Toon posts:

P3B-F processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar maanden geleden heb ik een ASUS P3B-F moederbord gekocht met de toekomstige aankoop van een PIII processor in gedachten (prijs van processoren daalde toen zowat elke week, dus even wachten leek me zinnig).
De processor die ik wil is een PIII 600 of hoger (hoe hoog wordt door prijs bepaald) op 100Mhz en met 512Kb cache. Deze week eens gaan kijken waar e.e.a. te krijgen was maar dat viel tegen. Ze zijn enkel nog maar met 256Kb te krijgen bij de mij bekende adressen. Ook een 100Mhz processor boven de PIII 500 is blijkbaar een schaarste artikel.
VRAAG 1. Hoeveel kwaad kan het om een 133Mhz processor met een 100Mhz moederbord te gebruiken?
VRAAG 2. Heeft een 133 processor ook gevolgen voor het interne geheugen?
VRAAG 3. Zijn er inderdaad geen PIII 600, 100Mhz en 512Kb Cache meer te krijgen?

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 17:30

Jabba

Firkan

Allereerst vertel eens waarom je een proc met 512KB wil?

een Coppermine lekker overklokken op je p3b-f is toch veel gaver :-)

Verwijderd

Topicstarter
Jabba,

Anders dan de meesten in deze groep misschien heb ik nog nooit aan overklokken gedaan. Stabiliteit en garantie dat ie het blijft doen gaat bij mij boven de kick van het maximale eruit persen ook al zegt de fabrikant dat ie daarvoor niet gebouwd is.
De wens voor 512Kb cache heeft gewoon met buffers te maken, hoe dichter de info buffer bij de processor zit, hoe sneller dat ie werkt. Ik heb geen vergelijkingsmetingen of gegevens daarover, dus ik weet niet of het in de praktijk heel veel uitmaakt, maar in theorie zou het de processor sneller moeten laten werken.

• Jabba
  • Laatst online: 06-08 17:30

Jabba

Firkan

In theorie wel...! maar de 256 van een coppermine is ondie cache en loopt veel sneller dan de 512 cache van de oude proccen, dus eigenlijk merk je er niks van. en helemaal al niet met rekenkracht want bv met koe zie je totaal geen verschil!
En wie zegt dat een 600E op 800 bv niet stabiel is.....! :-)

• Beaves
  • Laatst online: 04-09 12:40

Beaves

Usque ad Finem

De 256kb cache van een CuMine zit in de proc. zelf, bij een Katmai zit ie vlakbij de proc, dus verder af. Verder draait de 256kb op de proc. snelheid dus veel sneller dan bij een Katmai. Koop dus gewoon een CuMine.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Christoph
  • Niet online
Ik zal je effe uit je droom helpen, 1 met 512kb cache is een Katmai processor, en die zijn SLECHTER dan een coppermine.

Cache zit niet on die, en draait half speed.

Coppermine heeft tegenwoordig weer een nieuwe stepping, en is op het moment als het goed is de enige P3 meer, want katmai wordt niet meer gemaakt. En coppermine heeft dus 256kb Full speed cache ON DIE! ok?

Als je de performance van je cache wil, dan koop je een PIII XEON met 1mb Cache, maar jah, daar moet je duizenden guldens voor neer leggen.

Koop een 650E , 100mhz, en klok it naar 133mhz FSB, klaar , braaf, en werkt puik.

PS: Katmai was er tot 550 ( maybe hoge uitzondering 600?)

• Beaves
  • Laatst online: 04-09 12:40

Beaves

Usque ad Finem

De Katmai gaat tot de 600, maar op die snelheid werd de CPU vaak te heet, daarom zijn ze niet hoger dan de 600 gegaan.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Pagina: 1