Op vrijdag 29 maart 2002 00:26 schreef Tumb het volgende:
Goeie morgen,
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de voor en nadelen zijn
van het surfen via een proxy.
Bijvoorbeeld via je eigen provider (proxy.home.nl) of via een algemene proxy server.
Gaat hierbij de snelheid vooruit of juist achteruit ?
Goedemorgen
De snelheid gaat in de meeste gevallen er flink op vooruit, dat komt om geraadpleegde webpagina's en afbeeldingen opgeslagen worden in het geheugen.
Voorbeeld van het gebruik van GEEN proxy:
Stel je bezoekt een pagina met veel plaatjes, al deze plaatjes moeten dan gedownload worden naar je pc. En dit duurt een aantal seconden [afhankelijk van je internet verbinding] echter als je na een paar dagen weer die site bezoekt moeten al die plaatjes weer gedownload worden.
Voor de mensen met breedband is dit niet echt een ramp, alleen voor de mensen met een modem is dit lastig. Want die moeten al langer wachten op het binnenhalen
[lees: downloaden] van de plaatjes, en de teller tikt gewoon door.
Echter als je nu gebruik maakt van een proxyserver worden deze plaatjes opgeslagen op de harde schijf, je bezoekt dus de site vervolgens worden de plaatjes gedownload en opgeslagen op de harde schijf.
Het leuke is dat die plaatjes op de harde schijf blijven staan, en het grote voordeel daarvan is dat je bij de volgende keer wanneer je die site bezoekt niet weer al die plaatjes van het internet hoeft te halen, ze staan immers al op je harde schijf.
En je weet vast wel dat het ophalen van data afkomstig van de harde schijf sneller gaat dan wanneer je de data moet downloaden van het internet.
Mensen met een telefoonaansluiting kunnen heel veel voordeel hebben van een proxyserver.
Tot slot heb je de keuze uit de @home proxy en een local proxy op bijv je thuisserver. Ik zou voor het laatste gaan want @home bewaart maar "even" de site die je bezoekt, daarna gooit hij zijn cache leeg. Bij een local proxy heb je behoorlijk wat meer mogelijkheden.
Nadeel van een proxy is dat bepaalde sites niet goed overweg kunnen met proxyservers, denk aan bijv bepaalde chatsites.
Ach er zijn nog genoeg dingen op te noemen, maar eerst ga ik slapen