Toon posts:

verbinding met multiple ip's routen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had zojuist even een loos hersenspinsel maar wil nu toch even de juiste methode weten...

Stel ik heb een internetverbinding waarop ik meerdere ip adressen krijg. Dan wil ik de server 1 internet ip geven en 1 lokaal (192.168.0.1). Die zelfde server moet dan router worden voor nog 2 pc's. Die 2 pc's moeten een internet ip en lokaal ip krijgen. De routing functie voor de server wordt dus om 62.163.233.2 door te routen naar een client pc.

ter illustratie
Afbeeldingslocatie: http://62.163.233.235:85/linked/net.gif

De clients moeten dus een dedicated internet en lokaal ip krijgen, is da mogelijk met de routing functionaliteit van windows 2000 as??

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Waarom zou je nog lokale private ip adressen willen gaan gebruiken ???

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 23:45 schreef Mark het volgende:
Waarom zou je nog lokale private ip adressen willen gaan gebruiken ???
Je kan ze ook weglaten...
Maar goed, t gaat om t idee

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 28 maart 2002 23:44 schreef swopfile het volgende:
[..] is da mogelijk met de routing functionaliteit van windows 2000 as??
Nee

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 23:50 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Nee
Wel met een cheapo hardware routertje?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 28 maart 2002 23:51 schreef swopfile het volgende:

[..]

Wel met een cheapo hardware routertje?
Van de el cheapo verwacht ik 't niet; van een echte Cisco wel. Een getweakte Alcatel ADSL modem schijnt 't ook te kunnen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Vervang Windows voor een OS met echte netwerk functionaliteit (Linux of *BSD bijvoorbeeld) en het gaat wel gewoon..

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zie niet echt het nut ervan in.

echter het plaatje werkt niet :(

maaruh het kan wel .. waarom niet ?

windows met 2 netwerk kaarten
linux met 1 netwerk kaart met 2 ip's
zou alleen statische ip's voor 1 netwerk(bv thuis)gebruiken de ander kan best dynamisch ip(internet?)zijn.

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet gewoon op de server een route in de routetabel toevoegen zodat ik een interne pc direct aan het internet koppel? (interne pc moet wel via het internet benaderbaar zijn)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op vrijdag 29 maart 2002 00:08 schreef Mark het volgende:
Vervang Windows voor een OS met echte netwerk functionaliteit (Linux of *BSD bijvoorbeeld) en het gaat wel gewoon..
Schiterende reactie, briljant en zeer behulpzaam, goed onderbouwd en met zeer mooie oogkleppen.

ffff weer ontopic.
Ik zie helemaal het nut van deze opstelling niet maar goed, het was een hersenspinsel he. Maar idd ik denk dat je in de routetabel gewoon handmatig een route kan instellen.

Het wordt moelijker als de client PC's het IP krijgen van een DHCP server en of dat dan dynamisch is of niet.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Kan ook niet het e.a. opgelost worden met meerdere ipranges per nic? Zo hoef je iig een nic minder te gebruiken, 2 zelfs i.c.m. een switch om het verkeer te verdelen. Minder nics scheelt minder irq's, scheelt in performance. Met linux kan je heel goed meerdere ip's per nic gebruiken (ip aliasing en virtual hosting) maar ik weet niet of het met win2k kan.. misschien heb je er wat aan?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Zoals jij het hebt getekend gaat het denk ik niet, maar je zou die server 3 IP's kunnen geven en dan al het verkeer voor 2 daarvan doormappen naar die PC's er achter. Nooit geprobeerd met w2k-AS maar moet volgens mij wel kunnen.

Maar ik denk dat het in deze situatie makkelijker is om gewoon die 3 PC's direct aan het internet te hangen. Als het om beveiliging gaat kan je beter bovenstaand verhaal doen met een klein firewalltje (of een grote). Ik zal geen reclame maken voor onze producten 8-) maar dat kan bijna ieder firewall-achtig-ding, en ongetwijfeld beter dan w2k.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Waarschijnlijk gaat het probleemloos.
Als je namelijk hard op de server route-entries zet waarin de internet-IP van pc1 via het lokale-IP van pc1 wordt gerouteerd, en mutatis mutandis voor pc2, zal ondanks dat de internet-IP-range voor de server een lokaal netwerk is, toch worden gerouteerd.
Vies als dit is, heb ik het ooit in een UNIX-omgeving gedaan om een tijdelijke oplossing pratend te krijgen (netwerk-beheer had een netwerk-aanvraag voor een database-server van een paar miljoen naast zich neergelegd zonder het de aanvragers te vertellen).
Het gaat er dus om in welke volgorde de routing-mogelijkheden worden gescand, en voor de meeste systemen (waaronder NT) wint een host-specifieke route het van een netwerk-specifieke route, default-route en lokaal netwerk.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

even los van het hele verhaal, als je meerdere public IP's hebt, en je wil een client in je LAN een public IP geven, moet je vanaf je server/router een Static NAT aanmaken, klaar ben je.

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
static routes, dat zou t wel es kunnen zijn...
ik ga es ff in de documentatie van routing & remote access loeren

Verwijderd

Topicstarter
iemand die die static routes uit kan pluizen?

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 20:14 schreef swopfile het volgende:
iemand die die static routes uit kan pluizen?
ben je al zo snel uitgeloerd..... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 09:14 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

ben je al zo snel uitgeloerd..... ;)
Ik ga zo eens even een soort van proefopstelling maken, kicku...
Mijn bevindingen uit dit gebeuren zal ik hier wel spuien

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

"static routes" is heel wat anders als "static NAT"; 'k geloof dat een aantal mensen hier z'n TCP/IP-basics maar eens (over) moet gaan doen. Of MCSE Network Essentials

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1