Harddisk Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Hallowa, :)
Ik ben eigenlijk van plan om een grotere en snellere IDE harddisk te kopen.Momenteel draai ik met een Quantum fireball van 6.2 gig en dat is eigenlijk wat te klein.Kan er een Harddisk bij gezet worden die bijv sneller draait? (7200 tmp naast een 5400 tpm schijf)Of gaat het systeem dan draaien op de snelheid van de langzaamste schijf? Wat is een leuke optie om je computer te upgraden in opslag capaciteit en snelheid.Zou het voor mij ook mogelijk zijn om een snellere IDE standaard te nemen op een Asus P2B? zijn daar dan speciale controller kaartjes voor? Ik weet niet meer precies hoe dat nou heette ATA 100 geloof ik maar dat weet ik niet zekers. Wie schept er voor mij wat duidelijkheid .

Thanks alvast.

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb zelf sinds kort een IBM Deskstar 30 GB 7200 RPM en moet zeggen dat ie enorm ruleert. Je kan zonder problemen gewoon een 7200 RPM schijf bij een 5400 RPM schijf zetten. Dan gaat je 7200 RPM schijf niet opeens op 5400 toeren draaien :)

Er zijn ATA-100 controllers te koop van Promise, kijk maar bij pricewatch.
Maar het verschil zal je niet heel duidelijk merken, het scheelt bij die IBM schijf een MB of 6 per seconde dacht ik.

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Welke groote had je in gedachte? Heb je een voorkeur voor een bepaald merk?

Zelf heb ik een Maxtor Diamondmax 40 plus 40,9 GB:P. Een goede schijf, draaiend op 7200 rpm. Zelf heb ik alleen maar Maxtor schijven, dus ik kan niets of weinig zeggen over andere merken. Misschien moet je eens kijken op www.storageview.com. Hier vind je veel reviews van schijven. :)

Het verschil tussen 5400 en 7200 rpm is veel groter dan het verschil tussen U/ATA 4 en 5 (resp. 66 MB/s en 100 MB/s). Dus koop liever een 7200 rpm model dan een kaart die een nieuwe standaart ondersteund met een 5400 rpm schijf.

• Macaco
Hallowa, :)
Als het niet zoveel uitmaakt dat ATA 100 tegenover enkel een 2700 TPM schijf zonder ATA 100 dan koop ik een 7200 TPM schijf zonder die ATA standaard.Ik heb niet echt merk voorkeuren want ik heb eigenlijk alleen nog maar die Quantum schijf.Maar die IBM schijf lijkt mij ook wel wat met 30 GIG aan ruimte.Dan kan ik voorlopig wel vooruit en dan ook nog mijn oude Quantum schijf erbij is toch ruim 36 GIG :)
En als ik dan z,n snellere schijf erbij neemt hoe kan ik dan het beste mijn pc configureren? Dat met slave en master begrijp ik ook nog niet echt.
Oh aja als er straks een tweede harde schijf bij zit dan kan ik toch niet meer uitbreiden? Twee schijven + cd-rom en rewriter zijn 4 devices en IDE gaat toch maar tot 4 ? of zit ik er helemaal naast?
Nah ja ik hoort het wel :)

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
er is geloof ik een mobo van abit waar 6 ide apparaten op kunnen

• Macaco
Ik heb die IBM IDE Harddisk besteld het is dit type:IBM DTLA 307030 7200 tpm 2MB ik hoop dat ik een goede keuze heb gemaakt .

Ik heb zo'n Abit BE6 II hier liggen maar die is weer voor een ander systeem .Daar zit geloof ik ook ATA 100 op. maar dat weet ik niet zeker.

• Mindfields
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Op de BE6-II die jij hebt zit een U/ATA 66 op, tenzij je het bord een paar dagen geleden hebt gekocht. Want dan is de kans groot dat je een revisie 2.0 hebt die wel weer U/ATA 100 heeft.

Maar zo'n IBM schijf is wel een goede keus, hoor ;)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 16:58

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

MAXTOR 20GB, tegenwoordig heb je geen grote harde schijven nodig , want je kan alles branden :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Stropdas
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Koop de C'T van oktober, kan je precies zien hoe snel iedere schijf is.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Macaco
Ik heb hem gekocht de nieuwe c't goed blad trouwens.Maar nu is het wachten op mijn nieuwe aanwinst de IBM harddisk.Ik heb nog niks gehoord van die zaak waar ik dat ding heb besteld.Ben benieuwd hoe je zo'n schijf inbouwd ,kan zeker het best de nieuwe schijf master zetten en de oude op slave?
Pagina: 1