niet nodig (oa. dat van werkgroepen en zo: niet nodig!!)--> ik dank toch iedereen voor de moeite!

en ik dank nomgmaals grasvezel en predator : zij hebben mij de laatste plooien helpen gladstrijken : DUIZENDMAAL DANK nogmaals !!!

en zo hoop ik - inderdaad - ook mijn steentje bijgedragen te hebben voor degenen die later deze post ook nodig zouden hebben ( deze mogen mij ook mailen): want inderdaaad, het gaat hier op tweakers om de solidariteit tussen ons allen!
Pagina: 1