Toon posts:

Windows 95 en Windows 3.11

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet windows 95 en windows 3.11 en dos 6.2 op 1 systeem draaien, telkens krijg ik een foutmelding van onjuiste dosversie, doordat windows 95 een dos versie van 7.0 of hoger gebruikt en 3.11 lager dan 6
weet iemand hoe dat dit nu precies werkt??

• Feenstra D
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-03 20:37
voor dat je een dualboot systeem wil met windows 95 en win 3.11 moet je wel eerst een oude dos versie op je hardeschijf hebben staan 6.22. En dan moet je windows 95 installeren (dus geen oem versie want dat werkt niet) als de installatie klaar is dan zou je in principe als je op F8 drukt ook moeten kunnen opstarten naar een vorige versie van ms-dos. werkt dit niet dan moet je msdos.sys veranderen volgens mij ik weet het niet helemaal zeker ( ik zoek het voor de zekerheid nog even op) en moet je onder options multiboot=1 of er bij zetten en dan zou het moeten werken.

als je dit met een oem versie van windows 95wil doen zal je een bootmaneger moeten gebruiken zoals system commander of iets dergelijks het is voor mij een behoorlijke tijd geleden dat ik dit ook heb gedaan maar het werkt wel goed als het eenmaal werkt sucsses

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hoe ik het heb gedaan: (lang geleden :))

dos 6.2x installeren. Daarna Win 3.1 (in bijv. C:\win31). Als win3.1 geinstalleerd is win.com ff renamen naar win.old ofzo.

Dan win95 installeren. Als het goed is krijg je als ie geinstalleerd is, als je op F8 drukt tijdens het opstarten, in het bootmenu te zien: Vorige versie van MSDOS. Als je die kiest kun je win3.1 starten (eerst ff de win.old weer terug renamen naar win.com)

Je kunt ook gewoon windows 95 alleen installeren. Dan opstarten in dos prompt (dos 7 van win95 dus). Je installeert win3.1 (wil als het goed is gewoon). Als win3.1 geinstalleerd is start je de PC op met een DOS 6.2x bootdisk om win3.1 te starten.

De eerste manier is het mooiste :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, alleen nog een vraagje is er dan ook een optie dat je met een bootmenu kan kiezen tussen win3.11 of win95??

Zodat het bootmenu automatisch de juiste dos-versie kiest, of moet dat handmatig?

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 10:50

Tuinhark

Retro

Dat menu (met F8) kun je ook zo maken dattie altijd verschijnt. Daarnaast kan je een 'default' waarde meegeven, zodattie bv standaard "Vorige versie van MS-DOS" kiest. Tenslotte kan je ook een timer opgeven zodattie automatisch verder gaat na zoveel seconden met de standaard geselecteerde optie.

Verwijderd

Je zou het eens kunnen proberen met Windows XP. Het biedt vele opties die windows 95 je niet kunnen bieden. Neem hier eens een kijkje http://www.microsoft.com/windowsxp/

Veel succes!!

Groetjes van Lambertoooo!!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:12:
Je zou het eens kunnen proberen met Windows XP. Het biedt vele opties die windows 95 je niet kunnen bieden. Neem hier eens een kijkje http://www.microsoft.com/windowsxp/

Veel succes!!

Groetjes van Lambertoooo!!
Lekker onzin post van je tjonge tjonge.. de TS wil dualboot tussen windows95 en windows3.11 en dus niet XP.

TS.
Hou er rekening mee dat 3.11 ouder is dan windows95 en dus als eerste geinstalleerd moet worden. Om windows95 te kunnen installeren moet het systeem FAT zijn en zul je win3.11 hier ook op moeten installeren. Ik heb dit echter nog nooit als dual boot gedaan/gezien. Is VMWARE onder windows95 niet een betere oplossing? Dan ga je windows3.11 in de vmware sessie draaien.. (Virtual server krijg je dan)

[ Voor 6% gewijzigd door mutsje op 09-09-2003 16:21 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

Topic is 3 jaar oud jongens :z

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.