[geheugen] herinstal XP geheugen traag ??

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic [topic=453034/1/50] heb ik nog meer vragen.

Ik heb dus windows xp prof opnieuw geïnstalleerd maar nu lijkt het net of is het net of dat mij geheugen heel traag is. Als ik bv op start druk en zo al die programma's af ga dan komen ze de eerste keer vrij traag op als ik het daarna nog een keer doe dan gaat het wel snel (dus als het in het geheugen staat)

Is er een bepaalde afstelling van het geheugen die ik moet veranderen in mijn bios zodat win xp er wel goed mee om kan gaan? of een andere instelling in win xp?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 11:20
Ik heb precies hetzelfde probleem!!! Heeft iemand een oplossing?

Verwijderd

Is windows wel al helemaal opgestart op dat moment, of hoor je je hdd's nog ratelen ?

• Casteloni
Windows is helemaal opgestart, het duurt wel even. Ik heb een Pentium 3 733 met 128mb RAM. De HD draait dan overuren, ik heb instellingen goedgezet maar dat hielp ook niet veel. IK moet de preciese specs opzoeken maar volgens de ATTO test gaat ie 20 mb/s en dat is niet echt snel.

Het duurt lang voordat ZoneAlarm Pro er is, ook heel irritant, hij is dan superdruk bezig. Heb ook met winbar gekeken hoe het zit met mijn geheugen, want op een andere compu(met 256) gebruikt Windows XP 140 en hier maar 50 :?

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

heb je wel je DMA enabled staan voor je HD?? staat namelijk standaard uit in XP.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• Casteloni
DMA staat aan. Op een andere computer gaat de HD met 30 mb/s en daar heb ik geen problemen, daar gebruikt hij dus 140 van 256. Zou het gewoon een brakke HD zijn?

Verwijderd

Heeft er waarschijnlijk niets mee te maken maar ik dacht gelijk hieraan.

Ga je register eens in, HKEY Current user, Control Panel, Desktop. Daar staat Menushowdelay met een waarde van 400. Maak daar 100 of 50 van en je start menu komt een stuk sneller op. W2K en XP hebben allebij zon traag startmenu.

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Op vrijdag 19 april 2002 13:34 schreef schnumi het volgende:
heb je wel je DMA enabled staan voor je HD?? staat namelijk standaard uit in XP.
Bij mij stond het standaard aan hoor.. :) Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe het in de BIOS staat ingesteld.

Maargoed, 128MB is te doen, maar het is toch wat aan de krappe kant voor XP.. vrij grote kans dat ie gaat swappen enzo. Het geheugenmanagement van XP is dynamisch, dus je kunt het geheugengebruik van 2 verschillende computers met verschillende hoeveelheden geheugen niet zo makkelijk vergelijken (hangt ook van caching enzo af). Als er meer geheugen beschikbaar is zal er ook eerder meer gebruikt worden.

De nieuwe versies van Zonealarm Pro zijn sowieso vaak erg traag met opstarten, dat is een bekend 'probleem'.
Verder ook ff kijken of er geen geheugenslurpende proggies worden opgestart, let met name op de aanwezigheid van spyware e.d. (Kazaa geinstalled?) Dat vertraagt nl. ook enorm..

En als je echt denkt dat je geheugen traag is, zou je het misschien een keer kunnen benchmarken met Sisoft Sandra ofzo. Voor VampireSlayer: Wat voor moederbord/chipset heb je? Als het een Via Apollo Pro 133(a) bordje is, kun je je memory performance een stuk opvoeren mbv. WCPREDIT/WCPRSET door wat geheugen/chipset registers te tweaken.. :)

#

• Casteloni
Ik heb een Chaintech moederbord, met een Pentium 3 733. Het geheugen is ook niet echt snel, volgens mij was het PC100 ;( Ik heb wel Kazaa geinstalleerd, maar niet auto opstarten. Op de 2e compu heb ik het ook en daar geen problemen. Verder heb ik nog een beetje gezocht naar drivers enzo, en heb nog iets voor de Intel UDMA gevonden. Is dat de moeite waard? Verder staat de CD en de HD maar op DMA 2! :? , volgens mij is dat 1 van de problemen.
Ik w8 nog even met die driver, en probeerd ondertussen die DMA wat op te krikken.

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Op zaterdag 20 april 2002 14:07 schreef VampireSlayer het volgende:
Ik heb een Chaintech moederbord, met een Pentium 3 733. Het geheugen is ook niet echt snel, volgens mij was het PC100 ;( Ik heb wel Kazaa geinstalleerd, maar niet auto opstarten. Op de 2e compu heb ik het ook en daar geen problemen. Verder heb ik nog een beetje gezocht naar drivers enzo, en heb nog iets voor de Intel UDMA gevonden. Is dat de moeite waard? Verder staat de CD en de HD maar op DMA 2! :? , volgens mij is dat 1 van de problemen.
Ik w8 nog even met die driver, en probeerd ondertussen die DMA wat op te krikken.
Een P3 733 gebruikt een 133MHz FSB, dus waarschijnlijk is je geheugen wel PC133. Het is wel mogelijk trouwens dat het geheugen op FSB-33MHz is ingesteld in de bios.

Als Kazaa geinstalleerd is, heb je een flinke hoeveelheid spyware te pakken.. (of Kazaa nou is opgestart of niet, die spyware draait door). Ik zou eens proberen Adaware te draaien om deze te verwijderen en dan Kazaa Lite (gestripte versie van Kazaa zonder spyware) te installeren. Komt sowieso je performance en met name stabiliteit ten goede...

Wat betreft UDMA, controleer eerst of het in je bios aanstaat, vervolgens zorgen dat het aangevinkt is in Windows en dan kun je met bijv. Sisoft Sandra wel zien op welke snelheid het in werkelijkheid loopt.

Maar weet je niet wat voor chipset je Chaintech moederbord heeft? Als het een BX bord is, zal UDMA2/33 het maximum zijn en is het dus goed zo. Als het een i815 of Via Apollo Pro is zou UDMA4/66 mogelijk moeten zijn.

Suc6!

#

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 13:42 schreef zasher het volgende:
Heeft er waarschijnlijk niets mee te maken maar ik dacht gelijk hieraan.

Ga je register eens in, HKEY Current user, Control Panel, Desktop. Daar staat Menushowdelay met een waarde van 400. Maak daar 100 of 50 van en je start menu komt een stuk sneller op. W2K en XP hebben allebij zon traag startmenu.
Kan het niet vinden hoor ;( Ik wil ook nog snellere windows booten :)

• Casteloni
Toen ik 2 NIC's moest installeren toen zag ik dat er op die geheugenplankjes stond er PC100!. Ik weet dit niet heel erg zeker, maar zou het kunnen dat het daardoor ook iets minder werkt?

Ik wist het wel van die Spyware maar ik doe toch maar die Lite versie.

Ik denk dat ik die kast maar even ophaal en alles nazoek. Waar vind ik welke chipset ik heb? Verder draai ik ook Sysoft sandra.

Voor half 4 weer een update.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:52

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Heb je wel eens gekeken hoeveel geheugen wordt aanbevolen voor XP? das zo'n 256MB...

128 is eigelijk gewoon zeer krap voor een OS als XP...

tís dat de geheugenprijzen hoog staan nu, maar ik zou er toch een grote lap bij kopen..

edit
ik zie nu net dat ik het niet tegen de topic starter heb, daar moet het ruim goed zitten...
/edit

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Casteloni
Waar vind ik welke chipset ik heb?

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Op zaterdag 20 april 2002 14:58 schreef VampireSlayer het volgende:
Toen ik 2 NIC's moest installeren toen zag ik dat er op die geheugenplankjes stond er PC100!. Ik weet dit niet heel erg zeker, maar zou het kunnen dat het daardoor ook iets minder werkt?

Ik wist het wel van die Spyware maar ik doe toch maar die Lite versie.

Ik denk dat ik die kast maar even ophaal en alles nazoek. Waar vind ik welke chipset ik heb? Verder draai ik ook Sysoft sandra.

Voor half 4 weer een update.
Chipset, geheugensnelheid etc. kun je allemaal ook met Sandra zien.. dus kast openmaken kan, maar is niet echt nodig. Bij mainboard information zal het belangrijkste wel staan.

PC100 is inderdaad wel een stukkie langzamer dan PC133, maar 't lijkt me niet dat alleen daardoor je hele PC erg merkbaar trager gaat reageren...

Btw. Met alleen een uninstall van Kazaa is die spyware dus niet weg he, nog ff adaware draaien naderhand.

#

• Casteloni
Ok bedankt, ga ik nu allemaal even doen.

• Casteloni
Chipset: Intel 82443/BX/ZX
Geheugen: 128 MB SDRAMM 134 mhz (verkeerd gezien dus |:( )

Heb ook even de performance test gedaan, en mijn FSB rate is te hoog, hoe krijg ik dit omlaag en waar.
Wat is er nog meer in te stellen?

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Op zaterdag 20 april 2002 16:07 schreef VampireSlayer het volgende:
Chipset: Intel 82443/BX/ZX
Geheugen: 128 MB SDRAMM 134 mhz (verkeerd gezien dus |:( )

Heb ook even de performance test gedaan, en mijn FSB rate is te hoog, hoe krijg ik dit omlaag en waar.
Wat is er nog meer in te stellen?
Je hebt een BX bord, UDMA2/33 is dus het hoogste dat je standaard IDE controller aankan.. Je harde schijven staan dus verder wel goed ingesteld denk ik.
Wat betreft memory performance, die is in principe standaard al best wel goed bij de BX chipset. Kun je evt. nog controleren met een memory benchmark. Ik denk toch dat het probleem in iets anders zit dan de hardware..

Hij geeft aan dat je FSB te hoog is omdat hij op de een of andere manier 134Mhz ipv 133Mhz detecteert. Dit kan ofwel zijn doordat je dat ook daadwerkelijk in de bios hebt ingesteld (je hebt dan in feite je processor een heel klein beetje overgeklokt.. 5,5 x 134 = 737 MHz :P) ofwel doordat het een meetfout is. Hoe dan ook kun je dit negeren, stelt niet veel voor..

Verder heb ik zo ook ff geen suggesties meer..

#

• Casteloni
Iemand nog ideeen?

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 14:55 schreef CocaCola het volgende:

[..]

Kan het niet vinden hoor ;( Ik wil ook nog snellere windows booten :)
bootvis van microsoft is daar goed voor

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 19:57 schreef dutchtubby het volgende:

[..]

bootvis van microsoft is daar goed voor
wat lul je nou ik vis al jaren niet meer, en ik begrijp er geen hout van.
Waar kon ik die instelling ook alweer vinden?

Verwijderd

Ga naar:

Display properties
dan Appearance
klik Effects
en vink uit: Use the following transition effect for menus and tooltips.

denk ook eens aan de instelling van het OS en niet gelijk aan de hardware >:)
Pagina: 1