Heat sensor CPU uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb vandaag een asus TUSL2-C gekocht met een Cel1200 en die wil ik op FSB133 laten draaien. Nou is het probleem dat op FSB120 alles lekker gaat op een redelijke temp (43C stressed). Op het moment dat ik echter op FSB133 wil booten dat gaat het alarm af omdat mijn mobo de temp te hoog vind.
Ik ben het daar niet mee eens :)

Is er een manier om de heat sensor uit te schakelen dmv een hacked BIOS of zo ? (alle sensors op 'ignore' zetten in BIOS heeft geen invloed)

Als dat niet kan, wil iemand mij dan helpen met het hardwarematig uitschakelen van de thermische diode op de CPU?? Ik heb al in de white papers van de celeron gevonden dat de temp wordt uitgelezen dmv pin AL29 en AL31 (pag 49). Als ik deze sensor wil 'uitzetten' moet ik dan:
- de pins kortsluiten (aan elkaar verbinden)
- een pin weghalen
- een pin met ground verbinden
- iets anders ???

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Die mobo temp heeft toch echt niks te maken met je cpu temp hoor

• Chemist
Ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest: mijn mobo/BIOS vind de temp van de CPU te hoog en weigert verder te booten.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
kun je niet voor wat betere koeling zorgen, weet je zeker de de hoge temp de oorzaak is? Celly's mogen trouwens niet net als athlon 70 graden worden hoor.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
In de meeste biossen kun je dit apart opgeven

dus begin maar eens te graven in je bios ...

Staat er niet bij ? kijk eens voor een bios update

Repareren doe je zo.

• Chemist
kun je niet voor wat betere koeling zorgen
koeling ligt het niet aan; dat weet ik zeker
weet je zeker de de hoge temp de oorzaak is?
volgens de handleiding geeft het signaal dat ik hoor aan dat de CPU overheated is
Celly's mogen trouwens niet net als athlon 70 graden worden hoor.
volgens eerder genoemde white papers mogen ze wel rond die temp komen ...
In de meeste biossen kun je dit apart opgeven
dus begin maar eens te graven in je bios ...
Zoals eerder al gezegd maakt dit niks uit.
kijk eens voor een bios update
Heb reeds de meest recente (op de beta na dan ;))

Verwijderd

in je bios kan je ergens zeggen wat de ERROR temp is(als het goed is)

• Chemist
Even gecheckt, maar helaas; die optie (of iets wat er op lijkt) bestaat niet in mijn BIOS.

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 18:37 schreef Chemist het volgende:
Even gecheckt, maar helaas; die optie (of iets wat er op lijkt) bestaat niet in mijn BIOS.
het zit meestal bij de temp's in je bios.
maar als je zecht dat het er niet is dan is het er niet.

• Chemist
Ik heb echt goed gekeken ....

Anyway: iemand al een idee over het uitschakelen van de diode ???

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 13:13
zoek de desbetreffende diode op, koop een diode die er gelijkwaardig aan is(karakteristiek maakt niet bepaald veel uit, maar weerstand moet 0 zijn) verrvang de weerstand(met een smd-geschikt boutje!!!) die diode mag 85graden worden (standaard diode bij de elektroboer) voor die het niet meer doet, en zijn weerstand verhoogt niet als ie wwarm wordt, dus temp sensor bestaat niet meer

• Chemist
Hmmmm; de diode van een celeron zit mee gebakken op de die; hoe moet ik dit dan doen?
Een van de twee pinnetjes op de CPU afbreken en de diode aan de achterkant op de socket solderen ???

Verwijderd

ben ik ff blij dat ik daar geen last van heb met mijn 1200mhz celly mijn probleem is alleen dat mijn geheugen niet zo goed mee werkt maar het is ook 100mhz geheugen.
Ik zelf zou nooit dingen gaan afbreken van processors enzo.
Stel je voor de je de hele proc verkloot dan voel je je best genaaid denk ik.

• Chemist
Och, dan koop je toch een nieuwe. Het is niet dat die celerons nou een rib uit je lijf kosten, wel ?

Verwijderd

Als je geld over hebt mag je mij ook altijd ff bellen hoor :p

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 00:50 schreef Darkice het volgende:
Als je geld over hebt mag je mij ook altijd ff bellen hoor :p
en mij ook ik zal ff mijn giro nummer opzoeken :)

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:56

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Ik neem aan dat je een Taulatin Celly hebt. Die mogen inderdaad 70graden worden.

De bios die jij hebt heeft inderdaad geen functie om de interne diode uit te schakelen. Is standaard bij Intel.

Kun je trouwens niet kijken hoe warm de CPU wordt???? :?Extern met een Thermometer of zo. Hij moet toch al heel warm worden wil je systeem niet meer booten.

Is mij ook gebeurd maar toen had ik een spacer op de CPU gelegd. Hierdoor kwam de koeler niet op de core. Geen koeling dus.

[edit]
typo
[\edit]

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als je de sensor hardwarematig uit wil schakelen kun je denk ik het handigst je socket modden ipv je processor, die is nou net iets te klein / fragiel om aan te kloten.
Maar als je de bovenkant van je socket afwipt met een schroevendraaier (eerst proc eruit d0h) dan kun je naar keuze pinnetjes uit je socket solderen / breken (wel de goeie hè :P) en bijvoorbeeld op de achterkant van je mobo een vervangend temp sensortje oid solderen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

hoe warm wordt die nou eigenlijk ?????

• Chemist
Geen idee; maar als ik met FSB125 boot (max wat ie wil) dan is de CPU idle 35-40 C (afh hoeveel zon er in de kamer staat) en stressed komt ie niet boven de 47C. Het lijkt mij dus sterk dat ie danmet 8 MHz meer ineens boven de 60C (of zo) komt ...

Ik ben er van overtuigd dat mijn koeler het probleem niet kan zijn. Ik heb een groot alu-blok waar een 8x8 koeler op is gemod. Dit zit met arctic silver op de CPU. Het was meer dan voldoende om mijn Cel2-600 op 945 te laten lopen.

Pagina: 1