Waar goedkoop condensatoren (electrolyt) kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 766 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Naast mijn tweak hobby hou ik mij bezig met honda 4takt en het repareren/verzamelen van oude radio's, bandrecorders en voornamelijk alles van het merk Amroh (oud Nederlands merk net als philips).

Nu komt het regelmatig voor dat de oude condensatoren uit apparaten naar zijn grootje zijn. Teerknollen zijn lek en de teer spuit er letterlijk uit, electrolieten hebben vaak sluiting etc. Nu probeer ik deze defecte onderdelen zo veel mogelijk te vervangen door oude onderdelen alleen zijn deze steeds moeilijker te krijgen dus ben ik opzoek gegaan naar nieuwe onderdelen met dezelfde waarden om die er tijdelijk in te zetten. Bij mijn plaatselijke electroboer ging ik informeren of hij electrolytjes had van respectievelijk 16uf, 32uf, 50uf en 100uf die 250V aan kunnen. Helaas... Hij had ze niet op voorraad maar kon ze wel bestellen a F 18,- per stuk :'( Das me helaas iets te veel aangezien oude onderdelen vaak veel goedkoper te krijgen zijn. Conrad verkoopt ze ook voor prijzen vanaf F 5,- tot F 25,-

Zijn er hier misschien nog tweakers die een plekje weten waar ze goedkoop te krijgen zijn :?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Welke winkel ben je geweest?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39
Hoogspannings elcotjes zijn wel te vinden in oude tv's/monitoren

tv reparatie zaakje opzoeken en kijken wat ze kosten

(in pc voedingen ook wel alleen vaak 200V elco's)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Uhm, probeer het eens bij een electronica hobby club / jonge onderzoekers. Als je tenminste er een in de randstad hebt :)

Je zou ze terug kunnen "betalen" door onderdelen te schenken die de jeugdige tweakers weer kunnen gebruiken.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 29 maart 2002 16:26 schreef jhead22 het volgende:
Naast mijn tweak hobby hou ik mij bezig met honda 4takt en het repareren/verzamelen van oude radio's, bandrecorders en voornamelijk alles van het merk Amroh (oud Nederlands merk net als philips).

Nu komt het regelmatig voor dat de oude condensatoren uit apparaten naar zijn grootje zijn. Teerknollen zijn lek en de teer spuit er letterlijk uit, electrolieten hebben vaak sluiting etc. Nu probeer ik deze defecte onderdelen zo veel mogelijk te vervangen door oude onderdelen alleen zijn deze steeds moeilijker te krijgen dus ben ik opzoek gegaan naar nieuwe onderdelen met dezelfde waarden om die er tijdelijk in te zetten. Bij mijn plaatselijke electroboer ging ik informeren of hij electrolytjes had van respectievelijk 16uf, 32uf, 50uf en 100uf die 250V aan kunnen. Helaas... Hij had ze niet op voorraad maar kon ze wel bestellen a F 18,- per stuk :'( Das me helaas iets te veel aangezien oude onderdelen vaak veel goedkoper te krijgen zijn. Conrad verkoopt ze ook voor prijzen vanaf F 5,- tot F 25,-

Zijn er hier misschien nog tweakers die een plekje weten waar ze goedkoop te krijgen zijn :?
ik heb hier de conrad gids van 2001, en daar staan ze veel goedkoper in dan 5 tot 25 piek.

10 uf 350v eur 0.79
22 uf 350v eur 1.02
47 uf 350v eur 1.59
100 uf 450v eur 5.22

en wat hierboven is gezegd: ouwe tv's etc. als je altijd een paar slooptv's in de garage hebt liggen zit er meestal wel wat bij.

tot een paar jaar terug sloopte ik uit alles wat ik weggooide de condensatoren en andere nog mogelijk nuttige zooi. maar ik gebruikte uit die voorraad zo zelden iets dat ik de boel maar heb weggegooid..

Verwijderd

16, 32 en 50 uF is geen standaardwaarde.
Standaardwaarde is 15, 33 en 47 uF en gangbare waarden zijn bv 2,2, 4,7, 10, 22, 47, 100 uF en veelvouden daarvan. Wel heeft een elco normaal gesproken een tolerantie van ca 20%, meestal is de capaciteit groter dan wat de opdruk aangeeft,
Je kunt 2 of meer elco's in serie zetten, waardoor de capaciteit afneemt, maar de maximale spanning de som wordt van afzonderlijke elco's.
Kortom, je kunt eventueel wel wat improviseren.

• jhead22
  • Niet online
16uf, 32uf, 50uf, 100uf Was in die tijd (jaren 50) heel normaal. Deze waarden zitten in vrijwel iedere radio, bandrecorder. Ze worden gebruikt voor de gelijkrichting etc.

Ik heb in mijn catalogus van 2002 zitten zoeken en vond op blz 709 links onder high voltage elektrolytische condensatoren.

22uf 350V F 2,98 (Goed te doen en bruikbaar als 16uf)
47uf 350V F 4,56 (Goed te doen en bruikbaar als 50uf)
100uf 450V F14,19 (Tjees das wel duur)
100 + 100 uf F 23,27 Slik.

Verder vind ik geen condensatoren elektrolitisch die 250V aan kunnen in dit blad. Of zit ik op de verkeerde plek te zoeken?

Ik wil er eigenlijk een aantal kopen omdat ik ze regelmatig nodig heb... Vooral 100UF en dan is F 14,19 toch vrij prijzig :)

Ik zal eens de tv van mijn ouders slopen :)
Helaas heb ik hier niet veel sloop spul...

De electroboer waar ik heen ging was TT electronics in Harderwijk.

Wat ik het liefst wil doen is de behuizing van de oude defecte condensator leeg halen (16uf + 32uf + 50uf) en hier losse nieuwe condensatoren in plaatsen. De oude orginele condensator is niet meer te krijgen. Orginele 50uf + 50uf en 100 + 100 uf zijn nog wel te vinden.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op vrijdag 29 maart 2002 20:43 schreef exter het volgende:
Je kunt 2 of meer elco's in serie zetten, waardoor de capaciteit afneemt, maar de maximale spanning de som wordt van afzonderlijke elco's.
Kortom, je kunt eventueel wel wat improviseren.
Dat zou ik maar niet doen. De gelijkstroomweerstand van beide kan wel eens behoorlijk uiteenlopen zodat *een* van de elco's veel meer spanning te verwerken krijgt dan de andere. Gevolg: hij slaat door en meteen daarna de andere ook.

Verwijderd

ik denk als je bij www.velleman.be eens effe zoekt dat je ook we al wat zult vinden

• jhead22
  • Niet online
Op vrijdag 29 maart 2002 22:28 schreef hikerke het volgende:
ik denk als je bij www.velleman.be eens effe zoekt dat je ook we al wat zult vinden
Kep ze een mailtje gestuurd of ze mij de prijzen kunnen mailen. Ze staan namelijk niet op de site. Thx.

• jhead22
  • Niet online
Op vrijdag 29 maart 2002 22:25 schreef polaris het volgende:

[..]

Dat zou ik maar niet doen. De gelijkstroomweerstand van beide kan wel eens behoorlijk uiteenlopen zodat *een* van de elco's veel meer spanning te verwerken krijgt dan de andere. Gevolg: hij slaat door en meteen daarna de andere ook.
Ik ga zoiezo geen condensatoren in serie zetten. Ik wil het netjes oplossen dus zonder pruts werk :)

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 22:25 schreef polaris het volgende:

[..]

De "gelijkstroomweerstand" van elke geladen condensator is oneindig hoog, dus daar kan het alvast niet aan liggen.
Je moet wel condensatoren met dezelfde capaciteit gebruiken.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op vrijdag 29 maart 2002 23:53 schreef exter het volgende:

[..]

De "gelijkstroomweerstand" van elke geladen condensator is oneindig hoog, dus daar kan het alvast niet aan liggen.
Je moet wel condensatoren met dezelfde capaciteit gebruiken.
Bij een ideale condensator wel, maar een werkelijke heeft altijd een zekere lekweerstand.

Verwijderd

Wat er gebeurt als je condensatoren met verschillende capaciteit in serie zet en ze dan aan de spanning hangt, is dat de condensator met de kleinste capaciteit het eerst is opgeladen, en dat kan inderdaad funest zijn.
Pagina: 1