[WC/OC] 486 OC'en met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 12:57

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik krijg van een kennis een 486DX4-80. Nu wil ik um gaan OC-en tot het niet verder kan. Wat is dan de beste koeloplossing? Ik zat zelf al te denken aan een waterkoelingssysteem (nu zijn daar ook leuke trucjes mee uit te halen :P) maar wordt nogal prijzig. Is luchtkoeling ook voldoende (alhoewel minder >:))? Dan wordt 't een Zalman.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
Een 486 is meestal niet zo heel erg hoog te krijgen en waterkoeling is denk ik een beetje overkill.

Als je ziet dat er al meestal haast geen heatsink op zit en dus waarschijnlijk zeer weinig hitte genereerd

Verwijderd

waterkoeling in een 486??? BEN JE GEK!

:D

p.s. 1 keer blazen is genoeg voor 7 uur :+

Verwijderd

Waterkoeling voor een 486 is debiel. Je kan em toch niet hoog opklokken. De MP kan je niet veranderen, en de FSB maar in kleine mate, je ISA bus wordt dan veel te hoog en je hele systeem trekt het dan echt niet meer... Het zou me verbazen als je em boven de 133 MHz krijgt... Dan kan qua FSB nauwelijks... Oftewel: een Coolermaster heatsink en een beetje AS is meer dan genoeg...

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

LOL
Dit is echt onzin!

\_Specs_/

Verwijderd

wat een geijl

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

Mentalist

[avdD]

Als je een fijne overclock wilt pak dan een P75, prik die op een Super 7 bord (je wou al waterkoeling gaan kopen, nou dit is sneller en goedkoper), en overclock hem met een behoorlijke koeler (gewoon stevig coolermastertje) en AS2 (zoals al gezegd), dan haal je misschien 166...(max mobo) (en schreeuw niet dat dit onmogelijk is, op standaard voltage met 486 cooler heb ik destijds mijn P75 naar 120 gejaagd, dus met een coolermaster en 3,5V is 166 wellicht haalbaar).

Succes..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 12:57

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ja overkill is het zeker... maar 't is gewoon verdomde leuk.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 21:59 schreef Stoney3K het volgende:
Ik krijg van een kennis een 486DX4-80. Nu wil ik um gaan OC-en tot het niet verder kan. Wat is dan de beste koeloplossing? Ik zat zelf al te denken aan een waterkoelingssysteem (nu zijn daar ook leuke trucjes mee uit te halen :P) maar wordt nogal prijzig. Is luchtkoeling ook voldoende (alhoewel minder >:))? Dan wordt 't een Zalman.
lekker nutteloos zeg

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op vrijdag 29 maart 2002 22:20 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Als je een fijne overclock wilt pak dan een P75, prik die op een Super 7 bord (je wou al waterkoeling gaan kopen, nou dit is sneller en goedkoper), en overclock hem met een behoorlijke koeler (gewoon stevig coolermastertje) en AS2 (zoals al gezegd), dan haal je misschien 166...(max mobo) (en schreeuw niet dat dit onmogelijk is, op standaard voltage met 486 cooler heb ik destijds mijn P75 naar 120 gejaagd, dus met een coolermaster en 3,5V is 166 wellicht haalbaar).

Succes..
P166MMX @ 2.5x100 is ook niet onaardig, gewoon met luchtkoeling @ 35 graden. Later op een ander Super7 bord van Epox met watercooling naar 3.5x100 gejaagd >:)
En ja, een Pentium 166MMX @ zulke hoge FSB is sneller dan een vergelijkbaar K6/2'tje

Verwijderd

Man, ik heb ier een Cyrix 486 66@70 ( :P ) zonder koolblok noch eendere vorm van koeling!!!!

• GreenPictures
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Op vrijdag 29 maart 2002 22:02 schreef Tweak-Metallica het volgende:
De MP kan je niet veranderen, en de FSB maar in kleine mate, je ISA bus wordt dan veel te hoog en je hele systeem trekt het dan echt niet meer...
De Multiplier kan je wel veranderen want die moet je zelfs instellen dmv jumpers op je moederbord...
De ISA bus kan best wat hebben van de standaard 7.33 naar 11 of 12Mhz kan makkelijk, het werd vroeger zelfs gedaan door moederbord fabrikanten om zo hun systemen sneller te laten lijken dan die van de concurrent...

ligt er gewoon aan wat voor 486 je hebt... ik had eerst een 486DX2/66 Overdrive als servertje, wou daar even een 486SX/25 proberen of die werkte, was alleen vergeten om de multiplier enzo te veranderen dus de CPU liep op een lekkere 50Mhz=200% OC 8-)

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Verwijderd

486DX4-80 zou betekenen:
code:
1
2
 CPU     FSB    Multiplier     PCI   AT-Bus
80 MHz   26,6 MHz   3x    26,6 MHz    8,3 MHz

wat mij behoorlijk UNDERclocked lijkt, 100Mhz CPU op 33Mhz FSB klinkt logischer voor een DX4
code:
1
2
3
 CPU     FSB     Multiplier   PCI    AT-Bus
120 MHz   40 MHz    3x    40 MHz    10 MHz
160 MHz   40 MHz    4x    40 MHz    10 MHz

lijkt mij wel rendabel, maar heb je geen waterkoeling voor nodig, ik heb 120MHz al gedraaid met een Amd 486 DX4-100 met een standaard koeler zonder Fan (3x40). [386DX40 op 60MHz ook nog gehad...)

Qua geheugen kom je al snel in de knel geloof ik.
60 nanosec = 16,67 MHz * 2 = 33,33MHz
70 nanosec = 14,29 MHz * 2 = 28,57MHz

Je moet er wel rekening mee houden dat je GEEN PCI-Divider hebt, alleen een AT-Bus Divider. (FSB = PCI/VLB = MEM = CLOCK2). AT-Bus heeft meestal als opties in de Bios: Clock2/2, Clock2/3, Clock2/4, Clock2/5, 8MHz Fixed. Wil je hoge FSB halen, dan zal je aggressieve memorysettings moeten mijden, eventueel waitstaits instellen, geen PCI videokaart gebruiken maar een AT-kaartje en natuurlijk zo min mogelijk insteekkaarten in de PC stoppen. Mocht je toch een PCI videokaart moeten gebruiken, dan zijn meestal modernere kaarten beter bestand tegen hoge clocksettings.

Verwijderd

Koop een echt systeem ;)

Verwijderd

486 kan zonder enige koeling, zelfs zonder koelblokkie dus :?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 30 maart 2002 12:38 schreef G4s het volgende:
Heb je daar problemen mee dan >:)

Deze draaide ook een tijd zonder koeling :P

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1562603510

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 12:38 schreef G4s het volgende:
Ligt er aan welke 486 hoor.

Zo'n DX2/66 mag eigenlijk wel een heat-sinkje hebben. En een dikke DX4/100 of zo mag er ook nog wel een kleine fan op. Just to be sure.

Een DX33 kun je idd gewoon kaal in een kast smijten :)

Verwijderd

Als je toch voor de lol bezig bent....probeer dit dan eens :
P166mmx op 4x100 gewoon in de koelkast :)
Moet toegeven dat dit niet een lange termijn oplossing is :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zondag 31 maart 2002 14:38 schreef MBrinkman het volgende:
Als je toch voor de lol bezig bent....probeer dit dan eens :
P166mmx op 4x100 gewoon in de koelkast :)
Moet toegeven dat dit niet een lange termijn oplossing is :+
Ehm, 3.5x112 neem ik aan? Ooit van een max multiplier gehoord :?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 31 maart 2002 13:51 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ligt er aan welke 486 hoor.

Zo'n DX2/66 mag eigenlijk wel een heat-sinkje hebben. En een dikke DX4/100 of zo mag er ook nog wel een kleine fan op. Just to be sure.

Een DX33 kun je idd gewoon kaal in een kast smijten :)
En mijn TI dan?

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 13:39

decramy

root@birdie:~#

Maakt TI ook al CPU``s??

k weet wel dat ze rekenmachines maakten...
Maar cPU``s?

das nieuw voor mij :)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Verwijderd

TI maakt al errug lang chips....

zie bijvoorbeeld http://www.old-computers.com/museum/doc.asp?c=123

• Firecow
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Op zondag 31 maart 2002 13:36 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Heb je daar problemen mee dan >:)

Deze draaide ook een tijd zonder koeling :P

[afbeelding]
al de oude pc's op school bij mij draaien zonder cooling
rara hoe zou dat nou komen :7 >:)

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 16:01 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Ehm, 3.5x112 neem ik aan? Ooit van een max multiplier gehoord :?
Sorry je hebt gelijk...:'( (is al een tijdje geleden dat ik het probeerde)..net even MB nagekeken....en opnieuw getest,in staat om in windows te booten met 3,5*115 zelfs :)
Volgende testje wordt een IBM 150+ cpu...ben benieuwd.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zondag 31 maart 2002 23:19 schreef MBrinkman het volgende:

[..]

Sorry je hebt gelijk...:'( (is al een tijdje geleden dat ik het probeerde)..net even MB nagekeken....en opnieuw getest,in staat om in windows te booten met 3,5*115 zelfs :)
Volgende testje wordt een IBM 150+ cpu...ben benieuwd.
dit wil ik ook!
Ik moet toch maar eens aan een goed Super S7 bordje zien te komen, want ik wil hoger dan 3,5*75 :7

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 15:30
IBM cpu's worden heel heet, op standaard snelheid eigenlijk al te warm.... In de zomer had ik een heel instabiel systeem met mijn p200+...

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 31 maart 2002 21:44 schreef decramy het volgende:
Maakt TI ook al CPU``s??

k weet wel dat ze rekenmachines maakten...
Maar cPU``s?

das nieuw voor mij :)
Ik ken ook alleen maar deze cpu van ze... Volgens mij zijn ze na deze ook gekapt.

Toch was het niet zo'n slechte cpu dacht ik. Geen benchmarks gedraait, maar ja, wat voor benchmarks moet je ook draaien op een 486 ;)

Maar hij was in ieder geval wel stabiel, en snelheid was dacht ik toch ok, in ieder geval een Intel 486DX2-66Mhz, denk zelfs een tikje sneller (klopt ook wel met kloksnelheid :))

Pagina: 1