Toon posts:

Welke 3-tier oplossing?????

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ff een vraagje voor alle mensen die verstand hebben van grote Internet-database systemen. Ik moet voor school een vraag beantwoorden:

"Welke Client-server architectuur (3-tier) zou jij gebruiken als het ging om een website met meer dan 100.000 hits per dag en op sommige momenten een zware piekbelasting?"

Dus welke webserver, welke DBMS, etc....kortom: wat is de ideale combinatie/methode?

Kunnen jullie hierop reageren zodat ik een antwoord kan vormen??

Errrug bedankt alvast!

grtzzzzzzzzzz,

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Niet zonder meer informatie... Zijn er budgetbeperkingen? Anders ken je vast wel het gezegde "nobody ever got fired for buying Oracle"...

Als je het kan betalen leveren die mooie producten, maar ze zijn duur, licenties zijn duur, consultants zijn duur...

Heb je wel zelf een idee wat een 3-tier oplossing betekent?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoals gezegd, graagmeer informatie posten, wat hier kunnen we weinig mee.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

budget, en eventuele preferred supplier contracts?

Verwijderd

Alleen de Server, of ook Onderhoudscontracten ?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 11:29

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Lees dit ff door!
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
Ik zeg 't je maar voor een Mod dat doet!

btw welkom op GoT!

edit:

hoho, gewoon over Koffie heen gelezen ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Er is geen ideale combinatie/methode. Dat wordt al bewezen door het feit dat verschillende bedrijven en instanties welke daadwerkelijk zo'n systeem hebben draaien het op verschillende manieren implementeren.

Als database zullen ze wel 'oracle' willen horen, maar imo maakt het geen ruk uit. Kijk maar eens naar waar t.net en GoT mee draaien, in principe voldoen die aan jouw beschrijving..

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Microsoft Windows 2000 server (IIS) + .Net Framework + Microsoft SQL server 2000

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 20:42
Op zaterdag 30 maart 2002 10:17 schreef PolarBear het volgende:
Microsoft Windows 2000 server (IIS) + .Net Framework + Microsoft SQL server 2000
Ik denk niet dat microsoft de beste keuze is, en iis al helemaal niet.
Ik zou voor een linux-distro gaan(ik ben linux-n00b) met apache als webserver en mysql als db-server, misschien kun je voor plaatjes(die niet dynamisch zijn) een 2e webserver opzetten, ik geloof dat ze op t.net daar boa voor gebruiken

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

_Arthur

blub

Op zaterdag 30 maart 2002 15:26 schreef j_iscool het volgende:

[..]

Ik denk niet dat microsoft de beste keuze is, en iis al helemaal niet.
Goed onderbouwd antwoord. Het gaat hier om theoretische oplossingen en niet om een daadwerkelijk iets, zoals je kan lezen in de post van de topic starter. Win2k+iis+.net+sql2k is dus een prima iets. Alleen wordt nog de middelste tier vergeten. Bij een Windows platform wordt dit meestal gedaan door een COM(+) component. Wat eigenlijk een stuk code is gecompileerd tot een .dll die bepaalde taken uitvoerd tussen de frontend (asp/aspx/php/etc) en de backend (database server).

Dus 3tier oplossing: frontend-middleware-backend.

En even offtopic op jouw 'iis al helemaal niet' antwoord: de server is zo secure als dat de beheerder hem maakt.

En verder ontopic:

Een 3tier oplossing kan zijn:
frontend: .asp (windows 2000 + iis)
middleware: com+ component
backend: sql2k

Maar ook:
frontend: apache
middleware: java
backend: oracle

Deze 2 oplossingen kunnen de gestelde eisen prima aan. Natuurlijk wel even de benodigde hardware toevoegen en klaar.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 30 maart 2002 18:11 schreef _Arthur het volgende:
Goed onderbouwd antwoord. Het gaat hier om theoretische oplossingen en niet om een daadwerkelijk iets, zoals je kan lezen in de post van de topic starter. Win2k+iis+.net+sql2k is dus een prima iets. Alleen wordt nog de middelste tier vergeten. Bij een Windows platform wordt dit meestal gedaan door een COM(+) component. Wat eigenlijk een stuk code is gecompileerd tot een .dll die bepaalde taken uitvoerd tussen de frontend (asp/aspx/php/etc) en de backend (database server).
Met .Net kan je dus ook de middleware bouwen. Maar goed, ik wordt absoluut ziek van LINUX LINUX LINUX. :r Er bestaat ook nog zoiets als Unix, SUN, HP UX, FreeBSD etc.

Microsoft is met Win2k, sql2k en .Net zeker in staat om een
"Welke Client-server architectuur (3-tier) zou jij gebruiken als het ging om een website met meer dan 100.000 hits per dag en op sommige momenten een zware piekbelasting?"
draaiende te houden.

Kijk naar een site als Microsoft draait prima en heeft ook wel meer dan 100.000 hits per dag. Ziek wordt ik van dat soort mensen dat alleen kijkt Linux gratis gratis |:(. En dan met MySQL net alsof dat de best oplossing is, kijk eens hoeveel problemen GoT daarmee gehad heeft.

Uiteraard no flame intended.

Verwijderd

100.000 hits op een dag is peanuts. Daar heb je echt geen zware systemen/software voor nodig tenzij de database door miljoenen records zonder indexering heen moet.

Wat we nodig hebben is meer dan het lijstje wat je daar plaatst.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Als het om veel transacties gaat:

WebSphere <-> MQ-Series <-> DB2

Als het "goedkoop" moet:

IIS <-> COM+/ODBC <-> MS-SQL Server (ODBC af te raden)

Als het gratis moet:

Apache <-> MySQL Libs <-> MySQL

Let wel, kosten van software wegen in 100 van de 99 gevallen in het niets bij de implementatie en ontwikkel kosten. Daarom zal de keuze voor 75% af hangen van de kennis van de mensen die erin moeten gaan ontwikkelen.

Verwijderd

Topicstarter
ok mensen, ik zie een heleboel reacties. Allereerst: het gaat om een fictief plan. Kosten zijn niet belangrijk, het gaat echt puur om het achterhalen van de meest ideale situatie. Ook de 100.000 hits zijn maar woorden van een docent van me, waar het om gaat is eigenlijk welke situatie het meest geschikt is voor één van de meest bezochte en meest belaste internet/database systemen.

Ten tweede: ik zie dat de meningen nogal uiteenlopen.:):) Maar da's niet erg, want ik geloof dat er ook niet één perfecte oplossing is. Toch, blijf a.u.b. reageren zodat ik toch een algemeen idee kan krijgen over deze kwestie.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Toch, blijf a.u.b. reageren zodat ik toch een algemeen idee kan krijgen over deze kwestie. netjes een copy/paste kan doen met mijn huiswerk
Mocht er nog behoefte zijn om te doscusieren over dit onderwerp, kan er uitteraard een nieuwe gemaakt worden.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.