Toon posts:

2 "gekke" (gave?) servers staan maar wat zijn het

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier staan een Digital infoserver 150VXT, ik heb zelf al uitgezocht dat het een OpenVMS bak is die op een risc cpu draait hij schijnt te draaien met Alpha of VAX systemen. Maar ik kan maar niet achterhalen wat voor CPU er in zit. Wat is open VMS eigenlijk (heb ik ook geprobeerd uit te zoeken, volgens mijn conclusie een of ander unix variant) maar wat het nou precies is en waar het voor wordt toegepast :? :? :? Een vax systeem heb ik niet van kunnen vinden wat het is, een Alpha weet ik wel. Stiekem hoop ik een beetje dat dit een Alpha bakje is maar heb daar wel sterke twijfels over. Ik meen te hebben gelezen dat dit ding een ondersteunende functie heeft in een netwerk van of Alpha of VAXen.

Tevens heb ik hier staan een HP Apollo 700 series

Ik weet nog niet precies welk model maar heb wel kunnen vinden dat er een HP PA RISC CPU in zit en dat het HP UX draaid. Dit heb ik gevonden is HP UNIX maar wederom kan ik niet vinden wat de toepassing is van zo'n bak. Ik weet ook niets van de PA RISC CPU en kan er ook niet veel over vinden, de hp site zelf is ook maar nauwelijks tot geen info te vinden over dit ding. Ik heb trouwens nog wel op de HP site kunnen vinden dat dit een 80 Mhz zou kunnen zijn(de simpelste 700 serie) Maar ook een 165 Mhz(de 748) maar zoals gezeg ik heb nog niet op het ding kunnen vinden welk model het is

De ham vraag is nu:
Wat zijn dit nou precies voor machine's :? :? :? iemand :?
Volgens mij is de HP interessanter dan de Digital daar de HP ook jonger is.

Verwijderd

Digital is destijds overgenomen door Compaq, dus op hun site kun je er waarschijnlijk alles over vinden.

Over Vax en over Alphaservers

Verwijderd

vax of alpha systemen komen van digital , zijn meestal 64 bit, uiterst stabiel en snel. openVMS is een soort unix , net als TRU64 , en zijn ook door digital ontwikkelt.
vaxen ondersteunen nog vaak scsi en dssi , en zijn ondersteunend meestal. alpha is meestal een server of zwaar werkstation .

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die site's gecheckt maar niet over een infoserver 150VXT ik begin steeds nieuwsgieriger te worden wat dat is voor ding.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Een Infoserver wordt meestal gebruikt om VXT terminals te laten booten over een netwerk, zoals de VXT2000: een schitterende Xterminal met 19" kijkpijp. Erg mooi, maar oud.
Een VAX met VMS (tegenwoordig heet het OpenVMS) staat aan het begin van wat wij 'automatisering' noemen. De eerste Unix systemen zijn ontwikkeld op DEC systemen - blader maar eens door de geschiedenis van computers en kijk naar de PDP11.
Momenteel is VMS samen met MPE (van HP) het oudst bestaande besturingssyteem wat nog steeds volop wordt gebruikt. OpenVMS is vorig jaar nog uitgeroepen tot het enige OS dat de titel 'unhackable' mag dragen.
DEC heeft met hun VAX systemen aan de wieg gestaan van inderdaad idioot veel ontwikkelingen - SCSI, DSSI, CI, LAT, IP, Unix, CDE, OSF/1, clustering (_echte_ clustering, geen failover), RAID controllers en nog wat zaken :)
Een VAX cluster staat tegenwoordig veel ingezet als absoluut betrouwbaar systeem - geen downtime. Ik ken systemen die letterliijk elf jaar geleden zijn aangezet en sinds die tijd draaien. Door de technieken van DEC kun je namelijk elke member van een cluster updaten, upgraden, vervangen of rebooten zonder dat de cluster uit de lucht gaat.

Naast hun VAX systemen heeft DEC ook de Alpha processor ontwikkeld, en daar VMS naar geport. Hun Unix variant, Ultrix werd hernoemd tot OSF/1, daarna tot Digital Unix en uiteindelijk Compaq Tru64. Ook hier hebben we te maken met de snelste, meest compatible en betrouwbare Unix variant.
('Is een mening ...' :)
De huidige discussie over 64 bit systemen (IA-64) roept bij mensen die Alpha's hebben lichte wrevel op - in 1996 was ons Unix machinepark al geheel 64 bit, dus waar iedereen zich nu zo druk over loopt te maken snap ik niet helemaal.
Enfin, d'r zullen vast nog wel tweakers zijn die dit verhaal kunnen aanvullen :)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Kan je er niet even een foto van plaatsen ?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die 150VXT word op een site een X-terminal server genoemd. Hij draait normaalgesproken inderdaad OpenVMS en volgens mij is het een nog VAX (hij staat op pagina's tussen veel andere VAXen).. oud dus.

Die HP is inderdaad een RISC bak, die kan ook alleen maar Unixen draaien, HP-UX dus en in de toekomst misschien NetBSD (die waren met een port bezig).

Als je een beeje een Unix freak bent zijn deze machines misschien wel leuk, anders heb je er denk ik niet veel aan. Hoe kom je er eigenlijk aan?

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Vond ik in een nieuwsgroep via Google:
>I have to opportunity to get a Digital Infoserver 150 for free for our organization. It looks to be new, still in the same box

An InfoServer 150 is a VAXstation 3100 Model 40 size system. => Big An InfoServer 1000 is much more interesting in the size... => Small

>-What can it be used for? >-Is there anything that should come with it? We work in a VMS 11/785 environment. Will this box be any use to us? Thanks for any and all assistance. I've only been in the VMS environment for a year now, but I'm absorbing as much as I can!

An InfoServer is a block-server (versus a file-server) and serve different media types (CD-ROM, SCSI-Disk, CD-ROM-Burner, SCSI-Tapes, ...) in different formats (ODS2, ISO9660, ULTRIX, APPLE, MSDOS, ...) to different clients (OpenVMS, ULTRIX, dUNIX, PCs, ...) via Digital proprietary (LAN-only) protocols (LAST, DAST, ...).
The InfoServer was also able to act as a MOP (another Digital proprietary LAN-only protocol) Bootserver for Digital Terminal- and Communication-Server and the Digital X-terminal Line VXT2000. It is dead now (like the VXT2000 series).
Noone seems to be interested in such a product, because you need a special client and a proprietary protocol. Most commonly it was used to serve the OpenVMS (and ULTRIX) CONDIST Docu CD-ROMs to all OpenVMS Systems in the LAN...
Forget it
Hier staat nog wat over OpenVMS: www.openvms.compaq.com

The need for speed drives me

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 11:36 schreef Bigs het volgende:
Die 150VXT word op een site een X-terminal server genoemd. Hij draait normaalgesproken inderdaad OpenVMS en volgens mij is het een nog VAX (hij staat op pagina's tussen veel andere VAXen).. oud dus.

Die HP is inderdaad een RISC bak, die kan ook alleen maar Unixen draaien, HP-UX dus en in de toekomst misschien NetBSD (die waren met een port bezig).

Als je een beeje een Unix freak bent zijn deze machines misschien wel leuk, anders heb je er denk ik niet veel aan. Hoe kom je er eigenlijk aan?
Ik heb een computerbedrijf en handel in van alles, soms koop ik partijen "overstock equipment" van bedrijven, soms zitten er de raarste dingen bij ?

Zo heb ik ook nog Een DEC MICROSERVER DEMSA-A was ik ook erg opgewonden over toen ik hem vond maar later bleek het een apparaat te zijn die alleen maas SNA en X25 Kan routen daar kun je dus niks mee, tenzij je een electronicus bent door zijn x25 kun je hem mischien omsolderen als ISDN centrale :+

Als ik dit allemaal zo lees dan is die HP volgens mij wel grapig zodra de NETBSD variant voor deze bak komt althans.

Met dat digital bakje kun je niks tenzij je ook een Alpha bak hebt om er aan te hangen

• magicelmo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 12:02
Ik heb wel intresse, kan ie samen blaaten met me aplha station :)
Pagina: 1