Toon posts:

Waterkoeling -Isolatie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig waterkoeling in te bouwen in mijn kast
nu is mijn vraag wat moet ik allemaal isoleren in verband met condensvocht? rond de processor? achterkant moederbord ?
en JA ik heb gezocht maar krijg hier geen duidelijk antwoord op
gevallen die ik over isolatie tegenkomt zijn meteen allemaal een beetje extreme :) zoals wel meer hier :9
heb dus geen zin mijn moederbord in peurschuim te storten.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

ik weet niet tot hoeveel jij je water af wil koelen, maar ik heb met water van 20 graden echt geen last van condens....

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Ligt er een beetje aan, hoe koud wil je gaan?

1. Ga je het water op 1 of andere manier aktief koelen? (koelcompressor en dat soort dingen, of ga je een peltier element gebruiken tussen je waterblok en je processor)

Ja, de processor geheel inpakken, onder- en bovenkant. Er moet totaal geen vocht (lees; bewegende lucht) bij de koele delen kunnen komen.

2. Ga je het koelwater aan de lucht koelen (radiator met fans, evt. extern ivm. geluid), dan hoeft je niets te isoleren.

In het tweede geval zal je processor en je koelvloeistof niet onder de kamertemperatuur komen, en slaat er dus geen condens neer uit de lucht.

kortom, het antwoord ligt aan de methode die je gaat gebruiken.

Verwijderd

Je hoeft helemaal niks te isoleren!

Verwijderd

gewoon waterkoeling zonder peltier hoef je niet te isoleren.

je krijgt toch geen condensatie

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben dus van plan een auto radiator (heb ik hier nog liggen +/- 50x100cm evt met fan op mijn balkon te plaatsen met 2 slangen naar binnen

En heb nu net met veel moeite zon Senfu Radiator in mijn pc geschroefd www.senfu.com
zodat ik hem ook zonder die radiator op het balkon kan gebruiken

gaat mij er dus voornamelijk om een stil systeem
ga (nog) niet aan de gang met peltiers etc en niet extreem overclocken systeem is voorlopig snel zat

Maar vraag me toch af of er geen condensatie optreed rond het koelblok?
dat gebeurt volgens mij als het temeratuursverschil groter is als 10 graden ?
Of lul ik nu uit mijn nek ?

Verwijderd

er treedt pas condensvorming op als de temperatuur van je koelblok dusdanig lager is dan die van je omgevingstemperatuur dat de vocht uit de lucht neerslaat op je koelblok

Verwijderd

He HaRdCaSe ik heb ook wc op mijn pc maar ik gebruik geen peltiers ik koel zowel de pcu als de video en ik heb nog nooit condens gezien, volgens mijn krijg je dat pas als je exstreem gaat koelen mijn cpu is altijd zo rond de 30 graden.

Succes 8-)

Verwijderd

Lol,
je begint aan waterkoeling terwijl je zoiets nieteens weet. Antwoorden worden gegeven, maar je wilt het maar niet geloven.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 16:54 schreef Aico het volgende:
Lol,
je begint aan waterkoeling terwijl je zoiets nieteens weet. Antwoorden worden gegeven, maar je wilt het maar niet geloven.
Ik weet best waar ik aan begin ,werk al 5 jaar als cv monteur en het is voor mij een niet zo moeilijk en paar slangetjes aan elkaar te knopen
maar aldoende vraag je je soms wel eens af hoe anderen mensen dingen hebben opgelost
En daar is dit forum volgens mij tenslotte voor bedoeld.

En nee ik geloof inderdaad niet meteen iedereen
die zegt "Je hoeft niks te Isoleren" |:(
Onderbouw dan waarom wel of niet ,dan kan ik er ook iets mee

Verwijderd

Topicstarter
Maar ben eruit ;) het hoeft dus niet zolang het water rond kamertemeratuur blijft

Is het te hopen dat we geen strenge winter krijgen met die radiateur op het balkon

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 17:35 schreef HaRdCaSe het volgende:
Maar ben eruit ;) het hoeft dus niet zolang het water rond kamertemeratuur blijft

Is het te hopen dat we geen strenge winter krijgen met die radiateur op het balkon
Dat boeit toch geen kont met radiatorvloeistof?

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 17:40 schreef cheezo het volgende:

[..]

Dat boeit toch geen kont met radiatorvloeistof?
Heb je de rest van dit topic wel gelezen?
Het gaat over condenstie.
Op zo'n moment is je koelblok veel koeler dan binnen. Dus krijg je wel condensatie

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 17:46 schreef Darkice het volgende:

[..]
Op zo'n moment is je koelblok veel koeler dan binnen. Dus krijg je wel condensatie
Dat bedoel ik ;)
Maar als ik het goed begrijp zal het dus alleen rond de processor zijn

En mischien is het een oplossing er dan binnen een reservoirtje tussen te zetten zodat het enigsins op kamer temeratuur komt

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 17:30 schreef HaRdCaSe het volgende:

[..]
die zegt "Je hoeft niks te Isoleren" |:(
Onderbouw dan waarom wel of niet ,dan kan ik er ook iets mee
dat doe je dus niet want ik ben duidelijk
Pagina: 1