Plaatjes tekeken in JAVA, niet in applets

Pagina: 1
Acties:

• dominion99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik ben bezig met een programma aan het schrijven in java.

ik wil in een JPanel gewoon een simpel plaatje tekenen
maar ik kan eigelijk niks vinden over plaatjes tekenen in java, wel alles over Applets. maar dat wil ik niet

Volgens mij moet het met de functie drawImage(); lukken
maar hoe instantieer ik dan een plaatjes
code:
1
Image test = new Image("test.gif");

dit werkt ook niet
wat moet het dan zijn?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:51
Ik zou je willen aanraden in de API bij de MouseEvent's te kijken (mouseDragged ed). Verder kun je eigenlijk direct op de canvas teken (van een Panel bijv.) Wat je moet doen is getGraphics(). Hierop kun je mbv een hoop methodes op tekenen. Wat ik je wil aanraden is gebruik te maken van een buffer. Dit is eenvoudig te doen door createImage() aan te roepen. Vervolgens kun je van die image ook weer een Graphics object opvragen.

Succes!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je kunt beter eens een blik gaan werpen op Swing als je serieus met Java aan de slag wilt. AWT is erg beperkt en vrij slecht te gebruiken.

In Swing zit een ImageIcon die precies doet wat jij wilt. Je kunt als je een ImageIcon hebt een JLabel aanmaken, die dan keurig je plaatje bevat :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• nxt
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 13:51

nxt

Op vrijdag 29 maart 2002 22:55 schreef dominion99 het volgende:
Ik ben bezig met een programma aan het schrijven in java.

ik wil in een JPanel gewoon een simpel plaatje tekenen
maar ik kan eigelijk niks vinden over plaatjes tekenen in java, wel alles over Applets. maar dat wil ik niet

Volgens mij moet het met de functie drawImage(); lukken
maar hoe instantieer ik dan een plaatjes
code:
1
Image test = new Image("test.gif");

dit werkt ook niet
wat moet het dan zijn?
in tegenstelling tot wat je zou denken, maak je een Image object niet met 'Image tst=new Image(...)'
maaar dmv bijvoorbeeld
Image test=createImage(width,height)

edit: als het om reeds bestaande plaatjes gaat loont het de moeite om eens naar Toolkit te kijken
bv.
Image tst=Toolkit.getDefaultToolkit().getImage("myImage.gif");

maar ik geef toe dat ImageIcon ook erg handige functies heeft

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 23:56 schreef mbravenboer het volgende:
Je kunt beter eens een blik gaan werpen op Swing als je serieus met Java aan de slag wilt. AWT is erg beperkt en vrij slecht te gebruiken.

In Swing zit een ImageIcon die precies doet wat jij wilt. Je kunt als je een ImageIcon hebt een JLabel aanmaken, die dan keurig je plaatje bevat :) .
Ik ben nu ook met Java bezig. Leuk en aardig "kijk eens naar Swing", maar hoe weet ik nou wat bij Swing en wat bij AWT hoort. Ik heb hier een paar boeken en die gebruiken alles door elkaar. :?

Om nou alles eerst in de Java API op te zoeken is ook weer zo wat.. :(

• mbravenboer
De Java API documentatie is een absolute must als je bezig bent met Java ontwikkeling... Dit is trouwens bij vrijwel elke taal het geval ....

Zoals je waarschijnlijk al weet maakt Java gebruik van packages. Alles wat AWT is vind je in 'java.awt.*'. Alles wat Swing is vind je in 'javax.swing.*'.

Verder beginnen de componenten van Swing allemaal met een hoofdletter J. JButton, JLabel, JPanel, JDesktopPane, JScrollPane, JTextField, JTextArea etc dus :) .

Er is trouwens ook een Java Poster te koop waarop alle klassen in de Java API staan >:) . Leuk voor aan de muur 8-) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 22:48

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daar heb jij vast je kamer mee behangen :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• mbravenboer
OiSyN: Daar heb jij vast je kamer mee behangen :P
Er hangt er hier inderdaad eentje :o .

(die eigenlijk tamelijk nutteloos is als je een flinke tijd met Java werkt. Het helpt wel goed om je geek imago op te vijzelen ;) ).

Ik heb nog een oude liggen van 1.2. Liefhebbers mogen hem komen halen :) .

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
OiSyN: Daar heb jij vast je kamer mee behangen :P
Ik had als behangrand een tekst die bestaat uit alle string-related functies van PHP achter elkaar uitgeschreven :7

Toen keek ik eens naar Perl en heb ik het hele zooi van de muur gescheurd en heel groot
code:
1
$_ =~ s/regex/substitute/g;

naast de deur gekalkt met een marker :o

Verwijderd

Plaatjes kun je tekenen met Batik,je kan ze in je programma beschrijven en Batik kan er een png van maken.

http://xml.apache.org/batik/index.html
Pagina: 1