Toon posts:

[linux] Mail server opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
edit:

Heb inmiddels qmail draaien op RedHat 7.1 :)
Moet het nu nog configen....tips?

Ik moet een linux systeempje maken waarmee ik de taken* van een MS Exchange Server 2000 over kan nemen. Ik heb ook al zitten kijken in /etc/sendmail.cf maar dat is ook net chinees... Ik ben er al wel uit dat ik sendmail, postfix, qmail en Exim kan gebruiken.
Wie kan mij (een beetje) op weg helpen.

* Taken zij vrij simpel:
1. Mail ontvangen via SMTP (*@domein.com komt binnen)
2. Ontvangen berichten op laten halen via POP3, maar alleen de berichten voor die gebruiker (userA krijgt alleen userA@domein.com).

Ik kan me weg redelijk vinden in Linux (heb me systeempje al draaien) maar wat ik waarvoor moet gebruiken weet ik allemaal niet.

Verwijderd

als je er achter bent: mail mij even: ik ben er ook mee bezig (met freebsd)
digitaldominion@Hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 15:53 schreef HAL-9000 het volgende:
als je er achter bent: mail mij even: ik ben er ook mee bezig (met freebsd)
digitaldominion@Hotmail.com
Ik denk dat ik qmail ga gebruiken: qmail 3.0.5-9.5.x.
Ben hem aan 't downloaden, nu nog installen en configen (8>

Verwijderd

Je moet eerst je domeinnaam laten gebruiken bij uitgaande mail, dat doe je bij de optie "Dj" in /etc/mail/sendmail.cf zetten. Voorbeeld Djdomein.com

Dan moet je opgeven voor welke domeinen sendmail mail moet ontvangen. Je zet je domeinnaam in het bestand dat achter de optie "Fw-o" staat. Meestal is dit /etc/mailk/local-host-names. Dus domein.com hierin zetten.

Als je mail wilt versturen via een andere mail server (dat moet bij Planet via ADSL) moet je deze optie gebruiken: "DS". Voorbeeld: DSmail.planet.nl

Je moet ook opgeven welke clients met je machine mogen mailen, kijk naar de optie "FR-o". Hierachter staat meestal /etc/mail/relay-domains. In dit bestand zet je de IP's van de clients die mogen mailen via je machine. Of een netwerk, dat doe je zo: zet de volgende regel (let op de laatste ".") in /etc/mail/relay-domains: 192.168.1.

Nu sendmail opnieuw starten....

POP3 zou ik doen met Qpopper, das niet moeilijk.. kijke eerst maar bij google voor wat help.

Verwijderd

Topicstarter
qmail wil niet installen, toch maar sendmail dan..draait al ;)

Verwijderd

Ik heb postfix gebruikt onder mijn debian bakkie ... ik hoefde bijna niets in te stellen en het loopt als een trein ( nouja GEEN ns trein dan ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 16:08 schreef quinty het volgende:
Je moet eerst je domeinnaam laten gebruiken bij uitgaande mail, dat doe je bij de optie "Dj" in /etc/mail/sendmail.cf zetten. Voorbeeld Djdomein.com
Ehhhmmmm.. Ik heb alleen /etc/sendmail.cf en /etc/mail/sendmail.mc en geen /etc/mail/sendmail.cf

Verwijderd

Ehhhmmmm.. Ik heb alleen /etc/sendmail.cf en /etc/mail/sendmail.mc en geen /etc/mail/sendmail.cf
Dat is precies dezelfde file... alleen staat ie bij jou ergens anders. sendmail.cf = sendmail.cf

Verwijderd

Topicstarter
Dat is precies dezelfde file... alleen staat ie bij jou ergens anders. sendmail.cf = sendmail.cf
Het zijn twee totaal verschillende files :? (

/etc/sendmail.cf (sendmail configuration file)
/etc/mail/sendmail.mc (sendmail macro config file)

[gokmode]
/etc/mail/sendmail.mc maakt /etc/sendmail.cf :?
[/gokmode]

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 16:19 schreef vanDee het volgende:

[..]

Het zijn twee totaal verschillende files :? (

/etc/sendmail.cf (sendmail configuration file)
/etc/mail/sendmail.mc (sendmail macro cinfig file)
Je hebt nie goed gelezen.... sendmail.cf = sendmail.cf, waar hij ook staat... sendmail.cf wordt opgebouwd door sendmail.mc.... sendmail.cf is dus GEEN sendmail.mc!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 16:23 schreef quinty het volgende:

[..]

Je hebt nie goed gelezen.... sendmail.cf = sendmail.cf, waar hij ook staat... sendmail.cf wordt opgebouwd door sendmail.mc.... sendmail.cf is dus GEEN sendmail.mc!
Sorry, heb em door..
Maar eh die /etc/sendmail.cf is gruwelijk lang en begint op een gegeve moment toch echt op chinees te lijken (na REWRITING RULES). Ik ga ff zoeken of ik kan vinden waar het zou moeten staan

Verwijderd

Topicstarter

Dit staat bijn aboven aan in de file
code:
1
2
3
# my official domain name
# ... define this only if send mail connat automatically determine your domain
#Dj$w.foo.COM

dit moet dan worden
code:
1
2
3
Dj$w.mijndomeinnaam.COM

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
Dan heb ik ook een vraagje;
Ik wil graag een betere IMAPd hebben, 1 die tenminste te configgen is :D
ik heb nu die van standaard RH, en das brak.

En ik vind sendmail bijzonder brak, hij is moeilijk te configgen, en 1 klein foutje en hij draait niet, maar aan de andere kant vind ik het wel de beste amdattie zo goed te configgen is.

Euhm... das crytisch ja... ik snap um zelf ook nit meer :Z

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Je kent de weg al aardig in Linux :?
Je weet dan in iedergeval hoe je het moet schrijven.
Ooit al eens gehoord van de inmiddels toch wel bekende HOWTO's

Oke, dan nu ff to the point:

Wat heb je nodig:
1 systeem
Een Linux distro (Redhat 7.2 heb ik persoonlijk goede ervaringen mee)
sendmail
rest van alle andere overbodige rommel eraf halen (rpm -e <pkg-name>)
zoals bind, telnet, syslog, nfs, dhcp, ftp, (n)talk, ldap, etc. etc.)
Wat misschien wel handig is, is om ntpd te installeren.
Loopt ie in iedergeval altijd op tijd :)
Wil je wel remote toegang hebben, gebruik dan ssh ipv telnet.
Ja kan eventueel ook nog IMAP installeren, dan blijven de mails op de server staan en zijn de gebruikrs wat "mobieler" wat werkplek betreft.
En dan rest verder eigenlijk alleen nog iptables.
Ohja, installeer GEEN X-omgeving.
Is absoluut niet nodig / overbodig. Kost je alleen maar schijfruimte en memory.
Hoeft ook geen super zware machine te zijn.
Als je nog ergens een P200 met 64MB en een 10GB disk hebt staan heb je ruim voldoende. (en een netwerk kaartje uiteraard)

Maar lees eerst eens de HOWTO voor sendmail!
En ga dan daarmee aan de slag.

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 16:40 schreef vanDee het volgende:

Dit staat bijn aboven aan in de file
code:
1
2
3
#Dj$w.foo.COM

dit moet dan worden
code:
1
2
3
Dj$w.mijndomeinnaam.COM
Dit moet worden:
code:
1
2
3
Djmijndomeinnaam.COM

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
Op donderdag 28 maart 2002 16:44 schreef oudakker het volgende:

Als je nog ergens een P200 met 64MB en een 10GB disk hebt staan heb je ruim voldoende. (en een netwerk kaartje uiteraard)
Heej, nu niet overdrijven he!!
hier draait een KIST van een mailserver, komen films op binnen, en worden nog gevirusscant ook nog, en dat past op een 486-ur met 20MB memo!! :D

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 16:44 schreef oudakker het volgende:
Je kent de weg al aardig in Linux :?
Je weet dan in iedergeval hoe je het moet schrijven.
Ooit al eens gehoord van de inmiddels toch wel bekende HOWTO's

Oke, dan nu ff to the point:

Wat heb je nodig:
1 systeem
Een Linux distro (Redhat 7.2 heb ik persoonlijk goede ervaringen mee)
sendmail
rest van alle andere overbodige rommel eraf halen (rpm -e <pkg-name>)
zoals bind, telnet, syslog, nfs, dhcp, ftp, (n)talk, ldap, etc. etc.)
Wat misschien wel handig is, is om ntpd te installeren.
Loopt ie in iedergeval altijd op tijd :)
Wil je wel remote toegang hebben, gebruik dan ssh ipv telnet.
Ja kan eventueel ook nog IMAP installeren, dan blijven de mails op de server staan en zijn de gebruikrs wat "mobieler" wat werkplek betreft.
En dan rest verder eigenlijk alleen nog iptables.
Ohja, installeer GEEN X-omgeving.
Is absoluut niet nodig / overbodig. Kost je alleen maar schijfruimte en memory.

Maar lees eerst eens de HOWTO voor sendmail!
En ga dan daarmee aan de slag.
Ik heb me systeem al draaien (P3 500 met 256MB RAM, hadden we toch over :9 ) met RedHat 7.1. De hele hap draait alleen het mail gebeuren niet. Ik ga de Howto es lezen....

Verwijderd

Topicstarter
Ok howto heb ik niets aan.....

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 16:41 schreef Heidistein het volgende:
Dan heb ik ook een vraagje;
Ik wil graag een betere IMAPd hebben, 1 die tenminste te configgen is :D
ik heb nu die van standaard RH, en das brak.

En ik vind sendmail bijzonder brak, hij is moeilijk te configgen, en 1 klein foutje en hij draait niet, maar aan de andere kant vind ik het wel de beste amdattie zo goed te configgen is.

Euhm... das crytisch ja... ik snap um zelf ook nit meer :Z
Ik gebruik (onder Gentoo Linux en Postfix) Courier-Imap (ook met SSL) :) Werkt perfect, makkelijk in te stellen ;)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 17:00
HOWTO's zijn toch echt een hele goeie bron van info. En natuurlijk groups.google.com ook.

Verder heb ik zelf Exim op Debian draaien. Is echt een eitje om te installen en het werkt prima. Ik heb het nu samen met F-Prot virusscan draaien, was binnen 10 minuutjes gebeurd (excl. downloaden en uitpakken :))

Trouwens... Imap hebbik ook. WU-Imapd werkt het mooist vindt ik (plug-and-play) maar het vreet resources en is dus traag (of blijft soms hangen). Courier-imap werkt sneller, maar die heeft weer Maildir's, waar ik ook niet echt gelukkig van wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet je opgeven voor welke domeinen sendmail mail moet ontvangen. Je zet je domeinnaam in het bestand dat achter de optie "Fw-o" staat. Meestal is dit /etc/mailk/local-host-names. Dus domein.com hierin zetten.
Ik heb geen optie Fw-o, alleen

Fw/etc/mail/local-host-names

Toch een verschil van '-o' :?

Heb ff een schematje gemaakt van hoe het eigenlijk zou moeten, misschien is het handing?

Afbeeldingslocatie: http://www.bart-on-tour.com/schema.jpg

Zo dat legt teminste makelijk uit wat ik bedoel.

Zal Exim eens proberen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:17
Als je met sendmail aan de slag gaat: Die sendmail.cf is een chinees bestand, aangezien je dat ding moet behandelen als een "Binary file" Blijf er met je tengels vanaf, je moet alles aanpassen in de sendmail.mc file en daaruit sendmail.cf genereren.

Wat betreft qmail: op zich is de installatie een hel, je snapt er in eerst instantie niets van met dat supervise en tcpserver scriptgedoe, maar als het eenmaal draait is het echt EA-SY :)

* _JGC_ draait nu qmail en is eindelijk tevreden.

Verwijderd

Topicstarter
:'(

Error in de setup (RPM) van qmail

Bad Exit status for /var/tmp/rpm-tpm.96253 (%build)

:?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na veel gevloekt en veel geduld heb ik eindelijk qmail geinstalleerd, nu moet het nog geconfigd worden....

iemand tips...ben natuurlijk how to's en enzo aan het lezen.... maar die zijn weer net zo criptisch als altijd....

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
*Tip* misschien staat hier de info over het op zetten van verschillende servers in linux makkelijker beschreven. oa. een mail server.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 19:14 schreef yeadder het volgende:
*Tip* misschien staat hier de info over het op zetten van verschillende servers in linux makkelijker beschreven. oa. een mail server.
Thnx (kende hem nog niet) gaat zeker in de bookmarks, maar helaas geen qmail info :(

[update]
Gevonden: Life with qmail, ziet er erg goed uit :9
[/update]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:17
Op donderdag 28 maart 2002 19:33 schreef vanDee het volgende:

[..]

Thnx (kende hem nog niet) gaat zeker in de bookmarks, maar helaas geen qmail info :(

[update]
Gevonden: Life with qmail, ziet er erg goed uit :9
[/update]
LWQ is idd heel erg goed. Als je die klaar hebt, kan je het nog uitbreiden met Virtual domains, webmail en IMAP, en evt ook een virusscanner als je die nuttig vind:
qmail-scanner
Courier-IMAP + Maildrop + QMail with Virtual Domains HOWTO

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 19:07 schreef vanDee het volgende:
Ok, na veel gevloekt en veel geduld heb ik eindelijk qmail geinstalleerd, nu moet het nog geconfigd worden....
Ben zelf bezig om postfix aan de praat te krijgen. Installatie onder Debian een eitje met apt-get :P en ook de configuratie lijkt er verdomd makkelijk uit te zijn. Kijk eens op http://www.postfix.com/basic.html:
In most cases, you need to configure only two or three parameters before you can use the Postfix mail system:
Pagina: 1