Toon posts:

beginnersvraag over upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als tweaker-wannabe sta ik voor mn eerste "klus": een oud pctje met zo weining mogelijk kosten zodanig upgraden zodat een absolute leek (niveau "wat is een provider?" ) er mee kan tekstverwerken, emailen, beetje surfen en bv de anwbcampinggids kan raadplegen.
Mijn niveau: software is geen punt, vwb hardware houdt het op bij een isdn-kaart installeren en een cdrom-speler vervangen.
Ik heb staan: een 486 DX 66 mgz met
-16 mb ram
-hd van 404 mb
-geluid + video onboard
-4x cdromspeler
-14k modem

Morgen wil ik bij de plaatselijke dealer kijken wat hij voor 2e-hands onderdelen heeft; zelf denk ik aan een grotere harde schijf (1,2 gb ofzo) en een snellere cdromspeler. 56k modem heb ik zelf nog wel liggen.
Vraag: heeft dit nut? Zo nee, waar moet ik dan aan denken?

Verwijderd

Snellere cd-rom heeft geen nut.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom niet?
't Scheelde mij koffietijd toen ik eentje met doublespeed verving, bij sommige cd's dan.

Verwijderd

Een 486 66mhz.. tsjah

Jij liever dan ik.

Kijk eens of ze niet een pentium 100 hebben liggen ofzo.

Snellere cdrom kan je doen want 4 speed is idd niet snel maar zou toch liever het geld in een nog wat grotere hd en die cpu + mobo + geheugen steken.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

van singlespeed naar quadspeed cdrom heeft nog wel nut maar bij een 486 met 16mb zit de bottleneck op een gegeven moment niet meer in de cdrom maar in het geheugen en de trage cpu.
grotere harddisk heeft meer nut. zal wat snelheid toevoegen maar vooral meer ruimte voor software geven.
wat voor o.s. wil je draaien? zelfs voor win95 moet je al behoorlijk masochistisch zijn om met een 486 en 16mb te willen draaien. over win98 zullen we maar zwijgen. zo heb je straks natuurlijk wel zat tijd voor koffie :)
de beste upgrade is waarschijnlijk toch meer geheugen. ik neem tenminste aan dat je geen budget hebt voor een ander moederbord en een pentium (of hoger).

Verwijderd

Topicstarter
Als 't voor mezelf was wist ik het wel, maar ik heb gelukkig ondertussen wel wat leuks voor me staan :)

Budget voor moederbord en pentium is inderdaad niet beschikbaar. Er draait nu ook W95 op, dat wilde ik maar zo houden.
Wel meer geheugen maar geen snellere cdromspeler, is dat een logischere keus? Liefst doe ik beiden, maar heb nog geen idee wat het kost.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zie het maar zo: een cdrom gebruik je af en toe om iets te installeren. het geheugen gebruik je continu en zelfs met win95 zie je een flinke performancewinst met een uitbreiding met 32 of 64mb.
zelf zou ik er gewoon een 64mb module in duwen. dan heb je 80mb in totaal en heb je wel de maximale haalbare performance uit die 486 gehaald. pas alleen wel op: d'r zal wel fpm of edoram in moeten en dat spul is behoorlijk prijzig geworden (vindersloon zullen we maar zeggen :) ).

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een nieuwe harddisk scheelt ook gigantisch , die van 400 mb houdt het systeem vreselijk op.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1