Optisch netwerk bebabeld met Ethernet

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ja je ziet het goed dat er 'bebabeld' staat.

Even wat theorie: 100 mBit UTP netwerk, 8 aderige draad. Enkel 4 draden hiervan worden gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.kompanje.nl/crosskabel/568a_crossed.gif

Hier zie je welke.

Ik was dus van plan om aan de TX een foto-diode te hangen en aan de RX een laser. Deze kunnen natuurlijk niet rechtstreeks maar dan met een transistor ertussen (welke?).

Het is dus mijn bedoeling dat we een optisch netwerk krijgen. Maar is dit wel mogelijk zoals ik het wil?
code:
1
2
3
4
5
Locatie 1: RX * <-------//------- @ TX locatie twee
         TX @ --------//------> * RX
              150 meter
* = fotodiode
@ = laser (bij conrad 15 euro dus wel te doen)

Het is dus de bedoeling om een netwerk op te stellen maar ik heb dus wat informatie nodig: Hoeveel volt is het UTP netwerk (ik denk 5 volt).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik denk dat je beter een FET kan gebruiken, aangezien je daarmee kan zorgen dat er nauwelijks stroom uit het netwerk hoeft te lopen, wat schadelijk zou kunnen zijn voor je netwerkkaart (niet voor berekend). Wat je kiest is ook heel erg afhankelijk van de diode en sensor. Je moet er rekening mee houden dat je ook externe voeding nodig hebt aan beide einden.
Waarom heb je voor glasvezel gekozen? om de afstand te kunnen overbruggen neem ik nu aan.
Ik weet trouwens niet zeker of de andere 4 kabels niet gebruikt worden, mogelijk dat je daar nog problemen mee krijgt.
Wanneer je 1* RX en 1* TX hebt kun je volgens mij een snelheid halen van ong. 33Mbit (3 aderparen voor 100Mbit).
Volgens mij moet je ook heeel netjes kunnen solderen, omdat je anders last krijgt van parasitaire capaciteiten, die er voor kunnen zorgen dat je signaal heel vaag wordt.
Met fotodioden moet je ook ff kijken in datasheets, aangezien ze redelijk snel moeten reargeren, en er mag geen bandfiltertje inzitten.
Alles bij elkaar genomen wordt dit heel moeilijk, maar als je het lukt horen we het graag

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 11:53 schreef Bart B het volgende:
Ik denk dat je beter een FET kan gebruiken, aangezien je daarmee kan zorgen dat er nauwelijks stroom uit het netwerk hoeft te lopen, wat schadelijk zou kunnen zijn voor je netwerkkaart (niet voor berekend). Wat je kiest is ook heel erg afhankelijk van de diode en sensor. Je moet er rekening mee houden dat je ook externe voeding nodig hebt aan beide einden.
Waarom heb je voor glasvezel gekozen? om de afstand te kunnen overbruggen neem ik nu aan.
Ik weet trouwens niet zeker of de andere 4 kabels niet gebruikt worden, mogelijk dat je daar nog problemen mee krijgt.
Wanneer je 1* RX en 1* TX hebt kun je volgens mij een snelheid halen van ong. 33Mbit (3 aderparen voor 100Mbit).
Volgens mij moet je ook heeel netjes kunnen solderen, omdat je anders last krijgt van parasitaire capaciteiten, die er voor kunnen zorgen dat je signaal heel vaag wordt.
Met fotodioden moet je ook ff kijken in datasheets, aangezien ze redelijk snel moeten reargeren, en er mag geen bandfiltertje inzitten.
Alles bij elkaar genomen wordt dit heel moeilijk, maar als je het lukt horen we het graag
Ik ben in mijn vorige posting niet helemaal duidelijk geweest, maar het medium is dus de lucht...

Een soort straat-LAN dus met 150 meter, het wordt wel lastig om de ontvangen en zenden precies op elkaar of te stellen maar als het dan werkt dan werkt het ook!

Je hebt wel gelijk dat ik alles de draden e.d. van zeer hogelijk kwaliteit moet gebruiken en alle componenten een stukje uit elkaar als er een printje nodig is.

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

laser 150 meter door lucht, met 100 mbit? onwaarschijnlijk. Tenzij je echt een flinke laser hebt. Zou kunnen hoor, maar ik vermoed dat het een beetje brak gaat lopen...

kijk in ieder geval GOED naar de golflengte van de laser, omdat die allesbepalend gaat worden.

...Als het maar werkt

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zal toch lastig zijn om het 100Mhz signaal om te zetten naar licht. Je moet een flink rappe laser hebben om een dergelijke snelheid te halen.

Daarnaast weet ik eigenlijk niet eens zeker of ethernet een '2-level' signaal is.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Op vrijdag 29 maart 2002 14:13 schreef little_soundman het volgende:
Zal toch lastig zijn om het 100Mhz signaal om te zetten naar licht. Je moet een flink rappe laser hebben om een dergelijke snelheid te halen.

Daarnaast weet ik eigenlijk niet eens zeker of ethernet een '2-level' signaal is.
lol...de laser heeft er niet zo'n probleem mee....de diode iig WEL.

Zo'n fotodiode heeft ook een soort nagloei-tijd...en bij de meeste diodes is deze ZO hoog, dat je mischien 10 bit's per seconde erdoorheen kan jagen.....

Dus je moet OF op zoek naar fatsoenlijke diodes die speciaal voor dit doel zijn gemaakt, of zoiets direct kopen.

Zie ook:
http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/

Die haalt 10mbit, mieshien kun je die diode ook gebruiken voor jou doel.

Je hebt overgins nog wel wat meer hardware nodig om de boel aan de praat te krijgen zoals jij wilt...'t is iig niet een kwestie van ff een laser eraanzetten, en diode vastsolderen :D

Verwijderd

Waarom laser? :?
Met een wireless lan gebruikmakend van 'regenbuis'-antennes kun je er een goeie snelheid uit trekken. Op het net staat al het een en ander hoe je het zelf goedkoop in elkaar kunt zetten. Denk er wel aan dat in beide geval het weer een grote invloed kan hebben op de presaties!
security: de zender/ontvangers vast zetten op elkaar hardware-adres evt. in combo. met vlan maakt het moeilijk.
andere suggestie: schaf je 2 mediaconverters aan met glasvesel.

Hoe dan ook: Success! :)

• Xandrios
ga er nou maar niet vanuit dat die cheap-ass diodes die snelheid ookmaar lichtelijk kunnen bijbenen ! Waarom denk je dat de proffesionele dingen zo duur zijn ??

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 19:27 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

ga er nou maar niet vanuit dat die cheap-ass diodes die snelheid ookmaar lichtelijk kunnen bijbenen ! Waarom denk je dat de proffesionele dingen zo duur zijn ??
Uhm, je hebt wel gelijk, maar als ik die foto-diode zo zie dan zit het er zeer professioneel uit... (8>

Ik zal is wat beter in de datasheets kijken maar ik denk dat ik het toch meer het infrarood ga doen want dat is goedkoper denk ik zo.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb nog een hele tijd op internet gezocht maar het voltage dat er om een UTp-kabel staat, maar niks relevants gevonden. Weet iemand dit?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 19:27 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Wat versta jij onder professioneel?

Ik heb nog wat onderzoek gedaan en ik heb in de conrad gis wat gevonden op pagina 686 (hoofdcatalogus 2002). De artikelen staan niet op internet vandaar.

Het gaat om een glasveze netwerk zend en ontvangen. Glasvezel is dus 1000 mBit/s en zou dus 100 mBit ook aan moeten kunnen. Dus ik zou dus als ontvangen de 'glasvezel-ontvanger' kunnen gebruiken. (maar € 5,09)

Maar ik ga eigenlijk toch liever voor lase met name omdat deze bij regen verder gaat dan infrarood lijkt mij.

De laser die ik wil gebruiken:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[SEARCHSWS]=op&TK_PAR[SUCHBEGRIFF]=178160&TK_PAR[USER_ID]=0201050041017518905&TK_PAR[TOPLEVEL]=1

Deze kost € 15,31

En de ontvanger (fotodiode):

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[SEARCHSWS]=op&TK_PAR[SUCHBEGRIFF]=186988&TK_PAR[USER_ID]=0201050041017518905&TK_PAR[TOPLEVEL]=1

Deze kost € 9,18

Om de NIC of HUB/Switch niet teveel te belasten wou ik een opto-koppeling gebruiken.

Bijvoorbeeld een van deze:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201050041017518905&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=92865&TK_PAR[MEDIUM]=

Kosten nog geen euro.

Maar om dit alles verantwoord aan te sluiten zou ik graag met iemand in contact willen komen die mij hierover kan adviseren. Ik heb nog gezocht naar datasheets over het IEEE 8.2b (dacht ik)-protocol maar die heb ik niet gevonden, alleen datasheets over NIC's die dit protocol ondersteunen e.d.. (en dat is dus 100 mBit UTP)

En kan dan ook iemand mij vertellen of die fototransistor geschikt is en anders welke wel. Met bijna 10 euro vind ik het toch wel aan de dure kant en als ik al zie dat je met 5 euro een zender of ontvanger hebt voor een glasvezel netwerk dan denk ik dat de fototransistor die ik heb uitgekozen volstaat.

Zijn er trouwens mensen die al een infrarood/lasernetwerk hebben? (geen glasvezel dan)

Verwijderd

bij 100Mbit worden 2 draden voor beide zijden gebruikt omdat de maximale snelheid 33Mhx is.

de 2 draden die overblijven zijn voor collision detection en verzenden.
kaart A zend op 12 en 4, en kaart B op 123.
kaart A kijkt naar 3 als daar signaal op komt, is er een collision.

dus jouw idee gaat niet werken.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 21:47 schreef Masta-T het volgende:
bij 100Mbit worden 2 draden voor beide zijden gebruikt omdat de maximale snelheid 33Mhx is.

de 2 draden die overblijven zijn voor collision detection en verzenden.
kaart A zend op 12 en 4, en kaart B op 123.
kaart A kijkt naar 3 als daar signaal op komt, is er een collision.

dus jouw idee gaat niet werken.
Ik heb ik vele datasheets gelezen dat er echter alleen 4 aders worden gebruikt. Maar als dit zo is zou je me dan een link kunnen geven om dit te 'bewijzen'.

Ik ga er dus van uit dat dit, net zoals bijv. een COM-poort, enkel 4 draden nodig hebt (waarvan 2 'grounds'). En zeker omdat je met 1000 mBit alle 8 de aders nodig hebt, dan zou je dus met jouw verhaal 2 aders te kort komen.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben weer bezig geweest met informatie opvragen e.d.. Maar ik heb ook in de datasheets gekeken en de fotodiode die ik heb gevonden, en daar staat dat die ook wordt ook gebruikt voor ontvangers van afstandsbedieningen. Dus het lijkt me wel dat hij de 100 mBit haalt maar anders kan ik toch nog altijd mijn netwerkkaart om 10 mBit instellen.

Ik zoek ook nog ergens iets maar ik die lenzen kan komen. Ik heb bij natuurkunde geleerd dat bijv. 5 dioptie dat dan het brandpunt zich 5 cm van de lens bevind. of weet er iemand waar ik zo goedkoop mogelijk aan een lens kan komen. Ik denk zelf dat ik in de speelgoedwinkel gewoon een (plastic) loep kon kopen namelijk.

Ik had ook een geschiktere topic-titel bedacht: 'Straat-LAN via licht'

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 13:57 schreef laupro het volgende:
Ik ben weer bezig geweest met informatie opvragen e.d.. Maar ik heb ook in de datasheets gekeken en de fotodiode die ik heb gevonden, en daar staat dat die ook wordt ook gebruikt voor ontvangers van afstandsbedieningen. Dus het lijkt me wel dat hij de 100 mBit haalt maar anders kan ik toch nog altijd mijn netwerkkaart om 10 mBit instellen.

Ik zoek ook nog ergens iets maar ik die lenzen kan komen. Ik heb bij natuurkunde geleerd dat bijv. 5 dioptie dat dan het brandpunt zich 5 cm van de lens bevind. of weet er iemand waar ik zo goedkoop mogelijk aan een lens kan komen. Ik denk zelf dat ik in de speelgoedwinkel gewoon een (plastic) loep kon kopen namelijk.

Ik had ook een geschiktere topic-titel bedacht: 'Straat-LAN via licht'
wat in een afstandsbediening zit lijkt me el cheapo..... en geen 100Mbit, misschien nog zelfs geen 10....
Post de datasheet eens.
Heb je al rekening met het (felle) daglicht gehouden?
En lenzen van plastic: als je niet weet van welk materiaal (absorptiegedrag bij de golflengte vd laser) het is kan het zelfs zijn dat er heel veel verlies optreedt. Je moet toch wel een behoorlijke transmissie voor de gewenste golflente hebben anders moet je laser nog sterker worden.
Er moet toch via het web wel meer technische info over de (on)mogelijkheden zijn met wat jij wilt.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 14:10 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

Er moet toch via het web wel meer technische info over de (on)mogelijkheden zijn met wat jij wilt.
:+ leuk, Ik zal de datasheet is posten:

Fotodiode: http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/175000-199999/186988-da-01-de-BPW33.pdf
Productinformatie

Geschikt voor het bouwen van IR-laserlichtsluizen (ontvangers), belichtingsmeters, kleuranalyse en voor vlambewaking. Golflengte 350 tot 1100 nm, max. gevoeligheid bij 800 nm
Laser: http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[TBLATTLISTE]=&TK_PAR[BESTNR]=178160
Productinformatie

CW-laserdiode uitermate geschikt voor het inbouwen van lichtsluizen met extreem hoge reikwijdte.
Technische spec.: CW-laserdiode 5 mW · Golflengte 670 nm zichtbaar rood.
Type SLD1122VS = DL3149-056.
De golflengtes komen dus wel overeen bijvoorbeeld.

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:00

ET

Even om wat zaken op orde te stellen.
100Mbit is drie aderparen, niet twee. (als je bewijs wilt, probeer het gewoon uit, dan merk je het wel).
Maar daarnaast zou je dus wel op 10Mbit kunnen draaien.

Alleen als ik die diode-laser (Conrad kwaliteit) zie, denk ik niet dat dat gaat lukken. Als je een hele goede hebt haalt hij misschien 15kHz modulatie (aangezien het analoog is).

Wel een toffe is:
Afbeeldingslocatie: http://www.medialas.de/images/vdm5m_klein.JPG
10 mW, met 2MHz modulatie (TTL)
VDM 10m
Ausgangsleistung: >10mW
Wellenlänge: 635nm
Modulation: TTL bis 2MHz
Betriebsdaten: 5VDC / <150mA

Daarnaast krijg je inderdaad ook problemen met de focus, wat door een plastic loep echt niet wordt opgeheven. Die laserdiodes geven op 150 meter waarschijnlijk een vlek van min. 0.5 meter doorsnede, waarschijnlijk wel meer.
En daarmee neemt het vermogen dat de fotodiode moet waarnemen ontzettend snel af.

Bovengenoemde laser heeft overigens wel focus.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 14:29 schreef ET een heleboel nuttige informatie
Ik ben het met je een je hebt voor 100 mBit idd drie draden nodig omdat er twee 'grounds' zijn maar dat had ik al gezegt. Maar aangezien 'de' wetenschappers problemen willen voorkomen hebben ze ipv 1 'maar' 4 ground gebruikt.

Alleen het moet absoluut 'low-costs' zijn. Het geheel mag maximaal 50 euro gaan kosten (per zijde) en dus zo'n laser is leuk maar wel duur. Ik heb het wel is met een laserpen getest en het 'rondje' wat op de muur neerkwam was nog geen 1 cm2. Dus ik denk dat dat niet zo'n probleem is.

En ik begrijp het loep-probleem maar dan zou ik de bijna in het midden van de pvc-buis kunnen doen zodat hij 'verstopt voor' het licht zit.

Waarom is eigenlijk de 'heating' voor? Hier staat dat je heating nodig hebt voor de lens, lijkt mij overbodig, iemand?

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:00

ET

Ik geloof dat die heating ervoor was dat de lens niet beslaat.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 14:39 schreef ET het volgende:
Ik geloof dat die heating ervoor was dat de lens niet beslaat.
Oke, maar wat ik wel hè: Is het niet zo dat de 'min' ook een signaal kan geven? Zegmaar dat de TX+ 12 volt staat en dan om de TX- -12 volt? of is dat niet zo?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 11:53 schreef Bart B het volgende:
Ik denk dat je beter een FET kan gebruiken, aangezien je daarmee kan zorgen dat er nauwelijks stroom uit het netwerk hoeft te lopen, wat schadelijk zou kunnen zijn voor je netwerkkaart (niet voor berekend).
Aangezien dat ik hier niet op in ben gegaan: Kan je me wat meer vertellen over een FET? Ik heb het opgezicht het is een ic kost iets van 4 euro maar wat doet hij precies?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben even aan het tekenen gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/Web/zender.JPG

Sorry voor de vernagalde layout maar anders vervormt hij.

Dit ongeveer hoe het eruit komt te zien maar: heel goed gezien ja! De laser heeft geen lens nodig, alleen de fotodiode (toch?).

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 14:27 schreef laupro het volgende:

[..]
:+ leuk, Ik zal de datasheet is posten:
Kapazität, VR = 0 V, f = 1 MHz, E = 0 C0 630 pF

bij 1 MHz al zoveel, dus ik vraag me af hoe het gedrag van een gemoduleerde laserstraal worst als die op de diode valt.
Aan de toepassing te zien worden er voornamelijk spectrale eisen aan gesteld (output afh van lichtgollengte) maar ik zie geen gemoduleerde of beter gedemoduleerde toepasingen.
Ik weet vanuit het zendamateurisme dat er wel met licht geexperimenteerd is als draaggolf, maar ik heb geen referentie bij de hand. Zoek eens in die wereld, immmers het gaat toch om moduleren en demoduleren en daar horen ze daar te kennen....
Bijv een autolamp is NOK voor hogere freq ivm de traagheid van de gloeidraad.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 16:02 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

Kapazität, VR = 0 V, f = 1 MHz, E = 0 C0 630 pF

bij 1 MHz al zoveel, dus ik vraag me af hoe het gedrag van een gemoduleerde laserstraal worst als die op de diode valt.
Aan de toepassing te zien worden er voornamelijk spectrale eisen aan gesteld (output afh van lichtgollengte) maar ik zie geen gemoduleerde of beter gedemoduleerde toepasingen.
Ik weet vanuit het zendamateurisme dat er wel met licht geexperimenteerd is als draaggolf, maar ik heb geen referentie bij de hand. Zoek eens in die wereld, immmers het gaat toch om moduleren en demoduleren en daar horen ze daar te kennen....
Bijv een autolamp is NOK voor hogere freq ivm de traagheid van de gloeidraad.
Eindelijk iemand die met mij meedenkt, maar is dat nou juist goed of slecht?

ff dit weer:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/Web/Glasvezel.jpg

Is deze dan beter?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

hmz ik snap hier bij lange na niet alles van en sommigen zullen ook denken van wat heb je hier dan te zoeken...

mwaah... tja... men moet toch ergens zijn kennis vandaan halen hé, daar is GoT dan ook voor :)

Maarehm... begrijp ik het nou goed dat jij van een UTP kabel een glasvezelidee wilt maken :? :? :?

:{

|:(

}:O

Hoi

• joker1977
  • Laatst online: 15:05

joker1977

Tweakert

Dit gaat nooit werken, die laser divergeert nl. behoorlijk snel in lucht. Je krijgt dus al nooit een goed signaal in de fotodiode (nog afgezien van de problemen die je krijgt met het uitlijnen van je opstelling. Als je de diode beschouwt als een rond object met werkende diameter 1 cm. (werkelijkheid: nog kleiner) dan moet je over 150 meter een nauwkeurigheid halen van circa een miljoenste graad.

Kortom: Hoe wil je dat praktisch gaan doen ?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 16:29 schreef nobody122 het volgende:
hmz ik snap hier bij lange na niet alles van en sommigen zullen ook denken van wat heb je hier dan te zoeken...

mwaah... tja... men moet toch ergens zijn kennis vandaan halen hé, daar is GoT dan ook voor :)

Maarehm... begrijp ik het nou goed dat jij van een UTP kabel een glasvezelidee wilt maken :? :? :?

:{

|:(

}:O
Ik merk ook dat ik in het de verkeerde forum zit omdat ik met alle macht mijn topic moet aanvullen om een paar reacties te krijgen. Maar mijn bedoeling is dus dat ik een straatlan wil, 100 mBit, via een 'gewone' netwerkaart/hub.

Ik vervang de kabel dus door 'licht'. En de zender wordt dan een laser en de ontvanger (omdat mijn eerder genoemde ontvangers niet goed genoeg zouden zijn) in dit geval dus van een glasvezelnetwerk omdat die 1 gBit aankan.

Dus ik vraag of dit mogelijk is en wat ik dan moet gebruiken. Ik ben op elektronica gebied niet zo ontzettend op de hoogte qwa ic's e.d.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 16:39 schreef joker1977_forum het volgende:
Dit gaat nooit werken, die laser divergeert nl. behoorlijk snel in lucht. Je krijgt dus al nooit een goed signaal in de fotodiode (nog afgezien van de problemen die je krijgt met het uitlijnen van je opstelling. Als je de diode beschouwt als een rond object met werkende diameter 1 cm. (werkelijkheid: nog kleiner) dan moet je over 150 meter een nauwkeurigheid halen van circa een miljoenste graad.

Kortom: Hoe wil je dat praktisch gaan doen ?
Ik neem aan dat je http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/ hebt je dat gelezen? Dat gaat met infrarood tot 1 km, dus als laser niet goed is... Het uitrichten van onze opstelling is niet het grootste probleem, ons huis staat zo vast als een huis en het huis van mijn buurjongen ook.

Het gaat me dus om of dit kan i.v.m. of de ontvanger niet 'nagloeit'.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op zondag 31 maart 2002 16:42 schreef laupro het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/ hebt je dat gelezen? Dat gaat met infrarood tot 1 km, dus als laser niet goed is... Het uitrichten van onze opstelling is niet het grootste probleem, ons huis staat zo vast als een huis en het huis van mijn buurjongen ook.

Hte gaat me dus om of dit kan i.v.m. of de ontvanger niet 'nagloeit'.
Je denkt veel te simpel. Ik had die site nog niet bekeken, maar ze gebruiken daar alwel spiegels ed. om enigszins te compenseren voor het gebrek aan convergentie van de laser. Ikzelf heb ruime ervaring met de opbouw van laser- opstellingen en ik kan je zo vertellen dat een laser van een tientje niet zichtbaar gefocusseerd kan worden over 150 meter. zonder dure optische hulpmiddelen. Als je die dingen allemaal kunt betalen, is de benodigde electronica een peuleschil.

• Hielko
  • Laatst online: 21:39
Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is, dat dit NIET mogelijk is. In iedergeval niet voor het lage budget wat jij hierin wilt steken.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 16:46 schreef joker1977_forum het volgende:

[..]

Je denkt veel te simpel. Ik had die site nog niet bekeken, maar ze gebruiken daar alwel spiegels ed. om enigszins te compenseren voor het gebrek aan convergentie van de laser. Ikzelf heb ruime ervaring met de opbouw van laser- opstellingen en ik kan je zo vertellen dat een laser van een tientje niet zichtbaar gefocusseerd kan worden over 150 meter. zonder dure optische hulpmiddelen. Als je die dingen allemaal kunt betalen, is de benodigde electronica een peuleschil.
Daar gaat het dus via een LED zegmaar en het lijkt mij dat een led meer divergeerd dan een laser, en de reden dat ik voor de laser koos in omdat hij (tenminste dat lijkt me) sneller door mist e.d. heen gaat.

Maar jij denk dus dat hij niet te zien is, het is trouwens niet helemaal waar die 150, ik zal het is opmeten. Maar iig bedankt voor je reactie.
Op zondag 31 maart 2002 16:48 schreef Hielko het volgende:
Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is, dat dit NIET mogelijk is. In iedergeval niet voor het lage budget wat jij hierin wilt steken.
Waarom niet mogelijk?

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op zondag 31 maart 2002 16:52 schreef laupro het volgende:

[..]

Daar gaat het dus via een LED zegmaar en het lijkt mij dat een led meer divergeerd dan een laser, en de reden dat ik voor de laser koos in omdat hij (tenminste dat lijkt me) sneller door mist e.d. heen gaat.
Nee, door de samenstelling van lucht zal al het licht wat je uitstuurt divergeren. Punt. Dit wordt in de praktijk gecompenseerd door een hoge photon-flux te bereiken (hoger vermogen) waardoor er hopelijk meer photonen het doel raken. De lasers die jij op het oog hebt, zijn echter niet krachtig genoeg om 150 mtr. door lucht zonder noemenswaardig verlies te overbruggen.
Maar jij denk dus dat hij niet te zien is, het is trouwens niet helemaal waar die 150, ik zal het is opmeten. Maar iig bedankt voor je reactie.
[..]

Waarom niet mogelijk?
Niet mogelijk door de eerdere problemen die ik opnoemde. Je schatting van 150 mtr. kan wel iets te pessimistisch zijn, maar ik neem aan dat het niet ineens 15 meter is. Ik raad je aan om je tijd te steken in een radiografische LAN met richtantennes, dan is het makkelijk haalbaar.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 16:56 schreef joker1977_forum het volgende:

[..]

Nee, door de samenstelling van lucht zal al het licht wat je uitstuurt divergeren. Punt. Dit wordt in de praktijk gecompenseerd door een hoge photon-flux te bereiken (hoger vermogen) waardoor er hopelijk meer photonen het doel raken. De lasers die jij op het oog hebt, zijn echter niet krachtig genoeg om 150 mtr. door lucht zonder noemenswaardig verlies te overbruggen.
[..]

Niet mogelijk door de eerdere problemen die ik opnoemde. Je schatting van 150 mtr. kan wel iets te pessimistisch zijn, maar ik neem aan dat het niet ineens 15 meter is. Ik raad je aan om je tijd te steken in een radiografische LAN met richtantennes, dan is het makkelijk haalbaar.
Ik kijk zo even op de kaart. Maar het zal tussen de 100 - 150 meter zijn.

Aangezien het dus mogelijk is 10 mBit maar dan infrarood (LED). Neem ik aan dat laser alleen maar beter is. En zoals al was gezegt kan ik altijd de NIC nog op 10 mBit zetten als het 'te snel' is.

Maar hoe verklaar ji dan hoe het die mensen van dat artikel wel is gelukt dan?

• Xandrios
Op zondag 31 maart 2002 17:01 schreef laupro het volgende:

[..]

Ik kijk zo even op de kaart. Maar het zal tussen de 100 - 150 meter zijn.

Aangezien het dus mogelijk is 10 mBit maar dan infrarood (LED). Neem ik aan dat laser alleen maar beter is. En zoals al was gezegt kan ik altijd de NIC nog op 10 mBit zetten als het 'te snel' is.

Maar hoe verklaar ji dan hoe het die mensen van dat artikel wel is gelukt dan?
omdat zo'n LED veel sterker is dan die 10mwatt van jou laser mischien :?

Op zo'n afstand verspreid het laserlicht zich net zogoed als een LED, dus een (sterkere) LED is gewoon in z'n voordeel...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 17:09 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

omdat zo'n LED veel sterker is dan die 10mwatt van jou laser mischien :?

Op zo'n afstand verspreid het laserlicht zich net zogoed als een LED, dus een (sterkere) LED is gewoon in z'n voordeel...
Aha, nu begrijp ik wat je wilt zeggen. Dus als ik zo'n super-felle led neem van ca. 20.000 mcd (70mA) dan werkt dat beter dan laser?

• Xandrios
Op zondag 31 maart 2002 17:16 schreef laupro het volgende:

[..]

Aha, nu begrijp ik wat je wilt zeggen. Dus als ik zo'n super-felle led neem van ca. 20.000 mcd (70mA) dan werkt dat beter dan laser?
als je dat net zoals dat ronja project met een goede lens combineerd...dan DENK ik dat dat een beter resultaat geeft....

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 17:17 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

als je dat net zoals dat ronja project met een goede lens combineerd...dan DENK ik dat dat een beter resultaat geeft....
Ronja gebruikt alleen voor de ontvanger een lens. Maar het watt geeft niet de lichtsterkte aan. Dus ik denk toch dat een led minder weg komt dan een laser, maargoed.

Wat ik dus wil weten is hoe ik die LED/laser aan de TX (t=transmitter) zet. Kan dat via een opto-koppeling (-> welke?) of moet dat via een 'FET'?

Daarnaast: hoe sluit ik de ontvanger aan? De fotodiode (welke?) en wat te gebruiken, ook opto-koppeling?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Nog iets anders. Als het al werkt, krijg je natuurlijk wel een probleem met reflectie van een enigszins diffuse bundel, omdat de RX van een kaart dan zijn eigen TX ook ziet, in plaats van alleen de TX van de overkant. Daarom moet je volgens mij tenminste met 2 kleuren werken, of relatief ongevoelige ontvangerdiodes gebruiken, die nog maar net de relatief sterke bundel van de overkant zien.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 17:47 schreef intoxicated het volgende:
Nog iets anders. Als het al werkt, krijg je natuurlijk wel een probleem met reflectie van een enigszins diffuse bundel, omdat de RX van een kaart dan zijn eigen TX ook ziet, in plaats van alleen de TX van de overkant. Daarom moet je volgens mij tenminste met 2 kleuren werken, of relatief ongevoelige ontvangerdiodes gebruiken, die nog maar net de relatief sterke bundel van de overkant zien.
Daar heb je wel gelijk in, maar aangezien laser een vrij evenwijdige straal heeft is dit denk ik geen probleem. En anders kan ik ze ontvanger/zender altijd nog op half-duplex zetten (wachten met verzenden als de andere iets verstuurd), maar ik hoop dat dit niet het geval is.

• Xandrios
Op zondag 31 maart 2002 17:21 schreef laupro het volgende:
Wat ik dus wil weten is hoe ik die LED/laser aan de TX (t=transmitter) zet. Kan dat via een opto-koppeling (-> welke?) of moet dat via een 'FET'?
Al de 'gewone' onderdelen die bij conrad etc te koop zijn, zijn echt _niet_ geschikt om 100mbit mee te halen hoor :o

Al deze onderdelen vertragen het signaal...

Bedenk dat als je een UTP kabel bijvoorbeeld doormidden knipt, en weer netjes vastsoldeerd, en opnieuw isoleerd, je over deze kabel ook nogmaar een kleine 10mbit kunt halen. Utp is ZO storingsgevoelig dat zelfs zo'n (keurig uitgevoerde) reparatie het hele signaal naar de kl*te helpt....

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 18:07 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Al de 'gewone' onderdelen die bij conrad etc te koop zijn, zijn echt _niet_ geschikt om 100mbit mee te halen hoor :o

Al deze onderdelen vertragen het signaal...

Bedenk dat als je een UTP kabel bijvoorbeeld doormidden knipt, en weer netjes vastsoldeerd, en opnieuw isoleerd, je over deze kabel ook nogmaar een kleine 10mbit kunt halen. Utp is ZO storingsgevoelig dat zelfs zo'n (keurig uitgevoerde) reparatie het hele signaal naar de kl*te helpt....
Oke, dat geloof ik, maar dan ga ik alsnog voor het 10 mBit signaal >:)! Maar het gaat me er dan om om die laser aan te sturen...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Ethernet over Utp is volgens mij geen blokgolf. Er zit een modulatie onder.
Voordat je met je lasertje kan gaan knipperen moet je dus eerst die modulatie kwijt. Aan de andere kant moet je van de blokgolf (in het ideale geval) die je van je diode krijgt weer een ethernet signaal moduleren.

De tijden die je moet halen zijn (100Mhz is 100 miljoen keer per seconde, is en 100.000 keer per ms, is 100 keer per micro seconde) 1/100.000.000 is 1/100 micro seconden.

Leg je speelgoed aan de kant, en laat het project verder rusten. Zonder een diepe kennis van elektro techniek wordt het helemaal niets.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 31 maart 2002 17:52 schreef laupro het volgende:
Daar heb je wel gelijk in, maar aangezien laser een vrij evenwijdige straal heeft is dit denk ik geen probleem.
Waarschijnlijk zal je er toch invloed van ondervinden, omdat de laser veel meer diffuus is dan jij denkt. Kijk hier maar. Je ziet een grafiekje, waaruit blijkt dat de laser zijn vermogen over een gebied van 40 graden alle kanten op uitspuugt. Daarom bevindt de eigen laserbundel zich vrij snel voor de ontvangende fotodiode aan dezelfde kant en kan een regendruppel op een paar meter afstand het licht al vrij aardig reflecteren (voor zover je van 'reflectie' mag spreken, 'k weet dat dat niet helemaal correct is).

Overigens zit je met deze laser niet met het probleem van het uitlijnen van je verbinding. Lichtintensiteit zal eerder een groot probleem vormen op 150 meter afstand. Alleen zijn de fotodiodes die dat oppikken al zo gevoelig dat ze reflectie van dichtbij al oppikken.

Maar goed, dat moet idd in de praktijk allemaal gaan blijken. En halfduplex lost dit probleem idd wel op.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 18:16 schreef little_soundman het volgende:
Ethernet over Utp is volgens mij geen blokgolf. Er zit een modulatie onder.
Voordat je met je lasertje kan gaan knipperen moet je dus eerst die modulatie kwijt. Aan de andere kant moet je van de blokgolf (in het ideale geval) die je van je diode krijgt weer een ethernet signaal moduleren.

De tijden die je moet halen zijn (100Mhz is 100 miljoen keer per seconde, is en 100.000 keer per ms, is 100 keer per micro seconde) 1/100.000.000 is 1/100 micro seconden.

Leg je speelgoed aan de kant, en laat het project verder rusten. Zonder een diepe kennis van elektro techniek wordt het helemaal niets.
Oke, dan hou ik het op 10 mBit (30 minuetn voor 1 gig :'() maar dan heb ik een andere vraag: Hoe kom ik aan de juiste diode & led die ronja ook gebruikt:

LED (verzender): SFH203
Diode (ontvanger): HPWT-??00 LED

Ik heb al bij conrad gekeken, maar die verkopen ze niet, de locale elektronica boer ook niet.

Kan ik hiervoor ze bij Conrad bestellen? En kan iemand mij dan vertellen welke?

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 16:13 schreef laupro het volgende:

[..]

Eindelijk iemand die met mij meedenkt, maar is dat nou juist goed of slecht?

ff dit weer:
Is deze dan beter?
qua techniek zou het moeten werken, immers voor glasvezel/netwerken, maar dat is wel een andere orde dan over 150 meter.....
En: je moet uiteraard beiden over een zender en ontvanger beschiken....

Een kleine search gedaan.... zo heet zoiets toch....

http://www.google.com/search?hl=en&ie=utf-8&oe=utf-8&q=laser+optical+LAN+network+computer+buildings+&btnG=Google+Search
Kijk.....:
http://rleweb.mit.edu/Publications/currents/1-2lan.HTM

http://www.google.com/search?q=laser+transmitter+network+computer&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

http://www.cise.ufl.edu/class/cen4500fa01/Chapter%2004.ppt
Laser:
Unidirectional, like microwave
Higher speed than microwave
Uses laser transmitter and photo-sensitive receiver at each end
Point-to-point, typically between buildings
Can be adversely affected by weather

Dus: zoek eens wat beter verder. Het wordt dus al wel gedaan.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
André, bedankt voor je reactie alleen nu is het voor mij dus de vraag hoe dit te doen omdat Ronja eigenlijk de enige artikel is waar dit goed is uitgelegt. Ik heb ook professionele oplossingen gezien, alleen die zijn mij (ons) te duur. Ik ben nu bezig met het kijken waar ik de onderdelen kan vinden.

De foto-transistor stond wél in de speciale Conrad-Componenten bijlage dus die heb ik nu ook.
[naam], [nr], [ppe], [ppe_G],[pst], [pst_G]
PHOTODIODE-PIN SFH203FA_Q62702 154015-89 0,54 1,19 0,54 1,19
IC 74 HC 00 164178-89 0,23 0,51 0,23 0,51
IC 74 HC 04 164194-89 0,46 1,01 1,84 4,05
IC 74 HC 14 164232-89 0,84 1,85 0,84 1,85
IC 74 HC 74 164291-89 0,51 1,12 0,51 1,12
IC 74 HC 132 164372-89 0,64 1,41 0,64 1,41
Dat ding kost maar € 0,54 euro, niks dus! Maar ik kan bijvoobeeld de vetgedrukte compnenten niet vinden:
+------------------------+
| LIST OF ALL COMPONENTS |
+------------------------+

Resistors
=========
7R5 1x
12R 1x
18R 2x
22R 1x
27R 2x
39R 2x
47R 3x
75R 1x
82R 3x
100R 3x
220R 6x
270R 3x
330R 1x
390R 1x
470R 1x
560R 2x
680R 3x
820R 4x
1k 7x
1k5 1x
1k8 1x
3k3 3x
6k8 4x
10k 1x
15k 1x
27k 1x
47k 1x
82k 1x
100k 3x
120k 2x
180k 1x
220k 1x
2M2 1x

Capacitors
==========
47p 1x
82p 1x
100p 4x
150p 1x
1n 4x
10n ceramic 8x
100n ceramic 24x
220n 7x
100u/16V 2x
470u/16V 1x

Coils
=====
10turns on 8mm 3x

Diodes
======
yellow 1x
red 1x
green 1x
1N4448 4x
// kan ik gewoon een 1N 4001 gebruiken? (16 22 13)
SFH203 1x
3A rectifier diode3x
// kan ik gewoon een 1N 5400 gebruiken? (16 23 61)
BAT48/BAT46/BAT4x 1x
HPWT-BD00/HPWT-DD00/HPWT-BH00/HPWTH-DH00 1x
// hier gebruik ik de laser voor (zelfde voltage toch?)

Transistors
===========
BF907/BF988 1x
// kan ik gewoon de BF 900 gebruiken? (15 74 30)
2N3904 7x

Integrated Circuits
===================
74HC00 1x
74HC04 4x
74HC14 1x
74HC74 1x
74HC132 1x
LM7805 1x
LM78L05 1x
NE592 1x

Connectors
==========
CANNON 15pin - male 1x
RCA (cinch) - female 1x
Weet iemand of ik een andere voor de vet-gedrukte compenten kan gebruiken? De schema's: (sorry voor de layout)

Afbeeldingslocatie: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/metropolis/schematics/metropolis_aui.png

Afbeeldingslocatie: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/metropolis/schematics/metropolis_transmitter.png

Afbeeldingslocatie: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/metropolis/schematics/metropolis_transmitter.png

Iemand idee? De niet vetgedrukte componenten kan ik dus vinden of heb ik al gevonden (bij Conrad).

Verwijderd

loop effe een goede elektronika zaak binnen, die hebben vaak een equivalentenboek staan zodat je de juiste vervanger kunt kiezen.
Al met lijkt met het een flinke klus uitdaging met die Ronja.
Als je geen of weinig elektronika ervaring hebt is het wellicht raadzaam er niet aan te beginnen.... ik zag op de schema's een aantal golfpatronen staan die alleen met een redelijk oscilloscoop kunt checken.
Iets anders dan.....
Er zijn ook Sitecom draadloze LAN's voor een redelijke prijs.
http://www.computer-store.nl/_main_frame_sitecom.htm
Probeer er eens achter te komen of je met de keuze van de opstelling eventueel wat reflectoren achter het apparaat (schotel is voor lage golflengtes mogelijk te groot), een zodanig richteffekt te krijgen dat je het ook redt.
Qua prijs zou het wel eens redelijk kunnen uitpakken, het is natuurlijk een iets minder ultieme uitdaging....

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 10:14 schreef andre_at_home het volgende:
loop effe een goede elektronika zaak binnen, die hebben vaak een equivalentenboek staan zodat je de juiste vervanger kunt kiezen.
Al met lijkt met het een flinke klus uitdaging met die Ronja.
Als je geen of weinig elektronika ervaring hebt is het wellicht raadzaam er niet aan te beginnen.... ik zag op de schema's een aantal golfpatronen staan die alleen met een redelijk oscilloscoop kunt checken.
Iets anders dan.....
Er zijn ook Sitecom draadloze LAN's voor een redelijke prijs.
http://www.computer-store.nl/_main_frame_sitecom.htm
Probeer er eens achter te komen of je met de keuze van de opstelling eventueel wat reflectoren achter het apparaat (schotel is voor lage golflengtes mogelijk te groot), een zodanig richteffekt te krijgen dat je het ook redt.
Qua prijs zou het wel eens redelijk kunnen uitpakken, het is natuurlijk een iets minder ultieme uitdaging....
Nou is het wel dat ik redelijk veel van elektronica begrijp maar sommige ic's zijn voor mij dus nog een raadsel. Maar omdat er boven tussen onze huizen staan moeten we waarschijnlijk wel draadloos doen. Maar ik ga sowieso bij Conrad een bestelling doen en dan bestel ik die fototransistor en een goede LED om dit op schaal uit te proberen. Nniet volgens Ronja, maar direct aan de UTP-kabel.

Nog iemand een idee hoe ik dat dan moet doen?

(het zijn wordt dus een netwerk tussen 3 mensen waarschijnlijk)

Verwijderd

direkt aan de kabel.....
Lijkt me erg toevallig als dat met al die spanningen net klopt.
Ik zou nog effe wachten met die bestelling tot je het zeker weet dat je een redelijke kans van slagen maakt, tenzij je hier andres over denkt, een goed recht uiteraard ;) .
Je moet IMHO toch wel weten wat die IC's doen anders loop je bij het 1e probleem als muurvast......

• Sine
  • Laatst online: 22:12
[quote]Op zondag 31 maart 2002 22:20 schreef laupro het volgende:
Weet iemand of ik een andere voor de vet-gedrukte compenten kan gebruiken? De schema's: (sorry voor de layout)

1N4448 4x
// kan ik gewoon een 1N 4001 gebruiken? (16 22 13)
Jep maar het is de 1N4148

SFH203 1x
3A rectifier diode3x
// kan ik gewoon een 1N 5400 gebruiken? (16 23 61)
Wederom jep

HPWT-BD00/HPWT-DD00/HPWT-BH00/HPWTH-DH00 1x
// hier gebruik ik de laser voor (zelfde voltage toch?)
Nope
Als je de site een beetje bekeken had had je gezien dat zo'n lasertje die frequentie NIET aankan

BF907/BF988 1x
// kan ik gewoon de BF 900 gebruiken? (15 74 30)
Neej

Maar wel de BF980

NE592 1x
Ander video opampje gebruiken

LM7805 1x | 7805 spannings regelaar
LM78L05 1x |

NE592 1x

Repareren doe je zo.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 12:47 schreef Sine veel waar LauPro echt wat aan heeft!
iig bedankt dus.

Maar even voor de duidelijkheid voor de andere mensen: Ik ga dus nog niet her Ronja project maken, maar echter een kleine proefopstelling. Ik gebruik dan de fototransistor en een LED.

De reden hiervoor is dat ik gisteren toch iets meer bomen heb gezien dan dat ik in de eerste instantsie gedacht had. Dus wat ik wil is echter alleen mogelijk met 1 á twee spiegels, dat is niet zo erg, alleen dat moeten de buren dan wel goed vinden...

Dus nu is de vraag: LED? Kan ik gewoon een huis-tuin en keuken exemplaar gebruiken? Of moet hij speciaal (ik zet hem dus 1 cm van de fototransistor af). En welk voltage is UTP? 5 volt? 12 volt? Kan ik dan een opto-coupler gebruiken voor de LED? En hoe zorg is er voor dat de fototransistor het signaal dan weer doorgeeft? Een opto-couplet met transistoruitgnag?

• Sine
Op maandag 01 april 2002 13:02 schreef laupro het volgende:

[..]

iig bedankt dus.

graag gedaan ..

Ik ben zelf met een ronja bezig
heb alle onderdelen al maar nog geen tijd /zin gehad om het zooitje in elkaar te bakken ...

Maar even voor de duidelijkheid voor de andere mensen: Ik ga dus nog niet her Ronja project maken, maar echter een kleine proefopstelling. Ik gebruik dan de fototransistor en een LED.

Tuurlijk ..

zo kun je hem perfect testen

De reden hiervoor is dat ik gisteren toch iets meer bomen heb gezien dan dat ik in de eerste instantsie gedacht had. Dus wat ik wil is echter alleen mogelijk met 1 á twee spiegels, dat is niet zo erg, alleen dat moeten de buren dan wel goed vinden...

Je zou het natuurlijk kunnen proberen ... maar of dat gaat werken ?

je krijgt iig grote moeilijkheden met uitrichten

Dus nu is de vraag: LED? Kan ik gewoon een huis-tuin en keuken exemplaar gebruiken? Of moet hij speciaal (ik zet hem dus 1 cm van de fototransistor af).

Bij je werkbank proef kun je perfect een gewone heldere led gebruiken

En welk voltage is UTP? 5 volt? 12 volt? Kan ik dan een opto-coupler gebruiken voor de LED? En hoe zorg is er voor dat de fototransistor het signaal dan weer doorgeeft? Een opto-couplet met transistoruitgnag?
:? wat wil je in godsnaam nog met de spanningen van een UTP kabel ?

Neem van mij aan dat je die NIET kunt gebruiken

Die ronja gasten gebruiken niet voornix een AUI poort
en dan is het al moeilijk genoeg
dit is al een aardige hoogfrequent schakeling
100Mbit kun je iig vergeten ... daarbij zou de frequentie nog 10x hoger zijn

En dat volgt je ledje echt niet meer
(je ttl ictjes ook niet btw)

Gewoon een NIC met een AUI poort opsporen en die gebruiken
Als het ff kan met een PCI slot

3C900-COMBO bv

Repareren doe je zo.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Sine, weer bedankt voor je reactie. Ik kan waarschijnlijk aan genoeg kaarten komen, maar of die PCI zijn weet ik niet helemaal (van een school).
Ander video opampje gebruiken
Met dit soort dingen weet ik dus niet zoveel, maar bedoel je 'gewoon' de NE555 (is een timer toch?)

Maar ik laat idd het idee UTP-kabel ff links liggen :7

Spiegels, wordt idd lastig anagezien je in principe (met 2 spiegeld) 4 mensen nodig hebt (4 ladders) om alles op de juiste mannier te doen.

Laser, welke laser kan ik dan wel gebruiken? Een veel duurdere of is het dan toch maar beter om een LED te gebruiken? Zoiets:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[SEARCHSWS]=op&TK_PAR[SUCHBEGRIFF]=186597&TK_PAR[USER_ID]=0209062561017657760&TK_PAR[TOPLEVEL]=1

of deze?:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[SEARCHSWS]=op&TK_PAR[SUCHBEGRIFF]=183253&TK_PAR[USER_ID]=0209062561017657760&TK_PAR[TOPLEVEL]=1

Die spanningsregelaars maken niet uit? of moet dat ook speciaal zijn? (dus gewoon die 7805)

• Sine
Op maandag 01 april 2002 13:52 schreef laupro het volgende:
Sine, weer bedankt voor je reactie. Ik kan waarschijnlijk aan genoeg kaarten komen, maar of die PCI zijn weet ik niet helemaal (van een school).

is op zich niet erg .. alleen je cpu load is wat hoger
EN je moet isa sloten in je pctje hebben

Met dit soort dingen weet ik dus niet zoveel, maar bedoel je 'gewoon' de NE555 (is een timer toch?)
Neej !!! Zeker niet

Een snelle opamp heb je nodig .. ik heb een alternatief ampje gevonden maar kan hem hier zo snel ff niet traceren

Maar ik laat idd het idee UTP-kabel ff links liggen :7

Spiegels, wordt idd lastig anagezien je in principe (met 2 spiegeld) 4 mensen nodig hebt (4 ladders) om alles op de juiste mannier te doen.

Laser, welke laser kan ik dan wel gebruiken? Een veel duurdere of is het dan toch maar beter om een LED te gebruiken? Zoiets:
[blaat]

Vergeet die laser ... gaat niet lukken

Die spanningsregelaars maken niet uit? of moet dat ook speciaal zijn? (dus gewoon die 7805)

Gewoon de 7805 ja
die andere nr's hebben betrekking op de behuizing en de stroom

in jouw geval niet echt boeiend

Repareren doe je zo.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 14:01 schreef Sine het volgende:

[..]
Bij 'laser' bedoelde ik LED, sorry. iig bedankt weer. Als weet welke ander video opampje ik kan gebruiken, post je het even dan?

• Xandrios
Op maandag 01 april 2002 17:20 schreef laupro het volgende:

[..]

Bij 'laser' bedoelde ik LED, sorry. iig bedankt weer. Als weet welke ander video opampje ik kan gebruiken, post je het even dan?
ben je op de InterNetworking event geweest van de week? Daar hadden ze ook veel Apperatuur die op deze manier werkt...

(en als ik kijk naar die prijzen, dan kan ik je vertellen dat dat je dit niet zomaar ff zelf in elkaar kan knutselen...waarom zouden ze er anders €2500+ per 2mbit setje voor vragen? :D )

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31
Sorry voor de kick, maar is er al iemand die dit al werkelijk heeft gebouwd en in gebruik heeft?

Zo ja...
Heb je hem zelfdragend gebouwd of n printplaat gemaakt?
AUI of zelf n UTP aansluiting geknutseld?
Waar heb je de lenzen en andere onderdelen vandaan?
Andere problemen waar je tegenaan gelopen bent?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben er maar niet aan begonnen, een WiFi-oplossing en sneller, goedkoper en betrouwbaarder. En met de juiste antennes kom je ook nog is een eind.

• FatalError
Als je de onderdelen nog hebt liggen wil ik ze wel voor n leuk prijsje overnemen :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Toendertijd was er nog geen 54MBit WiFi (802.11g) en daarom was het toen een mogelijkheid omdat 802.11a (11 MBit) te duur en was imo. Ik heb toen uiteindelijk het maar opgegeven. Je moet maar is naar dat Ronja-project kijken, daar zit ook een hele mooie handleiding bij.

Maar nogmaals: 802.11g is goedkoper en werkt zeker, wat is je reden om toch Ronja te gaan bouwen als ik vragen mag?

edit:
Interessant; ze zijn een soort van bedrijf begonnen en het OS programma 'Links' komt blijkbaar bij hen vandaan :)

http://twibright.com/

[ Voor 17% gewijzigd door LauPro op 31-12-2003 19:54 ]

• FatalError
mijn redenen om ronja 10M te gaan bouwen:
-leuk om te doen
-full-duplex
-geen storing met andere gebruikers (we hebben al genoeg wifi spul hier staan, meer apparatuur gaat storen waardoor de snelheid inzakt).
-enorm lage latencies
Probeer bij n vol belaste wifi verbinding maar eens n mp3tje te streamen of n ssh sessie te doen..
Met ronja kan je bij n vol belaste lijn nog vrolijk dit soort geintjes uithalen.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik vraag me af hoe dat met Ronja in de herfst gaat. Ik denk dat je dan wel problemen gaat krijgen die met WiFi minder zouden kunnen zijn. Daarnaast is het natuurlijk onzin dat FTP-transfers (daar ga ik even van uit) SSH-verkeer soort, daar hebben ze nu juist QoS voor uitgevonden! Bovendien is MP3 volgens mij niet het formaat om iets te streamen, het is niet voor niets dat RealPlayer e.d. buffers hebben om zo die 'hikjes' op te vangen. Maar ik ben wel benieuwd hoe het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 31-12-2003 20:14 ]

• Sine
Ik heb hem ook nooit afgemaakt ..

Sterker nog, veel verder dan het bestellen van een paar onderdelen ben ik niet gekomen omdat WIFI met custom antenne's makkelijker en goedkoper was.

kijk voor de gein ook eens ff in de photo gallery...

OMG :o

Afbeeldingslocatie: http://images.twibright.com/tns/lvl3/79f.jpg

Repareren doe je zo.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LauPro schreef op 31 december 2003 @ 20:13:
Ik vraag me af hoe dat met Ronja in de herfst gaat. Ik denk dat je dan wel problemen gaat krijgen die met WiFi minder zouden kunnen zijn. Daarnaast is het natuurlijk onzin dat FTP-transfers (daar ga ik even van uit) SSH-verkeer soort, daar hebben ze nu juist QoS voor uitgevonden! Bovendien is MP3 volgens mij niet het formaat om iets te streamen, het is niet voor niets dat RealPlayer e.d. buffers hebben om zo die 'hikjes' op te vangen. Maar ik ben wel benieuwd hoe het werkt.
QoS werkt alleen als FTP en SSH vanaf dezelfde host komen. Als host A bezig is met een FTP sessie en host B bezig is met een SSH sessie, heb je niks aan QoS.

• FatalError
Als ik dat zo lees op de site is ronja redelijk goed bestand tegen slecht weer.
Zelf wil ik het setje op n kleine afstand (50-100 meter ongeveer) gebruiken.
Op de site staat ergens dat iemand alleen voor extreme mist (verbinding van 1 kilometer) n extra wifi verbinding heeft aangelegd, maar dat normaalgesproken ronja gebruikt wordt omdat dat stabieler is bij hoge belasting.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 01 januari 2004 @ 15:14:
[...]
QoS werkt alleen als FTP en SSH vanaf dezelfde host komen. Als host A bezig is met een FTP sessie en host B bezig is met een SSH sessie, heb je niks aan QoS.
Dat lijkt me niet ;). QoS wordt in de switch/router zelf geregeld en in dit geval dus door de routers.
In de volgende afbeelding is dit mooi afgebeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/univercd/illus/c/02/ct844902.gif
http://www.cisco.com/univ.../cisintwk/ito_doc/qos.htm

• FatalError
Maar ronja en accesspoints zijn niet in staat om QoS toe te passen op verkeer dat langs komt.
QoS voor wireless wordt overigens later dit jaat mogelijk, onder de noemer 802.11e geloof ik.

..of je moet dus de AP/ronja rechtstreeks aan je router knopen en die dan QoS laten doen.

[ Voor 20% gewijzigd door FatalError op 01-01-2004 17:51 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LauPro schreef op 01 januari 2004 @ 16:59:
[...]
Dat lijkt me niet ;). QoS wordt in de switch/router zelf geregeld en in dit geval dus door de routers.
In de volgende afbeelding is dit mooi afgebeeld:
[afbeelding]
http://www.cisco.com/univ.../cisintwk/ito_doc/qos.htm
Ik ging uit van Wifi, niet van Ronja.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik zie het probleem niet helemaal? Zodra je een netwerk maakt met meerdere 'nodes' dan heb je het toch al over een router? Dat je daar een bridge oid van gaat maken kan ik me haast niet voorstellen, en bovendien een bridge bestaat ook eigenlijk uit twee routers.

Daarnaast maakt het niet zoveel uit elke techniek er gebruikt wordt, Ronja is volgens mij niets anders dan 10BASE-T te moduleren naar infrarood-signalen (Ronja is eigenlijk een modem). QoS pas je toe over IP-packets en de onderliggende technologie (bijvoorbeeld Ethernet) heeft daar niet zoveel mee te maken. QoS is in feiten niets anders dan een lijst met prioriteiten en een lijst met capaciteiten, een router vergelijkt die twee en op basis daarvan wordt een wel of niet packet doorgelaten.

[ Voor 6% gewijzigd door LauPro op 02-01-2004 10:59 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Stel je hebt vier (QoS) routers (A, B, C en D) in een shared netwerk.
FTP sessie tussen A en B en SSH sessie tussen C en D.
Hoe kun je SSH dan prioriteit geven? Routers A en B weten namelijk niet dat C en D iets willen verzenden dat eigenlijk een hogere prioriteit heeft.
Het is vergelijkbaar met hubs, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel extra delay dit veroorzaakt in wireless toepassingen.
Als het om dezelfde router gaat heb je natuurlijk wel gewoon QoS.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Per router wordt QoS toegepast, dus in dat geval zal router A kijken welk voor verkeer er mee prioriteit is en routers B, C en D doen dat allemaal ook. Zodra ze grofgezegd allemaal ssh-verkeer ('poort 22') de hoogste prioriteit geven dan zal je onder geen omstandigheden vertragingen ondervinden. Toegegeven dat je wel een policity moet handhaven omdat je ftp-verkeer over de ssh poort natuurlijk niet moet hebben ;) . Al hoewel daar ook wel weer methodes voor zijn om een router ook de data te laten bestuderen (of het dus wel om SSH-verkeer gaat), dit kost echter wel wat performance.

Pagina: 1