Toon posts:

Adaptec 2400a en 2(!) failed drives!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister nieuwe geheugenmodule bijgeprikt, herstart, en boem, een van de vier WD1200BB 120gb drives op mijn Adaptec 2400a (in raid5 array) dood. Maakt tikkende geluiden en wordt niet meer herkend door bios van verschillende mobo's.

Echt kapot dus. Hmmm, niet mooi, raar zelfs op deze manier een hd killen, maar goed, mijn array leeft nog voort in degraded status. Vanmorgen wilde ik de drive nog een kans gunnen alvorens m op te sturen voor RMA. Ik plug de drive in, en HOLY FUCK, hierdoor is ook nog een tweede drive opeens "failed"!

Ook na verwijderen van de eerste kapotte drive blijft de status failed. Dit zou betekenen dat enkele jaren data naar GOD zijn. Het rare is dat de tweede "failed" drive gewoon prima in orde lijkt te zijn, verschillende diagnostische progs gedraaid, op verschillende modo's allemaal geen probleem, alleen mijn adaptec 2400a noemt m nog steeds "Failed".

Nu moet ik toch hardgrondig roepen: H.E.L.P.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is de controller nog wel goed? probeer het eens in een ander systeem. (misshcien brakke kabel)

en wat enters kunnen ook geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Enters granted.

Neen het ligt niet aan de controller, noch aan kabels, thanks..

Verwijderd

Geeft de controller aan dat die drive kapot is of dat de array degraded is? Het laaste blijft natuurlijk net zo lang tot de 1e kapotte schijf vervangen is. Hang de 2e kapotte schijf eens aan een andere poort en kijk of de controller ook dan nog die schijf nog als kapot ziet.

Vervang iig de 1e kapotte schijf en doe een array-rebuild. Misschien dat de schijf dan weer wel wordt meegenomen.

Verwijderd

kun je die drive die als failed wordt aangegeven en
die volgens jou wel goed is, niet via de adaptec
raid setup weer op 'online' forceren ?
En heb je geen backup ?