Toon posts:

[winxp] Maxtor is te traag..

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een maxtor D740 Ultra Ata 133 harde schijf in mijn AMD 1 ghz met 512 mb geheugen gezet.
Het moederbord is een Abit KT7A 133 RAID.
De RAID is niet ingesteld.
De schijf is aangesloten met een 80 conductor kabel met het blauwe gedeelte op het moederbord als master. Er hangt ook een slave maxtor Ultra 100 40 Gb schijf aan.
Operating systeem is Windows Xp Pro.

Als ik met Sandra 2002 een shelheids test doe met de harde schijf dan zegt sandra dat deze schijf 2 x zo langzaam is als een 30 gb ultra 100 harde schijf. De score is 13000.

Bij de SCSI informatie zie ik alleen de 40 gb schijf oud en bij de ATA 100 informatie zie ik de nieuwe schijf staan.

Beide geeft sandra aan dat ze aangestuurd worden via pio mode terwijl het bios zegt UDMA 5!! (de nieuwste ondersteunt zelfd UDMA6!)

Wat kan ik doen in winxp om dit aan te passen?

Bedankt!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Euhhhhmmm... dit hoort niet in WOS denk ik.

Meer een [forum=21] probleem. :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:59
staat je DMA aan ?

Verwijderd

Je DMA staat dus NIET aan. BIOS stelt niks in. Daar staat alleen wat kan. Doe DMA aan en je score zal stijgen.

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 16:12
Ik heb zo'n zelfde soort probleem... mijn IBM hd'tje wordt wel in de bios op udma gezet (en heeft daar ook onder gewerkt met Win2k), maar onder WinXP draait ie op PIO mode :( (hoewel "DMA if available" aan staat).

Mijn mobo heeft trouwens een VIA chipset, waarvoor ik ook de laatste drivers heb geinstalleerd...

Als iemand een oplossing heeft....

(Twee andere schijven worden overigens wel met udma aangesproken)

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het ZOU aan de drive zelf kunnen liggen. Ik weet namelijk dat je bij Maxtor schijven met een speciaal DOS tooltje (UDMA SET ofzoiets) in kan stellen op welke DMA/PIO de schijf maximaal mag werken (is gedaan als compatibility omdat bij sommige systemen een hogere DMA schijf problemen zou geven ofzo... en zo kon je m terugklokken als t ware)

misschien dat IBM ook zoiets heeft? je weet maar nooit

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 20:59 schreef VyperX het volgende:
Ik heb zo'n zelfde soort probleem... mijn IBM hd'tje wordt wel in de bios op udma gezet (en heeft daar ook onder gewerkt met Win2k), maar onder WinXP draait ie op PIO mode :( (hoewel "DMA if available" aan staat).

Mijn mobo heeft trouwens een VIA chipset, waarvoor ik ook de laatste drivers heb geinstalleerd...

Als iemand een oplossing heeft....

(Twee andere schijven worden overigens wel met udma aangesproken)
De BIOS stelt NIKS in. Het gaat om de OS

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
heb je wel echt de master schijf op de zwarte connector van de kabel gedaan en de slave schijf op de middelste grijze connector van de kabel? kan ook nog uitmaken. het is soms ff de kabel in bochten wringen maar meestal lukt het wel.

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Ik heb het ook :( Echt heel traag soms, vreselijk irritant!! ER schijnt zo'n progje voor ibm's te zijn, maar zijn die er ook voor maxtors!?

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Verwijderd

Driver drivers en drivers... gebruik de search eens

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Installeer de Miniport busmaster drivers eens...

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 09:44 schreef Windhoosje het volgende:
Installeer de Miniport busmaster drivers eens...
Wat dacht je van de laatste 4in1 drivers, raidperformance drivers... die miniport driver zorgt niet altijd voor betere performance...

En veel mensen hebben IRQ sharing... uitzetten (ACPI). System Restore wat aanstaat. Niet alle patches gedraaid, niet gedefragmenteerd etc...

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Als je schijf niet op DMA wil in WinXP, verwijder dan gewoon het betreffende IDE kanaal waar de schijf op aangesloten zit.

Als je restart zal Windows je schijft weer "opnieuw" vinden en DMA activeren.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 20:54 schreef Aico het volgende:
Je DMA staat dus NIET aan. BIOS stelt niks in. Daar staat alleen wat kan. Doe DMA aan en je score zal stijgen.
ik had het mijn ex maxtor het zelfde die dma was gewoon niet aan te krijgen ik gebruikte toen win 98 sec
ik heb de hd terug gestuurd en heb nu een baracuda 4 prima ding niks mis mee en lekker stil

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 02:21 schreef McFlipp het volgende:
Ik heb het ook :( Echt heel traag soms, vreselijk irritant!! ER schijnt zo'n progje voor ibm's te zijn, maar zijn die er ook voor maxtors!?
ja die zijn er heb ik ook getest nou hiep hoi troep gewoon

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2021

JSI

Na een maand een Maxtor gehad te hebben, heb ik hem nu ook het raam uitgegooid.

-Hij zat aan de voorkant van m'n pc en maakte na een maand een erg hoog piep geluid. (volgens de leveranciers hebben ze dit allemaal na een tijdje en is dit alleen goed te horen als hij aan de voorkant van een rem. rack zit of als je kast open is.)
-Hij is supertraag geworden, na een maand al en hij is
niet gefragmenteerd.

Ik ga weer voor de IBM, 120GXP :) is besteld komt vandeweek binnen.

• smvs
  • Niet online
Op zondag 31 maart 2002 13:49 schreef JSI het volgende:
Na een maand een Maxtor gehad te hebben, heb ik hem nu ook het raam uitgegooid.

-Hij zat aan de voorkant van m'n pc en maakte na een maand een erg hoog piep geluid. (volgens de leveranciers hebben ze dit allemaal na een tijdje en is dit alleen goed te horen als hij aan de voorkant van een rem. rack zit of als je kast open is.)
-Hij is supertraag geworden, na een maand al en hij is
niet gefragmenteerd.

Ik ga weer voor de IBM, 120GXP :) is besteld komt vandeweek binnen.
bij ons op ze zaak blijkt keer op keer weer dat maxtor gewoon de betrouwbaarste schijfjes maakt. soms tuinen we er weer in omdat er goedkopere schijfjes van merk x in de lijst staan, maar we gaan wegens hogere uitval steeds weer terug naar maxtor.

• KBDE
  • Laatst online: 16:28
Op zondag 31 maart 2002 16:22 schreef smvs het volgende:

[..]

bij ons op ze zaak blijkt keer op keer weer dat maxtor gewoon de betrouwbaarste schijfjes maakt. soms tuinen we er weer in omdat er goedkopere schijfjes van merk x in de lijst staan, maar we gaan wegens hogere uitval steeds weer terug naar maxtor.
Minder uitval, kan wel, geloof ik je ook wel, heb mijn 30GB IBM al 2x moeten lowlevel formateren.

Maar Maxtor HD's maken veel meer herrie dan bv een IBM disk. Verder zijn ze echt merkbaar trager (alhoewel dit in benchmarks soms niet eens naar voren komt)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zaterdag 30 maart 2002 00:46 schreef Aico het volgende:

[..]

De BIOS stelt NIKS in. Het gaat om de OS
Wat heeft de BIOS instelling voor nut dan?

Verwijderd

Je enabled een instelling. Bijv DMA aan of uit. Dat je PC DMA gebruikt of niet hangt van de OS af en niet de BIOS.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Maar wat heeft het enablen van die instelling voor nut dan?

• KBDE
  • Laatst online: 16:28
Op maandag 01 april 2002 15:04 schreef OlafvdSpek het volgende:
Maar wat heeft het enablen van die instelling voor nut dan?
Duh, ik zou zeggen begin eens met het lezen van de basic FAQ's. |:(

Performance is ongeveer x10
cpu belasting max 10% ipv 100%

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op maandag 01 april 2002 15:24 schreef KBDE het volgende:
Duh, ik zou zeggen begin eens met het lezen van de basic FAQ's. |:(
De FAQ is erg vaag. >:)

Ik bedoel dus die instelling in het BIOS, niet die instelling in het OS.
Pagina: 1