Toon posts:

Debian vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort over gestapt van freesco naar debian, vanwege de "beperkingen" van freesco. Debian zal ik gaan gebruiken voor router/firewall/apache/mysql/php/samba.
Nu heb ik 2 3com kaarten, waarvan er 1 niet wil werken. Heb al een aantal zaken geprobeerd, zoals lilo.conf aanpassen, /network/interfaces aangepast, een conf.modules aangemaakt maar niets mag baten. Telkens krijg ik de melding: don't seem to be have all the variables for eth1.
Niet echt goed engels, maar zo staat het er!! In de dmesg zie ik keurig de 2 kaarten voorbij komen en in de ifconf zie ik alleen eth0. Heeft iemand enig idee??
p.s ik heb de installatie van debian via floppies gedaan, dus er staat verder weinig op!!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Staat eth1 in je /etc/network/interfaces?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar heb ik deze ingezet!!

Verwijderd

post es je /etc/network/interfaces
Alsook de configuratie, ewlke kaart gaat waarvoor dienen? komt er ergens dhcp, of zijn het beide static adressen, etc. Je typt een heel verhaal, maar je mist de eigenlijke essentie waarmee je kan worden geholpen.

Bij mij ziet /etc/network/interfaces er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet static
  address 192.168.100.1
  netmask 255.255.255.0

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Standaard herkent Debian maar 1 NIC. Bij mij heb ik dat opgelost door als parameter in lilo.conf hetvolgende te specificeren:

append=" ether=0,0,eth1"

De beide 0-en slaan op 'default' waardes. Als dit niet helpt moet je even zoeken naar de kernel parameter 'ether'.
HTH

:Y)

Verwijderd

Standaard herkent Debian maar 1 NIC. Bij mij heb ik dat opgelost door als parameter in lilo.conf hetvolgende te specificeren:
append=" ether=0,0,eth1"

De beide 0-en slaan op 'default' waardes. Als dit niet helpt moet je even zoeken naar de kernel parameter 'ether'.
Was dat voor een onzin? Debian ondersteunt standaard zekerste weten meer dan een NIC. Ik heb op alle debian systemen nog nooit een parameter moeten meegeven in lilo.conf, en ik heb >10 verschillende router/gateways/firewalls weggezet, allen op Debian gebaseerd.

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Ik zeg niet 'ondersteunt', ik zeg 'herkent'. Ik heb meerdere malen een install gedaan van Debian (zowel Woody als Potato) en ik meen dat ik ieder maal die param moest toevoegen. Zo niet ieder maal, dan in in ieder geval een paar maal.

Misschien dat dit aan mijn bak ligt, maar "onzin" is het zeker niet, dank u.

One way or another, het lijkt me alsnog de moeite van het proberen waard om de oplossing die ik net noemde even te proberen.

:Y)

Verwijderd

Ok, ik blèrde misschien wat te hard, maar ik heb die optie nog nooit hoeven gebruiken. Zal misschien idd aan een rare combi van netwerkkaartjes liggen ofzo. >:)
Ik gebruik eigenlijk alleen maar 3Com-metjes, en zo nu en dan kom ik es een Realtekje tegen.
Dus probeer het, maar volgens mij ligt het daar niet aan. En geef anders wat meer gegevens over je bakkie, en de nodige configuraties. :)

Verwijderd

Deze foutmelding betekent dat er in /etc/network/interfaces iets ontbreekt, of dat een tikfout in staat. Kleine tip (is mij al 4 keer overkomen): Kijk eens naar de spelwijze van address.... 't is maar een gokje, maar je weet maar nooit.
En anders, idd even je /etc/network/interfaces posten.
De toevoeging aan lilo.conf is overbodig, ik zou niet weten waar je die voor nodig hebt. Nog nooit hoeven gebruiken...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 30 maart 2002 16:16 schreef Tuinhark het volgende:

append=" ether=0,0,eth1"
Dat is geen Debian issue, maar een kernel issue.
De kernel herkent tijdens het booten inderdaad maar 1 NIC met de builtin drivers. NICs die tijdens het booten dmv modules geladen worden gaan wel gewoon goed dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Bedankt voor alle adviezen, de fout is gevonden!!
Gelukkig wordt ik niet gehinderd door enige vorm van kennis, dus is het maken van TWEE typfouten in de interfaces file mij vergeven (hoop ik!!) Beide kaarten worden nu gezien. Hieronder voor de zekerheid nog even de instellingen:
iface eth0 inet static
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255

iface eth1 inet static
address 10.0.0.150
netmask 255.255.255.0
network 10.0.0.0
broadcast 10.0.0.255

Op naar de volgende stap(pen) DHCP/MXSTREAM(router/firewall)
Bedankt! >:)
Pagina: 1