[RH7.2] SBLive! kaart werkend zien te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:13

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Hi,

zoals de titel al doet vermoeden ben ik bezig mijn SBLive! kaart werkend te krijgen in RedHat7.2 .

Ik heb de onofficiele drivers van http://opensource.creative.com, maar ik kom niet uit een klein gedeelte van de handleiding.

Er wordt nl. bij de benodigdheden vermeld dat de kernel gecompileerd moet worden, dan staan er 3 regeltjes die waarschijnlijk in een of andere file moeten worden gezet.

Maar welke file dat dan in hemelsnaam is staat er niet bij... :?

Of moet ik nu echt hiervoor mijn kernel gaan compilen (en nog heel wat lezen :P )?

Godfather Bodybuilding topic reeks

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Wordt de SBLive niet al standaard ondersteund door RedHat??

Enige is, die opensource drivers bevatten waarschijnlijk iets meer functionaliteit..... (maar weet ik niet zeker..)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Geen idee, ik krijg bij elke login een melding in de richting:
Couldn't start the sound server

• hammerhead
Ik neem aan dat je wel ergens wat MP3's hebt staan :P
Verder hoop ik dat je mpg123 hebt geinstalleerd.

Log even in onder de console (CTRL-ALT-F1)
tik in:
code:
1
mpg123 <mp3bestand>

Als je dan wel geluid eruit krijgt weet je in ieder geval dat je geluidskaart het wel doet.

Ik vermoed namelijk dat er een probleem zit in het starten van de soundserver van je windowmanager (esd of zoiets...) maar dat je geluidskaart het wel gewoon doet...

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
code:
1
modprobe emu10k1

type dat eens in en probeer het eens opnieuw :-)

Rookworst zonder R is ook worst.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Indien je een geïntegreerde soundcard hebt (al is die uitgeschakelt in het BIOS), dan gaat GNU/Linux deze als default gebruiken.
Gewoon in KDE>Control panel, je sound device op /dev/dsp1 zetten.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op vrijdag 29 maart 2002 19:05 schreef XTerm89D het volgende:
Indien je een geïntegreerde soundcard hebt (al is die uitgeschakelt in het BIOS), dan gaat GNU/Linux deze als default gebruiken.
Linux doet dat niet hoor, dat zal de setup-tool bij je distro zijn :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Bij mij niet.

Topicstarter moet even kijken op www.alsa-project.org
Dat zijn de drivers die door zo goed als alle distro's (ook door RH afaik) gebruikt worden.
Modprobe emu10k1 zou je geluid al werkend moeten krijgen. Als je on-board geluid uit staat in je BIOS (zoals bij mij) dan heb je in principe géén on-board geluid meer, dus dan is je Live gewoon /dev/dsp0

Verwijderd

Ik heb ook een sblive5.1, die inderdaad met
code:
1
alias sound-slot-0 emu10k1

in de /etc/modules.conf aangegeven staat.

Probeer 'sndconfig' als commando, dat is om geluidskaarten te detecteren.
(of was het sndconf? iets in die trant in elk geval)

Verder kan je je kaart instellen met de emu-tools, dat moet je hier kunnen vinden met de search (zo deed ik het destijds ook)..

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 19:01 schreef BezurK het volgende:
code:
1
modprobe emu10k1

type dat eens in en probeer het eens opnieuw :-)
Nee, dit bracht geen resultaat...
Hmmm, nergens in het Control Panel gevonden waar dat in te stellen.
Op vrijdag 29 maart 2002 19:37 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Bij mij niet.

Topicstarter moet even kijken op www.alsa-project.org
Dat zijn de drivers die door zo goed als alle distro's (ook door RH afaik) gebruikt worden.
Modprobe emu10k1 zou je geluid al werkend moeten krijgen. Als je on-board geluid uit staat in je BIOS (zoals bij mij) dan heb je in principe géén on-board geluid meer, dus dan is je Live gewoon /dev/dsp0
Ik heb geen onboard sound, dus dan denk ik dat mijn Live! kaart al op /dev/dsp0 zit.
En die modprobe werkte dus niet. ;(
Op vrijdag 29 maart 2002 21:33 schreef aRTee het volgende:
Ik heb ook een sblive5.1, die inderdaad met
code:
1
alias sound-slot-0 emu10k1

in de /etc/modules.conf aangegeven staat.

Probeer 'sndconfig' als commando, dat is om geluidskaarten te detecteren.
(of was het sndconf? iets in die trant in elk geval)

Verder kan je je kaart instellen met de emu-tools, dat moet je hier kunnen vinden met de search (zo deed ik het destijds ook)..
Zo staat hij ook bij mij in mijn /etc/modules.conf aangegeven.
Met sndconfig dedecteerd hij alles goed, ik krijg er alleen geen geluid uit dus.

Dus rest mij alleen nog maar die emu tools gebruiken, ik heb ze hier iig wel geinstalleerd, maar moet er nog achter zien te komen hoe het werkt.

Ik post het uiteindelijke resultaat wel!

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Het is me jammergenoeg nog steeds niet gelukt. ;(

Bij het uitvoeren van het emu-tools scriptje, krijg ik de foutmelding dat ik een verouderde driver gebruik.

Wil ik de laatste versie installeren volgens de readme file, krijg ik te horen dat hij bepaalde directory's en files niet kan vinden.

Hij zoekt dus bijv. /usr/src/linux-2.4/include/linux/version.h , terwijl ik alleen maar deze dir. daar heb: /usr/src die comleet leeg is (zelf die mappen aanmaken en de version.h file erinzetten brachten ook geen resultaat).

Verder wordt ik aangeraden om 'make config' te draaien in mijn kernel source tree. Maar wat is dan mijn kernel source tree? /usr/src niet, want die is leeg...

Iemand nog ideeen om mij verder te helpen?

/edit
Laat allemaal maar. Door nog eens goed te searchen kwam ik in dit topic het volgende tegen:
misschien toevallig een webcam op de usb zitten? had het zelfde probleem, ik heb de webcam uit de usb gehaald, opnieuw sndconfig gedraait en het geluid werkte
Dit bleek in mijn geval ook te werken. :z

Tnx iig voor jullie reacties!

Verwijderd

Daarvoor dien je de kernelheaders of de kernelsource als package te installeren. Die zit als het goed is bij je RedHat cd.
Je volume staat standaard toch niet op mute ?
Kijk eens met lsmod of je emu10k1 er bij staat (of snd-card-emu10k1).

• hammerhead
Het gaat dus fout als je onder X zit, hij heeft dan problemen met het opstarten van de soundservers zoals je al zei...

Wat gebeurt er als je even inlogt onder de console en het programma mpg123 gebruikt om een MP3 bestand af te spelen? Op dit moment maakt hij voor zover ik weet geen gebruik van de soundservers. Als het met mpg123 in de console dus wel werkt zit de fout in de soundservers... Maar zie je emu10k1 in de uitvoer van lsmod staan of niet?

--Eddie Rickenbacker

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Tnx again guys, maar de USB cam eruittrekken voor de sndconfig uit te voeren bleek de uiteindelijke oplossing te zijn! :P

(zie de edit in mijn post hierboven)

Pagina: 1