Toon posts:

[fotosoep] speciaal klonen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel eens in een inferieur fotopakket de volgende kloonoptie gezien:

je 'alt klikt' een plaatje, en je kloont alles met precies die dot. De bron verplaatst zich dus niet. (dit is handig als je wilt paintbrushen, maar met behoud van structuur (hout ed)

en

je 'alt klikt' een plaatje en als je tijdens het klonen de linkermuisknop loslaat, dan reset de bron zich weer naar de begin (alt klik) positie.

Kan dit ook in fotosoep, en hoe?

Verwijderd

Met de stamp tool.

1: Clone Stamp Tool: een bepaald stuk uit de afbeelding ergens anders kopieren mbv een paintbrush, dit gebeurt tov. een referentiepunt.

2: Pattern Stamp Tool: een stukje afbeelding kopieren, en overal waar je klikt wordt exact dat stukje geplaatst.

Meestal gebruik je die eerste.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie :) , maar de stamp en kloontool ken ik uiteraard. De gewone kloontool, doet:

je 'alt klikt' een plaatje, en je kloont alles met precies ten opzichte van de 'alt klik' referentie.

Ik vraag om twee andere dingen:

1. dat je 'alt klik' referentie NIET meer beweegt, maar op dat precieze punt blijft staan. Dan kloon je dus een omgeving met precies DAT punt.

Dat kan ook met de stamptool, maar dan kun je niet alt klikken, dan moet je een voorgemaakt stamp gebruiken, en dat is niet handig.

2. Een kloontool die als je de muisknop loslaat, als volgende kloonreferentie je orginele 'alt klik' referentie weer begint te klonen.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
--> W&G :)

Verwijderd

Topicstarter
kickje.... >:) iemand moet dit toch wel weten :? Zeg dan tenminste dan het niet kan. :)

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

HEt is toch echt de stamp-tool die je daar omschrijft.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

als het niet de stamp tool is, is 't misschien 'nudge' (ctrl+shift+pijl) als ik me niet vergis

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:19

Yo-han

nope.

nou ik werk al 4 jaar met "fotosoep", en heb nog geen versie meegemaakt waar die soort 'stamp tool' van jou gebruikt werd. :)

Maar een optie is natuurlijk wel met de stamp tool werken... ;)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

offtopic:
Het woord is photoshop ..

Maak een pattern en brush die dan?

|{ brrr }] |

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

heb je bij Photoshop al geexperimenteerd met de mogelijkheid om bij de kloontool het uitlijnen uit te zetten?

in principe kun je dus klonen warbij bij elke kloonklik het originele alt-klik punt wordt gekloond.
En je kunt klonen waarbij er altijd een vaste afstand blijft tussen het alt-klik punt en je kloonklik punt.

Daarnaast kun je ook kloonklik-slepen waarbij je een kloonspoor maakt beginnend op de alt-klik plaats en daarna op gelijke afstand met de kloonklik mee schuift.

mja lekker duidelijk zeg :+

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 13:49 schreef Hangloozz het volgende:
heb je bij Photoshop al geexperimenteerd met de mogelijkheid om bij de kloontool het uitlijnen uit te zetten?
thanks! :) , ik heb functie 2 gevonden.

Als je aligned indrukt, bij kloonopties, dan elke keer als je de linkermuis loslaat, dan verplaatst je referentie weer naar je alt klik referentie.

nou functie 1 nog.

Hier heb ik hem voor nodig:

Stel ik heb een houten tafel en ik wil het bord daarop wegklonen. Ik heb maar een klein stukje zichbaar hout ter beschikking. Bovendien wil ik mijn alt klik referentie niet te ver van het bord afplatsen ivm de lichval op het hout.

Ik wil dus nu een als klik referentie die precies een goed stukje hout heeft. Als ik nu ga klonen, dan verplaatst de alt klik referentie zich. Dat wil ik niet. Ik wil dat hij precies blijft verven met het stukje dat ik heb geklikt.

Een alternatieve optie is om de paintbrush te gebruiken. Ik selecteer de kleur van de tafel naast het bord, en verf het bord daarmee over.

Het nadeel van deze optie is, dan je in een kleur verft, en dat je de houtstructur verliest.

Bij de stamp tool, laad je een patroon in en daar verf je het bord mee over. Dan moet je dus eerst van dat kleine stukje hout een patroon maken, dat inladen, en verven. Dat is lastig en volgens mij onnodig omslachtig.

Ik vraag me nu af:

1. waarom kun je niet alt klikken met de stamp tool, dat zou nou handig zijn.

2. Of is er een alternatieve functie in de kloontool, zodat je dit ook kunt doen.

3. Of, zou jij te werk gaan in bovenstaande situatie?

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op zaterdag 30 maart 2002 13:52 schreef olav het volgende:
3. Of, hoe zou jij te werk gaan in bovenstaande situatie?
zo:
Op zaterdag 30 maart 2002 13:52 schreef olav het volgende:
Bij de stamp tool, laad je een patroon in en daar verf je het bord mee over. Dan moet je dus eerst van dat kleine stukje hout een patroon maken, dat inladen, en verven. Dat is lastig en volgens mij onnodig omslachtig.
want ik vindt dat niet onnodig omslachting; eerder handig omdat je dat patroon op elk gewenst moment weer voorhanden hebt.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
:? mmm, das vreemd. Ik gaf zelf het antwoord op mijn vraag :?

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36

vinnie1908

Appel != peer

Dat is weer iets anders :)

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Pagina: 1