[debian] kernel 2.4.x boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
Ik heb een ALI M15x3 controller (natuurlijk enabled in de kernel) en ik krijg iedere keer als ik boot met 2.4.x kernels (maakt niet uit welke) een probleem tijdens de boot. Hij kan root FS niet mounten op hda en geeft dan een kernel panic.

mijn hda is een QUANTUM MAVERICK 270A (cat /proc/ide/hda/model) van 270 MB. En het filesystem is gewoon standaard ext2. Oh ja: alle 2.2.x kernels draaien wel lekker en zonder problemen. Met in principe ongeveer dezelfde config (voor zover dat mogelijk is)

Weet iemand wat ik fout doe, en zo nee: wat wil je meer van me weten dat het gaat goedkomen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je nog een andere schijf liggen? Anders zou je kunnen kijken of hij daar wel van kan booten zodat je weet of het aan de aansturing van de controller ligt of aan de aansturing van de HD. Ik neem aan dat je zeker weet dat je ext2-support *vast* in de kernel hebt gecompileerd en niet als module? Dat wil nog wel eens voorkomen en het geeft dan zo'n panic. En je hebt niet per ongeluk DevFS aangezet? Dan heb je ook kans op dergelijke problemen omdat er dan mogelijk geen /dev/hda? meer is.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
hmmm.. dat devFS zal ik eens even checken.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 28 maart 2002 22:10 schreef odysseus het volgende:
En je hebt niet per ongeluk DevFS aangezet? Dan heb je ook kans op dergelijke problemen omdat er dan mogelijk geen /dev/hda? meer is.
Devfs zou voor het mounten van het root fs niet uit moeten maken; de kernel snapt '/dev/hda1' (voor het rootfs dan), of je nou wel of geen devfs hebt.
Is ook vrij logisch, want op dat moment is /dev (zij het gewoon, zij het als devfs) nog niet gemount, dus moet de kernel *zelf* de root fs device naam interpreteren.