[disc] Content Management & images

Pagina: 1
Acties:

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar goede bronnen over Image Content Management, of hoe je zoiets ook een mooie naam wilt geven, maar ik kom er maar weinig over tegen.

Ik ben op zoek naar een intuïtieve wijze waarop de gebruikers van mjn beheertool-in-ontwikkeling foto's kunnen toevoegen. Ik onderscheid op dit moment 2 situaties:
• artikelen/onderdelen die in de template een vooraf gedefinieerd aantal plaatjes hebben op een vaste plaats
• artikelen/onderdelen waarin de redactie in een wysiwyg-omgeving zelf plaatjes in de tekst moet kunnen invoegen.

Ik kan vrij weinig informatie vinden over hoe je plaatjesbeheer het beste kunt toevoegen in een content management system, en al helemaal weinig over hoe je de geuploade en evnetueel gecategoriseerde plaatjes op een gebruiksvriendelijke manier moet kunnen invoegen bij artikelen/onderdelen. Natuurlijk heb ik ene behoorlijk aantal CMSs bekeken maar ben bij geen enkele echt kapot geweest van het gebruiksgemak. Het aantal handelingen is vaak omslachtig, het snel en gemakkelijk zoeken naar het gewenste plaatje is er vaak niet bij, de flexibiliteit is doorgaans vrij ver te zoeken, de integriteit is nogal eens gammel...

Zijn er hier mensen met ideeën over het perfecte image management, of mensen die een cms kennen waarin dat zeer goed (of juist niet) is geregeld?

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 12:50
ALS ik al een goed idee had dan ga ik jou dat zeker niet vertellen, maar dan maak ik het zelf >:)

Het is inderdaag lastig om op een mooie manier plaatjes in te voegen. Je loopt dan al snel tegen de beperkingen van (D)HTML aan. Eigenlijk zou je iets van een een mooie editor willen hebben.

Wat wel misschien kan is, zoals je aangeeft, een template te maken. En dan maak je op vooraf bepaalde plekken een drop-down box en om een plaatje te kiezen.

• Anders
Op vrijdag 29 maart 2002 14:50 schreef eborn het volgende:
ALS ik al een goed idee had dan ga ik jou dat zeker niet vertellen, maar dan maak ik het zelf >:)

Het is inderdaag lastig om op een mooie manier plaatjes in te voegen. Je loopt dan al snel tegen de beperkingen van (D)HTML aan.
Is wel zo, aan de andere kant kun je in IE (ik ontwikkel de beheertool puur voor IE5.5 of hoger, omdat de voordelen van IE imho opwegen tegen de nadelen) zeer veel met DHTML, waaronder ook plaatjes toevoegen aan CONTENTEDITABLE elementen. Dat wordt wel op een but-manier naar HTML omgezet maar dat is weer op te vangen door een stukkie scripting.

Het wysiwig plaatsen van plaatjes in tekst is in IE iig wel mogelijk, het verplaatsen met de muis ook. Maar tussen tussen het uploaden en het verplaatsen in de tekst zit nog een traject waarvoor ik nog geen gebruiksvriendelijke oplossing ben tegengekomen.

• stylee
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Ik kan iig geen goede manier bedenken om zoiets op te vangen en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat die er echt is. Browser-based development (gebaseerd op HTML/DHTML) is erg beperkt en vooral op het gebied van CMS'en loop je al gauw tegen het plafond aan. Ik ben dan ook van mening dat online content-management (itt. tot de hype.. wel weer wat overgewaaid gelukkig) het dus totaal niet in, als je je tenminste richt op de niet-technische (lees: geen verstand van html-hebbende) doelgroep.

Mijn mening is dan ook client-side CMS'sen (VB/Delphi/.NET/whatever) gebaseerd op een native GUI systeem (java is evt. ook wel handig voor dit soort dingen: crossplatform) te implementeren. Zie ook bijv citydesk...

Maar om ff terug te komen op je vraag. Ik zou de gebruiker eerst alle plaatjes die hij van plan is om te gebruiken laten uploaden naar een bepaalde temp dir en die vervolgens te nummeren. Je kan hierna vervolgens deze plaatjes in je edit-area (ondersteunen deze embedded images? weet ik niet... (edit: beter lezen |:() anders gewoon tag-systeempje) gebruiken. Tijdens het submitten van de item zou ik alle plaatjes van de temp dit naar een vaste dir kopieren met unieke namen (weet je vast wel iets op te bedenken) en de niet gebruikte plaatjes weer trashen.

oid :)

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
gebruiker klikt op voeg-plaatje-in-knopje -> een popup met een file-box -> het plaatje word upgeload -> het venster geeft de url naar het plaatje door aan het content-edit-venster -> de popup sluit zichzelf -> het content-edit-venster voegt het plaatje in ???

Nog nooit geprobeerd, maar het lijkt mij wel te moeten werken.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02

bloody

0.000 KB!!

Op vrijdag 29 maart 2002 15:19 schreef brammetje het volgende:
gebruiker klikt op voeg-plaatje-in-knopje -> een popup met een file-box -> het plaatje word upgeload -> het venster geeft de url naar het plaatje door aan het content-edit-venster -> de popup sluit zichzelf -> het content-edit-venster voegt het plaatje in ???

Nog nooit geprobeerd, maar het lijkt mij wel te moeten werken.
klopt, het werkt ook idd zo

nope

• eborn
Het probleem waar ik ook wel eens tegen aanloop is dat je aan een textarea (officieel) alleen maar aan het einde kunt toevoegen. Vooral voor CMS is het handig als dit op elke willekeurige plek kan.

Maar ik denk dat er steeds meer client-site programma's komen die gewoon de content naar het web uploaden. In een apart programma heb je namelijk veel meer vrijheid.

• Anders
stylee wrote:
Browser-based development (gebaseerd op HTML/DHTML) is erg beperkt en vooral op het gebied van CMS'en loop je al gauw tegen het plafond aan. Ik ben dan ook van mening dat online content-management [...] het dus totaal niet in, als je je tenminste richt op de niet-technische (lees: geen verstand van html-hebbende) doelgroep.
Ik vind die beperking zelf eerlijk gezegd wel meevallen, als je tenminste de beperking dat je bv. enkel voor IE 5.5+ ontwerpt buiten beschouwing laat. Je kunt MS Word tot op een behoorlijk niveau nabootsen in je browser, inclusief het plaatsen van plaatjes.

De voordelen van een maatwerk-online CMS is dat je niks hoeft te installeren en configureren op een computer, dat je er altijd en overal bij kan, en dat je in principe ook niet vastzit aan de beperkingen of de overkill van een bestaand pakket. Het nadeel van Citydesk (je bedoelde deze, neem ik aan ;) ) is dat je vastzit aan de voorgekookte mogelijkheden. Ik zie mezelf niet zo 1-2-3 een poll implementeren in CityDesk, laat staan een forum, reactie-mogelijkheid op artikelen of een related-articles-systeem. Natuurlijk is dat een probleem dat je zowel bij on- als offline systemen hebt maar zeker waar je te maken hebt bij een centrale database zie ik de voordelen van een offline-systeem al heel snel slinken.
stylee wrote:
Maar om ff terug te komen op je vraag. Ik zou de gebruiker eerst alle plaatjes die hij van plan is om te gebruiken laten uploaden naar een bepaalde temp dir en die vervolgens te nummeren. Je kan hierna vervolgens deze plaatjes in je edit-area (ondersteunen deze embedded images? weet ik niet... (edit: beter lezen ) anders gewoon tag-systeempje) gebruiken. Tijdens het submitten van de item zou ik alle plaatjes van de temp dit naar een vaste dir kopieren met unieke namen (weet je vast wel iets op te bedenken) en de niet gebruikte plaatjes weer trashen.
Zoiets hebben we gedaan bij een vorige site, maar het probleem was dat bij een groot aantal plaatjes, meer dan 100-150 bijvoorbeeld, de lijst veel te lang werd en het onmogelijk werd om het gewenste/een gewenst plaatje te selecteren.

Ik denk dus sowieso aan een systeem met categorieën. Dan heb je het al snel weer over een database, en dan is het wellicht weer handiger - al ben ik daar nog niet uit - om de plaatjes te koppelen aan een id in de DB, en de artikelen ook weer te koppelen aan een of meerdere plaatjes-id's. Dan zit je wel weer met de vraag hoe dat selecteren zo gebruiksvriendelijk mogelijk in zijn werk gaat (automatisch thumbnails laten genereren met bv. ImageMagick?), hoe je dat in een wysiwyg-omgeving implementeert (maar dat is technisch wel mogelijk) en ook hoe je de integriteit bewaart. Leuke dingen om over na te denken en wat ik wil kristalliseert ook steeds verder uit, maar toch ben ik benieuwd naar het "beste" systeem dat daar buiten ergens rondloopt.

• eborn
Nou, het probleem bij 'dat beste systeem' is dat een kreet als 'IE 5.5+ only' meestal niet zo lekker verkoopt. Dus vanwege compatibiliteit mis je veel mogelijkheden van IE.

• Anders
Het blijkt in de praktijk een stuk beter te verkopen dan "het werkt ook op Netscape 4.0 en Opera, maar daardoor mist u wel een hoop makkelijke features". Bijna elke redacteur waar we mee te maken krijgen gebruikt al IE 5.5 of hoger. Voor degenen die dat niet gebruiken is 1 demonstratie van de wysiwyg-mogelijkheden voldoende om ze ook IE5.5+ te laten installeren, en dan heb je het nog niet eens over methods als ChooseColorDlg en showModalDialog. Ze gebruiken - in ons geval - de beheertool immers om beroepsmatig een site te onderhouden, en waarom zouden ze het zichzelf dan onnodig moelijk maken door stug vast te houden aan een browser met veel minder mogelijkheden?

De front-end is uiteraard nog wel compatible met NS 4 en dergelijke: als je de gebruiker in de weg zit met te hoge browser-requirements zit die immers na 2 klikken bij de concurrent.

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 15:52 schreef eborn het volgende:
Nou, het probleem bij 'dat beste systeem' is dat een kreet als 'IE 5.5+ only' meestal niet zo lekker verkoopt. Dus vanwege compatibiliteit mis je veel mogelijkheden van IE.
Dat is natuurlijk een afweging, alleen kan je redelijkerwijs wel iets aan een bedrijf verkopen gezien de vele mogelijkheden die je kan toevoegen als gegarandeerd is dat het alleen voor IE5.5+ is....
Op vrijdag 29 maart 2002 14:47 schreef Anders het volgende:
....

Ik ben op zoek naar een intuïtieve wijze waarop de gebruikers van mjn beheertool-in-ontwikkeling foto's kunnen toevoegen.

etc..
Wat voor 'intuitieve' interface wil je hebben? Wat moeten de mensen met de plaatjes kunnen doen? Left align/ right align en evt resizen? Het uitzoeken van plaatjes (thumbnails) uit een lijstje lijkt me inderdaad een een makkelijke functie.

Er zijn wel wat Java-appletjes die aardig kunnen text formatten, maar plaatjes invoegen weet ik niet. Nog steeds vind ik de Hotmail text/image editor erg goed hoor, je kan er redelijk wat mee....

succes ermee, ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk mee gaat werken..

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 14:47 schreef Anders het volgende:
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar goede bronnen over Image Content Management, of hoe je zoiets ook een mooie naam wilt geven, maar ik kom er maar weinig over tegen.
Nou, ik snap niet echt waar het probleem zit. 5 minuten allerlei opties afwegen en je bent er echt wel uit hoor.
Ik ben op zoek naar een intuïtieve wijze waarop de gebruikers van mjn beheertool-in-ontwikkeling foto's kunnen toevoegen. Ik onderscheid op dit moment 2 situaties:
• artikelen/onderdelen die in de template een vooraf gedefinieerd aantal plaatjes hebben op een vaste plaats
• artikelen/onderdelen waarin de redactie in een wysiwyg-omgeving zelf plaatjes in de tekst moet kunnen invoegen.
Wat wil je nou, dat mensen plaatjes kunnen bewerken of alleen kunnen plaatsen op een bepaalde plaats?
Ik kan vrij weinig informatie vinden over hoe je plaatjesbeheer het beste kunt toevoegen in een content management system, en al helemaal weinig over hoe je de geuploade en evnetueel gecategoriseerde plaatjes op een gebruiksvriendelijke manier moet kunnen invoegen bij artikelen/onderdelen. Natuurlijk heb ik ene behoorlijk aantal CMSs bekeken maar ben bij geen enkele echt kapot geweest van het gebruiksgemak. Het aantal handelingen is vaak omslachtig, het snel en gemakkelijk zoeken naar het gewenste plaatje is er vaak niet bij, de flexibiliteit is doorgaans vrij ver te zoeken, de integriteit is nogal eens gammel...
No offence, maar als je iets simpels als image management niet zelf kunt uitdokteren, lijkt het me wat voorbarig dat je wel gaat lopen oordelen over andere CMS-en omtrent dat onderwerp, immers je hebt nauwelijks zelf door hoe het WEL moet.
Zijn er hier mensen met ideeën over het perfecte image management, of mensen die een cms kennen waarin dat zeer goed (of juist niet) is geregeld?
ALs je je CMS goed opzet, bouw je het rond elementtypes (bulletlist, string, table, image etc) waarmee je itemtypes maakt waaraan je viewers plakt en met die itemtypes kunnen contentbeheerders nieuwe items in containers plaatsen. Plaatjes uploaden of selecteren uit de base van plaatjes die al op de server staan. Het zoeken/update/remove/select/modify gebeuren is dan niet meer dan het invullen van wat code.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:45

Jrz

––––––––––––

Wat bedoel je nou? Plaatjes in een pagina rossen, of een asset manager?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
wat wil je precies doen met de plaatjes ? gaat het er puur om dat de gebruiker afbeeldingen kan invoegen in een HTML documentje wat ie aan t maken is en dat die afbeeldingen vervolgens met de HTML mee opgeslagen worden, of wil je een volledig mediabeheer implementeren wat inhoudt dat je ook naar afbeeldingen kunt zoeken; afbeeldingen vervangen in alle documenten e.d.

als je het eerste wilt dan kan ik je uit eigen ervaring zeggen dat het zeker mogelijk is om dit op zeer gebruikersvriendelijke wijze te doen (mits de eis IE4 of hoger geen bezwaar is)...
mag van de baas eigenlijk niets verklappen maar ga eens op zoek naar een activeX control waarmee je clientside HTML kunt bewerken en verzin een truuk om de afbeeldingen die de gebruiker in zn documentje invoegt automatisch te laten uploaden... (dit kan wederom prima mits je de juiste activeX controls hebt/maakt)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Je had 't over het traject tussen het uploaden en het invoegen van de afbeeldingen. Ik begrijp nog niet helemaal precies wat je bedoelt, maar bedoel je het beheer van de afbeeldingen? Dat je bijvoorbeeld per afbeelding een beschrijving en zoekwoorden kan toevoegen. En dat je de afbeelding kan indelen in categorieen? Dat is toch niet zo moeilijk....
Pagina: 1