Toon posts:

Prijsbepaling problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heehee iedereen ik heb in de faq gelezen dat ik voor een dergelijke vraag beter op jobsites terecht kan maar dat denk ik zelf niet. Daarnaast zou ik niet weten welke site. En vertrouw ik jullie dit meer toe :)
Daarnaast s de opdracht vrij speciefiek.

Goed mijn vraag is: hoeveel moet ik hiervoor vragen? :P

Achtergrond: Student Interaction Design

Opdracht: Maak een intro flash fillempje voor een site... een sterrehemel waar op ingezoomed wordt waarna de aarde zichtbaar wordt deze gaat open en dan verschijnt een of andere slogan, hierachter moet nog een muziekje komen. Muziek ga ik niet zelf maken en verwacht ik aangeleverd te krijgen.

Tot slot heb ik prijs bepalen dus altijd erg moeilijk gevonden. Inschatten hoeveel uur ik hiermee bezig ben ook etc.. Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen adviseren en niet gaan uitjoelen en slotjes erop zetten :)

-EDIT-
als reactie op yellow ik ga er eigenlijk van uit dat ik hun licensie gebruik ik heb er inderdaad geen.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

't legt eraan, heb je flash legaal gekocht .. dan is het een stuk meer dan wanneer je flash niet legaal hebt.

|{ brrr }] |

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:19

Yo-han

nope.

werk je freelance of is het zwart??

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk freelance. De opdrachtgever is aan mij gekomen via een officieel bedrijf en zal ookwel voor een officieel bedrijf zijn.

- EDIT -
Ga ervan uit dat ik wit word uitbetaald

• Yo-han

Yo-han

nope.

maar je wordt dus wit uit betaald?

Verwijderd

Is het een complete site inclusief intro?
Of alleen een intro?

Als het alleen een Flash intro is, zal ik 300 euro ongeveer vragen. Als het een complete site is 750 tot 1000 euro.
Prijzen zijn slechts een indicatie. En ga niet te hoog want er zijn zat designers die het willen doen voor een lagere prijs en je wilt je klant natuurlijk niet afschrikken met een te hoge prijs. Dus gulden middenweg is beter. ;)

Tip: bied een basispakket aan, en als ze meer willen moeten ze ook meer betalen.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op zaterdag 30 maart 2002 14:32 schreef Cool_Duck het volgende:
Is het een complete site inclusief intro?
Of alleen een intro?

Als het alleen een Flash intro is, zal ik 300 euro ongeveer vragen. Als het een complete site is 750 tot 1000 euro.
Prijzen zijn slechts een indicatie. En ga niet te hoog want er zijn zat designers die het willen doen voor een lagere prijs en je wilt je klant natuurlijk niet afschrikken met een te hoge prijs. Dus gulden middenweg is beter. ;)

Tip: bied een basispakket aan, en als ze meer willen moeten ze ook meer betalen.
hoe kan je nou een prijs bepalen als je niet weet hoe ingewikkeld de intro is, en hoe lang ie er mee bezig is? als ik jou was zou ik gewoon een uurtarief vastleggen, en dan kijken hoe lang je bezig bent, en dat in rekening brengen ;)

mijn T.net systeemspecspagina

• Yo-han

Yo-han

nope.

Daar doelde ik dus ook al op. Want als je wit uit betaald krijgt als freelancer moet je natuurlijk ook belasting afdragen.

Dus dan kom je al gauw op een gemiddeld frelance tarief van ongeveer € 80 p/u ;)

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 14:34 schreef RRX het volgende:

[..]

hoe kan je nou een prijs bepalen als je niet weet hoe ingewikkeld de intro is, en hoe lang ie er mee bezig is? als ik jou was zou ik gewoon een uurtarief vastleggen, en dan kijken hoe lang je bezig bent, en dat in rekening brengen ;)
Ik heb alleen een voorbeeld van mezelf gegeven. Hoe lang ik er overkan doen bij een intro. Bovendien zijn dit prijzen die ik recentelijk heb gevraagd. Ook zijn dit volgens mij acceptabele prijzen voor sites die relatief eenvoudig zijn.....

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

€ 80 p/u gaat er dan wel vanuit dat je kosten maakt, zoals software, belasting en afschrijven van je PC

Als je dat niet hebt en dus "zwart" werkt dan moet je er maar een stuk onder gaan zitten.

Je moet gewoon duidelijk na overleg op papier zetten wat ze willen en dan vervolgens rekenen zus en zoveel uur dus, overleg uren er ook bij en hun een evaluatie ronde geven.

Als ze dan halverwege er meer bij willen kun je gewoon zeggen, ja dat kan, naculculatie.

|{ brrr }] |

• Yo-han

Yo-han

nope.

En nooit een prijs van tevoren afspreken voor het hele project want dan kunnen ze je gigantisch naaien voor weinig geld!! (spreek uit ervaring)

Lang leve het uur tarief (en nacalculatie natuurlijk)

Verwijderd

Nuttige link

Ik denk dat cutter hier wel meer van weet. Bedenk je wel goed dat je als freelancer niet echt sterk staat als de opdrachtgever moeilijk gaat doen. Zet dus alles op papier, zodat je niet halverwege met problemen komt te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
tnx so far!
Wat houdt die nacalculatie precies in?
Ik zit nu te denken dat ik een prijs afspreek laat ik zeggen dat ik 3 dagdelen kwijt ben. Uurloon zal hij wel niet aan willen of hij zegt hoeveel denk je ermee bezig te zijn..
Dan lever ik het op. En krijg ik x euro's kleine veranderingen zijn nog te doen maar rigoreuze veranderingen moet in de prijs door berekend worden is dat meteen die nacalculatie?
Het gaat dus om die betrekkelijk eenvoudige intro. hier helemaal boven kort beschreven..

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zaterdag 30 maart 2002 14:55 schreef dayoman het volgende:
En nooit een prijs van tevoren afspreken voor het hele project want dan kunnen ze je gigantisch naaien voor weinig geld!! (spreek uit ervaring)
ALTIJD een complete prijs afspreken vooraf. Als je je dan genaaid voelt heeft dat waarschijnlijk te maken met onduidelijke zwart-op-wit afspraken.

Bij uurlonen ligt het veel meer voor de hand dat je gezeik krijgt al was het alleen maar omdat sommige mensen nou eenmaal enorm lang over bepaalde dingen doen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Nacalculatie is als de klant zijn plannen veranderd.

Stel je hebt een filmpje gemaakt van 30 seconden met veel tekst en de klant wil ineens alle tekst all caps en in univers ipv arial...

nouja daar ben je dan weer 4 uur mee bezig en dan breng je 4 uur in nacalculatie.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Topicstarter
tnx 4 alle info..
heb hem gebelt en ik heb gegokt voor mezelf er 3 dag delen mee bezig te zijn.

en vroeg 350 euro. dat zag hij absoluut niet zitten en bood maximaal 175 euro. Ik heb gezegd dat ik daar wel accoord mee wilde gaan maar dat ik er dan minder tijd in kon steken. Oftewel lagere kwaliteit.

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 16:43 schreef S0URCE het volgende:
tnx 4 alle info..
heb hem gebelt en ik heb gegokt voor mezelf er 3 dag delen mee bezig te zijn.

en vroeg 350 euro. dat zag hij absoluut niet zitten en bood maximaal 175 euro. Ik heb gezegd dat ik daar wel accoord mee wilde gaan maar dat ik er dan minder tijd in kon steken. Oftewel lagere kwaliteit.
Dat is het nadeel (of het leuke) van zakendoen. Namelijk: het is niet leuk om te horen dat ze je prijs niet goed vinden en dus lager gaan. Zo komt het voor je over alsof je niet goed genoeg bent.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Op zaterdag 30 maart 2002 14:55 schreef dayoman het volgende:

Lang leve het uur tarief (en nacalculatie natuurlijk)
Als jij mij opdrachtgevers kan leveren die pas te horen willen krijgen na oplevering hoeveel het kost...

Uurtarief natuurlijk, maar dan zeg je van te voren hoeveel uren je gaat besteden. Je maakt een ontwerp, dan dien je in (kun je dus geld voor vragen, er zit tijd in) daar gaan zij wel/niet mee akkoord, dan ga je aan de slag, en moet dus zorgen dat je het produkt aflevert in de tijd die jij gezegd hebt nodig te hebben. Je verrekent gewoon de tijd, altijd met hun goedkeuring.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Nozzman
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Blaat. Las net dat je het vor 175 euro gaat doen.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• Yo-han

Yo-han

nope.

[..]

Als jij mij opdrachtgevers kan leveren die pas te horen willen krijgen na oplevering hoeveel het kost...

Uurtarief natuurlijk, maar dan zeg je van te voren hoeveel uren je gaat besteden. Je maakt een ontwerp, dan dien je in (kun je dus geld voor vragen, er zit tijd in) daar gaan zij wel/niet mee akkoord, dan ga je aan de slag, en moet dus zorgen dat je het produkt aflevert in de tijd die jij gezegd hebt nodig te hebben. Je verrekent gewoon de tijd, altijd met hun goedkeuring.
Ja dat snap ik, en dat is heel normaal. Maar als ik (voor het bedrijf waar ik voor werk) een offerte doe doe ik die op uur basis. En mocht ik daar onverhoopts overeen gaan wordt dit niet nagecalculeerd tenzij het komt door een overvloed van aanpassingen door de klant.

Maar we hebben ook vaste klanten die hier een opdracht neerleggen en geen offerte hoeven te hebben. We mogen dan gewoon aan het eind van de rit een factuurtje tikken en die wordt netjes betaald...

• Nozzman
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Op zaterdag 30 maart 2002 17:55 schreef dayoman het volgende:

[..]
We mogen dan gewoon aan het eind van de rit een factuurtje tikken en die wordt netjes betaald...
Uurtje factuurtje dus. Voor grote projecten is het goed om gespecificeerde offertes op te stellen. Wij Gaan altijd op basis van planning offreren en iedere post uit een offerte kun je zo bepalen (aan de hand van het bijbehorende uurtarief voor een bep. activiteit).

Werken op een budget kan ook, dan stel je samen met de klant een budget op en daar moet je dan onder blijven.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• Yo-han

Yo-han

nope.

Werken op een budget kan ook, dan stel je samen met de klant een budget op en daar moet je dan onder blijven.
Is wel handig ja, doen wij ook weleens. Maar ik persoonlijk ben er geen voorstander van omdat ik vind dat de kwaliteiten op die manier af en toe helemaal de tijd krijgen om eruit te komen... (ik zeg niet dat dat altijd zo is) Vaak krijg je dan zo'n 'vlug vlug' design.

Maar dat ligt natuurlijk ook aan de klant want wanneer wij een grotere klant binnenhalen betaald die eerst ongeveer € 5.000 voordat hij klant is.... Dan wordt er een heel rapport geschreven, zij er brainstorms hier en met de klant en meer van dat soort activiteiten. En wanneer die fase voorbij is wordt de offerte pas gemaakt.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

crisp

Devver

Pixelated

Ik denk dat de tijd van uurtje-factuurtje al aardig op z'n retour is. Klanten willen vaak zien wat ze voor hun geld krijgen, en moeten dat ook kunnen verantwoorden. Fixed-price projecten komen dan ook steeds meer voor.
Hiervoor moet je dan wel in staat zijn om een goede planning te maken.
Helaas ken ik ook nog veel firma's die volgens mij betaald worden naar de hoeveelheid papierwerk die ze afleveren, ongeacht het nut / praktische waarde van de inhoud :(

Intentionally left blank

• Yo-han

Yo-han

nope.

Een klant haal je binnen door hem niet alleen te laten zien wat hij kan verwachten maar door ook vooral met hem mee te denken.
Een klant heeft over het algemeen maar een beknopt beeld van wat er kan en wat functioneel voor zijn/haar bedrijf is. Daarom is het volgens mij heel belangrijk om eerst met je klant door te spreken wat hij wil en wat hij met het product bereiken wil. Op de basis van dat gesprek kan je al een veel betere planning maken dan wanneer je klakkeloos een goedkope offerte schrijft... Zoals een aantal bedrijven hier in de buurt :(. De klant komt dan daarna naar ons toe en kan de hele klus opnieuw gebeuren.
Ben je lekker mee als klant!

• Yo-han

Yo-han

nope.

Op zaterdag 30 maart 2002 15:46 schreef OzBoz het volgende:

[..]

ALTIJD een complete prijs afspreken vooraf. Als je je dan genaaid voelt heeft dat waarschijnlijk te maken met onduidelijke zwart-op-wit afspraken.

Bij uurlonen ligt het veel meer voor de hand dat je gezeik krijgt al was het alleen maar omdat sommige mensen nou eenmaal enorm lang over bepaalde dingen doen.
(beetje late reactie...)

Maar OzBoz ik hoop toch dat je met me eens bent dat wanneer je een vast bedrag afspreekt je gigantisch genaait wordt zodra de klant met z'n aanpassingen begint. Je kan nog zulke goeie afspraken maken, maar als de klant niet tevreden is over het eind product gaat hij er vanuit dat je dat nog aanpast. En dat is over het algemeen (tenzij je dat voorberekend, das slim ;) ) het probleem, omdat je die verbeteringen dan nog aan het doorvoeren ben terwijl je al klaar had kunnen zijn.

Maar als je een uurloon afspreekt, en bespreekt hoeveel uur je er aan mag besteden kan het bijna niet fout gaan. En wanneer de klant dan aan het eind van de rit zegt dat hij nog meer verbeteringen aan wil brengen, worden die per uur nog uit betaald. :) Terwijl je bij een vast bedrag voor nix die verbeteringen moet aanbrengen, tenzij anders afgesproken maar persoonlijk maak ik dat weinig mee. (zou wel slim zijn inderdaad, dat ben ik met je eens ;) )

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op zondag 31 maart 2002 16:02 schreef dayoman het volgende:

[..]
Maar wat bedoel je nou, je spreekt een uurtarief af en je bespreekt hoeveel uur je eraan mag werken, da's toch ook een fixed-price systeem. Of zie ik iets over het hoofd....

Je legt in een contract elkaars rechten en plichten vast, dus niet alleen wat je krijgt als euro's, maar ook wat de klant daarvoor krijgt. Wil de klant iets wat niet in het contract staat, dan spreek je af welk bedrag je daarvoor zult gaan krijgen.

Maar op zich heb je wel gelijk dat als je afspreekt dat je 80 euro per uur krijgt de klant veel eerder geneigd is akkoord te gaan met je produkt. Extra aanpassingen kosten namelijk automatisch gewoon geld, terwijl bij een fixed price systeem de klant denkt dat alle aanpassingen maar binnen het tarief moeten vallen. Maar de meeste klanten willen wel een beetje weten waar ze financieel aan toe zijn.

Freelance inkomsten tel je gewoon op bij je aangifte, er staat zelfs een catagorie inkomsten uit freelance op het aangifteproggie.

Voordeel als je een KVK nummer hebt is dat je BTW kunt berekenen. Pas als je meer dan 2000 euro af moet dragen moet je de BTW aan de belastingdienst betalen. Tot dan kun je de BTW gewoon in je eigen zak houden. De opdrachtgever mag BTW aftrekken, dus die zal graag BTW in rekening willen brengen. Concurrentievoordeel van 19% dus dat de kleine KVK-ers t.o.v. de freelancers hebben.

• Yo-han

Yo-han

nope.

Op zondag 31 maart 2002 17:03 schreef cutter het volgende:

Maar op zich heb je wel gelijk dat als je afspreekt dat je 80 euro per uur krijgt de klant veel eerder geneigd is akkoord te gaan met je produkt. Extra aanpassingen kosten namelijk automatisch gewoon geld, terwijl bij een fixed price systeem de klant denkt dat alle aanpassingen maar binnen het tarief moeten vallen. Maar de meeste klanten willen wel een beetje weten waar ze financieel aan toe zijn.
Precies dat bedoel ik nou! :)
Want als je het max. aantal uren afspreekt weet de klant waar hij aan toe is! (kan hij zelf berekenen immers) Jij zorgt dan dat je niet het aantal uren te ver overschrijd en anders overleg je met de klant.

Dus mocht de klant achteraf plots met veel wijzigingen komen kan je die gewoon per uur berekenen... ;)

Zo doe ik met de klanten die ik voor mijn werkgevr binnen haal. En ik moet zeggen dat ik het persoonlijk een zeer vertrouwd syteem vind en klanten hebben er ok geen moeite mee. Integendeel.
Pagina: 1