Toon posts:

[LCD] Softwarematige backlight On/Off

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb mijn lcd'tje aangesloten volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2339597035

Hij werkt perfect met zowel smartie als Markhus Zhender's winamp plugin. De contrast regeling werkt ook goed.
Enkel het softwarematig in- en uitschakelen van de backlight in smartie lukt niet! Hij blijft altijd aanstaan!
Voor de onderste schakeling heb'k dus 2 weerstandjes gebruikt van 1K Ohms en 100 Ohms alsook een amplifier transistor C547B.

Wat doe ik verkeerd, ben bijna van overtuigd dat de schakeling voor de backlight goed zit!
Ligt het aan smartie of deugd mijn schakeling niet?
Iemand een schema voor de aansluitingspinnetjes van de transistor?
Of kan ik met een commando zelf testen om mijn backlight uit te schakelen in windows?

Alvast Bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen die een lcd'tje gebouwd heeft , maar niemand die mij kan zeggen of het normaal is dat ik de backlight niet kan instellen!!

Help, wat doe ik verkeerd?

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
Je doet niks verkeerd, twerkt volgens mij bij niemand. Niemand zegt er alleen iets van omdat het toch niet gebruikt word. Gebruik gewoon lekker je potmetertje.

Verwijderd

Topicstarter
Potmetertje, welk potmetertje?
'k gebruik gewoon 2 weerstandjes en dan die C547B.

Kan je mij dit even uitleggen.

Is het zo dat dit bij niemand werkt?

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
ow wacht, dis een ander schema. Kheb de 4x20, daar zitten twee potmeters in verwerkt voor het contrast en backlight.

Verwijderd

hoi ik weet waar het aan ligt.
zeker een display van conrad ???
bij mijn display kon ik de velrichting eerst ookniet schakelen na een hoop fouten zoeken bleek het aan de weerstanden te liggen de weerstanden die aan de transistor gesoldeerd zijn kan je rustig weglaten....
ik heb evt. een aangepast schema als je ff wilt zeggen hoe ik doe hier moet posten ....

Verwijderd

Topicstarter
Is inderdaad zo'n powertip lcd'tje van bij velleman :-)Woon in België maar denk wel dat het dezelfde zijn van bij Conrad...

Voor een pic te posten moet kan je je foto bv naar
http://www.endoria.net/upload/ uploaden en dan het linkje posten ofwel mij gewoon per mail opsturen :-)
cedric.dewitte@chello.be

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt dus die 2 weerstanden van respectievelijk 1K ohms en 100 ohms gewoon weglaten?

Verwijderd

ja dat heb ik bij mij wel gedaan en het werkt hier nu prima.

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 00:34 schreef Freeofproblems het volgende:
Is inderdaad zo'n powertip lcd'tje van bij velleman :-)Woon in België maar denk wel dat het dezelfde zijn van bij Conrad...

Voor een pic te posten moet kan je je foto bv naar
http://www.endoria.net/upload/ uploaden en dan het linkje posten ofwel mij gewoon per mail opsturen :-)
cedric.dewitte@chello.be

Alvast bedankt :)
DE LCD`s van conrad en velleman zijn precies hetzelfde...
Kijk maar naar de datasheets...

Verwijderd

De 1K weerstand weglaten is NIET fijn voor je printerpoort. Dit is een nodige stroombegrenzing.

De 100 ohm weghalen zal denk ik ook niet helpen, want zijn backlight brand al... Zou alleen maar nog harder kunnen gaan branden. Het hangt ervan af of je backlight een LED backlight is, en of die dan al zelf een serieweerstand erin heeft of niet..

Mijn gok is dat je de BC547 er verkeerd om in hebt zitten ofzo.

Meet in ieder geval met een multimeter op die pin 17 van je printerpoort... die moet minstens 0V en 5V worden als je in SW de backlight omschakelt. De pin moet +5V worden ls de backlight aan zou moeten, en 0V zou de backlight uit moeten schakelen.... Meten is weten :P

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Of ff een pulldown weerstand van 10 k van de lpt pin naar massa

Repareren doe je zo.

Pagina: 1