rimpelspanning onderdrukken...

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Ik heb 2 paar (vrij goedkope identieke defecte) boxjes gekocht. Het defect van 1 setje was simpel te reparen :)(half kapotte dubbele potmeter, ik heb die uit het andere setje hier ingebouwd).
Het geluid is echt bagger wat uit de boxjes zelf komt :r , maar voor een kopptelefoon versterker werkt hij prima, het heeft alleen een nadeel, en dat er een brom in zit van 50Hz :(. Dit komt waarschijnlijk omdat er uit de gelijkrichter van het voedinkje (travo met alleen een diode-vierkant met een condensator) een rimpelspanning komt .
Kan ik deze rimpelspanning onderdrukken door de + en de - van de voeding door een spoeltje te leiden?

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 08:12

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Het beste kun je een spannings regelaar gebruiken. Kweet de spanning niet maar je hebt 78xx regelaars waarbij xx de spanning aangeeft. Bvb 7812 voor 12 V. Pootje 1 is de Vin, 2 de GND en 3 de Vout.

• Gabriel-LG
Op zaterdag 30 maart 2002 16:07 schreef FuzzyFocus het volgende:
Het beste kun je een spannings regelaar gebruiken. Kweet de spanning niet maar je hebt 78xx regelaars waarbij xx de spanning aangeeft. Bvb 7812 voor 12 V. Pootje 1 is de Vin, 2 de GND en 3 de Vout.
Volgens mij komt er 12V uit de travo (weet het niet zeker), ik zou dus een 7812 moeten gebruiken.
Een spoel is niet geschikt om het stoorsignaal eruit te filteren?

Verwijderd

Die goedkope plastic dingen brommen altijd en zijn compleet ongeschikt als koptelefoonversterker.

En nee, met een spoeltje haal je de brom er niet uit, een spoel laat lage frequenties juist door.
Een spanningsregelaar haalt trouwens ook niks uit want de brom die je hoort is waarschijnlijk geen voedingsbrom, maar wordt opgepikt uit de omgeving door de bedrading.
Als het wel voedingsbrom is moet je je bufferelco vergroten of er eentje bij zetten.

• Gabriel-LG
Is zo'n regulator is niet geschikt voor de voedingsbron?(het lijkt mij dat zo'n dingetje net iets precieser kan regelen dan een extra/grotere elco).
De brom wordt 100% zeker veroorzaakt door de voeding (de brom is precies 50Hz en wordt ook niet harder als je het volume hoger zet. Voor de rest is er wel wat echtergrondruis, maar dat is niks vergeleken met die brom. Ik kijk niet zo nauw op de geluidskwaliteit, maar dat gebrom is echt irritant, je hoort het overal doorheen)

Verwijderd

Dan kun je eerst eens proberen om er een externe gestabiliseerde voeding aan te hangen, kijken wat dat oplevert.

• Gabriel-LG
Op zaterdag 30 maart 2002 16:45 schreef exter het volgende:
Dan kun je eerst eens proberen om er een externe gestabiliseerde voeding aan te hangen, kijken wat dat oplevert.
PC voeding is neem-ik-aan gestabiliseerd...
bedankt voor de tip ;) ga ik gelijk proberen

• Gabriel-LG
Ik heb de voeding even vervangen door een accu, de brom is nu weg... Het ligt dus aan de voeding van de versterker.
Ik eens proberen wat hij doet met een extra elco. Zou een spanningsregulator ook helpen? (lijkt mij een betere oplossing. De voeding is na de gelijkrichter iets meer dan 9V, ik zou dus een 7809 moeten hebben, toch; nog een beetje newbe met electro...)

Verwijderd

Dat wordt lastig, een spanningsregelaar heeft aan zijn ingang 3 Volt meer nodig dan op zijn uitgang staat.
Als je uitgangsspanning na gelijkrichting en buffering 9 Volt is en die spanning bij belasting ook nog lager wordt, zou je een 7805 moeten gebruiken. Het vermogen van het versterkertje wordt dan wel een heel stuk lager, vooropgesteld dat hij op 5 Volt nog werkt.

• Gabriel-LG
Ik heb even verder geexpirimenteerd, het blijkt dus als ik de travo vervang door een accu, is de brom weg als ik de travo aanzet (zit nog wel op de PCB, maar niet aangesloten) is die brom er weer. Het ligt dus aan de magnetische straling oid van de travo, ik denk dat ik de travo extern ga maken...
Bedankt voor de hulp ;)

• FuzzyFocus
  • Laatst online: 05-08 08:12

FuzzyFocus

May the thong be with you...

De trafo inpakken in alu-folie help wel eens. Daarna de ground aan de alu-folie aansluiten.

Ook de trafo vervangen door een grotere kan helpen. Sommige trafo's in die boxjes moeten gewoon te veel stroom leveren, dan gaan ze dus brommen.

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zondag 31 maart 2002 13:45 schreef Gabriel-LG het volgende:
(zit nog wel op de PCB, maar niet aangesloten) is die brom er weer. Het ligt dus aan de magnetische straling oid van de travo,
Wat ook kan (ik heb hetzelf in mijn hoofdtelefoonversterker) is dat het niet de trafo zelf is, maar de draden uit de trafo naar de spanningsregelaars. Als daar een flinke wisselstroom doorheenloopt gaan ze ook "brom uitzenden" die dan op verschillende hoogimpedante plekken in de rest van je schakeling kan worden opgepakt.

Controleer dat dus ook even en twist die draden goed, of scherm de andere draden goed af. (of zorg dat ze verder uit elkaar komen te liggen)

Verwijderd

een zware condenstaor parale op de voeding

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op woensdag 03 april 2002 03:22 schreef Anthrax het volgende:
een zware condenstaor parale op de voeding
Vaak zie je ook een combinatie van een gewone condensator met een tantaal condensator parallel aangesloten.
(Let op de juiste spelling)
Die gewone is bijv. 4700uF
en die tantaal is 10uF, die verwijdert de laatste rimpeltjes.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1