[mobo] nieuwe proc

Pagina: 1
Acties:

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 15:34
Ik zat me af te vragen of mijn mobo nog sneller processors ondersteund. Nu ben ik mijn moederbord boekje kwijt.

Ik heb dit mobo

Ik zie dat het 100Mhz FSB is, dus betekend dat dat er geen 133Mhz of snellere FSB Proc's opkunnen?

Er zit nu een Intel pentium 3 450 Mhz in.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Verwijderd

Bus Speeds of 66Mhz, 75Mhz, 83Mhz, 100Mhz, 112Mhz, 133Mhz supported
133Mhz FSB wordt dus ondersteund, waarschijnlijk is die handleiding gemaakt toen de CPU's nog op 100Mhz FSB liepen.
Dus je kan wel sneller, echter wat de max is van dat mobo qua CPU :?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Misschien wel een P3 1GHz slot-1 :? maar dan moet je wel een nieuw bios iig (als ie het al aankan) Ik denk eigenlijk dat je het beste naar je mobo boekje kunt zoeken (pdf-file oid) Er is nl een code voor je mobo dacht ik. Als je die nou te weten kunt komen vind je wel een manual ervoor

Hier staat ie wel bij.

Je kunt dus alleen 100 MHz fsb CPU's

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Als je een slotconverter koopt, kun je er een Celly 1Ghz opdrukken (geen Tualatin)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
't Is een BX, da's (bijna) altijd goed :) Volgens de Tekram BIOS update 1.10 (zie hier) support 'ie ook Coppermine's, dus kun je er flink wat verschillende soorten P!!!'s en Celeron's op kwijt (1,1GHz mag geen probleem zijn). Het bord heeft dan wel een 133MHZ FSB setting, maar weet dat je dan aan het overclocken bent; de AGP poort draait dan op 89MHz (da's nu eenmaal zo met de BX AGPset).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maartenvdv737
Ik snap het nog niet helemaal, op die pagina van de link hierboven staat dat je eventueel het mobo kan overklokken tot 133 Mhz FSB, maar er staat ook dat het dan tot 733Mhz gaat.

Hoe komen jullie dan bij die 1(.1) Ghz celeron e.d.?

BTW, ik wil er een nieuwe Geforce 3 of 4 instoppen. Aangezien die in het AGP slot gaan, is het dan nadelig dat die op 89Mhz gaat draaien?

• ZtaaB
  • Laatst online: 21-08 10:12
celerons draaien op een lagere fsb snelheid dan bijv. een p3.

draaien de hoger geklokte p3's op 133Mhz, daar doet een celeron dat op 100Mhz
Zo schroef je de FSB van je mobo niet op, maar kan je er wel een snelle celeron in prikken :)

Je hebt dan wel een converter nodig, maar die zijn niet zo heel duur geloof ik, suc7 :)

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Op zaterdag 30 maart 2002 11:43 schreef maartenvdv het volgende:
Ik snap het nog niet helemaal, op die pagina van de link hierboven staat dat je eventueel het mobo kan overklokken tot 133 Mhz FSB, maar er staat ook dat het dan tot 733Mhz gaat.

Hoe komen jullie dan bij die 1(.1) Ghz celeron e.d.?
Hoe we daar bij komen? Wel, jouw bord ondersteund Coppermine core CPU's. Aangezien de multiplier onveranderbaar vast ligt in de CPU past het mobo zich er op aan en kun je in principe alle cpu's met Coppermine core op het bord laten draaien. De snelste Coppermine's met 100FSB zijn de P!!!1100 en Celeron 1100. Natuurlijk kun je ook voor een 133MHz FSB P!!! gaan of een Celeron lekker gaan overclocken.
BTW, ik wil er een nieuwe Geforce 3 of 4 instoppen. Aangezien die in het AGP slot gaan, is het dan nadelig dat die op 89Mhz gaat draaien?
Nee, een GF3 heeft doorgaans geen problemen met 89MHz, heb zelf nog een tijdje zo een GF3 op m'n BX@133 gehad. Zelfde zal ongetwijfeld voor de GF4 gelden.

Wel moet opgemerkt worden dat niemand je 100% kan garanderen dat b.v. een 1GHz CPU met 100 of 133MHz FSB gaat werken op jouw bord zolang dit niet door Tekram expliciet wordt aangegeven. Alleen blijkt in de praktijk dat als er een Coppermine op werkt, nagenoeg alle Coppermine's werken (ook vrij logisch trouwens) :) Neem wel een fatsoenlijke slot->socket adapter.
Nog een tip: de Coppermine-128 Celerons zijn nou niet bepaald snelheidsduivels, dan kun je beter een lager geclockte P!!! nemen (2e hands?). Een andere eventuele optie is 'klussen' en een Tualatin gebruiken (maar da's nog meer gokken of het werkt met jouw bord)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maartenvdv737
Jah, nu zit ik eigenlijk nog met 2 vragen.

Mijn mobo gaat maar tot agp 2x. Heeft het dan nog wel nut om een dure GF3 of GF4 te kopen die agp 4x ondersteund?

En weet iemand toevallig waar ik kan zien of mijn RAM pc100 of pc133 is?

• Mentalist
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 30 maart 2002 13:03 schreef maartenvdv het volgende:
Jah, nu zit ik eigenlijk nog met 2 vragen.

Mijn mobo gaat maar tot agp 2x. Heeft het dan nog wel nut om een dure GF3 of GF4 te kopen die agp 4x ondersteund?

En weet iemand toevallig waar ik kan zien of mijn RAM pc100 of pc133 is?
AGP 2x of 4x maakt nou niet bepaald veel uit :X

En je ram...meestal zit er een stickertje op je ram waar dat op staat ;) (als het er niet opstaat moeten we iets anders verzinnen :P)

Let trouwens op dat als je je mobo op 133 Mhz zet je pci misschien ook wordt overgeclockt (ik weet niet of je mobo 1/4 pci divider ondersteund). Als je pci wordt overgeclockt kun je namelijk last krijgen van data corruptie (IDE controller op pci bus wordt opgefokt) en pci en isa kaarten die niet (goed) werken.

edit:
Typo's

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1