Toon posts:

100Mb/s netwerkje

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 2 pc's met elk een 100Mb/s NIC rechtstreeks met elkaar verbindt mbv een UTP Cat. 5 kabel, werkt de verbinding dan automatisch op 100Mb/s?
Moet er nog 't een en 't ander ingesteld worden of gaat dat alleen door er een 100Mb/s compatibele hub tussen te plaatsen?

Verwijderd

De boel staat waarschijnlijk op auto-sensing en zal dus op 100 Mbit gaan draaien. Je moet wel een crossed-kabel gebruiken.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Op zaterdag 30 maart 2002 11:02 schreef lupuske het volgende:
Als ik 2 pc's met elk een 100Mb/s NIC rechtstreeks met elkaar verbindt mbv een UTP Cat. 5 kabel, werkt de verbinding dan automatisch op 100Mb/s?
Als je een crosscable gebruikt wel ja.
Voor meer info over de crosscable zie: FAQ Network Troubleshooting
Moet er nog 't een en 't ander ingesteld worden of gaat dat alleen door er een 100Mb/s compatibele hub tussen te plaatsen?
Tja je kunt er ook een (100Mbit) hub tussen plaatsen. Dat is makkelijker met uitbreiding op je netwerk, maar natuurlijk wel ietsje duurder.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Als je "heftige" NIC hebt en een switch ipv een hub heb je nog een full Duplex netwerk ook, en geloof me, dat scheeld!

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 11:07 schreef Flipke het volgende:
Als je "heftige" NIC hebt en een switch ipv een hub heb je nog een full Duplex netwerk ook, en geloof me, dat scheeld!
2 100 Mbit kaarten die direct m.b.v. een crosscable verbonden zijn kunnen ook full-duplex werken, d.w.z. 200 Mbit/s. Je hebt daarvoor geen switch nodig.

Verwijderd

Topicstarter
thanx!
Dan kan die hub nog wachten tot ik 'm echt nodig zou hebben.

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 11:18 schreef lupuske het volgende:
thanx!
Dan kan die hub nog wachten tot ik 'm echt nodig zou hebben.
Maar als je een hub plaatst, moet je ook de kabels opnieuw knippen. Kleine moeite..maar misschien toch iets wat je jezelf wilt besparen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zaterdag 30 maart 2002 15:07 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Maar als je een hub plaatst, moet je ook de kabels opnieuw knippen. Kleine moeite..maar misschien toch iets wat je jezelf wilt besparen.
of hij moet al een hele dure 3com hub/switch kopen die kunnen wel 'auto mdi/x' aan, dan kun je dus ook je crosskabels nog blijven gebruiken

...maar dan moet ie wel veel geld hebben, dan kun je net zo goed nieuwe kabels kopen :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

code:
1
2
3
4
11011110101110011
10101100101110110
11011101101011011
10110100111101011

Of tewel..... koop 3com netwerkkaarten

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 13:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik hier even mag op inhaken. Jongens hoe zit dat nou met Fullduplex? Moet je daar voor ook opletten met de netwerkkabels?.. dus niet 4 aders gebruiken maar alle 8? Hoe sluit ik deze aan?.. Als dit klaar is.. moet ik dan iedere client op netwerk op Full Duplex zetten?

Als ik hier mee mijn netwerkconfiguratie omhoog kan helpen...dan zou ik dit graag willen weten!

Alvast bedankt!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 17:35 schreef The Real Falcon het volgende:
Als ik hier even mag op inhaken. Jongens hoe zit dat nou met Fullduplex? Moet je daar voor ook opletten met de netwerkkabels?.. dus niet 4 aders gebruiken maar alle 8? Hoe sluit ik deze aan?.. Als dit klaar is.. moet ik dan iedere client op netwerk op Full Duplex zetten?

Als ik hier mee mijn netwerkconfiguratie omhoog kan helpen...dan zou ik dit graag willen weten!

Alvast bedankt!
Als je full duplex wilt hebben moet je glasvezelkabel hebben

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 30 maart 2002 11:08 schreef Bladiebla het volgende:

[..]

2 100 Mbit kaarten die direct m.b.v. een crosscable verbonden zijn kunnen ook full-duplex werken, d.w.z. 200 Mbit/s. Je hebt daarvoor geen switch nodig.
200 mbit per seconde klopt niet helemaal. je hebt 100 mb down en 100 up je hebt wel 100 mb verkeer maar je krijgt van a naar b nooit meer dan 100

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zaterdag 30 maart 2002 19:52 schreef sharp het volgende:
Als je full duplex wilt hebben moet je glasvezelkabel hebben
Bullshit! Sorry voor m'n woordkeuze, maar dit slaat echt nergens op. Fullduplex 100Mbit (beide kanten op, dus totaal 200Mbit) gaat gewoon perfect over CAT5.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 15:07 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ik ga gebruik maken van handige wandcontactdoosjes. Staat veel netter en de kabeltjes moet je er achterin gewoon inklikken zodat je gemakkelijk kan switchen tss cross en straight.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Op iedere respectabele switch/hub zit een uplink poort. Kan je daar je crosscable in hangen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Vrijwel alle zwaardere/betere switches hebben GEEN uplink poort.
Een crosskabel in een uplink doen is zinloos.. want een uplink poort is niets meer dan een gewone poort maar dan gekruist (eigenlijk andersom, maar dat leg ik later wel uit).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Is dat zo?
De meeste switchen/hubs die ik in mijn handen heb gehad hadden er minstens ééntje.

Idd is dat poortje niks anders als een inverse poort. En daarom bruikbaar voor een cross kabel.

Wat ik aan wil geven is dat als je met 2 computers een cross-kabel getrokken hebt. en je wilt later uitbreiden d.m.v. een hub.switch je niet op nieuw straight kabel hoeft te trekken.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 04 april 2002 23:13 schreef FatalError het volgende:
Vrijwel alle zwaardere/betere switches hebben GEEN uplink poort.
Een crosskabel in een uplink doen is zinloos.. want een uplink poort is niets meer dan een gewone poort maar dan gekruist (eigenlijk andersom, maar dat leg ik later wel uit).
Een uplink poort (de verbinding tussen uplink en gewone poort) crossed juist niet :)
Daarom als je een NIC op een uplink steekt heb je een cross nodig.
Omdat je nog niet gecrossed hebt.

Als je dat juist bedoelde met die "eigenlijk andersom", dan had je dat maar beter moeten uitleggen :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025

Triple

SWOK!

Er zit ook vaak een schakelaartje aan de zijkant van de hub / switch voor patch of cross :)
Maar daar gaat het nu niet over.... Van welke fabrikant je een nic koopt maakt niet zo veel uit. Ik heb overal sitecom in zitten en het werkt als een trein. Voor het berdag waarvoor je een 3com koopt, kun je 5 sitecom's kopen... Lijkt me de keus makkelijk gemaakt aangezien ik een verschil in levensduur nog nooit heb gemerkt, en in snelheid al helemaal niet.

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

Pagina: 1