Toon posts:

[Zelfbouw] Zelfbouw satellietspeakers lonend?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tussen het overklokken door ben ik eens aan het rondkijken voor een nieuwe 5.1 audioset die mijn huidige 2.0 set moet vervangen.

De bedoeling is dat het een subwoofer/satelliet systeem word i.v.m. ruimtegebrek. Dus: een subwoofer tot een Hz of 70-80, en vanaf daar mogen de 4 satellieten + center het overnemen.

Nu ben ik er achter dat het zelf bouwen van de subwoofer in ieder geval loont, vooral als je meerekent dat ik nog 2 zware eindtrappen heb liggen.

Maar hoe zit dat met de satellieten en center? Zou zelfbouw daar ook nog lonend zijn, of kan ik die beter gewoon kopen?

Ik zit te denken aan een prijs van 100-150 euro per speaker. Gezien het feit dat ik vanaf ongeveer 7kHz toch zo'n beetje niets meer hoor (al vanaf m'n geboorte, dus ik weet niet wat ik mis), moet dat kunnen.

Het prijsverschil tussen koop en zelfbouw voor dezelfde kwaliteit X moet wel minstens 30 euro zijn, anders vind ik het de moeite niet waard.

Mocht 't nou niet lonend zijn, welke speakers zou ik eens moeten beluisteren? Ik heb er al een paar geluisterd, en daarvan vond ik de B&W 601's en Mission m70's (meen ik) niet lekker klinken, terwijl ik de Chario Syntar's (alleen wat zijn die dingen lelijk zeg!) en sommige Elac's stukken beter vond. Dan weten jullie ongeveer wat mijn smaak is.

Verwijderd

Volgens mij is er een set satellieten die hoort bij de sub van tbusquet stond iig in het intertechnik boek :). Hoe het klinkt geen idee. Had je al gekeken op www.speakerenco.nl daar moeten ook zulke sets staan.

Verwijderd

Op www.visaton.de staan ook wat bouwsets voor 5.1

De visaton Aria schijnt wel goed te zijn volgens HobyHIFI

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bij Speakerland geweest, en die Intertechnik katalogus heb ik ook thuis liggen (XLS10 blijft een fallback optie mocht ik die Stryke speaker niet kunnen krijgen). Alleen staat er in dat Intertechnik boek maar weinig informatie over dat systeempje.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01

Jag

Op vrijdag 29 maart 2002 14:49 schreef DaBit het volgende:
Ik zit te denken aan een prijs van 100-150 euro per speaker. Gezien het feit dat ik vanaf ongeveer 7kHz toch zo'n beetje niets meer hoor (al vanaf m'n geboorte, dus ik weet niet wat ik mis), moet dat kunnen.
Mijn GoT, dat is lullig als audio je hobby (vies woord) is :(. Je mist dan namelijk best een hoop, geen grondtonen maar wel de o zo belangrijke harmonischen. Wat ik me dan afvraag: kan jij wel goed de stem van iemand herkennen?

100-150 euro is trouwens best weinig, maar jij kan natuurlijk wel bezuinigen op de tweeter. Misschien is het dan wel interessant om full range driver te gebruiken.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Zelfbouw kan dan zeker lonen. Google maar eens op 'cheap trick'. Dat zijn goede, goedkope, en vaak simpel te bouwen ontwerpen.

Kijk bij goede, goedkope gebouwde luidsprekers eens bij Tannoy (Mx-serie), en B&W (303 enzo)

Succes.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
Op vrijdag 29 maart 2002 16:20 schreef Jag het volgende:
Mijn GoT, dat is lullig als audio je hobby (vies woord) is :(. Je mist dan namelijk best een hoop, geen grondtonen maar wel de o zo belangrijke harmonischen. Wat ik me dan afvraag: kan jij wel goed de stem van iemand herkennen?
[quote]

Tsja, ik weet niet wat ik mis. Toch ben ik wel degelijk in staat om een balletvoorstelling of musical (mits niet te complex) te mixen. Maar daar draait het meer om de verhouding. En als het geluid te schel is, dan trekt er wel iemand anders aan de bel.

Het vreemde is: officieel via gehoortesten hoor ik dus boven de 6 a 7 kHz geen ene donder meer, maar als iemand de 12kHz schuif van een equaliser dichtgooit, dan hoor ik dat meteen. Ook het verschil in klankkleur tussen 2 CD spelers kan ik horen, ook al is het subtiel.

Waar ik voornamelijk veel moeite mee heb, is het verstaan van mensen in een wat rumoerigere omgeving. Achter in een auto kan ik helemaal niet verstaan wat er voorin gezegd word. Stemmen herkennen is ook verdomd lastig, klopt.

Tsja, wat zal ik ervan zeggen? Een Chinees die nog nooit een Mercedes gezien heeft zal 'm ook niet begeren.

Oftewel, een goed geluidssysteem heb ik graag, en ik kan het ook waarderen, maar een groot gedeelte van het spectrum is minder belangrijk voor me.
100-150 euro is trouwens best weinig, maar jij kan natuurlijk wel bezuinigen op de tweeter. Misschien is het dan wel interessant om full range driver te gebruiken.
Inderdaad, 100-150 euro is behoorlijk weinig. Maar da's met de regel dat je toch 2x zoveel uitgeeft als je gepland had in het achterhoofd :)

Een fullrange driver is geen optie, want van de meesten beginnen de membranen al breakup te vertonen voor de 7kHz. En zelfs al doen ze het bij 7kHz nog niet, dan wel bij 15kHz, en dan zitten de bijproducten nog in mijn gehoorbereik.

Bezuinigen op de tweeter kan ik doen, het ding weglaten niet. Dat heb ik al eens ooit geprobeerd, en het was geen succes.
Op vrijdag 29 maart 2002 17:00 schreef DaDaJoker het volgende:
Zelfbouw kan dan zeker lonen. Google maar eens op 'cheap trick'. Dat zijn goede, goedkope, en vaak simpel te bouwen ontwerpen.

Kijk bij goede, goedkope gebouwde luidsprekers eens bij Tannoy (Mx-serie), en B&W (303 enzo)

Succes.
Tannoy klonk ook wel aardig inderdaad. B&W ben ik geen fan van. Ik wil lekker heldere, sprankelende muziek horen, en of het al dan niet 100% audiofiel correct is zal me een zorg wezen. B&W mist 'leven', vind ik, ook al is de weergave correct en gecontroleerd.

Nog meer tips voor voor levendige, heldere speakers? Een vriend van me kwam nog met Dynaudio aangezet.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 29 maart 2002 19:57 schreef DaBit het volgende:

Tannoy klonk ook wel aardig inderdaad. B&W ben ik geen fan van. Ik wil lekker heldere, sprankelende muziek horen, en of het al dan niet 100% audiofiel correct is zal me een zorg wezen. B&W mist 'leven', vind ik, ook al is de weergave correct en gecontroleerd.

Nog meer tips voor voor levendige, heldere speakers? Een vriend van me kwam nog met Dynaudio aangezet.
Dat zeg je omdat je de 601's gehoord hebt, deze worden dan ook door menig audiofiel betitelt als mooie speaker, terwijl de meeste mensen hem saai en dood vinden klinken.

Moet je maar eens een 602 pakken, dat is een mooie volle speaker. Met een uitzonderlijk helder hoog (of je het nou hoort of niet.)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Dynaudio is inderdaad mooi, audicence 42 zal rond de 300 euro per stuk zitten, ik vind btw die chario's prachtig klinken en er uit zien, smaken verschillen.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Als je een 'sprankelend' geluid wil moet je een Magnat, Quadral, Visaton etc nemen. Vrijwel elke Duitse luidspreker loopt een beetje op in het hoog, en klinkt dus sprankelend (of, zoals anderen zeggen 'vermoeiend' of 'agressief'). Een Engelse luidspreker is juist "warmer", met wat minder kleuring in het hoog, en klinkt daardoor rustiger. Het is maar waar je van houdt.

En inderdaad, als je Dynaudio kunt betalen is het één van de beste merken. Helaas is Dynaudio niet meer beschikbaar voor de zelfbouwer.

Wat betreft die breedband luidsprekers: Ik zou toch eens luisteren naar de Cheap Trick 193/194: 90-17000 Hz, +- 3dB, bouwkosten ongeveer 50(!) euro, excl wat MDF.

Specs? Zie ondertitel...

• JvS
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Breedbanden kan toch echt heel erg mooi zijn hoor. Zeker als je er een sub bijneemt, die onder de 80-100Hz de zooi overneemt, moet je toch wel wat leuks kunnen doen.

je kan behoorlijke drivers nemen, omdat je geen wisselfilter in de sattelieten hebt. Je hebt dus alleen hout en de driver :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Op vrijdag 29 maart 2002 20:46 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Dat zeg je omdat je de 601's gehoord hebt, deze worden dan ook door menig audiofiel betitelt als mooie speaker, terwijl de meeste mensen hem saai en dood vinden klinken.

Moet je maar eens een 602 pakken, dat is een mooie volle speaker. Met een uitzonderlijk helder hoog (of je het nou hoort of niet.)
601's zijn echt verschrikkelijk, die klinkt niet alleen saai en dood, maar is volgens mij ook technisch niet ok.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 00:49 schreef DaDaJoker het volgende:
Als je een 'sprankelend' geluid wil moet je een Magnat, Quadral, Visaton etc nemen. Vrijwel elke Duitse luidspreker loopt een beetje op in het hoog, en klinkt dus sprankelend (of, zoals anderen zeggen 'vermoeiend' of 'agressief'). Een Engelse luidspreker is juist "warmer", met wat minder kleuring in het hoog, en klinkt daardoor rustiger. Het is maar waar je van houdt.
Ik vind 'sprankelend' niet hetzelfde als 'agressief'. Da's nog een wereld van verschil.
En inderdaad, als je Dynaudio kunt betalen is het één van de beste merken. Helaas is Dynaudio niet meer beschikbaar voor de zelfbouwer.
Toch eens luisteren dan. Maar zijn die dingen zo duur dan? Beter goed dan goedkoop, maar 5 speakers a 400+ euro per stuk word wel erg gortig.

[/quote]
Wat betreft die breedband luidsprekers: Ik zou toch eens luisteren naar de Cheap Trick 193/194: 90-17000 Hz, +- 3dB, bouwkosten ongeveer 50(!) euro, excl wat MDF.
[/quote]

Heeft iemand ervaring met deze dingen? Ik heb last van een vooroordeel, en dat is dat Monacor zuigt. Ik heb nog nooit een Monacor gehoord die beter klonk dan een olifant die een viool na probeert te doen. En voor degenen die nog nooit in een dierentuin geweest zijn: da's niet om aan te horen.

Vanaf de andere kant: voor 50 euro kan ik er nog wel een of twee bouwen en kijken wat ze doen, en eventueel verkopen als 't niks is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 04:08 schreef Jag het volgende:
601's zijn echt verschrikkelijk, die klinkt niet alleen saai en dood, maar is volgens mij ook technisch niet ok.
Nou ben ik er opeens niet meer zeker van of ik nou de 601's of 602's gehoord had, maar vrolijk werd ik er niet van inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist teruggekomen van Speakerland. Nou, een fatsoenlijke Monacor heb ik dus nog steeds niet gehoord, maar ze hadden daar wel een setje met Seas speakers en een setje met Visaton speakers erin. Die Seas klonk het beste, al was het hoog vrij fel. Maar dat krijg je met Duits spul.

Ik moet alleen eens kijken hoe dat straks zit met die Yamaha RX-V1200 die ik besteld heb. Voor die Seas speakers is een crossover tussen sub en satellieten van rond de 90Hz ideaal; die Visaton kan nog toe met 70Hz.

Kosten van dat Seas spul was zo'n 180 euro per speaker, die Visaton's waren duurder (tegen de 240).

Daar gaan we dus weer: je geeft meer uit dan gepland. Da's altijd hetzelfde liedje met audiospul...

Nu nog kijken of er koop-speakers zijn die dat kunnen matchen of overtreffen.

Oja, en vandaag ook een paar 15" speakers bewonderd. Shit, wat zijn die dingen groot zeg. Als ik straks een 12" driver gebruik en 2 15" passieve membranen, dan heb ik zo onderhand meer conusoppervlak dan grondoppervlak.

Verwijderd

Seas is Noors :). Welke viston heb je gehoord?

Tja de monacor driver is niet onaardig gewoon een ander merk tweeter bij zetten :).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 11:41 schreef Taco het volgende:
Seas is Noors :). Welke viston heb je gehoord?

Tja de monacor driver is niet onaardig gewoon een ander merk tweeter bij zetten :).
Eh, whatever. Duisters zullen wel bratwurst in hun oren hebben, en de Noren zalm denkik.

Hoe dan ook, die Seas met ietsw minder hoog lijkt me een mooie optie.

Welke Visaton het was? Geen idee, zou ik op moeten zoeken. Die Seas was een of ander coaxiaalspeakertje met de tweeter in het midden van de bas/middentoner. Wel een aparte tweeter dus, geen breedbander.

Het nadeel van dat luisteren: ik kwam thuis, schroefde hier de muziek open, en dacht: 'Sjeez, wat klinkt het geluid misselijk zeg'

Verwijderd

Kijk eens op http://www.speakerland.nl/

Voor ieder wat wils: goedkoop/duur/highend noem maar op.

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 15:00
Op zondag 31 maart 2002 12:39 schreef richardp het volgende:
Kijk eens op http://www.speakerland.nl/

Voor ieder wat wils: goedkoop/duur/highend noem maar op.
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(
Op zaterdag 30 maart 2002 17:55 schreef DaBit het volgende:
Zojuist teruggekomen van Speakerland

Reality beats fiction by far!

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zondag 31 maart 2002 12:19 schreef DaBit het volgende:

[..]

Eh, whatever. Duisters zullen wel bratwurst in hun oren hebben, en de Noren zalm denkik.

Hoe dan ook, die Seas met ietsw minder hoog lijkt me een mooie optie.
Moet jij zeggen met je gehoor-beperking.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 14:15 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Moet jij zeggen met je gehoor-beperking.
Het punt waar teveel hoog gruwelijk hard aantikt, namelijk rond de 4kHz, hoor ik nog prima hoor :)

Maar inderdaad: over het gebied boven de 7kHz kan ik niks zinnigs zeggen.

• Jag

Jag

Op dinsdag 02 april 2002 15:11 schreef DaBit het volgende:

[..]

Het punt waar teveel hoog gruwelijk hard aantikt, namelijk rond de 4kHz, hoor ik nog prima hoor :)

Maar inderdaad: over het gebied boven de 7kHz kan ik niks zinnigs zeggen.
Jij hebt gewoon een andere verdeling gemaakt :P. 4K noem ik namelijk midden, of op z'n best midhoog :).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 20:35 schreef Jag het volgende:

[..]

Jij hebt gewoon een andere verdeling gemaakt :P. 4K noem ik namelijk midden, of op z'n best midhoog :).
Mjah. Ik heb het geluk dat ik nog niet het flauwste benul heb van wat er boven de 7k zit :) Dus mis ik ook niks.
Pagina: 1