[asp]windows login gegevens tonen in browser hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
voor school moet er een systeempje gebouwd worden dat dit moet kunnen.

een leerling logt in met zijn/haar gebruiksnaam op een active domain. dan worden de personal settings geladen en kan de leerling aan het werk.

Wat wij nu willen is dat die inlog gegevens (windows) omgezet worden naar een sessie (javascript/asp)

zodat we in de browser kunnen uitlezen welke leerling ingelogd is op welke machine.

dit alles moet ZONDER tussenkomst van de leerling gaan die moet dus nergens toestemming voor hoeven geven.

Is dit mogelijk?
Kan dit met sessies? of eventueel met een cookie?

http://www.NUiPhone.nl/

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is 'school' en progtaal :? - wrom staatie tussen blokhaken dan :? -

Kan je bij de 'windows'-vars (in de code) ? zo jah wat is het probleem dan ?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Leg ook nog es uit wat je precies wilt?

Wat heeft een sessie van de gebruiker ermee te maken dat jij in je browser kan lezen wie er ingelogd zijn?

Die active domain controller (die de inlog beheert?) kan toch wel naar een database loggen, of een lijst aan een applicatie/COM tonen wie er ingelogd zijn?
Daar kan je dan met ASP veel handigere dingen mee doen en ben je nog bij de bron ook.

En probeer ook nog even een duidelijker titel te bedenken :)
Dan edit ik die zo wel

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik snap het!

Hij wil dat die bak waar op ingelogd wordt de inloggegevens naar een server verstuurt waar dan kan worden uitgelezen wie er ingelogd is :) en dat moet webbased gebeuren :?

Ik kan je hier niet mee helpen ;)

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
jij snapt het. :)

[asp]windows login gegevens tonen in browser hoe??

--------------------------------------------------------
goed, nog en keer :)

de gegevens waarmee een leerling inlogt dus zijn gebr naam en ww moeten in een sessie of cookie worden geplaatst zodat wij die kunnen uitlezen via de webbrowser.

het idee is dus dat we straks een lijst krijgen op het intranet waarin alle computers staan. wij klikken dan op een van die computers en krijgen vervolgens alle gegevens van de leerling die op dat moment bezig is, op ons scherm te staan.

stel: een leerling voert een dos attack uit vanuit de mediatheek, nu zien we dan dat die attack van leerl15 komt bijvoorbeeld, wij direct kijken maar de leerling is natuurlijk al weer weg.
nu willen we het zo hebben dat we direct (waar in het gebouw we ook zitten) kunnen zien welke leerling toen ingelogt was op de desbetreffende computer.

kunnen we dit zo maken?
en zo ja hoe dan precies?

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een ENORM omslachtige oplossing zeg daarnaast gaat het niet eens werken.

Doe simpel: als een user inlogt komt dat in de logs, je hebt het ip adres waarvandaan gekloot wordt en de tijd.

Simpel nadenken en je komt op het idee om in de logfiles te gaan bekijken bij de tijd waarop gekloot is op de pc waarvanaf gekloot is.

how hard can it be ?

denk je nou echt dat een 'dosser' dat via je browser doet en dus eerst even een cookie achterlaat ?

daarnaast kan je niet aan een cookie zien vanaf de buitenkant van een pc wat erin staat...

je zou natuurlijk ook gewoon als iemand inlog z'n username incl tijd & pc naar een database kunnen wegschrijven en dan de info daaruit ophalen

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Titel bijgeklust :)

Maar zo te zien moet je gewoon je logfiles openen en daar de tijd uit opzoeken?
DAAR zijn logfiles toch juist voor, om bij te houden wie/waar/wanneer/etc?

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 22:31

Belgar

Archmaster ranzige code..

Bovendien al zou je je eigen oplossing willen doen, dan query je toch je domain server? en niet de client ?? :?

...Als het maar werkt

Verwijderd

Je kunt Request.ServerVariables("REMOTE_USER") gebruiken om te zien welke user er ingelogd is.
Het IP van de client is te achterhalen met Request.ServerVariables("REMOTE_HOST")

Ram die info in een DB en stap 1 is gemaakt.

Nu hoef je alleen nog maar de users die het systeem verlaten uit de DB te halen. Maar omdat dit alles web-based is zal een leerling hoogswaarschijnlijk zijn browers afsluiten en weggaan.

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 21:21

oZy

Moet je wel IIS instellen op windows integrated security (en anonymous uit), maar netscape vind dit niet fijn geloof ik.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:43
Op vrijdag 29 maart 2002 15:57 schreef vanDee het volgende:
Je kunt Request.ServerVariables("REMOTE_USER") gebruiken om te zien welke user er ingelogd is.
Volgens mij is het request.servervariables("Logon_user") in plaats van ("Remote_user")

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
kijk hier heb ik wat aan :) dank jullie wel jongens, nu zijn we goed op weg.!
mochten jullie meer tips hebben GRAAG!! :) :) :)

moet ik hiervoor trouwens ook SSI aan hebben staan?

Verwijderd

Moet je wel IIS instellen op windows integrated security (en anonymous uit), maar netscape vind dit niet fijn geloof ik.
Volgens mij vereist Netscape alleen 'Send password in plain text'
Volgens mij is het request.servervariables("Logon_user") in plaats van ("Remote_user")
Bij mij geeft ("Remote user") server\username :?
moet ik hiervoor trouwens ook SSI aan hebben staan?
Nee hoor

Misschien moet je ook maar eens naar aspUser van Persits http://www.aspuser.com
Ability to add, delete, rename and enumerate NT users and groups, on a local box or across server and domain borders.

Ability to retrieve and change various user and group account properties. AspUser exposes 37 user account properties.

Ability to allow users to change their NT passwords over the Web.

Ability to change user membership information.

Ability to impersonate arbitrary user accounts.

Ability to retrieve and change Access Control Lists (ACLs) of files and directories.

Ability to set a file owner,

Ability to change a domain user account's Primary Group property.

AspUser is fully integrateable with Visual Basic.

AspUser provides server browsing functionality via the Servers collection and Server object.

AspUser provides methods for obtaining current user, machine and domain names.

AspUser has no hardcoded messages in English. Every error message it throws is in the native language of the system it is running on (with the exception of expiration- and registration-related messages).

AspUser optionally includes genuine Windows error codes in the beginning of all exception messages to give the developer more flexibility in handling errors.

AspUser comes with fully functional ASP-based User Manager and User Manager for Domain applications, so that you can take advantage of the component without having to write a single line of code.

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
dit bovenstaande is het ook niet, dat is allemaal 'server side'

wij willen het 'client side' hebben

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

Client side :?

Je wil toch op 1 PC kunnen zien wie op alle andere PC's ingelogd is?

Dan zal je gegevens ergens (database,txt,?) in moeten zetten (inloggen), je moet de gegevens uitlezen (zien wie er ingelogd is) en je moet de gegevens weer uit he bestand verwijderen (uitloggen, ik weet nog niet hoe je dit te weten komt).
Zoiets moet wel server side gebeuren.

Misschien heb je hier ook iets aan
[topic=342475/1/25], moet je in de 1e pagina ff zoeken op winntloginForm.asp

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op vrijdag 29 maart 2002 22:40 schreef Diaboluzzz het volgende:
dit bovenstaande is het ook niet, dat is allemaal 'server side'

wij willen het 'client side' hebben
Sorry, Maarhe ASP is server-side

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
er moet een input komen vanaf client side (cookie) de server moet die kunnen aanroepen.

maar dat laatste komen we wel uit.

het gaat erom dat we die inlog gegevens in een cookie proppen.

hoe doen we dat?

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 15:57 schreef vanDee het volgende:
Het IP van de client is te achterhalen met Request.ServerVariables("REMOTE_HOST")

Ram die info in een DB en stap 1 is gemaakt.

Nu hoef je alleen nog maar de users die het systeem verlaten uit de DB te halen. Maar omdat dit alles web-based is zal een leerling hoogswaarschijnlijk zijn browers afsluiten en weggaan.
Nou, bij mij op mijn IIS werken die codes niet eens! *D Wat doe ik verkeerd?

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
je moet volgens mij, maar dat werd hierboven ontkend, je SSI aanzetten.

server side include.

maar ontopic, tips?

er moet dus bij de client een cookie worden gemaakt met een aantal gegevens en dat cookie moet in de browser uitleesbaar zijn.

Verwijderd

er moet een input komen vanaf client side (cookie) de server moet die kunnen aanroepen.
Je hebt er niks aan als je die gegevens in een cookie douwt. Een server kan geen cookies van een client lezen, dat moet je in een DB douwen.
je moet volgens mij, maar dat werd hierboven ontkend, je SSI aanzetten.
Hoeft ik niet te doen (win2k advanced server)

Op wat voor server draait/komt dit te draaien?

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
nt4

Verwijderd

met welke IIS

Hoe dan ook volgens mij moet dit ook onder NT kunnen. Ik zal es kijken of ik wat code kan vinden

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
IIS 4

maar binnenkortkomt er IIS 5 dus kzou zeggen maakt niets uit als je wat code kan vinden zou het heel fijn zijn!

kben zelf ooknog steeds druk bezig met zoeken.

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
kick

Verwijderd

Misschien eerst es helder uitleggen wat er niet lukt? ik bedoel...
Op zaterdag 30 maart 2002 17:07 schreef Bit.neuker het volgende:
Nou, bij mij op mijn IIS werken die codes niet eens! *D Wat doe ik verkeerd?
ehh nu mogen wij gokken wat er fout gaat bij jou? Wat ging er fout? wat probeerde je? kreeg je 'n error of gebeurde er gewoon niets? etc etc etc

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
ik heb nog niks klaar, er zijn plannen bedacht over hoe het wel en niet zou moeten aangezien we een paar dingen niet begrijpen vragen we het hier.

dus brainstormen over de mogelijkheden/oplossingen is het doel hier.

Verwijderd

In dat geval, zet anonymous mode uit, nt auth aan en dan kan je precies uitlezen wie er ingelogd zit via idd die server variables.

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 21:21

oZy

Zoals ik al zei:
Op vrijdag 29 maart 2002 16:09 schreef oZy het volgende:
en zoals vanDee al toevoegde:
Volgens mij vereist Netscape alleen 'Send password in plain text'
edit:

net te laat!

Nog een toevoeging dan maar:

Request.ServerVariables("REMOTE_USER")
Request.ServerVariables("LOGON_USER")
Request.ServerVariables("AUTH_USER")

zijn allemaal hetzelfde (nouja, technisch gezien niet helemaal maar ze hebben hetzelfde resultaat)

Verwijderd

morgen moet ik wel wat hebben, ken vandaag helaas niet achter m'n pc :(

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
ok, dit is het begin, hier kunnen we wat mee :)

ik zal zelf ook nog ff verder zoeken.!

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
nou we zijn weer een tijdje verder. ik heb een groot gedeelte door.

maar ik zit nog met dit probleem.

lokaal kan ik de gegevens dus zo opvragen maar vanaf een andere computer kan ik er niet bij.
want met de gegevens request.servervars('nt_logon') blabla krijg je steeds je eigen gegevens te zien ipv de gegevens van de individule werkstations!
de onderlinge werkstations hebben nl geen webserver draaien.
dus hoe kan ik die vars benaderen zonder op elk werkstation een webservertje te installeren.??

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Op vrijdag 29 maart 2002 13:01 schreef Diaboluzzz het volgende:
stel: een leerling voert een dos attack uit vanuit de mediatheek, nu zien we dan dat die attack van leerl15 komt bijvoorbeeld, wij direct kijken maar de leerling is natuurlijk al weer weg.
nu willen we het zo hebben dat we direct (waar in het gebouw we ook zitten) kunnen zien welke leerling toen ingelogt was op de desbetreffende computer.
Die gebruiker moet toch eerst inloggen op die pc, om sowieso dat ding te kunnen gebruiken?
Lees dan nog eens even terug, en verzin een manier waarop je jullie NT server kan laten loggen wie hoe laat inlogt, zodat je dus in de logfile kan zien leerl15 15:00 leerlingenpc1 en dus weet dat leerl15 om 15:00 achter leerlingenpc1 zat (of dat iemand anders met zijn username inlogde :P).
Bouw je dus een webapp die die log file parsed. Met aspuser kun je in het NT domein vervolgens kijken wie leerl15 nou eigenlijk echt is.
Je hoeft verder helemaal niks client side te doen, tenzij jullie geen domein hebben waarop wordt ingelogt?

Exact expert nodig?

Pagina: 1