Zitten klooien en nu disk boot failures...

Pagina: 1
Acties:

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:02

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Vandaag een nieuwe Maxtor gekocht. Als Noob een beetje zitten klooien om een plekje te vinden. Uiteindelijk gevonden, maar die dikke grijze kabel (de bus?) haalde het niet. Aangezien ik in totaal 4 koppelingsmogelijkheden op 2 brede kabels (HD,CD-R, CD-RW en een vrije), heb de boel wat omgegooid zodat alles paste. Uiteraard was dat ongetwijfeld niet zo slim: BOOT DISK FAILURE na een paar minuten 'hangen'.

In BIOS zitten klooien: primary slave op auto zetten. Vond ie mijn CD-RW als slave.

Nieuwe HD maar weer afgesloten en denken 'ik vraag wel een handige buurman'. weer opnieuw proberen... weer BDF???

Toen alle kabels maar weer op hun oude plek gezet...
weer BDF!!! Dat snap ik dus niet helemaal.

BIOS weer teruggezet naar oude waardes...
weer BDF!!! Nu wordt ik ongerust.

Vervolgens alle 2 brede kabels volledig losgemaakt en omgewisseld (misschien was er eentje niet helemaal goed meer door het gepiel. Hij zat al vrij extreem).

Na deze aktie (zeg maar met de 'goeie' kabel op mijn HD), duurde het weer heel lang, maar dit keer geen BDF. PC deed het weer!

Voor de zekerheid opnieuw opgestart: Weer lang wachten op het info scherm (met je hardware gegevens enzo) voordat windows opstart. Dit keer een blauw scherm: boot disk failure. :(

Weer opnieuw opgestart. Dit keer wel succes en vlug dit intikken op tweakers ;)

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Dit dus.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Ehm... update: Het voedingskabeltje van mijn floppy drive was losgeschoten. Hier kwam ik achter toen ik er een bootdiskette indeed ;)

Anyway, hij start weer normaal op.
Nu zit ik dus met dat slave/master probleem. Zit natuurlijk geen handleiding bij al mijn HD's, dus zal ik ergens op internet moeten achterhalen hoe je de jumpertjes omzet.

Dit dus.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat je vergeten bent de nieuwe HD met behulp van een jumpertje in te stellen op Slave. Standaard worden die Maxtors (en vele andere merken) op Master-settings aangeleverd. Geen punt, even in een uitvouwbaar schemaatje turen dat wel bij de drive moet zitten of anders op www.maxtor.com zo op te zoeken is, en de setting veranderen)

Persoonlijk zou ik de volgende configuratie aanraden:

Kabel 1
Primary Master: HD met Windows (bootschijf)
Primary Slave: Andere HD
Kabel 2
Secondary Master: CD-ROM
Secondary Slave: CD-RW

een optisch apparaat (dat vaak een wat mindere interface snelheid heeft) zou ik niet bij een HD plaatsen namelijk, zeker als je ze gelijktijdig wilt gebruiken.

Ik zou dan ook ff Windows op de nieuwe HD zetten en die als bootschijf bombarderen, start de boel weer wat sneller op :) (in dat geval de nieuwe Maxtor op master laten staan en je ouwe op Slave jumperen *D)

update: Ik heb drie Maxtortjes en heb deze pagina weleens nodig gehad:http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/whitepapers/wp_jumpers.html Die settings zijn bij elke Maxtor DiamondMax IDE schijf tzelfde...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maxtor zet standaard zijn jumperinstellingen fout op de hdd, op de website klopt het wel.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Ah, in ieder geval bedankt voor het advies, ook al heb ik het uiteindelijk zelf uitgevonden ;)

Had inderdaad de door jouw aanbevolen instellen gebruikt.

80Gb HDD duurt wel lang om te formatteren trouwens (half uur ofzo)...

Anyway, nu kan ik eindelijk een 50Gig hub op Direct Connect binnen :)

Dit dus.

Verwijderd

?

die laatste zin, wat moeten we daarmee?

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Direct connect is een P2P programma met verschillende servers (hub's) waar je op kan aansluiten. Je bent daar verplicht om te sharen. Sommige hub's kom je echter alleen binnen als je minimaal X gigabyte (50 bijv.) shared.

Dit dus.

Pagina: 1