Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De pil is naar men zegt een van de meest betrouwbare anticonceptiva. Betrouwbaarheisdpercentages liggen in de buurt van 0,1%. Ik vraag me af wat dit nu precies betekent.
Is de kans dat je zwanger wordt bij één keertje geslachtsverkeer 0,1%. Of is dat een zwangerschapspercentage per menstruele cyclus, op jaarbasis of voor het gehele vruchtbare gedeelte van een vrouwenleven (geextrapoleerd naar continu pilgebruik). Bij een percentage per cyclus/jaar/leven is dat een beetje vaag, want meer sex = grotere kans op zwangerschap. Dus welke maat wordt dan gehanteerd? En hoe corrigeer je een dergelijke maat voor foutief pilgebruik (pil vergeten/ te laat)?

BTW: Misschien is dit meer een vraag voor SG of HK, maar ik denk dat het hier het meest op zijn plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

De eerste vraag kan ik geen antwoord op geven, de 2e wel. Die 0.1% kans is inclusief foutief pilgebruik. Bij goed pilgebruik is de kans vele malen kleiner.

Tenminste, dat dacht ik. Correct me if I'm wrong.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

die 0,1% betekend dat je een kans van 1 op 1000 hebt dat de pil niet goed werkt...

Dat niet goed werken kan door vanalles komen, zoals ziekte, slik fouten, andere medicatie erbij enz...

Daarom is het als je zeker geen kinderen op de wereld wil zetten 't veiligst om en de pil en een rubbertje te gebruiken...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 15:37 schreef Duur het volgende:
die 0,1% betekend dat je een kans van 1 op 1000 hebt dat de pil niet goed werkt...

Dat niet goed werken kan door vanalles komen, zoals ziekte, slik fouten, andere medicatie erbij enz...

Daarom is het als je zeker geen kinderen op de wereld wil zetten 't veiligst om en de pil en een rubbertje te gebruiken...
Als de pil niet goed werkt, betekent dat a) dat je zwanger geworden bent of b) dat je zwanger had kunnen zijn?
In het eerste geval is het gewoon een zwangerschapspercentage? In het tweede geval is het een ovulatiepercentage, maar hoe stel je het aantal ovulaties vast bij veel vrouwen gedurende langere tijd (periode van jaren)? Dat lijkt mij ondoenlijk! Is het uberhaupt mogelijk om exact vast te kunnen stellen of een vrouw een ovulatie heeft gehad? Er zijn natuurlijk aanwijzingen hiervoor, zoals de lichaamstemperatuur, maar een dergelijke maat heeft een grote onzekerheid, die dan vervolgens weer keihard meewerkt bij het bepalen van het betrouwbaarheidspercentage van de pil. In beide gevallen is de vraag of het per gesclachtsgemeenschap/ cyclus/ jaar / vruchtbaar leven is daarmee nog niet beantwoord.

Bovendien noem je externe factoren zoals medicijngebruik/ verkeerd slikken/ etc. als factoren waar het betrouwbaarheidspercentage van de pil op gebaseerd is. Een dergelijke maat is natuurlijk niet eerlijk (pil vergeten= eigen schuld, verkeerde medicijnen bij elkaar = eigen schuld/ schuld apotheker) en derhalve is het ook niet waarschijnlijk dat een dergelijke maat gebruikt wordt. Of bedoel je misschien dat externe factoren zoals medicijngebruik/ verkeerd slikken de enige mogelijke factoren zijn waardoor de pil onbetrouwbaar is en zie je interne factoren (de werkelijke betrouwbaarheid van de pil)rest als ruis (eg. statisch niet significant) op je signaal bij het bepalen van dit percentage.

En hoe verzin je een maat waarin je de 'hoeveelheid' sex meeneemt?

edit:

1 vraag is inmiddels beantwoord. Het gaat om een zwangerschapspercentage bij perfect pilgebruik.
Bron:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11765113&dopt=Abstract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over het algemeen worden dit soort cijfers gebaseerd over jarenlang meten van gegevens onder een grote groep gebruiksters. Dit geeft dus aan dat er slechts gemeten wordt over de periode waarin de vrouw de pil ook daadwerkelijk slikt.

Wanneer dit meten niet strict in een onderzoeks-omgeving plaatsvindt zullen er altijd nauwkeurigheidsverschillen optreden.

Kortom er wordt teruggevallen na het op de markt brengen van medicijnen op ervaringscijfers.

De ervaringscijfers wijzen uit dat 1 op de 1000 vrouwen die de pil "netjes" gebruikt ongewenst/gepland zwanger wordt.

Hierbij wordt voorbijgegaan aan de door jou genoemde individuele verschillen m.b.t. de frequentie waarin de coïtis plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:14

Yo-han

nope.

De kans dat de pil om 1 of andere reden niet werkt is dan wel klein maar is er wel!! Vergeet dat niet.

Een vriendin van mij loopt nu met een dikke buik en een sacherijnige vriend omdat bij haar de pil 1 keer minder heeft gewerkt.

Het rare is dat ze in de tijd dat ze de pil slikte nooit echt ziek is geweest en al helemaal niet is vergeten om te slikken. De dokter zij dat die kans er altijd zal blijven en adviseert daarom altijd dubbelle veiligheid. Oftewel pil en condoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op zaterdag 30 maart 2002 17:40 schreef dayoman het volgende:
De kans dat de pil om 1 of andere reden niet werkt is dan wel klein maar is er wel!! Vergeet dat niet.

Een vriendin van mij loopt nu met een dikke buik en een sacherijnige vriend omdat bij haar de pil 1 keer minder heeft gewerkt.

Het rare is dat ze in de tijd dat ze de pil slikte nooit echt ziek is geweest en al helemaal niet is vergeten om te slikken. De dokter zij dat die kans er altijd zal blijven en adviseert daarom altijd dubbelle veiligheid. Oftewel pil en condoom.
tsja, het kan wel ja. je zult maar net diegene zijn. dan voel je je flink lullig omdat jij dat presies moet zijn. aan de andere kant, in een vaste relatie... ach.

MAAR zonder rubbertje is dus echt wel beter... dus voor een beetje risico...

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:14

Yo-han

nope.

Klopt maar nu al kinderen??? Nou nee dank je....

Heb trouwens nu nog niet eens de kans om ze behoorlijk op te voeden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwiegant
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-11-2018
mpegernie schreef op 30 maart 2002 @ 21:18:
[...]

tsja, het kan wel ja. je zult maar net diegene zijn. dan voel je je flink lullig omdat jij dat presies moet zijn. aan de andere kant, in een vaste relatie... ach.

Misschien moet je eens een dunnere proberen zoals Durex Fetherlite of Condomi Ultra Thin

Op zoek naar condooms ? http://www.veiligglijden.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Ik had op discovery gehoord/gelezen/gezien dat zonder voorbehoedsmiddelen de kans om zwanger te raken 3 procent was ofzo, over het algemeen genomen dan he.

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan neemt je vriendin het spiraaltje, zo'n kapje met klodder anti-sperm meuk, slikt de pil, en jij gebruikt een condoom. Ik denk dat het risco kinderen te krijgen dan gereduceerd wordt tot nul. :) Of je moet je zaadleiders door laten knippen in het ziekenhuis. :) Dan hoef je nooit meer aan kinderen krijgen te denken. ;)

Ohjah, en een condoom is altijd wel fijn ivm ziektes enzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80686

Mijn vriendin heeft de prikpil, en dat zorgt dus ook dat ze nooit ongesteld is(neem van mij aan, dat is een grooot voordeel) Ze hoeft nu maar eens per half jaar een spuit te halen bij de dokter, zo krijg je dus niet het 'oeps-pil-vergete-gevoel' Condoom + pil, dan word het wel duur bij sommigen, en het is gewoon vervelend om steeds een condoom te pakken elke keer :) als je bij dezelfde blijft heb je geen condoom nodig, en moet je maar hopen dat je niet 1 op de 1000 bent ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 22:38

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn vriendin gebruikt de pil, maar ze vergeet wel eens om hem op tijd te nemen :o Voor de zekerheid dus wel rubbertjes in huis :)

Verder zijn we sowieso van plan een kindje te maken binnen 2 jaar, dus een "oeps, zwanger" zou niet zo'n probleem zijn - behalve dat mijn liefje niet met een dikke buik wil trouwen :)

Na de geboorte van ons kindje gaan we waarschijnlijk over op de prikpil. Want dat "oeps, pil vergeten" gebeurt toch vrij vaak, en zorgt toch steeds weer voor stress als het weer tijd is dat ze ongesteld moet worden...

Over dat 0,1% risico, daarbij is "oeps, pil vergeten" ook gerekend. Als je namelijk één dag de pil niet neemt, wordt je niet direct zwanger, natuurlijk. De kans dat je zwanger wordt neemt gewoon toe omdat de hormoonniveaus dusdanig dalen dat er een ovulatie plaats zou kunnen hebben. En dan moet je dus ook nog binnen twee dagen ervoor en een 5tal dagen erna seks hebben. En zelfs dan is de kans op zwangerschap nog lang geen 100%.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1