Wat te doen bij iemand die zelfmoord wil plegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The outer limits
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik zal hier in het kort neerzetten wat ik in de afgelopen paar weken te weten ben gekomen.

De jongen in kwestie is 17 jaar oud en lijdt aan de ziekte van asperger ( zie http://www.udel.edu/bkirby/asperger/ "engels" en http://home.iae.nl/users/jhjess/asperger/ "nederlands" )

Deze ziekte is verwant aan autisme en veroorzaakt een sociale en mentale stoornis
Voor dergelijke mensen is het aanknopen van een normale relatie met leeftijdgenoten uiterst moeilijk, terwijl ze sociaal erg zwak zijn zowel in woorden als daden.

Deze jongen komt al een aantal maanden in mijn channel op irc en behalve mijn channel is ie in bijna alle andere channels geband wegens zijn uitspraken.
Ik zie hem eigenlijk met de week depressiever worden.
hij word stiller, trekt zich terug, gaat elke discussie uit de weg en weet gewoon niet waar ie zelf mee bezig is.

Totdat hij vanavond met de volgende meededeling kwam.[19:53] <xxxxxx> maarre ff serieus(hoop niet dat dit je iets doet) als me vakantie in engeland niks is maak ik er een eind aan

(hij gaat volgende week op vakantie naar engeland)

Hij heeft al 1 poging tot zelfmoord ondernomen een aantal maanden geleden en gezien zijn gedrag van de afgelopen tijd zie ik hem heel goed in staat zijn dreigement uit te voeren.

Nu begrijp ik heel goed dat als je dit op irc zegt het meer een noodkreet om hulp is als een serieuze poging tot.
maar toch schrik ik hier heel erg van.

Wat kan/mag ik doen zonder meteen in een vervelende situatie terecht te komen.
Ik heb zijn adres en telefoonnummer.

Een ernstig geschrokken tweaker.

Akita

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:52

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Eerst ff voor jezelf. Zie het niet als een dreigement naar jouw persoonlijk.
Zelf zien ze dat ook niet zo.
Het feit dat je hem nog toelaat op je irc is zeer moedig en goed.

Wat je zou kunnen doen is er achter proberen te komen wat hij nog wel leuk, prettig vind om te doen in zijn leven.
Dit zal niet makkelijk zijn omdat hij zich afsluit zoals je al aan gaf.
Vanuit zo'n situatie is hij misschien makkelijker te benaderen.
Verder zijn er vertouwens artsen die je zou kunnen vragen hoe verder.

In de tussen tijd is luisteren heel belangrijk maar ook zeer moeilijk.

Zit nu op mijn werk.
Als ik straks wat meer tijd heb probeer ik nog wat meer tips te geven als die te binnen schieten.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Verwijderd

probeer hem te overtuigen dat er toch nog goede dingen zijn in deze (komplete kapotte) wereld

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 29 maart 2002 20:27 schreef The_outer_limits het volgende:
Een ernstig geschrokken tweaker.
Ik snap dat je bent geschrokken. Toch moet je het je niet TE persoonlijk aantrekken.

Ik heb een link voor je naar een stukje tekst dat op internet staat. Ik weet niet wat die jongen voor geloof heeft maar dit stukje heeft als titel: ZELFMOORD IS HET ALLERERGSTE VOOR DE MENS WAT HIJ ZICHZELF OPLEGT!. En het gaat over de geestelijke gevolgen van zelfmoord.
Ik zou het eerst zelf even doorlezen zodat je weet wat erin staat en dan kun jij bepalen of je het hem laat lezen.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Deze kant wilde ik nu ff met rust laten maar nu wil ik hierover toch wat zeggen.

Er kunnen idd wat geestelijke gevolgen zijn maar imo niet zo sterk als in dat artikel.

Het zien van het verdriet van de achter geblevenen kan je even uit het lood slaan ja.
Ook het inzicht die je dan hebt over de problemen waardoor je het besluit nam kan een schok zijn.

Daarna kan je besluiten om het nog eens te proberen in een gelijkwaardige leven.

Stem blanco!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Ik las een keer een aantal richtlijnen die mij tot dusver iig geholpen hebben. Hoewel ze misschien niet helemaal van toepassing zijn wil ik ze toch noemen:

- Er zijn voor de ander. Wees betrokken, neem de tijd en verplaats je in hem.
- Communiceer goed. Laat je eigen gevoelens zien en stimuleer de ander dat ook te doen. Zeg wat je denkt en luister naar de ander. Als je denkt te weten hoe iemand zich voelt, vraag dan of dat inderdaad zo is.
- Beur de ander niet te snel op. 'Het komt wel weer goed', komt als een dooddoener over en kan averechts werken. Laat specifiek zien wat er gebeuren moet om de situatie te verbeteren en vertel waarom jij denkt dat dat werkelijk mogelijk is. Straal wel het vertrouwen uit dat de gevoelens overgaan.
- Niet te snel hulp bieden. Je kunt samen in een negatieve spiraal komen. Als hulp genegeerd wordt, kan dat irritatie opwekken en vervolgens de eigenwaarde van de persoon nog verder verlagen. Ga niet de redder spelen.

Toverwoord is dus 'evenwicht', o hoe moeilijk. Welke praktische opties heb je? Meteen morgenochtend naar hem toe gaan? Contact proberen te zoeken met zijn familie? Of juist afstand houden?

Zoek in ieder geval zelf zo snel mogelijk contact met professionele hulpverlening, bijv. http://www.korrelatie.nl. Niet om hen te waarschuwen of zo, maar voor professioneel advies.

Zelf kreeg ik van de week ook een telefoontje met 'ik ga er nu een eind aan maken'. Meteen de auto gepakt en daar de hele avond gepraat. Gaat nu weer redelijk goed. Maar de angst, het verdriet en de kwaadheid die je voelt als je dan in de auto zit... Ik kan me erg goed voorstellen hoe jij je nu wellicht voelt.

• KroontjesPen

KroontjesPen

De belofte om nog ff terug te komen met wat tips is eigenlijk door MIster X al ingelost.
Beter had ik het niet kunnen omschrijven.

Misschien toch nog een aanvulling.
Wees open en eerlijk. Heb je op een vraag geen antwoord stel dan voor om het SAMEN op te zoeken.
Zo weet hij waar dat antwoord vandaan komt en niet denkt dat jij ff alles voor hem zal oplossen.

MIster X verweest al naar http://www.korrelatie.nl daar zitten de beroeps helpers. Wij zijn nog geen eens EHBOers op dit gebied maar goede vrienden.

Veel sterkte en kom gerust terug met vragen.

Stem blanco!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:27
Wat mister X allemaal gezegd heeft ben ik het helemaal mee eens...

maar:

ik heb een meisje in de klas die met dit soort dingen drijgt omdat ze aandacht wil hebben (krijgt ze dus ook)

Nu maak ik uit dit verhaal op dat deze jongen het wel echt meent, want als hij al stiller en discussies uit de weg gaat....

Wat ik dus zou willen adviseren: zoek hem eens in het echt op.. (ik weet niet als het mogelijk is..)
Maar zulke dingen moet je niet over een computer bespreken, omdat je niet naar zijn lichaamstaal kunt kijken.
Want je kan niet zien als iemand zich ergens aan irriteerd wat je zegt..
Dus ga eens een gesprek met hem aan onder vier ogen. En volg dan de aanwijzingen van mister x op.

Je geeft hem een gevoel dat er nog wel mensen om hem geven. en dan zal hij wel twee keer na denken voordat hij wat gaat doen...

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 18:05
Ik denk dat het belangrijk is dat je met desbetreffende persoon 'eerlijk' bent, in ruime zin van het woord.
Ik geloof dat er situaties bestaan waarin je werkelijk de uitzichtloosheid van je bestaan merkt en waarin, alhoewel subjectief, je psychisch ondraaglijk lijdt.

Zoals al gezegd lijkt me het dogmatisch wijzen naar het 'mooie leven' niet de beste oplossing. Maar iemand zoveel als je kan helpen (niet alleen) lijkt me alles wat je kan doen.

Misschien maakt het voor je uit of je denkt of hij zwak(-ker) begaafd is of niet, voor de manier waarop je er, met hem, mee omgaat.

Verwijderd

Als je hem wil helpen moet je van te voren nagaan of je dat zelf aankunt, het is niet de bedoeling dat je er zelf aan onderdoor gaat. Je moet van te voren weten dat je kunt "falen", in de zin dat hij het misschien toch doet. In dat geval is het heel moeilijk om je dat niet te persoonlijk aan te trekken, hoewel het waarschijnlijk niet persoonlijk bedoeld is. Je moet een daarom een bepaalde afstand bewaren.

Verder is het belangrijk om goed te luisteren. Waarom wil hij het nu echt? Probeer hem in te laten zien waarom hij er nu precies een eind aan wil maken en probeer voorzichtig om hem nog eens na te laten lopen of de redenen daarvoor wel zo sterk en onveranderlijk zijn. Maar probeer vooral niet op te dringen dat zijn negatieve gedachten maar onzin zijn.

Als je echt begrijpt wat zijn overwegingen zijn, zal het, mocht het toch zo ver komen, makkelijker te accepteren zijn voor jezelf. En het geeft een berustend gevoel als je weet dat iemand er ook echt achter staat en niet zomaar wat gedaan heeft in een opwelling. Niet elke zelfmoord hoeft alleen maar slecht te zijn.

Ik hoop natuurlijk voor je dat het niet zo ver hoeft te komen. Maar helaas bestaat de mogelijkheid wel. Zorg daarom dat je er niet alleen voor komt te staan. Sterkte!
Pagina: 1